Nybörjarotur eller??

#1 - 4 november 2004 19:55
Har ett hundraliters akvarium gjorde i ordning det som man ska efter 14 dagar satte i växter o sten o rot.Sen skaffade jag mig assisusmalar
o dom trivs jättebra sen förra helgen fick jag 2 prinsessor daffodil
av en kopis dom var friska nu har båda dött.PH:8.0 ingen nitrit byter vatten 1 gång veckan (onsdag) är som ett frågetecken?Är det någon som har en ide?
#2 - 5 november 2004 09:02
Hur mykket vatten byter du då? JAg skulle tippa på att du behöver byra 30& av vattnet varannan vecka. och de nya vattner du har i de ska ha stått nån da innan. La du i fiskarna på en gång när du la i växterna? DE är bäst att låta akvariet med växter o pump o allt ståp några dagar innan man har i fiskarna.

Lycka till
#3 - 5 november 2004 12:09
Amalia... Och alla andra...
Efter som jag känner skopis *irl* så vet jag hur han gjort.(Har kanske haft ett finger med ;-)) Han satte upp akvariet med växter & inredning...lät det stå i ca 4 veckor innan han släppte ner sina ancistrusmalar (3 st tror jag det var). Dom har gått i karet ca 1-2 veckor före han släppte i N.pulcher "kalambo" ( 2 st ej fullvuxna).
Som han skriver så byter han vatten 1 gång i veckan & då ca 25-40% med ett ph på ca 8 (medelhårt). Bor i samma stad & gör lika med mina kar (4 st 5:e på g Malawi & Tanganyika ciklider + palettciklider vf) utan några som helst problem. Vi har ett bra vatten för just Malawi & T-ciklider direkt ur kranen. Så vad som gått fel här..det vet i "skråen" (småländska). Är det någon som har ett tips så blir nog Skopis glad, för jag har gått bet på detta. Allt som jag kan komma på har han gjort rätt eller är rätt, var inne på om roten kunde spela honom ett spratt med ph:t men han hade ph 8 när jag mätte upp hans vatten Ingen nitrit. Så då var det nästa fråga...
-temp..-24 grader... -ja ha... -Hmmmm, använt spannen till något annat än akvarievatten? -Nähä..inte det... osv. osv...osv...
Så har ni några ideer på vad som kan ha hänt? Fullt friska fiskar knallar inte runt hörnet bara så där, frisk & simmar glatt runt ena dagen död nästa....
#4 - 5 november 2004 14:15
Missförstog de där med isättandet av fiskarna. Sorry.

Men lycka till...
#5 - 6 november 2004 20:57
Mat som svällt för mycket i magen?
#6 - 9 november 2004 12:24
dgglof...o alla andra..
Efter som Skopis ligger sjuk får jag vara mellanhand.. Fodret är det inte... Han har matat med fling foder & gett maltabl. till malarna. Fiskarna var vana vid räkmix & flingfoder i kombination..han har dessutom matat dom ca 2 gånger innan den första lämnade in. Så jag tror inte fodrewt är boven i detta fallet. Men så här skall det inte bli ju när man är nybörjare. Men sammtidigt är det ju så att sådant här händer. Om det inte är någon som har ett tips så avslutar vi här. Tror att Skopis kommer fortsätta med sitt akvarie iallafall... [:-)] Så han lär fråga oss mer....
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 9 november 2004 13:15
En flytt är ju i sig alltid stressande och sedan sägs det ju t.ex. inte heller något om vad pH-värdet var i det vatten som fiskarna kom ifrån. Var det väldigt lågt så kan ju det vara en orsak.
#8 - 9 november 2004 15:05
Heja Skopis...
Det går säkre bättre nästa gång!
Kram
#9 - 10 november 2004 12:26
Dom kommer från samma vatten... Ph 8... Dom är uppfödda tydligen i samma stad som skopis & jag bor i. Så vattnet är knappast troligt...??? Stressen som du säger Kjell kan ju oxå vara en orsak. Men det måste nog till något mera, tror jag i alla fall... Men som sagt det är inte lätt att veta. Vad jag däremot vet är att Skopis var mycket ledsen för att dom dog, han gillade dom skarpt. Men han får ta nya tag när han är på fötter igen.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 10 november 2004 12:59
Dom kommer från samma vatten...

????? Kom de inte från ett annat akvarium?
#11 - 10 november 2004 13:44
Ursprungligen skickat av Skopis

... PH:8.0 ingen nitrit byter vatten 1 gång veckan (onsdag)...

Jag byter aldrig vatten på onsdagar och får aldrig detta problem.
Prova på tisdagar istället:-)
mvh
#12 - 10 november 2004 15:28
Jaja.. Kjell..Ser att jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menade förstås var att det var lika vatten värde, han som han köpte dom av hade i sitt kar ph 8 & han bor i samma stad & tar vatten från kranen oxå. Så rimligt vis borde det vara "samma" vatten :-) Läs som jag menar & inte som jag skriver... ;-) Du förstår säkert var jag ville komma...
Bra tips där Ron... trolla lite mad dagarna kanske är lösningen. :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 10 november 2004 15:42
Så rimligt vis borde det vara "samma" vatten

Att det är samma i kranen betyder definitivt INTE att det är samma efter en tid i akvarievattnet. TVärtom med dagens kranvatten som ofta har en väldigt liten buffringsförmåga så kan pH-värdet i akvariet ändra sig rejält om man inte byter vatten ofta och/eller själv buffrar vattnet.
Så på samma ort så kan ett akvarium ha ett pH på 6 medan ett annat ha ett pH på 8 beroende hur akvariet sköts.
#14 - 10 november 2004 21:25
Sant Kjell men som jag skrev hade fiskarna ph 8 i både Skopis akvarie & i sitt "gamla hem". Jag har ju bara referens på hur mina kar uppför sig. Där händer inte mycket på 2 veckor om jag skulle hoppa ett byte, ännu mindre på 1 vecka som det ju handlar om. Jag vet nämligen att Skopis (före han blev sjuk & inlagd) så bytte han vatten varje vecka (onsdagar). Pratade med Skopis i kväll om detta med vattenbyte hos den gamle ägaren & enl. vad som sas var han noga med detta med vatten byte för Skopis fick rådet att byta ca 30% varje vecka och då gärna mitt i veckan som han ju gör redan. Allt för att vattnet skulle vara så bra som möjligt. Inget vatten som stått stilla för länge i rören i karet.
Kan säga att vi har ett medelhårt vatten ca 12-14 dGh, vet inte buffringsförmågan men som jag märkt i mina kar så är det även efter 2 veckor Ph 8. Trotts rötter i mitt lilla Palettciklids kar.
Sedan har du en poäng i att dagens ledningsvatten kan svänga från det ena karet till det andra beroende på hur man sköter det & vad man har för inredning (faxe grus, trädrötter osv..osv...)

Nu tänker Tottas gå & zzznacka med kudden...natti på er.
#15 - 10 november 2004 21:59
fy fan vilken otur för det är fina fiskar men jag tror det att dom hadde någon sjukdom som är svår att märka när dom kom till karet eller så kanske han bara hadde otur. eller så kanske inte fiskarna gillade vattnet så dom dränkte sig ;D
#16 - 11 november 2004 13:46
Hoppas han inte hade samma otur som en av mina vänner bara .
Han fick ett överslag i doppvärmarn, han hörde att det klickade till, sen låg alla fiskar utom hans mal och flöt på ytan.
Ett tecken på att det kan röra sig om något sånt är att fiskarna gömmer sig när doppvärmarn går igång. Kan tyda på att doppvärmarn håller på att gå åt skogen.
#17 - 11 november 2004 13:54
Hakar på Kjell här ang "samma vatten". Man får också ta i betraktning vad det är för sorts rör i fastigheten och ålder på dem (koppar, järn, plast, kalk o bakterier) och om man har nåt filter i huset. Vår fastighetsägare satte in ett avkalkningsfilter i vårt hus i Malmö varpå vi plötsligt fick ett Ph på 7. (Det har man inte normalt i Malmö, snarare 8).

Så man kan inte utgå från att vattnet "är detsamma" bara för att man bor i samma stad.
#18 - 15 november 2004 17:21
det KAN ju röra sig om någons sorts sjukdom också. bukvattensot kan ju sätta in om fiskarna blir stressade. såg de uppsvällda ut, eller visade några andra sjukdomssymptom?

Annons