Nybörjarråd för snäckor och ägg

#1 - 8 januari 2009 09:14
För ungefär två månader sedan så köpte jag två snäckor (äppelsnäckor??? bild här) och de satte igång och växa som galna. Efter ca 6 veckor så var de 5-10 gånger så stora som när jag köpte dem. Nu i morse när jag steg upp så verkade det som en av dem lagt ägg.

Min fråga är helt enkelt: är det något speciellt man ska göra eller är det bara att låta naturen ha sin gång?
#2 - 8 januari 2009 09:32
Nice! Läs lite på www.applesnail.net så vet du vad du skall göra sen:)
Handlar om att föda upp dem i ett annat kar eller i samma typ.

Mina har inte lagt ägg ännu, och jag har sju stycken.. Vad har du gjort? Överflöd av mat? Hög temp?
#3 - 8 januari 2009 09:55
Har ingen aning. Varje gång jag stoppar ner ett yngel eller något annat så säger det 'pang' och de växer så att man nästan ser det.

De verkar ju trivas i alla fall :) Tack för länken.
#4 - 8 januari 2009 09:56
Härligt, roligt att det funkar för dig :D
#5 - 8 januari 2009 20:22
Det blev ändå häftigare ikväll ... vi satt och tittade på äggen när hustrun frågade vad det var på baksidan ... det var en klase ägg till. Det här ska bli intressant.
#6 - 8 januari 2009 20:23
:)
#7 - 12 januari 2009 19:35
mina har lagt 6 kolvar nu på nån vecka, blir massor av snäckor men jag har bara låtit första vara kvar bara att plocka bort de kolvar man inte vill ha, har väl över 50 snäckbäbisar nu så tänk på att de blir många men kul är det å ännu roligare då man ser när de "klämmer" fram ägg ett i taget å formar till kolven
#8 - 12 januari 2009 21:59
Jag plockar inte bort mina snäcklingar utan de får gå i akvariet bland de vuxna. Självklart har jag inga snäckätare där. När jag ser att kokongen har kläckts så ör jag inte runt i gruset alls, de är ytte-pytte små, all plantering t ex får vänta.
Snäcklingar är som guppyyngel, det är kul att få de första men man ska veta att det lätt blir explosion även av snäcklingar. Plocka bort ett par kokonger, när de kommit igång akan det komma en per dygn, och det har man nog inte plats för.

Jag stödmatar de första veckorna med extra algtabletter och ärter om jag vill ha så många överlevande som möjligt. Annars överlever alltid några, och det kan oftast räcka. Noggrann vattenhygien är extra viktigt, dels pga stödmatningen, dels för att snäcklingar är så känsliga för dåligt vatten.
Små vattenbyten ofta är modellen.
#9 - 12 januari 2009 22:02
Brukar man kunna se efter ett tag om det finns några små snäckor i kokongen?
#10 - 12 januari 2009 22:06
Nej, det tycker jag inte, möjligtvis precis innan kläckning, om det är en mörk färg. Däremot ändrar själva kokongen färg vartefter, från den nylagda gulrosa till er vitgul vartefter. Äggen blir också lite rundare när de har hårdnat ordentligt.

Annons