Nybörjarskryt (lite långt kanske)

#1 - 18 februari 2010 11:42
Jag hoppas det här är rätt forumdel. Jag ville verkligen bara skryta lite. Ett 60L införskaffades för knappt 2v. sen & jag har terroriserat ansjo sen dess med mina blondinfrågor, han instruerade mig igenom första vattenbytet (pga. hög nitrit), han har förklarat vilka medel jag borde ha hemma osv...Stackars ansjo helt enkelt.

Idag vill jag bara att hela världen ska veta att jag alldeles själv (nja, med lite hjälp av min trettonåring, fast det var mest för att hon ville vara med) gjort mitt första vattenbyte på eget bevåg (utan att terrorisera ansjo :)). Jag mätte nämligen nitriten och såg att den var på uppgång.

Nu är invånarna jättelyckliga! Tetrorna jagar varann och alla de andra har tokryck och bara smimmar runt, fram och tillbaka...Tom khulisarna är framme och tokrusar! *glad*

Det här med vattenbyte var ju inte så knepigt! Snart är jag nog redo för mitt första stora akvarium. Väntar dock på att guldmedlemskapet ska gå igenom så att jag kan slänga in lite bilder också. Jag gillar inte att vara såhär anonym :). Vi ses i trådarna ngn dag!
#2 - 18 februari 2010 11:45
Vad kul att du har hittat Ansjo! :) Han är min fiskguru och svarade på alla mina brunettfrågor när jag började med mitt akvarieintresse på allvar :)
Han är BÄST!!:D
#3 - 18 februari 2010 11:49
Ja, han verkar toppen. Väldigt hjälpsam också, och det behöver man verkligen såhär i början...Framförallt när helt plötsligt alla akvarieböcker tar slut i affärerna. Jag har inte hittat en enda. Men så bor jag inte mitt i city heller... Tom adlibris hade slut på den jag ville ha. Så...tack gode gud för ansjo, annars skulle alla mina firrar ha varit döda vid det här laget.
#4 - 18 februari 2010 11:50
Han är min fiskguru med, jag har också terroriserat honom [:o]
#5 - 18 februari 2010 11:52
Har du spanat runt i olika loppis affärer? ibland kan man finna fiskböcker där :)
Kolla biblioteket oxå :)
De gamla böckerna har samma skötselråd som nu, fisk har ändrats lite :)

Vad har du för fiskar?
#6 - 18 februari 2010 11:52
Ansjo e king! :)
#7 - 18 februari 2010 11:52
PiaJo skrev:
Han är min fiskguru med, jag har också terroriserat honom [:o]

Borde starta en tråd där medlemmar som har Ansjo som fiskguru får vara med ;)
#8 - 18 februari 2010 11:53
Han dras tydligen till tjejerna, eller så är det tvärt om ;)
#9 - 18 februari 2010 11:58
Nubi skrev:
Har du spanat runt i olika loppis affärer? ibland kan man finna fiskböcker där :)

Kolla biblioteket oxå :)

De gamla böckerna har samma skötselråd som nu, fisk har ändrats lite :)

Vad har du för fiskar?

Jo, jag tänkte pallra mig till biblioteket ngn dag, men det kommer alltid något emellan, idag tex är dotra sjuk, iof klarar hon sig själv ett tag så jag skulle kunna gå iväg en sväng.

Vi har neontetra, Platy, dvärggurami, khuliålar och pansarmalar. Akvariet är fyllt om man säger så, så nu vill jag ha ett "riktigt" *s*
#10 - 18 februari 2010 11:59
Blev det här en hyllningstråd till ansjo nu? :(

Jag som behövde lite "Vad du är duktig lilla gumman!" utrop ;)

Hmmm, jaja, jag får se till och bli lika vis som ansjo, så kanske jag får en egen hyllningstråd en vacker dag *s*
#11 - 18 februari 2010 12:02
Duktig Asynja ;)
Se nu till att maka dig ner till biblan:P
#12 - 18 februari 2010 12:04
Ska göra det, måste ev ner till skolan också och hämta min dotters svenskaläxa, så ut måste jag vilket som...
#13 - 18 februari 2010 12:13
Visst blir man lycklig när fiskarna mår bra, jag trodde också att det var knepigare med akvarie än var det är.
Lyckas man första gången så blir man lätt biten av akvariedjävulen;):D
#14 - 18 februari 2010 15:34
NIC skrev:
Ansjo e king! :)

Sultanen skrev:

Ha ha ha det där blev ju kul. E de för att Nick har långt hår?
Btw jag e oxå med i Ansjos fanclub.:d
#15 - 18 februari 2010 15:42
Raskens skrev:
Ha ha ha det där blev ju kul. E de för att Nick har långt hår?

Btw jag e oxå med i Ansjos fanclub.:d

Jag skrev egentligen inlägget innan NICs dök upp men vi kan säga så ändå :D
#16 - 18 februari 2010 16:08
Sultanen skrev:

Men du e allt en klippa du också ;)
#17 - 18 februari 2010 17:03
Speedo skrev:
Men du e allt en klippa du också ;)

Haha :p
#18 - 18 februari 2010 17:23
Asynja skrev:
Ja, han verkar toppen. Väldigt hjälpsam också, och det behöver man verkligen såhär i början...Framförallt när helt plötsligt alla akvarieböcker tar slut i affärerna. Jag har inte hittat en enda. Men så bor jag inte mitt i city heller... Tom adlibris hade slut på den jag ville ha. Så...tack gode gud för ansjo, annars skulle alla mina firrar ha varit döda vid det här laget.

ansjo har jag bara terrat lite om man jämför med nubi och karro!
#19 - 18 februari 2010 20:20
duktigt :) jag gjorde också mitt första vattenbyte idag:) gick också bra :)
och vill tacka ALLA på zoopet för all nyttig text, skulle inte kunnat starta utan det :D
#20 - 19 februari 2010 13:09
:) Ja, hult, vi var duktiga båda två! & du har rätt, det är hela zoopets förtjänst att mina firrar mår bra! Tack zoopet!
#21 - 19 februari 2010 13:31
Grattis Asynja, det var inte dåligt!!!
#22 - 19 februari 2010 13:33
Tack sara! :)

Annons