Jo, jag har alltså gått och blivit mamma till ett kar på cirka 200 liter (240l enligt yttermått, faktisk vattenfylld volym minus inredning landar på kring 200l), som nu ska få ersätta ett av mina 100-literskar.
Invånare som ska få flytta med är:
3 stora klogrodor
2 kutuburegnbågar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=253&SOK=1 (Som ska utsökas till ett litet stim på 7-8 stycken så småning om var tanken, då de tydligen gillar att vara flera)
(2 platy - ska förmodligen flytta till personen som tar över det överblivna karet, så de blir troligen kortvariga)
3 kuhlii
8-10 äppelsnäckor (har inte helt koll på antalet, så ska bli spännande att se hur många man får upp när det blir flyttdags...)
Till den här biotopsoppan av rang skulle jag alltså på sikt vilja tillsätta nyckelhålsciklider också. Var intresserad redan innan, och då jag fick chansen att se några "live" på Falskogs akvarium igår så blev jag helt såld. Supersöta! Även om sambon tyckte de bara var bruna och tråkiga - han vill ha fiskar med fina färger. :)
Har läst en del om dem nu, och då de verkar rätt fredliga tror jag det ska kunna fungera bra med regnbågarna. I min erfarenhet bryr sig inte fiskar så mycket om grodornas närvaro, så det borde inte heller vara något problem, och ålarna syns ju knappt ändå. Så det jag främst var fundersam över är hur de ska fungera med snäckorna, eftersom jag läste att de tydligen skulle vara rätt duktiga på att äta snäckor? Fast mer eller mindre fullvuxna äpplen kanske inte står på menyn?
Om de nu skulle passa in i gänget, hur många kan det vara lämpligt att skaffa?
Annars är planen att inreda med de tre rätt stora rötter jag har och omge dem med drösvis av växter, samt skaffa flytväxter så de kan få lite mer dämpat ljus...