nyckelhål?!

#1 - 10 september 2005 09:37
Hejsan!

"vi" har 7 st nyckehål som är ca 7cm. dom har inte vuxit nämnvärt sen vi köpte dom och "handlaren" sa att dom var för små än för att vara könsmogna / parbildande. dom sista dagarna har två av dem hela tiden hållit sig tillsammans, dom jagar bort dom andra nyckelhålen +våran ål om dom råkar komma för nära "deras" små gropar i sanden. lite då och då får dom små ryckningar (ser ut som spasmer) när dom är tillsammans och dom har "byggt" ett par gropar i sanden som dom verkar försöka hålla rena. i stället för att ha ett nyckehål på färgtäckningen så har dom två som "är tillsammans" en skarp svart rand som den som sitter över ögat.

vad är det? =)

// SeanChai
#2 - 10 september 2005 14:41
Antagligen håller de på att bli könsmogna. Kollaom honans äggläggningsrör sticker ut, för i så fall är hon könsmogen.
/ Iris
#3 - 10 september 2005 22:39
tackar Iris, ska kolla det imorrn när dom "busar" omkring.

// SeanChai
#4 - 11 september 2005 09:25
verkar inte som om äggläggningsröret sticker ut. ska jag bara ta det som om det är början på en tonårsförälskelse eller starten på ett par iaf? =)

// SeanChai
#5 - 11 september 2005 10:08
Tja, det är ju en process att bli könsmogen. Status börjar bli viktigt, de börjar testa att bilda par. Jag gissar att dina påbörjat den processen men inte hunnit bli helt könsmogna ännu. Jag fick överta tre nyckelhålshonor när jag köpte ett akvarium, och de var helt klart yngel då. Det tog dem ungefär en månad från att de började gnabbas om status tills en av dem stack ut sitt äggläggningsrör. Färgtäckningen innebär ju att de håller på att utveckla "vuxet" beteende så dina är nog på god väg!
:) Iris
#6 - 11 september 2005 12:55
tack för all hjälp Iris

// SeanChai
#7 - 13 september 2005 18:18
oj oj oj. nu går det undan. paret som har "varit tillsammans" dom sista dagarna la ägg alldeles nyss. är det någon som råkar veta hur länge det är innan dom kläcks?

tacksam för svar =)

// SeanChai
#8 - 13 september 2005 18:47
hrm. nu har hannen börjat jaga bort honan...ska vi bli oroliga nu eller hör det till vanligheterna?

// SeanChai
#9 - 14 september 2005 13:33
Mina nyckelhålsciklider har lagt rom ett flertal gånger och honan är nog bara 5 cm. Som du säger så ändrar färgteckningen sig lite, mina brukar få mer markerat "nyckelhål", det blir svartare.

Skakningarna och hålgrävandet är oxå tecken på lek..
#10 - 15 september 2005 05:14
...ska man till och skaffa en yngelkasse eller ska man låta dom små liven (om det nu blir några) få vara ute i "stora" akvariumet tillsammans med sina föräldrar? om jag köper en yngelkasse, ska jag stoppa ner föräldrarna också? det står ju att dom har lång yngelvård så dom kanske inte ska vara själv? vad ska man mata med så dom inte svälter?

många frågor.

// SeanChai
#11 - 15 september 2005 07:03
Om du ska separera ynglen från resten av karet eller inte beror ju på om du vill ha dem kvar eller inte. Mina blåciklider är nog inne på sin 10e omgång nu och de har blivit bättre och bättre på att vakta sina yngel så så småningom så kanske de lyckas vaka över några så att de överlever mot alla tetror o övriga fiskar i karet som gärna äter levandefoder. ;) Jag har också frågat om vad dessa små liv äter när de väl kläckts och svaret har varit att de klarar sig på det som finns i vattnet tills de blir större och kan äta cyclops etc som även föräldrar o övriga fiskar kan äta. Man kanske inte får lika hög överlevnadsfrekvens på detta sätt men att få 80-150 yngel att överleva kanske inte är målet heller?
Rommen brukar få ligga ca 3 dagar innan ynglena kläcks. Skulle tro att ungefär samma gäller för nyckelhålen. Ha dock inte för stora förväntningar på att tonåringarna (dina unga nyckelhål) är duktiga yngelvårdare redan från början utan låt dem lära sig allt eftersom.
Men kul är det med smått i karet. :) Lycka till!
#12 - 15 september 2005 07:43
...blir kanske att hoppa över yngelkassen från början iaf och se vad som händer. blir det några yngel / småfiskar skulle det ju vara grymt kul. cyclops...hrm, ingen aning om vad det är =) man kanske måste forska lite i olika "rätter" så man iaf har något som dom kan äta, just nu matar vi våra fiskar med flingfoder, algtabletter (som nyckelhålen verkar älska, malarna får knappt något he he) röda mygglarver och räkmix. är det något av dom alternativen som kan fungera till yngel eller är allt för "stort"?

vi har bara nyckelhål, rasborer och några småmalar i akvariumet, det är väl bara nyckelhålen och rasborerna som kan nafsa yngel, eller? från vad jag läst så tar inte malar levande "saker" utan gnager på döda ting.

ps. är yngelvård och äggvaktande klassade som samma sak, dom är stenhårda mot andra fiskar om dom råkar komma nära äggen. tom ålen får stryk =)

// SeanChai
#13 - 15 september 2005 09:29
Jo rom/yngelvård klassas nog som samma sak. :)

Själv hittade jag ALLA mina fiskar ihoptryckta på 10 cm i högra delen av mitt 200l akvarium nu när blåcikliderna la yngel sist! :eek: De är aggressiva m rom men ännu värre med yngel. Då tyckte jag så synd om de övriga fiskarna så jag bytte lite vatten etc så att cikliderna tryckte ihop sin yngel-hop lite så de övriga fiskarna kunde röra sig på liiite större yta. :) Elakt kanske mot blåcikliderna men om jag skulle ta hänsyn till deras rom/yngel så skulle jag aldrig kunna byta vatten eller göra rent eller plantera växter. :rolleyes: Mycket produktiva duktiga fiskar. :D

Rasborerna äter garanterat yngel - mina kilfläckar håller tillsammans med kampfiskarna effektivt nere guppypopulationen i mitt 65 liters. (som tur är kanske med tanke på deras produktivitet :p)
#14 - 15 september 2005 12:04
...men om dom är så "bra" på att skydda sina yngel så borde det ju kunna bli lite yngel som växer upp lite eller tappar dom sugen efter ett tag? =)

hur många ägg / yngel blev det för dig? mina la ca 50-60 ägg.

// SeanChai
#15 - 16 september 2005 08:43
[QUOTE=SeanChai]...men om dom är så "bra" på att skydda sina yngel så borde det ju kunna bli lite yngel som växer upp lite eller tappar dom sugen efter ett tag? =)

hur många ägg / yngel blev det för dig? mina la ca 50-60 ägg.

// SeanChai[/QUOTE]
Dom kan själva äta upp dom några gånger i början men dom lär sig sedan.
Om ynglerna är kläckta så bör man avlägsna dom från föreldrarna efter nån eller några veckor för att om dom börjar leka igen så ser dom den gammla kullen som ett hot mot dom nya. ett tips är att lägga ner dom i ett akvarium för sig själva om du har tillgång till det eller att avlägsna dom andra fiskarna annars lär det aldrig funka.

Av: egen erfarenhet
#16 - 16 september 2005 08:58
Grattis till ägg!
Nyckelhålsciklider skyddar sina yngel men de är inte särskilt aggressiva. Det är nog ingen större fara för övriga fiskar även om de lär bli mer intensivt bortjagade när ynglen kläcks och föräldrarna ska försöka hålla reda på dem och valla runt dem i akvariet. Bygg upp skyddande barriärer av rötter eller växter så att du endra nyckelhålen får gott om gömställen och så att insynen till ägggropen minskar så får de andra nyckelhålen förhoppningsvis vara ifred ibland.

Ynglen är ruskigt små, men jag tror de tar liquifry för äggläggare (billigt, köps i liten flaska med droppkork) om utbudet på yngelmat inte är så stort. Annars är cyklops eller levande artemia bäst.

Ynglen kan stanna med föräldrarna i 3-4 månader innan de är så stora att de blir besvärliga för rasboror och malar (och det börjar bli trångt). Tror ej honan lägger nya ägg förrän du flyttat ynglen. Men när du gör det så KAN det gå snabbt - mina sajcor la nya ägg dagen efter att jag flyttat deras kull!

Lycka till!
#17 - 16 september 2005 12:47
hrm, hur utfodrar man med vätska? som jag förstår borde det där med droppkork vara vätska...mina nyckelhål är inte uppe vid ytan ofta, bara när det är mat men jag har varken möjligthet eller tillåtelse att ha ett till akvarium så dom måste gå i samma kar som dom andra fiskarna...kommer dom få någon mat alls om jag inte skaffar en yngelkasse?

är inne på 48 timmars "ruvning" nu men ser inget i äggen som kan se ut som ägg med foster i. kan det vara en helt obefruktad "omgång"? skönt att det är helg, om det blir något ska det med lite tur bli under helgen så man får se när det händer =)

// SeanChai
#18 - 16 september 2005 15:47
Dropparna sjunker om du släpper ut en tillräckligt stor droppe. Om den inte sjunker direkt kan du röra om lite i vattnet så sjunker det mesta ändå. Du behöver absolut inte flytta ynglen (förrän de blivit så stora att det blir trångt), nyckelhål är utmärkta föräldrar! :)

Jag har för mig att det tar ett pardagar innan embryona blir synliga i äggen. Håll utkik...
#19 - 17 september 2005 18:20
tyvärr blev det inget...på fredagen efter jobbet så var alla ägg borta och inga yngel någonstans. honon hade tappat all färg hon hade under leken tidigare och var inte intresserad av att ens vara på samma sida av akvariumet som dom la äggen på, hanen däremot vaktade stenen där äggen tidigare låg och han har fortfarande kvar lite av färgtäckningen som uppkom under leken. nu gäller bara att lista ut vad som hände, var det honan som åt upp dom och "bailade" eller kan det ha varit min l-200 mal som fick sig ett ryck? han har inte visat något intresse för äggen tidigare så han fick gå kvar i akvariumet.

jaja. hur som helst, nu är det bara att vänta och se om det blir fler par som kanske kan testa att lägga ägg =)

// SeanChai
#20 - 18 september 2005 13:05
Det var tråkigt!Men men, det blir nog fler gånger... ;) Antagligen har någon av föräldrarna ätit upp äggen. De behöver ibland "träna" ett pargånger innan de gör allt rätt.

Annons