Nyckelhål+scalarer

#1 - 8 maj 2004 09:18
Hej på er!
Jag har några frågor,till mitt 180l hade jag tänkt skaffa nyckelhål och scalarer. Min fråga är,kan jag bara ha ett par av varje?
Kan jag ha kuhliiålar på botten?
#2 - 8 maj 2004 09:37
Tjenna!
Jag har 9st discusar ihop med 3st nycklar.. funkar kanonbra.
Så det skall nog inte va nån fara med scalarer..
gl hf
#3 - 8 maj 2004 13:22
Scalarer vill man vanligen skaffa några stycken av när de är små, så att de får para ihop sig själv. Det brukar ge bättre resultat om man vill odla dem. När de blir stora och parar ut sig, så kan man välja ett par som man behåller, och så kan man sälja/ge bort de vuxna till en Zoobutik. Nyckelhål har jag inte några erfarenheter av.
#4 - 12 februari 2008 07:49
ciklider som är parbildande ska man helst sätta en liten grupp med jämt antal individer så de kan para ut.
#5 - 12 februari 2008 13:22
:D
Nja...jag föredrar ett ojämnt antal vid parbildande ciklider.
men jag kör med scalarer och nyckelhål...utan några problem...det ända som är problem är mina förbaskade tjuvnypiga...liten egyptisk munruvare som går i samma.
Men de är snart ett minne blott:D
Såg att mina cintrinellum behövde matas.
(odlar ju liten egyptisk munruvare så jag har nog 50-70talet halvvuxna exemplar...)
#6 - 12 februari 2008 13:31
Dom passar jätte bra men skulle nog hitta en snyggare fisk än nyckelhålen som t.e.x kurvciklid
#7 - 12 februari 2008 13:34
Nyckelhål är snygga (man ska inte stirra sig blind på starka färger), och intressanta. De är eleganta med sina långa fenor, och blir lite större och kraftigare än kurvciklider. Nyckelhålet är en av mina favoritciklider.

Jag har nyckelhål och scalarer ihop, funkar utmärkt.

Annons