Nyckelhålsciklider

#1 - 13 oktober 2008 06:48
Kan någon hjälpa mig ? Ge mig råd
Har 4 st nyckelhålsciklider
Flyttade 2 till mitt andra akvarium (230 liter) o nu tror jag att de leker
el slåss de står med munnarna ihop och blåser upp sig o skakar mot varandra. Är det lek eller ....
Har sett att den ena lägger rom på en sten o den andra äter upp den....??? Hur vet man vem som är hona / hane ? Båda har en sk gentialpapill (el vad det nu heter) de syns tydligt mer på den som lägger rommen. Tacksam för svar
#2 - 13 oktober 2008 06:58
Är nog två honor.
Kan du fixa bild så kan man utröna om det är hanar eller honor.

Verkar som att de bråkar mera.
#3 - 13 oktober 2008 07:05
Och jag tror att det är ett par, honan är den som äggläggningsröret syns mest på:). Det kan ta några lekar innan de får kläm på hur man ska göra, så det är bara att luta sig tillbaka i soffan och vänta...
#4 - 13 oktober 2008 07:33
cajsa varg skrev:
Kan någon hjälpa mig ? Ge mig råd

Har 4 st nyckelhålsciklider

Flyttade 2 till mitt andra akvarium (230 liter) o nu tror jag att de leker

el slåss de står med munnarna ihop och blåser upp sig o skakar mot varandra. Är det lek eller ....

Har sett att den ena lägger rom på en sten o den andra äter upp den....??? Hur vet man vem som är hona / hane ? Båda har en sk gentialpapill (el vad det nu heter) de syns tydligt mer på den som lägger rommen. Tacksam för svar

Har 2 till ciklider i andra akvariet ska jag kanske flytta i hop alla de är väldigt mörka de som är kvar i stora akvariet ? Har provat ta kort men det är svårt
#5 - 13 oktober 2008 08:27
ansjo skrev:
Och jag tror att det är ett par, honan är den som äggläggningsröret syns mest på:). Det kan ta några lekar innan de får kläm på hur man ska göra, så det är bara att luta sig tillbaka i soffan och vänta...

Vad tror du om att flytta även de 2 andra till samma akvarium ? De är betydligt mörkare till färgerna än de som jag flyttade först ?
#6 - 13 oktober 2008 08:28
Är nog två honor.

Kan du fixa bild så kan man utröna om det är hanar eller honor.

Verkar som att de bråkar mera.

Har försökt men de sticker iväg är blyg för kameran....ska göra ett nytt försök i kväll

Annons