Nyckelhålsciklider har lekt

#1 - 15 november 2006 21:49
Hejsan.
Nu råkar det vara så att mitt nyckelhålsciklid par har lekt. Dom har lagt massor med små ägg på en lerkruka. Visst det är jätte roligt. Det är så gulligt och se hur noga dom tar hand sina ägg, verkligen mån om dom. Och även när man tänder på morgonen är honan vid äggen och vaktar som en hök. Nu är det bara så att detta är ett sällskapsakvarium, och jag skulle SÅ gärna vilja ha en lyckad lek. Eftersom dom verkar vara så angagerade fortfarade efter 3 dagar. Och dom är väldigt noga med att jaga bort dom andra fiskarna, finns det något jag kan göra för att hindra att äggen/ynglerna (om dom nu lyckas) blir uppätna. Eller ligger allt ansvar på föräldrarna?

Är det någon annan här ute som har fått en lyckad lek på NC i sällskapavkarium (eller över huvudtaget).

tack på förhand.
#2 - 16 november 2006 05:22
mina visar lek beteende .. har 7st .... är riktigt trött på dom ... vill helst bli av med dom FORT ..... fick med dom med ett kar

dom e ju bara roliga i mörker då dom kamoflerar sig
#3 - 16 november 2006 16:34
Jag har fått lek av nyckelhål ett antal gånger i sällskapskar, men tyvärr aldrig fått fram några yngel. Om du har ett annat akvarium att flytta de andra fiskarna till, så ska du nog göra det, särskilt nattaktiva malar, om du inte har en nattlampa tänd.

Mayday: Kanske är så att du har för många, så att de stressar varandra, så att lekarna kommer av sig? Bäst är nog att bara ha ett eller två par. Jag tycker nyckelhål är vackra och intressanta fiskar, som enligt min erfarenhet inte är det minsta skygga, lite tvärtom faktiskt. Men tyvärr är min erfarenhet också att de är lätta att leka, men svårare att få fram frisimmande yngel av.

Nu har jag ett litet par, som går med bland annat små scalarer, små påfåglar, ett relativt litet par Aequidens metae, och chokladmalar.
#4 - 16 november 2006 20:24
Jag hade problem med att rommen möglade tills jag började sänkte ph. Sedan kläcktes några yngel men mina scalarer var för tuffa för nycklarna och snodde åt sig ynglen.
#5 - 16 november 2006 22:53
Mitt förra par råkade också ut för mögel på äggen hela tiden, men tyckte det var konstigt om det skulle vara pH:t, med tanke på att rötterna jag hade i akvariet mer eller mindre skapade svartvatten.
#6 - 16 november 2006 22:59
Alltså, det är ett litet problem nu. Så här är det.
Idag när jag kollade på äggen så rörde sig äggen, det var som det var en liten svans som stack ut från äggen som rörde sig. Och nu ikväll när jag kollade så är ALLA äggen borta. dock är dom fortfarande kvar och vaktar, och det ser ut som det är ett hål under krukan. OCH, så var malen framme. Är det så att äggen har kläckt och det är små yngel där nu, eller har dom blivit uppätna? Jag blir galen eftersom jag inte sett något yngel. Sen så är vattnet i akvariet helt still, för filtret är igen slammat, men jag vågar inte vara där nere och byta, ynglerna kanske åker in i filtret?

hur många dagar tar det innan äggen kläcks?
#7 - 16 november 2006 23:00
tack för svaren föressten!
#8 - 17 november 2006 11:11
När äggen får svans är de kläckta, eller håller på att kläckas. Då flyttar föräldrarna dem till en förberedd grop i sanden. Äggen brukar kläckas på ca 3 dagar, lite variationer på grund av temperaturen kan nog förekomma.
#9 - 17 november 2006 11:53
ligger de i en grop i sanden kan det vara väldigt svårt att se dem, man får ofta sitta en stund och stirra, innan amn ser att sanden "rör sig" på något ställe. vissa ciklider gräver dessutom flera gropar och flyttar ynglen då och då. vet dock itne om det gäler nyckelhål..
#10 - 17 november 2006 15:28
men då är dom ju kläckta nu, jag har kollat jätte noga på mamman. Men jag ser inga yngel. Jag är jätte förvirrad. Dom är säkert uppätna.. suck!
#11 - 17 november 2006 17:41
Ynglen kan som sagt vara svåra att se, de ligger och sprattlar i sanden i ca 5 dagar, innan gulesäcken är förbrukad, och de börjar simma. Har de kvar yngelvårdsfärgerna, och verkar vakta nå´t, och kör undan de andra fiskarna från ett visst ställe, så är de nog kvar.
#12 - 20 november 2006 21:44
Jo dom är fortfarande och vaktar där, men nu har det ju gått några dagar också. Är lite förvirrad, kan dom mata ungarna? Typ att dom tar foder i munnen och spottar ut det vid dom. För det verkar som dom gömmet något.

Annons