Hej!
Jag har i min burk där hemma 4 st Nyckelhålsciklider - 2 hanar och 2 honor. De har under en tid varit klart uppdelade i två par, och de innehade två skilda revir. En helt del kurtiserande och revirmarkerande förekom också.
Så en dag hände det där som man går och hoppas på - jag fick lek på det ena paret - en fin romsamling på en flat sten.
Så långt var allt skitbra!
Men så kom natten - och följande morgon var romen borta. Sannolikt var det någon av ancistrusarna som hade varit där och knyckt ägg under natten...
Införskaffade därför en nattlampa att ha vid nästa lek som kunde punktbelysa romen utan att resten av burken blev nämnvärt störd. Tänkte att "har jag haft lek en gång, så får jag det snart igen".
Nu har jag gått och väntat i... fan snart en evighet, känns det som! Och inte fan leks det! Åtminstone inte så det blir rom av det!
Under den tiden som jag väl fick rom var jag lite slarvig med vattenbytena. Bytte kanske var annan vecka eller så, mot 1 ggr/vecka före och efter leken. I övrigt tror jag att allt är det samma. Kan det vara de täta vattenbytena som stör dem?
Kan också tillägga att de inte är lika uppdelade i par längre, och inte alls lika revirhävdande.
(Oj vad långt det blev...)