Nyfiken på äppelsnäckor

#1 - 10 mars 2010 08:32
Hej!
Jag funderar på att kanske ha äppelsnäckor i mitt akvarium men innan jag införskaffar någon vill jag veta så mycket som möjligt om dem.
Finns det någon infosida om dem? Jag har inte funnit någon ännu.

Vad vill de ha för vattenten kvalitet dvs temp, PH mm
Vad äter de?
Kan man ha dem med alla slags fiskar (inte botia d vet jag)
Äter de upp växter i akvariet?

Jag är tacksam för all information...:)
#2 - 10 mars 2010 08:44
http://appelsnackor.webs.com/ppelsnckor.htm

jag har 2 st och dom e megastora lite större än pingisboll...
#3 - 10 mars 2010 09:32
Tack!
#4 - 10 mars 2010 10:42
Denna tråd kanske hjälper dig på traven :)
Finns några länkar på den tråden till fler bra sidor :D
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=136710
#5 - 10 mars 2010 17:14
#6 - 10 mars 2010 21:07
Tack för länkarna!

Verkar som om snäckorna äter växter som finns i akvariet?
Hur stor blir en snäcka, gärna bilder där man ser storleken:)
Bilagor:
#7 - 10 mars 2010 21:15
Lineli skrev:
Tack för länkarna!

tänk dig golfbollar :D
har ca 70st i varierande storlekar och de har ALDRIG gett sig på mina växter jag har i akvariet, kanske för att de får mat :confused: ;)
#8 - 10 mars 2010 21:20
Jag fick för mig att de mer blev som tennisbollar:)
Bra att d inte gett sig på växterna!
Tänk att du har 70st!! Läste din tråd om uppfödningen, du är verkligen hängiven, kul:) När jag tittat på snäckor har jag fastnat för de gula men jag vet inte ännu om jag ska ha någon. Förrästen hur många "bör" man ha, det står ingen stans vad jag sett.
#9 - 11 mars 2010 10:06
Lineli skrev:
Tack för länkarna!

Den äppelsnäcka som heter P. bridgesii äter inte levande växter. Det finns dock andra som gör det.
#10 - 11 mars 2010 10:20
Jag startade med 2 och hade tur att det var en av varje kön, efter ett kort tag hade jag ca 50, de förökar sig bra men vill man inte ha fler tar man bort äggkokongen som alltid sitter ovanför vattnet, just nu har jag guldbrunfärgad,lilarandiga,rosa, gula och en beige med svarta ränder:)
#11 - 11 mars 2010 18:55
intressant med räkor kanske jag skulle göra ett försök med ett litet räkakvarium.. hur e dom med andra fiskar äter dom allt som dom lyckas fånga som får plats i munnen`?
#12 - 11 mars 2010 19:02
phreak skrev:
intressant med räkor kanske jag skulle göra ett försök med ett litet räkakvarium.. hur e dom med andra fiskar äter dom allt som dom lyckas fånga som får plats i munnen`?

Vad får du räkor ifrån? denna tråden handlar om äppelsnäckor:) å inte om räkor. Starta du en ny tråd med/om räkor:D för här syns det inte på huvudrubriken dina undringar om räkor så inte säkert svaren blir så många just här. men räkor är nog kul. Välkommen till zoopet förresten, tar sin tid att upptäcka allt på härliga zoopet
#13 - 11 mars 2010 19:53
doppingen skrev:
vad får du räkor ifrån?

+1 :d
#14 - 11 mars 2010 19:53
:)Den äppelsnäcka som heter [COLOR=black]P. bridgesii[/COLOR] äter inte levande växter. Det finns dock andra som gör det

Hur ser de snäckorna ut?
#15 - 11 mars 2010 20:39
www.applesnail.net en bra sida om snäckor:)
#16 - 11 mars 2010 21:33
Har haft 200-250 snäckor ihop med både fiskar och räkor. De funkar utmärkt ihop. Ger mina broccoli och mygglarver och har aldrig haft problem med att de är och äter på växterna. De är enligt min uppfattning ett jättetrevligt sällskap i akvariumen och trevliga att se på. Absolut värt att satsa på...
#17 - 17 mars 2010 22:04
har försökt med äppelsnäckor några gånger, men har aldrig hållt liv i dem särskilt länge, även om jag varit noga med foder osv. Har jag otur och har fel vattenkvalité tro? Nån mer som hört om folk med "otur". Tips mottages, vill gärna få det att funka.
#18 - 17 mars 2010 22:09
robinason skrev:
har försökt med äppelsnäckor några gånger, men har aldrig hållt liv i dem särskilt länge, även om jag varit noga med foder osv. Har jag otur och har fel vattenkvalité tro? Nån mer som hört om folk med "otur". Tips mottages, vill gärna få det att funka.

Äppelsnäckor andas ju luft så det är viktigt att det finns en luftspalt mellan karet och rampen på minst en cm.
Det kanske är det?
#19 - 17 mars 2010 22:24
Nej, beror inte på det, luftspalt har dom haft, och jag har sett att dom varit uppe och andats oxå.
#20 - 18 mars 2010 07:14
Jag har också otur, eller gör något som är fel. De lägger ägg som vansinniga. Har alltid 4-5 kokonger på insidan av täckglasen, men det blir aldrig något av dem. Några kokonger har kläckts, men var ungarna tog vägen är en gåta. Jag hade säkert 15 stycket Äpplesnäckor från början men de har dött av en efter en. De äter algtabletter och broccoli. Jag har sepiaskal och krossade äggskal i akvariet. Men scenariot är det samma. En snäcka ser lite trött och blek ut, och när jag lyfter upp den så är skalet tomt, eller så luktar snäckan något infernaliskt otäckt så jag får springa ut på gårdsplanen och djupandas för att inte kasta upp lunchen.

Mina fiskar ynglar av sig och mår prima, Mina räkor likaså. Men äpplesnäckorna bara dör undan.
#21 - 18 mars 2010 07:22
Äppelsnäckor kan vara känsliga för vattenkvaliten, även om fiskarna inte reagerar så gör snäckan det-kolla upp vattenvärdena- och ja en död snäcka luktar PYTON milt sagt:)

Annons