Nyfiken på "diskus-sjuka"

akvavirum
#1 - 11 september 2010 20:26
Jag har skaffat 10 mindre diskus och de har nu varit hos mig i ca 3 veckor.

Givetvis har jag läst på om dessa och jag tror jag har vattenvärden som kommer passa dem.:)

Men jag är lite förvirrad över dessa sjukdomar som diskus kan få. (Vill bara veta, utifall att)

Ofta skrivs det om vitskitare, detta i samband med snabb andhämtning, kanske mörknad i färg
-indragen gäle till och från, "kliar" sig mot något eller står still nånstans, mm.

Men det har också nämnts indragen gäle, snabb andhämtning, matkräsen, MEN normal avföring (mfk)
- vad kan det då vara? - om avföringen är ok men gälen dras in och den andas snabbare och kräsen på mat?

Jag hoppas mina förblir friska men vill inte börja fråga när de blivit sjuka - utan vill gärna veta lite mer OM det nu skulle inträffa, så man inte blir tagen på sängen så att säga.

Om fisken får alla symtom, mer eller mindre, men skiter normalt - är det då förstadiet till allt elände med vitskitande som det för med sig eller är det något annat? Har inte fattat det och hoppas någon annan vet?
mvh :confused:
#2 - 11 september 2010 20:36
Vet igentligen inte vad du frågar efter jag har ständigt minst 300 diskus hemma Inte går det o räkna deras andetag eller avföring. Det gäller väl o hålla dem rätt så man slipper det. :)
akvavirum
#3 - 11 september 2010 21:09
kaj.p skrev:
Vet igentligen inte vad du frågar efter jag har ständigt minst 300 diskus hemma Inte går det o räkna deras andetag eller avföring. Det gäller väl o hålla dem rätt så man slipper det. :)

Jo, jag undrade ifall diskus visar diverse symptom, som att andas med en gäle, mörknar, blir matkräsen
- men ändå skiter vanligt...

Är det ett förstadie eller en annan sjukdom än de som brukar kopplas ihop med "vitskitande" ?

naturligtvis är ju målet att hålla karet i fräscht skick - men OM jag nu får otur så vill jag inte sitta och klia mig i huvudet om nåt händer,
därför har jag googlat runt på diverse sjukdomar för att kunna sätta in bot så fort som möjligt istället för att vänta och börja googla då.:)
#4 - 11 september 2010 21:37
Svaret är det samma. Dvs ger man sina fiska rätt förutsättningar så behövs ingen medicin
akvavirum
#5 - 11 september 2010 21:55
kaj.p skrev:
Svaret är det samma. Dvs ger man sina fiska rätt förutsättningar så behövs ingen medicin

Jotack det fattar jag med - är inte helt bakom.
Men det var inte svaret på min fråga - så skitsamma, jag får googla vidare

för även om du inte har otur så är det inget som säger att jag inte kan ha det och jag tycker inte det är fel att skaffa sig kunskap utifall att - jag trodde tråden "sjukdomar" gick att använda till att ställa frågor om man undrade något
Bilagor:
#6 - 11 september 2010 22:33
akvavirum skrev:
Jotack det fattar jag med - är inte helt bakom.

Men det var inte svaret på min fråga - så skitsamma, jag får googla vidare

för även om du inte har otur så är det inget som säger att jag inte kan ha det och jag tycker inte det är fel att skaffa sig kunskap utifall att - jag trodde tråden "sjukdomar" gick att använda till att ställa frågor om man undrade något

Jag tror kaj.p menar att om du undrar och oroar dej för en sjukdom...om du är "hypokondriker" Med dina fiskar så kommer dom bli sjuka...
Tagga ner och ta det lugnt. Att förebygga sjukdomar skapar bara problem.

Om du misstänker att fisken är sjuk så kan du ju posta en bild på den i forumet.
Om du lyckas filma fisken så är det ännu bättre.
Då kan folk hjälpa dej. men att fråga i förväg blir lite luddigt i mitt tycke.
akvavirum
#7 - 11 september 2010 23:13
karrokaja skrev:
Jag tror kaj.p menar att om du undrar och oroar dej för en sjukdom...om du är "hypokondriker" Med dina fiskar så kommer dom bli sjuka...

Tagga ner och ta det lugnt. Att förebygga sjukdomar skapar bara problem.

Om du misstänker att fisken är sjuk så kan du ju posta en bild på den i forumet.

Om du lyckas filma fisken så är det ännu bättre.

Då kan folk hjälpa dej. men att fråga i förväg blir lite luddigt i mitt tycke.

Jag är ingen hypokondriker bara för att jag vill lära mig så mycket som möjligt? Det handlar inte om att jag vill förebygga nånting
- jag ville helt enkelt skaffa mig kunskap... - det är väl inte så luddigt?

Men jag tar tillbaka frågan - var bara jag som i min enfald trodde man kunde fråga om sjukdoma här
och visste inte att man måste ha sjuka fiskar först

Har aldrig haft sjuka fiskar på flera år så någon större hypokondriker är jag nog inte..
#8 - 12 september 2010 01:36
Jag förstår din oro och att du är förälskad i dessa fiskar precis som mig och b.la Kaj.P men...

Det finns någon slags hysteri kring diskus att dessa skulle vara som att någon slags fjäril i karet, att så fort den rör vid något oförutsett så skulle den braka ihop och dö. Detta är helt fel. Jag skulle våga säga att diskus är som vilken SA ciklid som helst, sköter du bara ditt vatten i karet så kommer du klara dig utan några sjukdomar som helst.

Mitt råd är: kör 40-50% vattenbyte per vecka om du har någorlunda belastat kar och mata med flera olika sorters nyttigt foder så kommer du inte ha en enda sjukdom. Och framför allt köp inga malar eller tetror eller andra fiskar för den delen som ser sunkiga ut för dom bär ofta på sjukdomar som blommar ut på diskus desto värre.

Jag har 40-50 diskus hemma och har aldrig haft en enda sjukdom och jag kör efter dom principerna.

Diskusen får inte symptom som att skita vitt slem eller blir mörk om du sköter vattnet och maten.
P.S registrera dig på diskusforum.se så kommer du lära dig mycket nyttigt. b.la finns det trådar om sjukdomar där du kan läsa vidare om...
#9 - 12 september 2010 07:29
Sedan kan du kolla på www.ndss.se till vänster har du allt om sjukdommar. Ber sedan om ursäkt om du uppfattade mig som "anti" men jag tyckte bara det var en konstig väg o gå. För mig är fokus o hålla fiskar friska så frågor som vattenkvalitet, foder etc är för mig långt viktigare ovara bra på. Sedan kan alla akvariefiskar bli sjuka det finns ingen speciell sjukdom/sjukdommar som drabbar enbart diskus.
#10 - 12 september 2010 08:31
akvavirum skrev:
Jag är ingen hypokondriker bara för att jag vill lära mig så mycket som möjligt? Det handlar inte om att jag vill förebygga nånting

- jag ville helt enkelt skaffa mig kunskap... - det är väl inte så luddigt?

Men jag tar tillbaka frågan - var bara jag som i min enfald trodde man kunde fråga om sjukdoma här

och visste inte att man måste ha sjuka fiskar först

Har aldrig haft sjuka fiskar på flera år så någon större hypokondriker är jag nog inte..

Jo det är luddigt.
Varför ska man veta allt om sjukdomar?
Låt fisken leva tills den dör, om den är sjuk eller ej.

Såklart ska du fråga i forumet när du undrar nåt!!
Så korkad är du INTE, det vet jag på 100%
Men frågan var...lite knasigt ställd, bättre hade varit om du frågat efter en sida med fisksjukdommar, där kan du ju själv läsa.
Jaja...
akvavirum
#11 - 12 september 2010 10:01
Jag vet inte om jag misstolkas men jag ställde en fråga och debatten som pågår rör inte den för fem öre

jag var bara NYFIKEN gör jösse namn - är det ingen som vill svara på den frågan så behöver man inte skapa en lång debatt på att ifrågasätta varför jag tar upp frågan... och varför är den luddig?? Jag är 43 år och undrar jag något så tar jag reda på det - antar att jag har rätt till det.
- kan sen ingen svara här så finns det säkert andra sätt att gå tlllväga för att få svar

Jag har ingen oro för att det ska hända men då jag läst på om skötsel på dessa så har jag självklart också läst vilka sjukdomar de kan ha
- det är väl ganska logiskt tycker jag - utan att behöva vara luddig eller hypokondrisk eller hysterisk.

Snarare förstår jag inte hysterin mot min fråga - varför inte bara svara på frågan om man kan, istället för att ifrågaställa varför jag ställer den?
#12 - 12 september 2010 10:16
Det finns lite olika sjukdomar fisk kan råka ut för, men om de drabbar diskus brukar det tyvärr bli lite trix att få igång dem igen.
De sjukdomsförlopp som du frågar efter låter mer som lite olika sjukdomar, och att fisken skulle drabbas av dessa samtidigt låter inte som någon vidare turdag.

Det finns gälparasiter som gör att diskusen bara använder ena gälen, och kliar sig gärna mot inredningen.
Flagellater i magen (som de flesta fiskar kan få) gör att de mörknar, ställer sig gärna i åt sidan och bara smakar på maten samt får vit korvliknande avföring.
En annan sjukdom diskus kan vara lite känslig mot är HIH, Hål I Huvudet-sjukan.
De flesta sjukdomar kan man förebygga med varierande bra kost, rätt temp på vattnet, rätt sällskap i burken, bra vattenkvalité osv, men även om man har det kan det hända att man får fisk som blir sjuka och då är det inte fel att kunna medicinera direkt.
Det finns en uppsjö av medicin på marknaden, gör en sökning här på Zoopet tex och se viklet märke som skulle kunna passa dig.

Jag har själv haft diskus i några omgångar, och fastän jag tycker jag sköter om både fisken och karet som man "ska" har de blivit drabbade av lite olika sjukdomar. Det värsta var fär några år sedan och jag fick diskuspest i karen, då var jag inte så kaxig kan jag neddela....
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 12 september 2010 10:30
Trådstartaren har på egen begäran bett om att få sitt konto raderat, vilket vi nu också har gjort.

Vi låser därför också tråden eftersom denne inte längre kan skriva några inlägg.

Annons