Nyfiken på guldsöm

#1 - 2 augusti 2007 18:19
Har ett tag gått o sneglat på ett gäng guldsömciklider som finns i butiken inne i stan.. De är riktigt vackra.
Letar efter sällskap till mina salviniciklider som är riktigt tuffa..:) Hade 4, men de bestämde sig visst för att de inte gillade den minsta polarn..:( o inte ena malen heller...
Skulle det funka med ett par guldsömmar i samma kar? Eller kommer det bli total slakt? Någon som haft dessa tillsammans?
#2 - 2 augusti 2007 18:25
Har Salvini med göldsömm går hur bra som helst inga slagsmål alls.

Har dom i ett 720 kar
#3 - 2 augusti 2007 18:29
Har ett 250 liters bara.. Mina salvinis är små än, den största ca 6 cm de andra två 4-5. Guldsömmarna ja sett är ett par cm större. Skulle de gå an o iaf börja med ett par till i detta kar. Jag har ett större kar när de blir större(400l).
#4 - 2 augusti 2007 19:52
winette skrev:
Har ett 250 liters bara.. Mina salvinis är små än, den största ca 6 cm de andra två 4-5. Guldsömmarna ja sett är ett par cm större. Skulle de gå an o iaf börja med ett par till i detta kar. Jag har ett större kar när de blir större(400l).

Min erfarenhet av guldsöm är att dom kan vara riktigt aggressiva dom också men att sätta till guldsöm till salvini i ett sånt "litet" kar tror jag kan bli problem, eftersom salvinin redan har sitt revir där..
Men om du flyttar över salvinin samtidigt som du köper guldsömmarna kanske det kan gå, eftersom ingen av fiskarna har revir i det nya.
#5 - 2 augusti 2007 21:00
Jag hade 4a guldsöm tillsammans med 4a oscar i samma storlek... tre av guldsöm åkte på stryck.
#6 - 2 augusti 2007 21:02
Kan man klämma ner 2st guldsömmar i ett 200 liters om dom är dom enda invånarna?
#7 - 3 augusti 2007 17:39
Så de va me andra ord ingen bra idé då:(
Nåra andra förslag att komma me istället?
Tacksam för råd!
#8 - 5 augusti 2007 18:57
Borde funka...ett råd är att lyfta ur dina salvinisar och inreda akvariet på nytt...du skapar ett nytt akvarie helt enkelt där inga fiskar har någe revir än.
Stoppa ner dina guldsöm först och sen dina salvinisar.
För att det ska funka i längden så kanske du ska ha några tåliga strykfiskar typ blåciklid eller någe.
Men visst jag hoppas att du stoppar dem i ditt 400liters så snart du kan eftersom de troligtvis kommer leka.
Guldsöm kan ju leka redan vid 7cm eller tidigare.
Medans salvinin är lekmogen vid cirka 9-12cm.
#9 - 5 augusti 2007 19:24
Guldsöm och blåciklid är nog ingen hit att blanda, de korsar sig rätt lätt.
#10 - 5 augusti 2007 19:59
Har både Blåcikider, guldsöm och Salvini i samma kar inga prblem med korsning eller slagsmål dom kommer överens väldigt bra...
#11 - 5 augusti 2007 19:59
Har du råkat ut för det?
Jag har kört blå o guld tillsammans utan korsningar i runt 5år snart.
Men det kan säkert korsas men inte så vanligt.
#12 - 5 augusti 2007 20:03
Jag såg en vildfångad guldsömhane som var i lektagen med en vildfångad blåciklidhona i en affär. Och det fanns flera andra guldsömmar och blåciklider i akvariet.
#13 - 5 augusti 2007 20:09
Hmmm....då hade de troligtvis gått länge i tanken.
#14 - 5 augusti 2007 20:41
Ja , det kanske är värt ett försök iallafall då:) Måste försöka sälja mina kära oscar först som går i mitt 400 just nu..:(
#15 - 10 augusti 2007 11:20
Winette...lämna in dem i samma affär du såg guldsömarna...
#16 - 10 augusti 2007 12:33
hur stora e dina oscars?
#17 - 10 augusti 2007 18:10
Mina oscar är ca 15-20 cm. Så de är fruktansvärt trångbodda just nu, stackars..
Men ja ha fått nys om ett 800 liters idag, gratis!!! Så me lite tur slipper ja ge bort dom:)
O mina salvinis håller just nu på o lägger rom i sin grotta!!!
#18 - 10 augusti 2007 20:20
winette skrev:
Mina oscar är ca 15-20 cm. Så de är fruktansvärt trångbodda just nu, stackars..

Men ja ha fått nys om ett 800 liters idag, gratis!!! Så me lite tur slipper ja ge bort dom:)

O mina salvinis håller just nu på o lägger rom i sin grotta!!!

Det akvariet hade jag hämtat direkt..
#19 - 12 augusti 2007 12:34
Samma här.
800liter är inte fulskamm.
#20 - 16 augusti 2007 16:01
körde med guldsöm och salvini i samma kar men dom grälade hela tiden på mitten av karet, separerade dom och fick yngel av båda bara någon vecka senare. dessa arter verkar inte passa alls bar ihop enligt mina erfranheter, en salvini ser bra ärrad ut efter en kamp med guldsöms hanen.
#21 - 23 augusti 2007 15:09
Efter att ha vart på semester en vecka kom ja hem o fann min ena salvini hona halft uppäten:( Min ena fina oscarciklid hade lyckats hoppa ur akvariet o låg torkad under soffan:(
Men iaf så kan ja hämta upp akvariet nu:) det hade måtten 190x60x90cm. Va blir det, över 900 liter? Då får ja mitt 400l ledigt, där måste de väl iaf gå att ha ett par salvinis med ett par guldsöm??
#22 - 23 augusti 2007 16:54
Jo det borde nog funka....semester en vecka...låter skönt men du vem matade fiskarna?

400liter borde ju funka men du ska nog ha dem i det nya 900liters akvariet.
Både salvinisen och guldsöm tar väldigt stora revir.
I ditt 900liters skulle jag nog utöver de två arterna du har kanske satsa på Jack D. Electricblue eller chokladciklid och sen en jordätare i samma storlek som dina andra fiskar är.
#23 - 23 augusti 2007 17:56
Min syrra va här o mata o hon svor dyrt o heligt att allt va som de skulle när hon va här:) De va de säkert oxå, det är väl sånt som händer, får skylla mig själv för ja visste om att mina oscar brukar hoppa så det dunsar i täckskivan, borde ha lagt nån tyngd på:(

Ja trodde de va mer akut att mina oscar fick mer plats, fast ja får erkänna att det är mer frestande att inreda de stora till salvini o guldsöm;) Electricblue ha ja aldrig hört, de måste ja kolla upp!
#24 - 2 september 2007 08:05
J.D Electricblue är en framodlad variant av vanliga J.D...dyra som attan dock...runt 300-800kr beroende på storlek och blåskimmer....
Givetvis så kan du köra på salvinis och guldsöm i ditt 900liters så länge...köp J.D Electricblue yngel....oftast mycket billigare och ha dem i ditt 400liters....
Ska du själv odla Electricblue så verkar det som att de hoppar över ett led i färgsättningen.
Bäst resultat får du vid odling av JD.Eblue om du har honan i JD.Eblue och hanen vanlig.

Annons