Nyförälskelse i 180 liter.

#1 - 14 november 2010 17:58
Äntligen har jag kommit tillbaka till hobbyn på allvar med ett nyinköpt, sprillans nytt juwel vision 180 liter i mörkbrunt trä.

Vi hämtade underverket igår, och det är redan fyllt! Växter och rötter inhandlades idag och är just nu bara temporärt placerade. Tre små mollys har i uppgift att bajsa in filtret, och kommer sedan få flytta till mamma som redan har en grupp. Vad som sedan ska befolka karet är ännu inte bestämt, men jag tror jag ska köra fisksoppa. Just för att jag tycker vissa fiskar skulle passa oerhört bra tillsammans utseendemässigt, även fast de hör hemma på olika kontinenter.

Har gjort lite skisser på inredningar jag tror kan funka, men dessa nedan är de jag tror mest på just nu. Innan jag inreder på riktigt så måste rötterna sjunka, eller så får jag fixa ner dem på något sätt.
#2 - 14 november 2010 18:15
OWAOW Vad duktig du är på att rita!
Först och främst GRATTIS till ett kanonfint akvarium :) Du lär inte bli besviken! Ägde själv en likadan juwel och det var min favorit akvarium :)

Vad använder du för filter? Den som kommer med karet?
Om du vill att fiskarna ska bajsa in filtret bör du skaffa lite fler än 3 st fiskar. Mollysar i ett 180l är lite för lite för att bajsa in filtret, tips att skaffa 5st till.
Vad ska du ha för grus?
Vilka bottenfiskar har du tänkt skaffa....om du nu ska ha några :D?

Nyfiken.... nee bara lite lite liite ;)
#3 - 14 november 2010 18:20
Nice nice nice! Gillade de två sista skisserna bäst, även om skelettet var grymt kul ;)
#4 - 14 november 2010 18:22
Miliimli skrev:
Nice nice nice! Gillade de två sista skisserna bäst, även om skelettet var grymt kul ;)

JA och den skelögde guldfisken gjorde täckningen mkt rolig *skratt*
#5 - 14 november 2010 19:34
Haha...skelettet var grymt rolig. :D

Men jag gillar den nedersta bäst...dovt och dunkelt. :p
#6 - 14 november 2010 19:42
Ser rikitgt läckert ut, dock står det lite mellan 3:an och 4:an men skulle nog gett min röst på 4:an faktiskt, hoppas du kan få till det så, och upp med bilder på momangen ;)
#7 - 14 november 2010 19:54
Jens A. skrev:
Haha...skelettet var grymt rolig. :D

Men jag gillar den nedersta bäst...dovt och dunkelt. :p

Fattas bara Diskus ;)

Hallander skrev:
Ser rikitgt läckert ut, dock står det lite mellan 3:an och 4:an men skulle nog gett min röst på 4:an faktiskt, hoppas du kan få till det så, och upp med bilder på momangen ;)

Eller hur fattas bara diskus i karet ;)
#8 - 14 november 2010 19:59
Nubi skrev:
Fattas bara Diskus ;)

Eller hur fattas bara diskus i karet ;)

Kan jag hålla med om ! :)
#9 - 14 november 2010 20:00
Jag gillar verkligen bild nr 1, även om jag inte är så säker på att det blir lika snyggt väl i akvariet, men min röst ligger iaf på 1an eller 3an :)
#10 - 14 november 2010 20:20
Tack för kommentarerna, alla! :D Det lutar nog åt att det blir antingen 1:an eller 3:an, skulle vilja ha ett riktigt ljust och grönskande kar. :D Mitt 540 jag hade förr var svartvatten och sådär härligt mörkt, så det vore kul att testa något nytt. :) Som sagt, återstår att se!

Dessa fiskar funderar jag på;

runt 20 st guldtetror
10 st schultz tetra/röd fantomtetra/röd smycketetra/kilfläcksrasbora (något med röda toner)
7 st corys av någon sort
något par av kakaduaciklid kanske?
Sedan kanske 4 st pärlrandig geophagus. (eftersom de är lite mindre)

Detta är en mycket temporär lista, och kommer med all säkerhet att ändras. :)
#11 - 14 november 2010 20:34
Låter nästan som mitt :D Köpte idag, 12st röda fantom tetror, 3st gröna corys (kommer fler) och 5 kakaduaciklider :) Mycket trevliga fiskar :)

tessilago skrev:
Tack för kommentarerna, alla! :D Det lutar nog åt att det blir antingen 1:an eller 3:an, skulle vilja ha ett riktigt ljust och grönskande kar. :D Mitt 540 jag hade förr var svartvatten och sådär härligt mörkt, så det vore kul att testa något nytt. :) Som sagt, återstår att se!

Dessa fiskar funderar jag på;

runt 20 st guldtetror

10 st schultz tetra/röd fantomtetra/röd smycketetra/kilfläcksrasbora (något med röda toner)

7 st corys av någon sort

något par av kakaduaciklid kanske?

Sedan kanske 4 st pärlrandig geophagus. (eftersom de är lite mindre)

Detta är en mycket temporär lista, och kommer med all säkerhet att ändras. :)
#12 - 14 november 2010 20:50
Riktigt shyssta skisser! Lätt 3:an absolut inget att tveka på ;-)!
#13 - 14 november 2010 21:56
3:an e snyggast...
#14 - 15 november 2010 08:09
är inte tessilago snyggast av alla bilder i denna tråd ?

.
#15 - 15 november 2010 12:12
Kensa, ta det nu lugnt ;) haha
#16 - 15 november 2010 12:36
Hallander skrev:
Kensa, ta det nu lugnt ;) haha

tyckte det verkade som att vi skulle ge input på vilken av bilderna i tråden som var snyggast.....

kanske fattade jag fel.....[:o]

.
#17 - 15 november 2010 12:38
Haha vad förvirrad jag är, nu koppla jag det ;)
#18 - 15 november 2010 12:42
Ehmmm vad är en pärlrandig geophagus??
#19 - 15 november 2010 12:43
En fisk ? :D ;)

Nubi skrev:
Ehmmm vad är en pärlrandig geophagus??
#20 - 15 november 2010 12:50
Hallander skrev:
En fisk ? :D ;)

HAHA, nej äre sant! Jag trodde det var ett fint halspand ;)
Tänkte mer på det latinska namnet så man kan googla på den :)
jordätare om ja inte har fel?
#21 - 15 november 2010 12:52
Nubi skrev:
HAHA, nej äre sant! Jag trodde det var ett fint halspand ;)

Tänkte mer på det latinska namnet så man kan googla på den :)

jordätare om ja inte har fel?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=187&SOK=1

.
#22 - 15 november 2010 12:55
Kensa skrev:

Tack Kensa, dig kan man alltid lita på ;)
#23 - 15 november 2010 13:01
Nubi skrev:
Tack Kensa, dig kan man alltid lita på ;)

den som litar på mig....får skylla sig själv.....

.
#24 - 15 november 2010 13:02
Kensa skrev:
den som litar på mig....får skylla sig själv......

Exakt förstod du inte ;) :P
#25 - 15 november 2010 13:08
Hahaha, tack Kensa, men det skulle nog se roligt ut om jag försökte göra mig själv till akvarieinredning. :)

Angående geophagusarten jag valt, jag har alltid älskat jordätare, men de blir så stora. Behöver en liten sort. Ska se om jag kan få tag i några på något vis. :)

Idag inhandlades lite kilfläcksrasboror, hoppas jag inte tappar några när jag får nitritspik. Kommer blanda fiskar lite som jag vill, vore synd att missa en fin art bara för att kontinenterna inte klaffar. Känns lite konstigt att inhandla små fiskar bara, hade ju både rockor och lungfisk förut innan jag lade ner och sålde allt.

Nu har vattnet börjat klarna, kanske läge att ta lite kort snart. :)
#26 - 15 november 2010 13:12
Ja, här sitter man och väntar för fulla muggar på bilder, så dem får lov att ploppa upp snart :D
#27 - 15 november 2010 13:18
tessilago skrev:
Hahaha, tack Kensa, men det skulle nog se roligt ut om jag försökte göra mig själv till akvarieinredning. :)

Angående geophagusarten jag valt, jag har alltid älskat jordätare, men de blir så stora. Behöver en liten sort. Ska se om jag kan få tag i några på något vis. :)

Idag inhandlades lite kilfläcksrasboror, hoppas jag inte tappar några när jag får nitritspik. Kommer blanda fiskar lite som jag vill, vore synd att missa en fin art bara för att kontinenterna inte klaffar. Känns lite konstigt att inhandla små fiskar bara, hade ju både rockor och lungfisk förut innan jag lade ner och sålde allt.

Nu har vattnet börjat klarna, kanske läge att ta lite kort snart. :)

finns ju faktiskt ett par tre jordätare som ligger på 15 cm och under....kanske skulle de funka ?

bara att börja bläddra i artbeskrivningarna.

att blanda mellan kontinenter är väl OK så länga man inte går på helt galna vattenvärden.

det är bara biotop / artnördar som tycker att det är helt galet.....

har man kollat upp det lite, så är ju nästa steg att kolla upp så att de tänkta fiskarna inte äter upp varandra.

och sista steget är att kolla upp maten.....jag tycker ex inte att det är så bra att blanda hel villt med fisk som äter
helt olika sorts mat......ex att blanda fisk som enbart äter grönt med fisk som enbart äter animaliskt är kanske inte
så bra.....

.

ps.....varför inte...gör en plastavgjutning av ditt eget huvud,,,,,ner i karet....varför inte, kan folk ha sjunkna piratskepp så........

.
#28 - 15 november 2010 13:23
Ja bara smeta in huvudet i epoxy sen på med glasfiber. Btw hört att epoxy skall vara bra mot huden :)
#29 - 15 november 2010 13:33
Geophagus sp Sao Paulo blir typ 17 cm som max...
Har ett gäng i mitt 900 du kan ju komma och plocka några;)
#30 - 16 november 2010 16:11
Soo? Har du kommit fram till något?
#31 - 19 november 2010 14:52
Ja, nu börjar det likna något! :D Just nu går det tre mollys och 10 st kilfläcksrasboror där, men de är där för att köra in karet, och ska bli mammas julklapp om en månad.

Det lutar åt att det blir strikt sydamerika nu, då jag har börjat smalna ner inköpslistan. Idag blev det fyra endlers och fyra ottosar. Sedan kommer det troligtvis bli fjärilsciklider eller kakaduaciklider, några cories, ett stort stim med guldtetror och eventuellt ett stim vinkeltetror.

Blev fler växter nu, och rötterna har snart sjunkit. Jag tar kort så fort det börjar likna något av inredningen! :)
#32 - 19 november 2010 16:31
Lycko för dig som snart fått rötterna att sjunka, min rot har legat en vecka i mitt badkar utan att något har hänt känns det som :(
#33 - 19 november 2010 16:57
Ja, det var ett elände med rötterna... De flöt som korkar först, så jag var lite orolig. Det är fortfarande en som ligger och hotar att flyta upp, men en annan rot trycker ner den just nu. Hoppas det håller!

Slänger upp en liten tjuvtitt, har massa nitrivec och vattenberedning i nu så karet är lite dimmigt. Ska ta bättre bilder så fort jag kan. :)
#34 - 19 november 2010 17:12
Jag har en hel balja med massa sten i som trycker ner min, jag börja köra en annan teori, att den delen som är ovanför vattenytan torkar så kanske det suger upp bättre ? Jag vet inte, men börjar bli less på det, vill bara få den i karet :P

Det lilla man ser så ser det väldigt tjusigt ut :)
#35 - 19 november 2010 17:43
Det börjar ta sig :)
Jag vet hur jobbigt det är med rötterna som inte vill sjunka. Har en redmoore som inte vill som jag vill. Fiskelina funkar när man har en rot som VILL sjunka *skratt*
#36 - 19 november 2010 17:45
tessilago skrev:
Ja, nu börjar det likna något! :D Just nu går det tre mollys och 10 st kilfläcksrasboror där, men de är där för att köra in karet, och ska bli mammas julklapp om en månad.

Det lutar åt att det blir strikt sydamerika nu, då jag har börjat smalna ner inköpslistan. Idag blev det fyra endlers och fyra ottosar. Sedan kommer det troligtvis bli fjärilsciklider eller kakaduaciklider, några cories, ett stort stim med guldtetror och eventuellt ett stim vinkeltetror.

Blev fler växter nu, och rötterna har snart sjunkit. Jag tar kort så fort det börjar likna något av inredningen! :)

Det låter riktigt bra din fisklista, men hur många stim har du tänt ha? kan det inte kännas lite plåttrigt med tre eller fyra olika stimm?
Fyra endlers blir lätt 100 endlers ;)
#37 - 20 november 2010 05:17
Oj oj verkar bli bra det här!!! Ser otroligt djupt ut. Är bilden tagen kortsida-kortsida?

Nubi skrev:
Det låter riktigt bra din fisklista, men hur många stim har du tänt ha? kan det inte kännas lite plåttrigt med tre eller fyra olika stimm?

Fyra endlers blir lätt 100 endlers ;)

Inte med vinkeltetror i alla fall. Mina tog 2-3 vuxna endlerhanar direkt när jag släppte i endlers i min burk... Tror iofs att det berodde på att de trodde att jag matade för de som hann gömma sig simmar fortfarande där idag... :D Tror nog inte de hinner föröka sig allt för snabbt med den besättningen i alla fall... :D
#38 - 20 november 2010 09:41
Jättesnyggt!!
#39 - 20 november 2010 09:44
Big_Sal skrev:
Oj oj verkar bli bra det här!!! Ser otroligt djupt ut. Är bilden tagen kortsida-kortsida?

Inte med vinkeltetror i alla fall. Mina tog 2-3 vuxna endlerhanar direkt när jag släppte i endlers i min burk... Tror iofs att det berodde på att de trodde att jag matade för de som hann gömma sig simmar fortfarande där idag... :D Tror nog inte de hinner föröka sig allt för snabbt med den besättningen i alla fall... :D

Skönt att höra, så var inte fallet när jag hade endlers, hade paletter och fjärilsciklider och mollys, inga tog endlersen :(
Men fick tillslut sålt de :D
#40 - 20 november 2010 14:36
Här kommer lite bilder! :D
#41 - 20 november 2010 14:50
Det där blev ju inte pjåkigt tessi ! :)
#42 - 20 november 2010 15:01
Har ottosen på näst sista bilden en fake-mun eller är den bara väldigt glad? :D
#43 - 20 november 2010 15:03
Han var så himla söt så jag kunde inte låta bli... [:o]
#44 - 20 november 2010 15:08
blev snyggt som fan! Måste fråga hur du gör... Sätter du rötterna först och sen planterar runt om eller tvärt om?
#45 - 20 november 2010 15:08
:p håller med ^^
#46 - 20 november 2010 19:44
Vart super snyggt! vilka rötter du har hittat, riktigt läckra :)
Ottosen var riktigt rolig :)
#47 - 20 november 2010 21:58
Jordätare i 180 Juwel var det ja!

Här är filmen på just det, både Jordätarna och akvariet stämmer:)

Biotodoma cupido, en väldigt trevlig liten Jordätare, problemet med den är att det är stört omöjligt att se skillnad på hannar och honor och de är inte den lättaste fisk att få till lek. Dessutom är den väl inte så vanlig hos Djurmagazinet, typ;)

Har du möjlighet att beställa ett gäng (6-8) så gör det!

#48 - 21 november 2010 10:28
Big_Sal skrev:
blev snyggt som fan! Måste fråga hur du gör... Sätter du rötterna först och sen planterar runt om eller tvärt om?

Rötterna först, sedan komponerade jag växterna utefter det. Det tog en timme att sätta växterna, var väldigt noga med var och hur de satt.

c90368 skrev:
Jordätare i 180 Juwel var det ja!

Här är filmen på just det, både Jordätarna och akvariet stämmer:)

Biotodoma cupido, en väldigt trevlig liten Jordätare, problemet med den är att det är stört omöjligt att se skillnad på hannar och honor och de är inte den lättaste fisk att få till lek. Dessutom är den väl inte så vanlig hos Djurmagazinet, typ;)

Har du möjlighet att beställa ett gäng (6-8) så gör det!

Nu blev jag riktigt sugen! :D Ska kika om jag kan beställa hem. Har ju lite tid att fundera, det blir antingen jordätare eller någon grupp med dvärgciklider. Det går ju mest placeholder-fiskar där nu som ska köra in karet, som sedan ska skänkas till mamma. Dröjer väl någon månad innan karets riktiga befolkning är etablerad där. :)
#49 - 21 december 2010 12:49
Hej alla!

Nu är karets riktiga befolkning etablerad!

Det ser ut som följande;
2 st Aequidens metae
4 st Pterophyllum scalare
4 st Otocinclus affinis

Samt det allra bästa. 3 st siamesiska tigerfiskar, ungdjur. Fler små är beställda, kommer åka ner till Göteborgstrakterna för att hämta dem inom kort. Dessa små guldklimpar ska få gå på tillväxt i mitt 180 liters, sedan blir det köp av mycket större kar och inredning av extrarummet som kommer bli Tiger-louge.

Jag lägger upp lite bilder på de små, samt en film.

" target="_blank">
#50 - 21 december 2010 12:57
tessilago skrev:

Samt det allra bästa. 3 st siamesiska tigerfiskar, ungdjur. Fler små är beställda, kommer åka ner till Göteborgstrakterna för att hämta dem inom kort. Dessa små guldklimpar ska få gå på tillväxt i mitt 180 liters, sedan blir det köp av mycket större kar och inredning av extrarummet som kommer bli Tiger-louge.

Jag lägger upp lite bilder på de små, samt en film.

" target="_blank">

Fasen vad fräna de var, det ska bli kul att se när de växt till sig:)!
Snyggt kar BTW!
#51 - 21 december 2010 14:22
Mycket fina måste jag säga :) .. så gbg närdå ??
#52 - 21 december 2010 14:48
Tigerfiskar...hmm. Då lär vi få se ett mycket större kar inom kort, då. :D
#53 - 21 december 2010 14:52
Tack alla! Jag drar till Göteborg när jag vet mitt jobbschema lite bättre. :)

Och till Jens; de växer inte SÅ fort... ;) Men inom något år eller två blir det större.
#54 - 21 december 2010 16:14
Kul!! :d :d
#55 - 21 december 2010 17:58
Visst är de fina som små, men 30 centimeters rovfiskar i akvarium är djurplågeri och kommer alltid att förbli djurplågeri.

När man håller små fiskar i stora akvarium så har man en möjlighet att få en upplevelse. Stora fiskar i privata akvarium handlar om något annat än akvaristik, för det mesta om att visa upp något häftigt.

Jag är besviken över ditt val och du kommer förmodligen att tröttna ganska snart på akvarium.

Mitt sista inlägg i denna tråd:mad:
#56 - 21 december 2010 20:09
c90368 skrev:
Visst är de fina som små, men 30 centimeters rovfiskar i akvarium är djurplågeri och kommer alltid att förbli djurplågeri.

När man håller små fiskar i stora akvarium så har man en möjlighet att få en upplevelse. Stora fiskar i privata akvarium handlar om något annat än akvaristik, för det mesta om att visa upp något häftigt.

Jag är besviken över ditt val och du kommer förmodligen att tröttna ganska snart på akvarium.

Hatar när folk uttalar sig utan att veta någonting om vad dom pratar om, har du någonsin haft datnoides microlepis ??
Vad är det som säger att just en rovfisk skulle ha det sämre i akvarium än en vanlig guppy

att önska att någon ska sluta med akvarier bara för att dom inte faller in i din mall är inte det lite väl trångsynt ?? visst om fiskarna hade lidit eller misskötts det är en annan sak men så är inte fallet
#57 - 21 december 2010 22:17
c90368 skrev:

Men hördu, nu är du faktiskt väldigt otrevlig. :( Jag håller (blivande) stora fiskar pga fascinationen av dem som individer. Som du säger så ser du mindre fiskar som en upplevelse, vi som håller stora fiskar och är seriösa med det ser större fiskar som individer. Vi lägger ner mycket tid, pengar och kärlek på att våra fiskar ska ha det så bra de kan. Jag är en av de få personerna som tagit en fisk för 250:- till veterinären och pröjsat 4000:- för att få honom frisk igen. Hade du gjort det med en dvärgciklid? Fäller du en tår du när en fisk dör? Gör du det? För det gör vi.

Jag är inte intresserad av att ta en strid med konstiga åsikter, men alla andra är hemskt välkomna att delta i tråden. :)
#58 - 21 december 2010 22:33
tessilago skrev:
Men hördu, nu är du faktiskt väldigt otrevlig. :( Jag håller (blivande) stora fiskar pga fascinationen av dem som individer. Som du säger så ser du mindre fiskar som en upplevelse, vi som håller stora fiskar och är seriösa med det ser större fiskar som individer. Vi lägger ner mycket tid, pengar och kärlek på att våra fiskar ska ha det så bra de kan. Jag är en av de få personerna som tagit en fisk för 250:- till veterinären och pröjsat 4000:- för att få honom frisk igen. Hade du gjort det med en dvärgciklid? Fäller du en tår du när en fisk dör? Gör du det? För det gör vi.

Jag är inte intresserad av att ta en strid med konstiga åsikter, men alla andra är hemskt välkomna att delta i tråden. :)

OK, är du seriös med att hålla stora fiskar så gör jag en pudel[:o]

Tyvärr så är det för många med ett nystartat 180 liters kar som har drömmar om stora framtida kar och köper små "stora" fiskar.

Om du nu inte tillhör den gruppen så ber jag om ursäkt!

Jag tillhör den smala gruppen på Zoopet som inte bara postar i trådar där man är positiv, utan även postar lite beska inlägg.

Så nu ska istället följa din tråd med stort intresse:)
#59 - 21 december 2010 22:36
c90368 skrev:

Tyvärr så är det för många med ett nystartat 180 liters kar som har drömmar om stora framtida kar och köper små "stora" fiskar.

Jag tillhör den smala gruppen på Zoopet som inte bara postar i trådar där man är positiv, utan även postar lite beska inlägg.

Ursäkten godtagen! :) Jag är ingen nybörjare inom hobbyn, jag tog bara paus ett tag. :)
#60 - 21 december 2010 22:45
c90368 skrev:

Ditt första inlägg tar nog rekord i något av de dummaste jag läst här:S

jag kan säga såhär skulle tessilago inte skaffa ett större kar om dom 2 åren de tar för tigerfiskarna att växa ur hennes nuvarande så finns det iaf 200 personer som väääldigt gärna köper dom av hon? vart ser du ett problem i där?
Du dömer ut hennes beslut utan att ha någon aning om vad du pratar om?

"den smala gruppen" de finns fler personer med fördomar, folk som bara klagar, dömer ut andra människors beslut här på zoopet än nått annat ställe jag sett på internet. Riktigt tråkigt tyvärr.

Jag har en tigerfisk på 20cm i ett 320, ojoj jag är nog dum i huvet?.. Men jag har ett 720 som han kan få gå i när han blir större(om 3 år dvs) sen vet jag flera med kar som är runt 2000L som väldigt gärna köper den av mig om de skulle bli litet för han. Jag gjorde en resa på 300Mil för att hämta upp han och betalade cirka 1000Kr. Det är kärlek, tycker du då jag plågar han? skulle han bli sjuk skulle jag göra precis som tess, besöka en veterinär.
#61 - 21 december 2010 23:12
Som vanligt är det folk som slänger ur sig en massa dumheter utan han en aning om vem dom pratar med/om eller för att dom har en egen syn på saker & ting som inte stämmer in med andras..

Håller med om att folk är otriligt snabba på att dömma folk här.. Att man kommer tröttna innom kort tid, eller att man hoppas folk slutar med sin hobby är att sjunka riktigt lågt. Jag tror många av oss som har större fiskar är mer rädda om våra fiskar än antalet som har små billiga fiskar.. Jag blir helt klart mer ledsen när en av mina +5000kr fiskar dör än om jag förlorar en fisk för 50kr..
Dom flesta har ganska stora kar till sina fiskar så det går ingen nöd på dom men visst det finns dom som kanske borde tänkt till innan dom köpte fisk.. Men sluta dömma folk i förhand :mad:
#62 - 21 december 2010 23:21
Fight fight fight fight!
#63 - 21 december 2010 23:22
roosterboy skrev:
Fight fight fight fight!

Ingen mer fight nu. Det är löst.
Bilagor:
#64 - 21 december 2010 23:24
jag håller delvis med dig (freke) men inte helt.
Vi kommer alla ihåg den geniala 19 åringen som var en 12 åring som var en 15 åring som skrev som en 5 åring och hade gravida guppyhanar och ägg växte på neontetrornas buksidor.
dom trivdes även finfint med plastväxter, och det var vårat fel om dom dog :>

SKA han fortsätta hålla fisk? NEJ, det var därför helt rätt att förklara för honom att han borde lägga ner.

Sen håller jag med dig om att arrogans, självkärlek och extrem otrevlighet är vanligt här på zoopet.
#65 - 22 december 2010 06:59
Jag kommer nu att försvara C90 bara så ni vet:p.
Det var ett tag sedan Tess var inne på Zoopet men då hade hon rockor och lite annat stort och gott;) så jag vet vad hon går för, dessa fiskar skötte hon exemplariskt.
Nu är det tyvärr lite väl ofta som ofta nybörjare köper fel fisk till sina kar, och det behöver inte alltid vara fiskar som blir stora utan många är helt enkelt dels för dåligt pålästa, de får fel info i affären och sedan vill de ha någon som impar på kompisarna.
Har man läst detta alldeles för många gånger så blir man lite anti mot just sådana inlägg och risken finns då att man drar alla över en kam och kan komma med lite fel ord som man kanske skulle tänkt lite innan man trycker på sändknappen, som nu C90.
Han menar inget illa personligen mot Tess, såpass väl känner jag honom och i detta fallet har han nu bett om ursäkt och denna är väl mottagen av Tess.

Att sedan många personer är väldigt negativa i detta forumet vet jag inte om jag kan hålla med om, visst finns det sådana som du beskriver (kanske jag med;)?) men det är oftast bara att skita i sådna inlägg. Det är ett stort forum med många inlägg och många användare så några sådana inlägg får man då se.
Jag kan bara se till mig själv, frågar någon om vad jag tycker om h*ns akvarium så säger jag ärligt vad jag tycker och förslag på förbättringar, inte bara att jäklens vad snyggt när det kanske i verkligheten både har fel invånare och inredning som kan förbättras radikalt med ytterst lite arbete. Om det nu är ett sådant råd de vill ha, annars är det bättre att hålla tyst;).

Jag hoppas att med dessa ord nu vi kan fortsätta i tråden med vad den är gjord för, att se Tess snygga kar och fiskar och inte kasta hårda ordpå varandra, det är snart jul:D!
#66 - 22 december 2010 10:16
ansjo skrev:

Har man läst detta alldeles för många gånger så blir man lite anti mot just sådana inlägg och risken finns då att man drar alla över en kam och kan komma med lite fel ord som man kanske skulle tänkt lite innan man trycker på sändknappen, som nu C90.

Du har så rätt[:o]
#67 - 22 december 2010 10:56
Klart det blir så :) men det är i dessa sammanhang okunskap är väldigt farligt

Tycker också att det är tråkigt med alla dessa paroonhajar, pirayor man ser i små akvarium och som matas med allt från fiskpinnar till skinka
Det är dessa som drar ner ryktet om oss som brinner för större fiskar och gör det på ett seriöst sätt

Men det löste sig ju fint upp med mer bilder nu tess
#68 - 22 december 2010 11:26
boring skrev:
Klart det blir så :) men det är i dessa sammanhang okunskap är väldigt farligt

Tycker också att det är tråkigt med alla dessa paroonhajar, pirayor man ser i små akvarium och som matas med allt från fiskpinnar till skinka

Det är dessa som drar ner ryktet om oss som brinner för större fiskar och gör det på ett seriöst sätt

Men det löste sig ju fint upp med mer bilder nu tess
Precis:)!
#69 - 22 december 2010 13:15
Tess det är ett fint kar du har skapat. Får jag föreslå mossa på rötterna och kanske en förgrundsväxt som Pogostemon helferi?
#70 - 22 december 2010 13:48
Riktigt läckert, som vanligt. Tycker definitivt du inte ska klä rötterna i någonting. Rötterna ger en fin kontrast mot det gröna.

Möjligtvis hade du kunnat göra sandnivån i mitten lite lägre, och skyffla sanden åt sidorna, samt mot bakrutan.

Tummen upp!
#71 - 22 december 2010 14:01
Hej!

Fan va "rovig" den ser ut på bilden rakt mot huvudet och nosen ner samt på filmen. Riktigt skön!

" target="_blank">
Bilagor:
#72 - 22 december 2010 14:29
ansjo skrev:

Nu är det tyvärr lite väl ofta som ofta nybörjare köper fel fisk till sina kar, och det behöver inte alltid vara fiskar som blir stora utan många är helt enkelt dels för dåligt pålästa, de får fel info i affären och sedan vill de ha någon som impar på kompisarna.

nu är vi alla vänner^^

Jo visst är det så ansjo men istället för att göra rena personangrepp så kan man ju hjälpa människor och gynna hobbyn:) Det är inget fel att folk har större fiskar och som nämnt finns det mycket kärlek där. Det är ju den största anledningen att vi startat MFksweden.se för att hjälpa alla vilsna själar som velat ha en stor fisk och blivit rekomenderade Redtail när det finns så mkt annat mer passande. Men här har det utvecklats till en häxjakt så fort nån ser att en fisk blir stor tyvärr. C90 hade ju ingen aning om vad datanoides microlepis är för fisk innan han dömde ut tess, det är skillnad på monster och monster. Något jag hoppas tom zoopet kan förstå en dag! :)

Men som sagt haha inte smutsa ner tess tråd nu, det finns ju en vana här att det händer o ingen mod orkar rensa o låser tråden istället o de vill vi ju inte ska hända :D utan följ tess tråd nu och öppna ögonen så kanske tom ni lär er nått nytt! :D

God Jul och Gott nytt år All kärlek från Exiton:):)
Bilagor:
#73 - 22 december 2010 14:33
Det är det som är så tråkigt att så fort nån visar en bild på en stor fisk eller en fisk som troligen blir 30cm eller mer så är det direkt nån som hugger utan att tänka till.. Men som ni sagt det finns massor av idioter där ute som inte borde få ha djur så även molly, platy ciklider..

Tänk bara alla föräldrar som köper små fiskar till sina barn som sen vräker i mat 10ggr om dan & sen skall föräldrarna ta hand om vatten byte osv. Brukar sluta med döda fiskar innom nån vecka & sen börjar dom om igen med nya för dom andra dog..

Som tur är händer detta inte lika ofta dom större fiskarna, då dom oftast e lite dyrare & tråkigare färger som små & detta är inget amatörer gillar. Vem fan vill betala flera 100 för en tråkig fisk?

Men nu skall vi inte argumentera stora eller små firrar utan ta lärdom att inte dömma nån i förväg & önske tess lycka till med sina Dats å hoppas hon tar upp rockor igen :D
Bilagor:
#74 - 22 december 2010 14:51
Tack för förslagen, alla! :) Ja, förgrundsväxter är något jag behöver, ska verkligen satsa på växtligheten i det här karet känner jag. Kör väldigt mycket anubias framme i karet nu. MVN; är växten du tipsade om vanligt förekommande?

Vill gärna ha in fler tips också! :)
#75 - 22 december 2010 14:53
Freke skrev:

Men nu skall vi inte argumentera stora eller små firrar utan ta lärdom att inte dömma nån i förväg & önske tess lycka till med sina Dats å hoppas hon tar upp rockor igen :D

Freke, det kommer ALDRIG bli rockor igen... ;) Det åker jag till dig för att titta på. :D :D
#76 - 22 december 2010 15:05
Om jag skänker dig ett störe kar då kan du väl börja iaf =) Desutom har du ju flytt GBG så då kan du inte besöka mig så ofta..
#77 - 22 december 2010 15:26
Freke skrev:
Om jag skänker dig ett störe kar då kan du väl börja iaf =) Desutom har du ju flytt GBG så då kan du inte besöka mig så ofta..

Om jag får köpa loss en NTT av dig kan jag fundera på det... :D :D :D :D

Vi kommer nog ner om en månad igen, förresten! Vi kikar lite med bilar nu, för jag tror det är många som vill åka med.
#78 - 22 december 2010 16:28
Pogostemon helferi är inte vanlig men en del butiker har dessa, har butiken tropicas utbud kan de ha den här växten hemma. Finns ju lite olika som nålgräs, riccia (kräver mer skötsel för att inte lossna då mossan flyter) och Sagittaria subulata. Vet inte om alla kommer fungera för dig, förgrundsväxter generellt har gärna mycket ljus för att inte växa på höjden.
#79 - 22 mars 2011 14:15
Nu är det dags för större! Det har blivit fler tigeryngel på sistone och jag känner att det blir lite trångt nu. Ett 540 är beställt och kommer nu på söndag. Även det kommer bli för litet inom ett par år. Men ett steg i taget! :) 180-burken kommer inte att kasseras såklart, utan min sambo kommer ta över det som sitt och köra Sydamerika-tema. Tvekar dock på att han kommer bli aktiv här, han förstår inte internet.

Kommer starta en ny tråd inom kort med skisser på layout till det nya karet.
#80 - 23 mars 2011 08:32
Vad skall du ha i det?
#81 - 23 mars 2011 09:25
Jens A. skrev:
Vad skall du ha i det?

Mina tigerfiskar, en mix av datnioides microlepis, datnioides undecimradiatus samt datnioides polota. Samt, om jag lyckas få tag på i framtiden, datnioides campelli.

Får se om jag lägger i något annat också, isåfall blir det senare när jag fått lite storlek på tigrarna. De är just nu för små för att jag ska våga ta några risker med andra fiskar.

Annons