Har en Nyinköpt Praktbotia.
Nån som vet hur lång tid det tar innan de käkar sniglar o vänjer sig vid akvariet ?
FamiljenMårtensson skrev:Ujdå =/ Men, har de några behov av att ha stort utrymme? Har 60-liters med Gubby, Kampfisk, Black Molly o Dvärggurami.
Men käkar de upp sniglarna anyway?
FamiljenMårtensson skrev:
Jag HAR faktiskt en lite Helena. Bara det att den är *piip* lat! Den käkar absolut inget! Praktbotian blev inte så stor förräns efter c.a 15 år, sade han i butiken, o jag säger de, han verkar kunna sin sak. =P
FamiljenMårtensson skrev:k, flock etc. men de i butiken sa att de funkade bra ensamma också. Funkar det om men har en kompis till den?
mikey13 skrev:Jag har en praktbotia som är 6 år gammal och den är nu 17-18 cm.
du har tid på dig att skaffa ett större akvarium, men botian skulle nog må bra av sällskap.
hur många av de andra fiskarna har du i akvariet? verkar vara en del redan.
FamiljenMårtensson skrev:Har en Nyinköpt Praktbotia.
Nån som vet hur lång tid det tar innan de käkar sniglar o vänjer sig vid akvariet ?
JojjeN skrev:Fast om han stoppar in mer praktbotior där så blir ju ännu fler fiskar påverkade av de undermåliga förhållandena, även om den första inte kommer bli lika ensam.
mikey13 skrev:det var ju precis det jag försökte få fram på ett snällt sätt :D
att botian skulle må bra av sällskap, men att det redan var ganska mycket fisk i karet.
Wilda skrev:Men han har ju inte sagt hur MÅNGA fiskar han har i karet
bara VAD han har....
Mvh Wilda
JojjeN skrev:Jag tänker faktiskt inte på att det blir överbefolkat, utan jag syftade mer på att botian inte kommer kunna röra sig som hans behov kräver, och inte heller växa.
JojjeN skrev:De kan inte spurta ut sin kraft i ett 60 liters.
Tycker faktiskt inte att någon botia bör hållas i under 100 liter, eftersom de är så fulla av energi, och behöver mycket mer att simma i.
Flaxss skrev:jag tror inte att de kan ''spurta'' ut ordentligt i 500L heller.
finns många mindre botia arter som kan hållas i kar som är under 100L och över 60L. men som jag skrev innan praktbotia bör inte vara under 100L en längre tid.
JojjeN skrev:Nej, men mer än i ett 60 liters.
Vi har helt enkelt lite olika åsikter, och min är att ALLA botior, oavsett storlek, ska ha över 150 liter att simma i. Förutom praktbotior, för de tycker jag behöver 400 liter minst, för att få ut sin energi, och för att kunna göra sig bra i akvariumet.
JojjeN skrev:Intressant detdär med odling, vilka arter har du gett dig på?
Botior överhuvudtaget är ju ganska svår odlade. :)