Nyinköpt Praktbotia =)

#1 - 29 december 2008 20:36
Har en Nyinköpt Praktbotia.

Nån som vet hur lång tid det tar innan de käkar sniglar o vänjer sig vid akvariet ?
#2 - 29 december 2008 20:39
En ensam Praktbotia kommer förmodligen aldrig vänja sig eftersom de är stimfiskar ;)
Bilagor:
#3 - 29 december 2008 20:41
Ujdå =/ Men, har de några behov av att ha stort utrymme? Har 60-liters med Gubby, Kampfisk, Black Molly o Dvärggurami.

Men käkar de upp sniglarna anyway?
#4 - 29 december 2008 20:46
Ujdå =/ Men, har de några behov av att ha stort utrymme? Har 60-liters med Gubby, Kampfisk, Black Molly o Dvärggurami.

Men käkar de upp sniglarna anyway?

Du ska nog lämna tillbaka din Praktbotia [:o]
De blir uppemot 30cm och behöver betydligt större kar.

Satsa på några Anatome helena-snäckor ist.
De kommer hålla snäckbeståndet nere :)
#5 - 29 december 2008 20:49
*Anentome helena ;)
#6 - 29 december 2008 20:51
Hah! xD Nu ska ja va lite dum =p

Jag HAR faktiskt en lite Helena. Bara det att den är *piip* lat! Den käkar absolut inget! Praktbotian blev inte så stor förräns efter c.a 15 år, sade han i butiken, o jag säger de, han verkar kunna sin sak. =P
#7 - 29 december 2008 20:55

Jag HAR faktiskt en lite Helena. Bara det att den är *piip* lat! Den käkar absolut inget! Praktbotian blev inte så stor förräns efter c.a 15 år, sade han i butiken, o jag säger de, han verkar kunna sin sak. =P

Köp fler då.

Praktbotian kanske inte är fullvuxen förrens om 15 år, men även innan dess behöver de vara minst 6 stycken, ha minst 300 liter att simma i, och för att kunna växa normalt.

Men det är ju förstås bara om man vill att fiskarna man har ska må bra. ;)
#8 - 29 december 2008 20:56
JojjeN skrev:
*Anentome helena ;)

Där ser man :p
#9 - 29 december 2008 20:58
Okej :( Gillar ju den apmycket, men kanske ska skaffa större akvarium. Vi frågade om sånt i affären, som storlek, flock etc. men de i butiken sa att de funkade bra ensamma också. Funkar det om men har en kompis till den?
#10 - 29 december 2008 21:14
k, flock etc. men de i butiken sa att de funkade bra ensamma också. Funkar det om men har en kompis till den?

Det är för jävligt att butiken sätter penga tjänandet framför djurens välmående.

Tycker du tar med dig botian i morgon till butiken, och ger honom en länk hit. Kräv att han ger dig pengarna tillbaka efter att han läst.

Somsagt, det hela handlar om hur bra du vill att botian ska må, men om du beslutar i att ha kvar den ändå, så kommer den må klart mycket bättre om den får en "kompis", men det jävliga är ju att ännu en botia kommer dras in i ditt för lilla akvarium då.-
#11 - 29 december 2008 22:19
Jag har en praktbotia som är 6 år gammal och den är nu 17-18 cm.
du har tid på dig att skaffa ett större akvarium, men botian skulle nog må bra av sällskap.
hur många av de andra fiskarna har du i akvariet? verkar vara en del redan.
#12 - 30 december 2008 06:15
mikey13 skrev:
Jag har en praktbotia som är 6 år gammal och den är nu 17-18 cm.

du har tid på dig att skaffa ett större akvarium, men botian skulle nog må bra av sällskap.

hur många av de andra fiskarna har du i akvariet? verkar vara en del redan.

Fast om han stoppar in mer praktbotior där så blir ju ännu fler fiskar påverkade av de undermåliga förhållandena, även om den första inte kommer bli lika ensam.
#13 - 30 december 2008 11:58
Har en Nyinköpt Praktbotia.

Nån som vet hur lång tid det tar innan de käkar sniglar o vänjer sig vid akvariet ?

Om fisken inte mår bra och är ensam så kommer han
aldrig att äta sniglar o dyl.
Det bästa är att köpa en till ( en liten )
De äter inte sniglar så utan suger ut sniglarna ur skalet
och lämnar skalet kvar.
Vissa botier förblir väldigt skygga och en botia är väldigt
skygg, för botians skulle skaffa minst en till, det finns små
att köpa på ca 3 cm.
Mvh Wilda som hade 4 lika stora botior
men nu är en utav dem stor som en mindre aborre ;)
Och detta bara efter 1 år så vist växer dem fort.
#14 - 30 december 2008 15:06
JojjeN skrev:
Fast om han stoppar in mer praktbotior där så blir ju ännu fler fiskar påverkade av de undermåliga förhållandena, även om den första inte kommer bli lika ensam.

det var ju precis det jag försökte få fram på ett snällt sätt :D
att botian skulle må bra av sällskap, men att det redan var ganska mycket fisk i karet.
#15 - 30 december 2008 17:02
mikey13 skrev:
det var ju precis det jag försökte få fram på ett snällt sätt :D

att botian skulle må bra av sällskap, men att det redan var ganska mycket fisk i karet.

Jaha. :p

Jag gillar att köra den tuffa vägen och "banka" vett i skallen på folk, känns som att dom drygar sig bara för att jävlas annars, tex genom att säga "Så det skulle gå då?" På något som är självklart att jag försöker få fram att det itne skulle gå. :p
#16 - 30 december 2008 18:17
Men han har ju inte sagt hur MÅNGA fiskar han har i karet
bara VAD han har....
Mvh Wilda
#17 - 30 december 2008 18:28
Wilda skrev:
Men han har ju inte sagt hur MÅNGA fiskar han har i karet

bara VAD han har....

Mvh Wilda

det är sant, men dom andra lär säkert inte vara ensamma (Guppy, Kampfisk, Black Molly o Dvärggurami), kampfisken möjligtvis =). vad jag menar är att det inte behövs så mycket fisk i ett 60L för att det ska bli trångt :) och att stoppa i fler botior blir kanske lite väl mycket.
inget illa menat.... :)
#18 - 30 december 2008 19:48
Tycker du du ska försöka göra dig av med Botian. Minst 100-200L helst mer.

fiskantalet låter redan för mycket för 60L

Guppy - klarar sig med 60L men blir snabbt flera.
Kampfisk - klara sig bra med 60L
Black Molly - vill gärna ha 70-100L och blir snabbt fler
Dvärggurami - 1par funkar i 50-60L
#19 - 30 december 2008 20:00
Jag tänker faktiskt inte på att det blir överbefolkat, utan jag syftade mer på att botian inte kommer kunna röra sig som hans behov kräver, och inte heller växa.
#20 - 30 december 2008 20:37
JojjeN skrev:
Jag tänker faktiskt inte på att det blir överbefolkat, utan jag syftade mer på att botian inte kommer kunna röra sig som hans behov kräver, och inte heller växa.

röra sig kommer Botian kunna göra utan problem även i ett 60L och växa kommer den göra också och SEDAN sluta växa när den inte kan mer.

problemet är att delas vill dom vara i en grupp och för att uppnå full storlek vill dom ha som minst 100-200L och för att kunna röra sig ''ordentligt'' vill dom ha större.

annars finns där ju Botia arter som inte blir större än 10cm och dvärgsorter som passar för mindre kar än 100-200L.
#21 - 30 december 2008 20:42
De kan inte spurta ut sin kraft i ett 60 liters.

Tycker faktiskt inte att någon botia bör hållas i under 100 liter, eftersom de är så fulla av energi, och behöver mycket mer att simma i.
#22 - 30 december 2008 20:54
JojjeN skrev:
De kan inte spurta ut sin kraft i ett 60 liters.

Tycker faktiskt inte att någon botia bör hållas i under 100 liter, eftersom de är så fulla av energi, och behöver mycket mer att simma i.

jag tror inte att de kan ''spurta'' ut ordentligt i 500L heller.

finns många mindre botia arter som kan hållas i kar som är under 100L och över 60L. men som jag skrev innan praktbotia bör inte vara under 100L en längre tid.
#23 - 30 december 2008 21:13
Flaxss skrev:
jag tror inte att de kan ''spurta'' ut ordentligt i 500L heller.

finns många mindre botia arter som kan hållas i kar som är under 100L och över 60L. men som jag skrev innan praktbotia bör inte vara under 100L en längre tid.

Nej, men mer än i ett 60 liters.

Vi har helt enkelt lite olika åsikter, och min är att ALLA botior, oavsett storlek, ska ha över 150 liter att simma i. Förutom praktbotior, för de tycker jag behöver 400 liter minst, för att få ut sin energi, och för att kunna göra sig bra i akvariumet.
#24 - 30 december 2008 21:20
JojjeN skrev:
Nej, men mer än i ett 60 liters.

Vi har helt enkelt lite olika åsikter, och min är att ALLA botior, oavsett storlek, ska ha över 150 liter att simma i. Förutom praktbotior, för de tycker jag behöver 400 liter minst, för att få ut sin energi, och för att kunna göra sig bra i akvariumet.

vi har nog nästan samma åsikter. för jag tycker man ska inte ha dom under 100-200L(prakt då) helst runt 500-1000L . men dom kan röra sig i 60L även om det inte är bra för dom.

ALLA Botior blir inte så stora utan en del håller sig under 10cm även som fullvuxna. och kan därför vara i mindre än 100L. och alla är heller inte lika livliga som Praktbotia utan simmar stilla i en kraftigström.

jag har odlat ca 6-7 arter i min tid och har sett en hel del olika beteende.
en del har höga krav på väldigt strömt vatten och är endast där i strömmen och simmar är det då en mindre art så kan dom hållas under 100L.
#25 - 31 december 2008 07:38
Intressant detdär med odling, vilka arter har du gett dig på?

Botior överhuvudtaget är ju ganska svår odlade. :)
#26 - 31 december 2008 12:06
JojjeN skrev:
Intressant detdär med odling, vilka arter har du gett dig på?

Botior överhuvudtaget är ju ganska svår odlade. :)

inte odlat men haft och skött. även om en del arter är lättare att odla än praktbotia. sedan är ju alla inte botior längre.

har haft och har
Yasuhikotakia morleti - Skunkbotia
Yasuhikotakia modesta - Blåbotia
Botia striata - Zebrabotioa
Botia kubotai - Polkadotbotia
Botia helodes - Tigerbotia
Botia almorhae - Pakistanbotia
Cromobotia macracanthus - Praktbotia
#27 - 31 december 2008 12:08
Tänkte väl det, så du har inte haft yngel på någon av dom?
#28 - 31 december 2008 12:19
inte yngel på dom. även om det enligt http://www.loaches.com/ går få yngel på andra arter. har man plats för Modesta så är det annars en väldigt vacker art dock lite aggressiv.

glömde bort Dvärgbotian som jag har köpt nu nyligen.

Annons