Kom hem i onsdags kväll med 5 st black mollys från Hornbach Göteborg. Blev rekommenderad att tillsätta 4 tsk akvariesalt (utan jod) till 180liter, vilket jag också gjorde. Har inte haft salt i karet tidigare. Lät inkoppningen ta c:a 1,5 timme. (kanske för snabbt?)
I går morse var en död, i går kväll när jag kom hem efter jobbet var två döda, i morse var ytterligare en död. Endast en levde när jag gick hemifrån imorse.
Har sedan tidigare platys+yngel och kilfläcksrasbora i 180liter, utökade jämte mollysarna i onsdags med guppys och ancistrus från en hemodlare. De sistnämnda mådde hur bra som helst imorse. Totalt i karet 22 vuxna individer + kanske 10 småyngel.
Såg faktiskt när expediten fångade in mollysarna att hon tog bort en död ur karet. :mad: Är det vanligt att fiskar ligger döda i vattnet i affären? Kan det vara en sjukdom som mollysarna redan hade? Såg inget konstigt beteende annars - på kvällen simmade de runt, på morgonen flöt de vid ytan (förutom en som låg död på botten). Inga prickar, trasiga fenor eller annat, bara lite mattare svarta. Kan också tillägga att mina värden är bra, ingen nitrit (enl sera dropptest).
Jag har ju läst lite om att mollys kan svåra att lyckas med. Men jag trodde ju inte att de skulle dö inom ett dygn...
Vad göra? Brukar ni informera affären, eller t o m reklamera köpet? Vågar inte testa med flera mollys **känner mej som en djurplågare**[:o]
Nån som har en teori : om de hade överlevt ifall jag gjort något annorlunda?