Nyinköpta mollys dör - nybörjarfel?

#1 - 12 oktober 2007 11:42
Kom hem i onsdags kväll med 5 st black mollys från Hornbach Göteborg. Blev rekommenderad att tillsätta 4 tsk akvariesalt (utan jod) till 180liter, vilket jag också gjorde. Har inte haft salt i karet tidigare. Lät inkoppningen ta c:a 1,5 timme. (kanske för snabbt?)

I går morse var en död, i går kväll när jag kom hem efter jobbet var två döda, i morse var ytterligare en död. Endast en levde när jag gick hemifrån imorse.

Har sedan tidigare platys+yngel och kilfläcksrasbora i 180liter, utökade jämte mollysarna i onsdags med guppys och ancistrus från en hemodlare. De sistnämnda mådde hur bra som helst imorse. Totalt i karet 22 vuxna individer + kanske 10 småyngel.

Såg faktiskt när expediten fångade in mollysarna att hon tog bort en död ur karet. :mad: Är det vanligt att fiskar ligger döda i vattnet i affären? Kan det vara en sjukdom som mollysarna redan hade? Såg inget konstigt beteende annars - på kvällen simmade de runt, på morgonen flöt de vid ytan (förutom en som låg död på botten). Inga prickar, trasiga fenor eller annat, bara lite mattare svarta. Kan också tillägga att mina värden är bra, ingen nitrit (enl sera dropptest).

Jag har ju läst lite om att mollys kan svåra att lyckas med. Men jag trodde ju inte att de skulle dö inom ett dygn...

Vad göra? Brukar ni informera affären, eller t o m reklamera köpet? Vågar inte testa med flera mollys **känner mej som en djurplågare**[:o]
Nån som har en teori : om de hade överlevt ifall jag gjort något annorlunda?
#2 - 12 oktober 2007 12:10
Visst kan de vara sjuka redan i butiken. Tycker du ska gå till affären och prata med dom.
#3 - 12 oktober 2007 12:28
Av mina black Mollys dog en av fem. De övriga lever och frodas och får yngel. Jag tillsätter inget salt alls. De klarar sig utmärkt ändå. Någon har påstått att det är i vissa "blackmollyodlingar" där det är lite salt i vattnet, men att man inte behöver ha det i akvariet. Det kan ju vara skönt att slippa salt eftersom andra fiskarter kanske inte vill ha det?
#4 - 12 oktober 2007 12:56
Om du såg att död fisk togs bort ur just det karet så kan det mycket väl varit sjukdom redan i affären, skulle gå tillbaka till affären och få pengarna tillbaka. Jag har massor av Mollys hemma och har aldrig använt salt så det behöver man inte egentligen.
#5 - 12 oktober 2007 13:05
Det händer att fiskar dör, men jag handlar ALDRIG ur ett kar där det ligger en död fisk..
Just pga man vet inte om det är pga ålder, stress eller sjukdom som den dött av.
#6 - 12 oktober 2007 13:08
Ja jag är egentligen emot saltet, tänker inte fortsätta med det vid senare vattenbyten.

Hoppas bara att den sista fortfarande lever när jag kommer hem idag! Ska ha den under uppsikt för att se hur den beter sig.

Får försöka efterlysa hemodlade mollys i Gbg-trakten, eftersom jag läst att de ska vara tåligare.

Ska slå en signal till affären och höra vad de har att säga till sitt försvar...
#7 - 12 oktober 2007 16:13
Samma sak hände mig, den första dog inom en timme den andra dagen efter, en vecka senare var den tredje död och tre veckor senare dog den sista. Jag hörde i min zooaffär (inte den jag hade köpt dem av) om det och hon rådde mig att inte köpa flera för att det var sjukt svårt att hitta mollys med bra kvalitet.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 12 oktober 2007 17:01
I sin naturliga miljö så lever ju inte mollys i saltvatten - dock så odlas de ofta i rätt mycket salt i Asien och dessa måste man gradvis minska salthalten på.
Så om affären rekommenderar en viss mängd salt till sina molly så bör man nog följa detta - men alltefterhand kan man sedan minska salthalten.

Varför dina fiskar dog är omöjligt att säga - det finns mänder av faktorer som kan man spelat in.
De kan ha varit sjuka i affären, de kan ha varit i dålig kondition i affären, de kan ha stressats under transporten, det kan ha blivit för jkallt under transporten, du kan ha dåliga (för mollyna) vattenvärden i ditt akvarium, dina övriga fiskar kan ha smittat dom (de kan själva vara resisenta mot sjukdomen, men kan ändå smitta andra), du kan ha för kallt i ditt akvarium, dina egna fiskar kan ha stressat nykomlingarna så att de har dött etc. etc.
#9 - 13 oktober 2007 07:51
Än så länge lever den lilla mollyhonan - hon är pigg och äter precis som de andra fiskarna.

Får väl överväga att skaffa henne sällskap ändå...Avvaktar nån vecka så får vi se.
#10 - 13 oktober 2007 08:33
morrhoppa skrev:
Samma sak hände mig, den första dog inom en timme den andra dagen efter, en vecka senare var den tredje död och tre veckor senare dog den sista. Jag hörde i min zooaffär (inte den jag hade köpt dem av) om det och hon rådde mig att inte köpa flera för att det var sjukt svårt att hitta mollys med bra kvalitet.

Ja, det har jag också hört. Tjejen på Akvarielagret i Bromma sa att det inte alls borde klassas som en nybörjarfisk..
Sen har jag hört (vilket jag själv glömmer) att man ska försöka att fråga varifrån fisken kommer och helst inte köpa de som kommer från Asien.. Svenska uppfödare är bäst, därefter europeiska..

Sen ska man ju aldrig köpa fisk ur ett kar där alla inte ser friska och krya ut.. Om alla ser friska ut så ska man ändå fråga hur mycket dödsfall de har haft ur den sändningen och när någon dog senast... Om det är en seriös affär så talar de om det.. I Tyresö sätter de karet i "karantän" och säljer inte ur det förrän fiskarna mår bra.. Sådant gör ju att man känner förtroende också.. :)
#11 - 14 oktober 2007 10:02
Var igår tillbaka i affären efter att ha ringt och förklarat läget. Blev direkt lovad i telefon att få nya black mollys om jag tog med ett vattenprov.

Väl där, såg jag direkt att två mollys låg döda i deras kar, alltså ville jag inte ha några nya därifrån. Vi kom också överens om att det inte var nåt fel på vattnet. Pengarna tillbaka, alltså.

Fick istället välja något annat gratis, varpå vi kommer hem med 5 st blåsvarta platys och en eldstjärt som maken föll för. (Ska kolla i artbeskrivn. om eldstjärten, för den känner jag inte till sedan tidigare.)

Alltså, affären får plus för ersättningen, men ett stort MINUS för att de döda mollysarna får ligga i karet - jag vet ju inte hur många som dött sedan i onsdags, men tre har jag sett med egna ögon + mina fyra här hemma.

Min ensamma hona lever dock än så länge, ser ut att må hur bra som helst.

Annons