Nykläckt Artemia

#1 - 29 april 2004 20:28
Finns det att köpa Artemia nauplier (nykläckt Artemia) fryst eller är min enda möjlighet till att få tag på dessa genom att odla själv? Isf var får jag tag på fryst i närheten av Umeå?
#2 - 29 april 2004 20:35
Jag tror inte att det finns frysta artemianauplier att köpa. Du kan ju gå in på den här länken där dom säljer skalade artemiaägg som dessutom skall vara näringsrikare än nykläckt artemia.
http://www.mediamirakel.com/fiskfoder/
#3 - 29 april 2004 22:41
Annars är det fruktansvärt enkelt att kläcka sin artemia själv: en skål med saltat vatten (så mycket salt, av valfri sort, att vattnet smakar rejält salt), sen häller man i 1 kryddmått ägg, väntar 24 timmar, tänder en lampa vid ena sidan av skålen, väntar en timme, sen slangar man ur nauplierna (som dras till ljus och samlats i en tät klump närmast lampan) genom en artemiasåll eller, om det krisar, genom ett nylonkaffefilter. Skölj i kallt vatten under kran. Pytsa i hos fisken. Klart.
Upprepa vid behov.

Mycket enklare och ger bättre "fångst" än att hålla på och trixa med pet-flaskor och luftpumpar.

Metoden kan sen byggas ut, genom att t.ex. sätta en skiljevägg i skålen så inte äggen kommer över på den sida där man slangar ut nauplierna.
#4 - 30 april 2004 08:57
Mediamirakel har inga skalade ägg till salu längre. Det är iofs rätt lätt att skala själv, men det känns lite läskigt att använda en massa Klorin. Det bästa är nog trots allt att kläcka själv. Eller gå över till Baby Star (fast fiskarna blir gladare åt levande artemia).
mvh Daniel

Annons