Nyskapande av mitt gammla kar.

#1 - 17 juni 2011 16:44
Nu har jag fixat lite för att göra omstart och nya invånare i mitt 310 liters kar. Alla invånare kommer från min 100 litare och sen blir det väll några fler.:)
Det ska vara odling här med där mina l-046 or en del pansarmalar och räkor kommer att gå bland annat.
Här ska vara sandbotten med bottenfilter som jag ska sätta plexiglas runt och högt för att inte sanden ska komma dit.
Jag har skaffat plexiglas, hämtat sand och börjat flytta fiskar från 600 litaren som är för små och är risk att dom blir uppätna när dom större fiskarna kommer dit.
Alla småfiskar har fått komma ner i min 58 litare sålänge och dom får bli inkörningsfiskar när det är färdigt, kommer däremot att låta geggan vara kvar i ytterfiltret så att där finns en del goda bakterier kvar i det när jag startar upp igen.
Vet ej hur lång tid det tar tills jag kommer vidare för det får tiden utse.
Det är lite jobb att flytta dom stora fiskarna och planera villka som ska vara kvar där sen och vart dom ska flyttas sålänge.
Syftet med detta är att jag ska kunna stänga ner mina 2 småkar och få iordning i min 310 litare och ha sandbotten där och fina växter som inte blir uppätna, kanske jag ska odla på mina guldancistrus där med, funderar på att flytta dit mina grenmalar med och ha en hel del öppna ytor.
Det känns skönt att kommit så här långt ivarjefall men nu är det tyngsta jobbet kvar, att rengöra allt och fiska upp ur det karet såklart.
Bilderna kommer sen just nu tar det så lång tid att ladda upp bilder att jag är rädd att jag blir utloggad innan dom är färdiga(jag var utloggad) bilderna får vänta tills det funkar.
#2 - 17 juni 2011 18:00
Hur kommer det fungera med plexiglas? Är tanken med bottenfilter inte att vattnet ska filtreras genom sanden/gruset? Detta kommer väl inte vara möjligt med plexiglas. Tror jag förstår hur du har tänkt att montera det, men då kommer ju inte ett bottenfilter fylla sin funktion. Filtret saknar istället något material som i bottenfiltrets fall är sand/grus. Satsa på ett innerfilter/ytterfilter istället.
#3 - 17 juni 2011 18:17
Eller så ska Solis ha grövre grus över bottenfiltret, och då funkar det fint med en ram runt så den finare sanden inte kommer dit:).
#4 - 17 juni 2011 18:38
Ansjo slog huvudet på spiken, jag kommer ha bottenfilter, grus och en plexiglas ram runt bottenfiltret som en sandlåda hm gruslåda menar jag.
Ska se om det går att ladda kort nu.
#5 - 17 juni 2011 18:59
Hade först funderingar på att ha diskusar men jag misstänker att om jag har diskusar i detta karet med så lär nog malynglen och annat smått bli mat, tänkte också försöka odla sewellior här.
Räkorna är dom rödaste körsbärsräkorna jag har för att försöka få så röda räkor som möjligt och tigerräkor, sen kommer jag nog ha mina endlers här med får se hur det utvecklar sig.
Tänkte åka till åhled och köpa en ny bottenplatta om nu den som är i botten är lite böjd jag är inte säker men det hade känts bättre med en ny när jag ändå ska dra upp allt och koraller för att få upp pht lite, kör dit imorgon om vi hinner hem itid annars får det bli en annan dag. Jag får skynda långsamt och är bottenplattan ok så behöver jag ingen ny.

Funkade inte att ladda nu heller, datorn har varit slö sen blixten slog ner och vi fick fixa telefonerna.[:(!]
#6 - 17 juni 2011 19:00
Förresten, hur har det gått med tigerräkorna:)?
#7 - 17 juni 2011 19:09
Det har gått bra men jag vet inte om där har blivit några räklingar för där har varit en djungel i det karet så man har inte sett så bra, dom är jättefina någon är rödskiftande och någon är blå där, det ska bli skönt när jag kan flytta alla till detta karet för då kan man se vad som egentligen finns kvar i det karet:)men det blir väll först någon månad efter detta karet är färdigt så att det får köra in sig lite.
#8 - 18 juni 2011 12:16
Nu har jag varit i åled och handlat, jag handlade ett bottenfilter, koraller ett rör och så blev det såklart några fiskar med:)
Kan inte lägga in bilder nu heller.
#9 - 19 juni 2011 15:50
Nu funkar uppladdningen äntligen:)
[ATTACH=CONFIG]45419[/ATTACH]Detta karet 310 l är det som ska tömmas helt så alla fiskarna ska flytta till 600 litaren förutom några ancistrusmalar.
[ATTACH=CONFIG]45420[/ATTACH]Hit har jag flyttat neontetrorna och några malar och guppy från 600 litaren tills karet är färdigt annars hade dom nog blivit mat, har funderingar på om mina leopard och zebradanior måste flytta.
[ATTACH=CONFIG]45421[/ATTACH]Här är 600 litaren dit dom stora ska flytta till.

Håller idag på att fixa plexiglaset som ska i karet.
#10 - 21 juni 2011 15:08
Nu har jag äntligen tömt mitt kar och inventerat lite fiskar.:)
Nu har jag bara resten av putsning och siliconande kvar.;)
[ATTACH=CONFIG]45448[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45449[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45450[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45451[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45452[/ATTACH]

" target="_blank">
#11 - 21 juni 2011 18:42
Nu är det äntligen siliconat, har jobbat som bara den med att separera sanden från grusen städat ytterfiltret och satt det på inkörning i ett annat kar sålänge.
I 600 litaren blev det väldigt fullt med både växter och fiskar och rötter så där är en väldans röra.
Nu får man gå och räkna på tiden tills man får ta in karet och börja skapa där, jobbigt.
men jag har lite tid att städa av alla grejor iallafall orkar inte mer i kväll faktiskt har ju ändå hållt på den mesta tiden sen 9 imorse:p
[ATTACH=CONFIG]45453[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45454[/ATTACH]Nysiliconat
[ATTACH=CONFIG]45455[/ATTACH]Ditt dom flesta fick flytta.
#12 - 25 juni 2011 19:59
Nu har jag äntligen fyllt karet, började med att ta in det och sen tvätta all sanden men mitt i tvättandet så tog såklart vattnet slut[:(!] gick upp till skogen och fixade till problemet med vattnet och sen har det tagit nästan hela dagen innan vattnet kom fram så jag kunnde fortsätta tvätta men nu är all sand i karet och grus i filterlådan och vattnet är fyllt, ska försöka komma ihåg att ta kort när det har klarnat lite mera.
Nu får det stå tills imorgon så att tempen går upp till en behaglig temperatur innan jag börjar fixa med det.:)
#13 - 26 juni 2011 19:12
Nu har jag äntligen fått i lite fiskar och växter, har placerat allt på lite måfå får se var grejerna hamnar tillslut:)
Scalarerna skulle inte vara i detta karet men det funkade inte i 600 litaren för regnbågshajen putsade dom hela tiden så att fjällen började lossa så det var bara att fiska upp dom igen och sätta dom i en back, 2 scalarer dog.
Får se om jag lyckas omplacera dessa tror inte min odling funkar så bra om dom är kvar här:(men dom får vara här och köra in karet åt mig + lite andra fiskar.
Lite dis och dimma men det får jag stå ut med ett tag;)
[ATTACH=CONFIG]45491[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45492[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45493[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45494[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45495[/ATTACH]
#14 - 27 juni 2011 09:14
ansjo skrev:
Förresten, hur har det gått med tigerräkorna:)?

Idag när jag städade 100 litaren så hittade jag tigerbäbisar så det verkar funka bra, en av dom var jätteblå:)
#15 - 27 juni 2011 09:35
Fint det blev =)
#16 - 27 juni 2011 09:43
Tack men det är långt ifrån färdigt, det har redan ändrats sen kortet:)
#17 - 27 juni 2011 11:18
solis skrev:
Tack men det är långt ifrån färdigt, det har redan ändrats sen kortet:)

Brukar bli så :P
#18 - 27 juni 2011 17:08
Så här ser det ut i karet just nu, jag är inte direkt nöjd ännu.
[ATTACH=CONFIG]45511[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45512[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45513[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45514[/ATTACH]
#19 - 7 juli 2011 19:25
Nu har jag äntligen tagit kort, nu har jag ett kar med öppna ytor som jag strävat efter, försökt ta så många slöväxande växter som möjligt för att det inte ska växa igen så fort:) mitt andra 310 literskar växer igen på en vecka ska försöka göra något åt det med men den tiden den tiden:D
[ATTACH=CONFIG]45707[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45708[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45709[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45710[/ATTACH]
#20 - 7 juli 2011 21:44
Ser bra ut, Solis.
Jag gillar när inredningen inte är uppstyltad utan lite "rörig" och naturlig om du förstår vad jag menar:)?
#21 - 8 juli 2011 07:32
Tack Asnjo, jo jag förstår precis vad du menar och det var ju faktiskt meningen med så då har jag lyckats:)
Mitt nästa problem blir att få in mina (nu har namnet fallit helt ur huvudet på mig svarta platta stenar:confused:)svarta grottor som jag har till mina l-046 när dom väl ska flyttas hit när karet är inkört även sewelliorna vill ju ha dom här platta stenarna, får så vad jag kommer på för idee men det är ju några veckor dit, sen måste ju mina scalarer få ett nytt hem först.
#22 - 8 juli 2011 10:29
Skiffer;)?
#23 - 8 juli 2011 11:05
Jaaa, taaack nu behöver jag inte fundera på det mer, ibland så funkar inte hjärnan bara:p
#24 - 8 juli 2011 13:18
Jag vet precis vad du menar:p!
#25 - 8 juli 2011 13:37
:D:p
#26 - 10 juli 2011 18:28
Fan vad nice Solis!!! :D Detta kar kommer att bli riktigt fint när det väl säger bOm BOM BOOM med växter :) och så lär du få lek på alla möjliga firrar :D
#27 - 10 juli 2011 18:36
Tackar Nubi mitt största fan:D sen kommer mina helikoptermalar och kinesiska sugmalar till detta karet med ihop med pansarmalarna och malarna som är i 100 litaren och räkorna.
#28 - 10 juli 2011 18:37
solis skrev:
Tackar Nubi mitt största fan:D sen kommer mina helikoptermalar och kinesiska sugmalar till detta karet med ihop med pansarmalarna och malarna som är i 100 litaren och räkorna.

Det kommer att bli ett kanonsnyggt kar med härliga invånare :) Lovley! :D
#29 - 10 juli 2011 18:46
Thank you:) du får se det vid nästa besök:D;)
#30 - 11 juli 2011 12:36
Jahopp nu raserades mina planer med att sälja scalarerna på ett tag, tror ni inte dom har lagt en äggkaka i hörnan på karet:p har aldrig haft scalaryngel innan och vet inte om dom har lekt förut heller, men detta ska bli jättespännande för det är första gången för mig att ha scalarföräldrar:D det blir spännande och dom har goda chanser i detta karet för här är inte så många invånare.
#31 - 11 juli 2011 13:11
Jag glömde såklart sätta in bilder på dom[:o]
Jag hade fått info om att dessa 2 är hanar men det var nog fel info, jag tror den gula är honan är det någon som vet på mina dåliga kort sätter in ett kort på den svarta med så kanske någon vet vad det är för kön på den.
[ATTACH=CONFIG]45788[/ATTACH]Den jag tror är hona:confused:
[ATTACH=CONFIG]45789[/ATTACH]Kanske hona:confused:
[ATTACH=CONFIG]45790[/ATTACH]paret med ägg
[ATTACH=CONFIG]45791[/ATTACH]Kanske hane:confused:
#32 - 11 juli 2011 13:23
Mer kort ifall där är lättare att se villka kön det är.
Den guldiga har tramsat mellan den svarta och den randiga innan dessa lade ägg, villka har egentligen villka kön:confused:
[ATTACH=CONFIG]45792[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45793[/ATTACH]
#33 - 11 juli 2011 17:48
Är det någon som ser någon skillnad på könen på mina scalarer:confused: jag kollade i en fiskbok men det ena tecknet påminde om att två skulle vara hanar och det andra tecknet påminner om att 2 är honor så jag är mest förvirrad hehe
#34 - 12 juli 2011 08:29
Jag gjorde nog ett misstag igår för jag släppte i äppelsnäcksbäbisar där igår som jag hade fått hem och jag undrar om inte dom har ätit upp rommen, det är inte tänt ännu men jag såg inget med ficklampan.:(
#35 - 12 juli 2011 08:38
Jag tror nog det är föräldrarna som är bovarna och har ätit kaviar inatt, eller kanske dina malar om du har dessa i samma kar. Ett bra skalarpar brukar vara duktiga på att vakta rommen, men det brukar ta några lekar innan de fattar vad de ska göra:p...
#36 - 12 juli 2011 09:10
Jo visst finns där 5 ancistrusmalar i karet men det konstiga är nu när det är tänt så står dom fortfarande och vaktar hörnan ibland så simmar den gula fram till hörnan och det ser ut som om den tar något försiktigt och sen backar lite.
Jag kan inte se något där varesig med förstoringsglas eller lampa.:confused:
Vaktar dom ingenting eller
#37 - 12 juli 2011 10:24
Det kan vara så att rommen har kläckts kanske, och de har flyttat larverna? Rommen kläcks efter ca tre dygn och de hade kanske redan lagt kakan för ett par dagar sedan när du först såg den?
Apropå könen på skalarerna, så en snabb gissning är att de två svarta är hannar medans den gula är en hona...
#38 - 12 juli 2011 10:37
Jag har också funderat på detta, vet ju inte när dom lade rommen, såg det först igår och då var där några mögliga ägg som jag såg att dom plockade bort och då kunnde jag även se dom andra äggen som knappt syntes på siliconen där dom lagt äggen.
Kan vara som du säger med könen eftersom den gula var ju mellan dom båda mörka och såg ut som om den inte visste vem den skulle vara med, den har nästan alltid varit med den randiga i vått och tort och det var även när dom andra 2 scalarerna levde.
Såg att den svarta hade ut könet och det var spetsigt som en hane på andra ciklider så jag antar att det ser likadant ut på dessa, det var den scalaren som inte vaktar som hade könet ute igår.
#39 - 13 juli 2011 17:10
Du har nog rätt ansjo, jag såg hankönen idag på dom stora mörka och båda hade spets, äggen var nog borta för det verkar som om dom ska bestämma partner igen.
#40 - 15 juli 2011 19:56
Händer inte så mycket i karet just nu, väntar bara in att det ska bli inkört så mina andra fiskar kan komma hit:)
[ATTACH=CONFIG]45888[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45889[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45890[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45891[/ATTACH]
#41 - 15 juli 2011 21:57
Längtar tills mitt kar börjar bli inkört rejält så jag kan flytta hit mina favoritfiskar:)
[ATTACH=CONFIG]45897[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45898[/ATTACH]
#42 - 15 juli 2011 22:20
Vad är fisken till höger för något ???
#43 - 16 juli 2011 06:44
Det är en
Myxocyprinus asiaticus

Kinesisk sugkarp :)
#44 - 17 juli 2011 18:01
Är väldigt sugen på att flytta fiskarna på bilderna nu, jag kollade vattenvärdena idag och dom är perfekta och det har varit igång 3 veckor nu.
#45 - 18 juli 2011 16:45
Just nu håller jag på att koppa över kineserna, det var nog dom lättaste fiskarna jag har fiskat upp i hela mitt liv, dom bara låg på botten brevid varandra, jag tog den ena med håven den andra låg kvar och väntade och jag tog den försiktigt med håven dom flyttade sig inte ens.:D
Får hoppas att dom mår bra i detta karet med, här behöver dom inte konkurera så mycket med maten heller villket är bra;)
#46 - 18 juli 2011 17:58
Det blev även mina helikoptermalar som fick komma över idag, hanen är 19 cm till dom smala strålarna börjar och honan är 16 cm till dom smala strålarna, hoppas på att dessa ska finna varandra och lägga lite ägg;)
Kinesiska sugkarparna är 16 och 14 cm(skriver mest längden för att själv komma ihåg nästa gång man mäter:))

Kineserna simmar runt och undersöker läget dom verkar stortrivas:p
[ATTACH=CONFIG]45940[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45939[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45938[/ATTACH]
#47 - 18 juli 2011 20:34
Nu är alla i och natten har fallit i karet, nu sitter jag och funderar på om jag ska köpa några små siamesiska toffsalgätare som ska få putsa runt i karet och sen komma ihop med dom stora eller om jag ska prova att flytta över några stora till detta karet ett tag för jag ser att det har börjat komma lite toffsalger(villket är vanligt i början)
Varför jag inte vet villket jag ska göra är för att dessa fiskar som jagg släppt i idag är så lugna och vill inte putsas på och jag vet faktiskt inte om siameserna kommer att ge sig på dom, är lite rädd om dom får se vad jag kommer fram till.
#48 - 18 juli 2011 20:51
Dina kinesiska sugkarpar, kallas även fladdermusfisk.
#49 - 18 juli 2011 20:54
Visst ja det har jag läst någonstanns, mysiga är dom ivarjefall, ångrar nästan att jag inte köpte fler av dom:)inte dom billigaste fiskarna att köpa heller[:o]
#50 - 18 juli 2011 21:18
Det var nog bara bra att di inte gjorde det, dom blir ju runt 50 cm.
#51 - 19 juli 2011 09:36
Visst var det nog det, jag läste att dom kunde bli en meter någonstans, dom ska få flytta till 600 litaren tids nog när det är rätt fiskbestånd där om det nu mot förmodan skulle bli att dom blir alldeles för stora så får man ta ställning då:)
#52 - 20 juli 2011 19:32
Idag köpte jag 4 st siamesiska algätare som ska få ta lite alger i karet tills det fått balans och scalarerna har kommit väck sen får siameserna flytta till 600 litaren istället så får räkorna ta över städningen i detta karet.
#53 - 21 juli 2011 13:22
Duktiga putsare är siameserna, hoppas att några gillar mitt projekt ivarjefall ser ju att ett gäng har tittat:)
#54 - 21 juli 2011 14:07
Jadå, personligen har jag inte så mycket att tillföra just nu, men jag följer ditt "bloggande";).
#55 - 21 juli 2011 14:27
:) kul att du följer det och tack för att du skrev jag kände mig lite ensam här ett tag:D är rädd för att detta projektet tar vändning åt ett annat håll, har blivit lite för sugen på discusar och utan att jag är medveten om det;)så är jag ute på blocket och i djuraffärer och kollar på discusar, men då faller mitt egentliga projekt med att ha mina tiger och röda räkor här och zebra pleco,sewellia,endlers och pansarmal uppfödningen här, tror inte mina yngel blir långvarande här, hur på är discusar på andras yngel?
#56 - 21 juli 2011 14:30
Jag har intetänkt på det men både kineserna och helikoptermalarna ser ju ut som döda löv/grenar. En inriktning? ;)
#57 - 21 juli 2011 14:39
hehe:D har inte tänkt på det, dom har bara fallit mig i smaken, kineserna är som kamelonter och har färgen efter underlaget, från början trodde jag dom var sjuka när dom bytade färg.
#58 - 21 juli 2011 14:42
Jag gillar också fiskar med kamouflage, helt klart underskattade. :)
#59 - 21 juli 2011 15:16
Kan diskus käka fisk som kommer in i munnen på dem, så gör de detta med:p....
#60 - 21 juli 2011 17:38
Jag gillar också fiskar med kamouflage, helt klart underskattade. :)

Jättevackra är dom ivarjefall, jag gillar den udda formen med:)
#61 - 21 juli 2011 17:38
ansjo skrev:
Kan diskus käka fisk som kommer in i munnen på dem, så gör de detta med:p....

Mm kunnde tänka mig det, dom är väll ganska lika scalarerna till sättet :)kan jag tänka mig
#62 - 21 juli 2011 20:45
Nja, jag skulle nog satsa mina slantar på att skalarerna är nra mycket bättre/ettrigare på att ta andra fiskar som foder. Diskusarna försöker, men lyckas mer sällan...
#63 - 22 juli 2011 08:17
Då är diskusar med andra ord lite lugnare då.:)
#64 - 22 juli 2011 10:50
Lite bilder
[ATTACH=CONFIG]46030[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46031[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46032[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46033[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46034[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]46035[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46036[/ATTACH]En hona på ena sidan och en hane på andra jag undrar om det är något på gång;)
#65 - 24 juli 2011 17:49
Eftersom att mina scalarer inte fått något nytt hem ännu så funderar jag på att flytta dom till min andra 310 litare så att jag får fortsätta mitt projekt här och flytta hit mina fiskar från 100 litaren, måste bara fiska upp mina gröna kubota rasboror först annars är det risk att dom blir mat:).
[ATTACH=CONFIG]46061[/ATTACH]Flytten från detta karet
[ATTACH=CONFIG]46062[/ATTACH]till detta karet.
#66 - 25 juli 2011 15:43
Var ute på en ö i lagan idag och tog med några växter hem som jag tänkte se om dom funkar i karet:)[ATTACH=CONFIG]46081[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46080[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46082[/ATTACH]
#67 - 25 juli 2011 17:00
Fina växter, hoppas de fungerar. :)
#68 - 25 juli 2011 17:01
MM jag med, jag har plockat en del växter innan och en del av dom har funkat, kul att testa lite olika:)
#69 - 3 augusti 2011 19:52
Idag har det hänt lite grejor i mitt kar, märkte ikväll att mina skalarer lade ägg så jag spelade in några filmsnuttar, sen såg jag en liten ancistrusbäbis med:D i film 3 tittar honan trött på mig och ser ut att tänka kan du inte sluta filma nu[:o]
" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

[ATTACH=CONFIG]46227[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46228[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46229[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46230[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46231[/ATTACH]
#70 - 4 augusti 2011 06:42
Tror dom ätit upp äggen i natt igen, nu har dom ändå haft en bra nattlampa hela natten men det är kul att dom vill leka iallafall;)
#71 - 7 augusti 2011 15:44
Nu är scalarerna flyttade till mitt andra 310 liters kar och dom har räk och yngelfrossa där, kände att jag ville flytta över mina fiskar från 100 litaren nu så att detta projektet kan komma igång, har lite funderingar på om mina danior kommer att äta räklingar eller inte, dom är ju mest i överkant och dom har varit i ett kar med yngel och alla yngel har inte försvunnit där.
Har börjat lite smått att ta växter från 100 litaren för att tömma ut så mycket som möjligt på växter innan fiskandet börjar, tror inte jag kommer hinna fiska idag:( det tar ju sån tid när där är fullt med räklingar och annat smått i karet:)
#72 - 8 augusti 2011 12:03
Bytade presis lite vatten i karet så att det är fixat innan fiskflytten, såg att vattnet i kranen var ganska gult och kollade fe, och testen visar att där är 1mg villket motsvarar i deras beskrivning ideal koncentration för växter, direkt efter gödning med sera flora, det är inte dåligt att man får gödning direkt i kranen :)
#73 - 8 augusti 2011 18:51
Nu har jag flyttat över dom flesta fiskarna och räkorna:), men där är ett gäng kvar, varför får man alltid besök eller något annat när man håller på med något som man gärna vill avsluta:( typiskt.
Fick även jobb imorgon och kanske några dagar till så nu blir det väll stiltje i flyttandet:(
#74 - 11 augusti 2011 15:01
Flyttar lite räkor varje dag, inte så lätta att få upp dom när dom sitter i filtret:)
Lite kort på överflyttning.

[ATTACH=CONFIG]46407[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46406[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46408[/ATTACH]
#75 - 11 augusti 2011 15:11
Såg också till min glädje i flytten att där har blivit en hel del blå tiger räkor:)

[ATTACH=CONFIG]46409[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46410[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46411[/ATTACH]
#76 - 11 augusti 2011 15:15
Får även bli en liten film när pansarmalarna stimmar, dom verkar väldigt glada över flytten för så här mycket har dom inte stimmat i det andra karet[:D] det gick inte så bra att ta kort.
Filmen kommer om ett tag den är inte färdig bearbetad och jag måste sticka iväg ett tag:)
#77 - 11 augusti 2011 16:44
Nu kommer filmen:)
" target="_blank">
#78 - 12 augusti 2011 12:50
neonredstripe lek

Till min stora glädje så ledde stimmandet till lek idag:), det är nog första gången jag får ägg av dom med varandra, innan har dom lekt med andra sorter så att dom har korsats:(
#79 - 12 augusti 2011 13:50
Lite nyfiken på vilka som tittar i min tråd är jag,:p skriv gärna bara hej eller något så får jag se vilka som tittar här, känner mig lite ensam i mitt skrivande:(
#80 - 12 augusti 2011 16:08
Fint akvarium :)
#81 - 12 augusti 2011 17:20
Tackar:)
#82 - 13 augusti 2011 10:37
Här är några av äggen som neonredstripe pansarmalarna lade igår, dom flesta ser befruktade ut med:)
[ATTACH=CONFIG]46425[/ATTACH]
#83 - 13 augusti 2011 11:13
Kul, hoppas att du får en lyckad kläckning.
#84 - 13 augusti 2011 11:39
MM det hoppas jag med, det brukar gå bra men allt kan ju hända:) går i fundering på om jag ska ha upp ett mindre kar till odlingen eller om jag ska köra såhär jag håller ju på att plocka ner kar ska ju inte ha upp fler;) men å andra sidan växer dom snabbare i ettkar och 100 litaren som jag håller på att tömma har ju ett inkört filter som är igång.
#85 - 16 augusti 2011 10:21
Tyvärr så gick det inte med dessa äggen men nu vet jag att dom kommit igång med leken ivarjefall, håller på att försöka få upp dom jag har i ett annat kar med så blir dom flera, har fått över 2 och såg att där är minst 4 st till:)
#86 - 18 augusti 2011 18:09
Bytte lite vatten idag och hoppas att mina neon redstripe vill leka igen, köpte ett gäng neontetror idag för att fylla ut stimmet lite.:)
Tyvärr så har ena kinesiska sugkarpen gått bort så den andra ser lite sorgsen ut:(
[ATTACH=CONFIG]46468[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46469[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46470[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46471[/ATTACH]
#87 - 18 augusti 2011 19:21
Nooo! inte Solis fina kines :’( R.I.P
#88 - 18 augusti 2011 19:23
Jo tyvärr:(, går i funderingar på om det ska bli en ny kompis till den eller inte:)
#89 - 26 augusti 2011 17:05
En liten film om karet, det som har hänt är att en av mina zebrapleco har dött, den har alltid varit mager och inte växt direkt:( på dom åren jag haft den, men där är 3 kvar i allafall:)
" target="_blank">
#90 - 26 augusti 2011 18:21
Väldigt fint kar! var det någon sewellia jag skymtade på en bild ? Jag tror att jag ska skaffa några sådanna, verkar vara helmysiga! =)
#91 - 26 augusti 2011 18:23
Dom är jättefina och roliga att studera, har 2 olika sorters sewellia i detta karet och en 3dje sort i ett annat kar.
Tänk bara på att dom vill ha strömt och syrerikt vatten.
#92 - 26 augusti 2011 21:33
sewellia är roliga fiskar :) har 2st, men ska bli fler, vill ha spotted :)

riktigt fint kar även detta :)
#93 - 27 augusti 2011 07:23
Kul att du gillar detta karet med, det 3 dje karet ska nog göras om helt och köras igång från början igen.
Spotted är finare än guldringad men det vackraste av dom jag har är speciosan enligt mitt tycke:)
[ATTACH=CONFIG]46617[/ATTACH]
#94 - 27 augusti 2011 13:22
vilken snygging :)
#95 - 27 augusti 2011 13:32
Visst är den snygg:)gillar alla sorter men detta är min favorit.
#96 - 27 augusti 2011 16:33
håller helt med, jättesnygg =)
#97 - 27 augusti 2011 18:11
Det roliga är att jag beställde spotted men dom fick inte tag i spotted så han beställde dessa istället (utan min vetskap)och kollade om jag ville ha dom när jag kom till affären, blev mer frälst i dessa än dom andra:)
#98 - 27 augusti 2011 18:22
tur i oturen som man säger! :D
#99 - 27 augusti 2011 18:37
Japp, annars hade jag ju aldrig hittat sorten:D
#100 - 29 augusti 2011 12:38
Tittar bara in och säger hej! Kul att läsa om andras äventyr när man planerar sina egna :)
#101 - 29 augusti 2011 12:41
Hej själv, det var roligt att du tittade in i min tråd här och skrev lite det är mycket uppskattat från min sida:)
Har du ett kar på gång eller ett nystartat kar eller ett som du tänker göra om:confused:
#102 - 29 augusti 2011 13:01
Jag har kvar mitt akvarium på 102 liter men planerar att byta upp mig till ca 250 liter inom dom närmaste månaderna. Men det får ta lite tid, köksgolvet ska bytas först och väggen bakom målas eller tapetseras om. Inte så kul att starta upp nytt för att sedan behöva flytta det ett par veckor senare. Så tänkte jag försöka mig på att odla mina galaxys också, de få jag har kvar är ju riktiga överlevare :)
#103 - 29 augusti 2011 13:04
Ja det är nästan bättre att vänta det är ju inte det lättaste att flytta på kar.
Kul att du ska odla det är ju ett av dom stora nöjena med akvarium tycker jag, pansarmalar är det jag tycker är roligaste att odla:)
#104 - 31 augusti 2011 18:11
Kort på en av mina tiger räkor som kan få blå ungar och ska vara åt det blå hållet, hm denna är väldans röd istället:D men vacker är den, hoppas på såna här ungar med;)
[ATTACH=CONFIG]46725[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46726[/ATTACH]
#105 - 31 augusti 2011 18:15
Kollade på korten, hon är mycket rödare i verkligheten, väldans vad kameran kan skoja med en:D
#106 - 1 september 2011 20:08
Ikväll när jag tittade in i karet fick jag en riktig WOW upplevelse, en av mina tigerräk bäbisar har fått den mest underbara blå färg man kan tänka sig:p:D
[ATTACH=CONFIG]46751[/ATTACH]
#107 - 2 september 2011 06:25
Åh, vilken härlig färg! :)
#108 - 2 september 2011 06:31
Visst har den, jag hoppas på fler men det är inte så lätt att se hur alla ser ut när karet är så stort med så mycket växter, jag hajade verkligen till när jag satt och tittade igår, villken glad överraskning det var:D
#109 - 3 september 2011 14:09
Det ser ut som en Deep blue tiger, bara att gratulera:D!
#110 - 3 september 2011 14:09
Tackar, riktigt grann var den:p får hoppas jag har turen att få flera;)
#111 - 3 september 2011 14:13
Det vore nog konstigare om de inte fick fler:p...
#112 - 3 september 2011 14:31
Tänkte mest på denna deep blue varianten, den som väntar får se:D
#113 - 15 september 2011 19:08
Så här ser det ut idag, tyvärr så blir det bara en bild för batteriet höll på att ta slut[:o]
[ATTACH=CONFIG]47242[/ATTACH]
#114 - 15 september 2011 19:23
det ser såååå mysigt ut i dina kar :D bara ladda och fota på ;)
#115 - 15 september 2011 20:55
Tackar, nu är nog batteriet laddat men karet har släckt sig:D
#116 - 15 september 2011 20:59
hehe otur :p
#117 - 15 september 2011 21:11
Ja men den som väntar på något gott;)(då får jag en anledning att sätta in bilder imorgon med detta är bara apptitretaren):D
#118 - 17 september 2011 14:50
precis ;)
#119 - 17 september 2011 14:53
Blev inga bilder jag har en håv som hänger i för tillfället med en massa gojs och då såg det så tråkigt ut och nu är jag på väg till cajunfest så nu hinner jag inte, får försöka imorgon istället;)
#120 - 17 september 2011 15:07
Vilken häftigt intensiv blå färg.:) Grattis!!!
#121 - 17 september 2011 15:11
Avions skrev:
Vilken häftigt intensiv blå färg.:) Grattis!!!

Tack visst var den vacker jag hoppas på fler;)
#122 - 18 september 2011 19:34
Här har det börjat växa igen men det ska snart bli ordning på torpet igen;)
[ATTACH=CONFIG]47316[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47315[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47314[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47317[/ATTACH]
#123 - 1 december 2011 18:59
Uppdaterings kort, kan tyvärr inte ta kort på hela karet för 200 litaren står ivägen.
Ignorera håven så är ni snälla[:o]
[ATTACH=CONFIG]49678[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49679[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49680[/ATTACH]
#124 - 15 februari 2012 20:46
Så här ser det ut just nu, i yngelkassen är ägg från mina neon redstripe corysar, hoppas att ett gäng klarar sig[:o]
[ATTACH=CONFIG]51416[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51417[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]51418[/ATTACH]
#125 - 13 november 2012 14:30
Så här rörigt är detta karet i dagsläget

[ATTACH=CONFIG]57383[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57384[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57385[/ATTACH]
#126 - 26 november 2012 16:30
Nästa röriga kar jag har som det ser ut idag
#127 - 27 december 2012 18:36
Jag försöker hålla ner på växter varför är det så svårt ;) jaja röran består :p

[ATTACH=CONFIG]58654[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58655[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58656[/ATTACH]
#128 - 27 december 2012 18:41
Jag tycker om din "röra":).

//Inger
#129 - 27 december 2012 18:45
Tack :) det värmer mitt hjärta ;)
#130 - 27 december 2012 18:53
Dina växter ser ut att trivas bra iaf :). Har precis köpt mig ett nyt kar efter att ha varit akvarielös ni nästan ett halv år :p.
#131 - 27 december 2012 19:08
Jo visst trivs dom, kul att då återupptagit din hobby igen Macke :p
#132 - 27 december 2012 19:27
Hehe, har skaffat katt med så därför :p. Blev ett litet 30 liter. Nog med offtopic nu :p.
#133 - 27 december 2012 21:11
Men det är väll en bra kombo, här är 5 katter och 6 kar så jag är inte sysslolös och en liten gerbil med då ;)

Inget utesluter det andra ;)
#134 - 27 december 2012 21:15
haha :p.
#135 - 27 december 2012 21:34
Idag så har mina neon redstripe pansarmals ägg börjat kläckas i detta karet eller red lazer som man hör dom kallas för med :)
#136 - 28 december 2012 16:36
Vad roligt :). Hoppas att de överlever.
#137 - 1 januari 2013 18:32
Jag fixade om min röra så den blev lite bättre, jag gillar att ha lite öppet framme vid rutan:D

[ATTACH=CONFIG]58850[/ATTACH]Flyttade min lotus blomma? den stora röda är inte säker på om det var en lotus minnet har svikit mig[:o]
[ATTACH=CONFIG]58851[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58852[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58853[/ATTACH]Här är pansarmalsyngel, dom mörka är venezuelas orange och dom ljusa är neon redstripe
[ATTACH=CONFIG]58854[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58855[/ATTACH]Så här gör jag när jag städar mina yngelkar, inget arbete för mig och fiskarna gör det gladeligen, Anjos Garra panda som jag köpte på auktionen i våras är en av dom som gillar att städa, tack Ansjo ;)
#138 - 1 januari 2013 19:34
fFina bilder och din lotus är riktigt snygg i färgerna :). Kul att fiskarna gör jobbet åt dig :p.
#139 - 1 januari 2013 19:39
Ja den är fin, har fått några extraplantor med villket är kul, ett tag när det var för mycket växtkraft( sommartid tror jag) då ligger den i ytan o skymmer villket inte är lika kul för då skuggar det ju allt i karet, gillar när den är halvlång:)

Ja man vill ju inte städamer än nödvändigt för den delen är det lätt att skada siliconet och nätet när man kör med borste så detta är mer skonsamt.
#140 - 1 januari 2013 19:56
Hehe :).
#141 - 28 januari 2013 16:36
Så nu har jag fixat min röra lite så det blev lite mer öppet i karet. Neon redstripe pansarmalarna äggar på. Får nya ägg lite då och då, nu på sistone så hinner inte dom sista äggen kläckas innan där blir nya. Inte för att man får så många i taget men ändå. I den vänstra yngelkassen är ägg och nykläckta pansarmalar och i den högra så är där pansarmalar som är ca 2-3 veckor.:)

[ATTACH=CONFIG]59630[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59631[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]59632[/ATTACH]
#142 - 28 januari 2013 17:05
Sv: Nyskapande av mitt gammla kar.

Min sons betyg: "SÅ vill jag att det ska se ut i vårat akvarium!" Snyggt och välplanerat!

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#143 - 28 januari 2013 17:09
Snyggt!

Vad är det för någon på sanden, till vänster om Crypton (tror jag att det är), till höger om sandhögen i mitten på bild 3? :)
Om du lyckas orientera dig på den beskrivningen. :)
#144 - 28 januari 2013 17:42
Knax du får tacka din son för betyget:D jag bockar och tackar för det.

Tack Linkan.
Menar du fisken? Isåfall är det en sewellia lineolata om inte då får du guida mig lite till;)
#145 - 28 januari 2013 18:03
Bra bilder :).
#146 - 28 januari 2013 19:08
Tack. Lite dimmiga bara ;)
#147 - 29 januari 2013 14:02
Jag misstänkte att det var en sådan. :) Men jodå, det var den jag syftade på.

Annons