Åhej, inlägg nummer ett.:)
Jag har sen ett antal år tillbaka ett 106 liters akvarium. jag jobbade i Holland i 6 månader och grannen skulle ta hand om det. (Tilläggas bör innan är att det stått fullt med vatten och ett 10 tal fiskar lite växter och så. Min fd flickvän var själet till att det inhandlades 2003, hon flyttade 2004)
Under dessa 6 månader så skulle fiskarna matas tyckte jag. Jag har alltså ingen aning om vad som gjort att fiskarna överlevt. Några malar (av nån sort) och nån annan randig orange liten fisk.
Pumpen var helt stilla när jag kom hem, doppvärmaren var kall, ytan var täckt med nåt som liknar ljusgröna björkfrön och fiskarna var stendöda. Som liten bonus var vattnet brund och luktade riktigt illa. (dy luktar gott i jämförelse).
Det visade sig när jag pratade med grannen att hon legat på sjukhus och därför inte varit inne hos mig.
Så en kväll tänkte jag att nu ska det städas ur. All sörja, dvs det som förut var vatten skopades ur. Fiskliken spolades ner och växterna fick gå till komposten. Filtersvampen i pumpen var lika äcklig den och slängdes bort. Sanden skopades ner i en hink.
Så nu är det fräscht igen, akvariiet urspolat och skrubbat och pumpen urspolad och städad. Men eftersom jag nu aldrig äns ägnat en tanke åt akvariet så hamnade jag då här läsandes i nybörjarforumet.
Så till frågorna...
Sanden har legat i en hink ganska länge och torkat, behöver jag skölja bort den gamla torkade dyn, eller ger den nåt värdefullt i form av bakterieflora?
När vet man om man behöver sätta nytt silikon i akvariet?
Sugkopparna suger sig inte fast på glaset, kan man fräscha upp dom på nåt bra sätt. Eller köper man helt enkelt nya?
Lysrören som sitter i armaturem är på 18W. Akvariet är 80x40x50 "typ". Det ena lyser blåaktigt och det andra rödaktigt. Behöver de bytas? Eller ska det vara så? Och är de tillräckligt starka?
Hur bestämmer man vilken biotop man ska "ha". Bara genom att mäta PH? Är det nåt man behöver ha, eller räcker det att "det funkar"?
Alltså, vad gör pumpen, syresätter förstår jag. Men vad filtrerar den bort? Enligt en del inlägg så ska man krama ner lite dy i akvariet om man börjar från början. Borde den inte kunna vara kvar där i det första akvariet redan från början. Lite förvirrad fråga kanske, hoppas nån förstår.
Ikväll har jag läst om vattenbyten, det är aldrig gjort i mitt akvarium, på 4 år! Men nu ska jag skärpa mig!
Alla glada tillrop och elaka påhopp är välkomna!
Beklagar att det blev så många ord...[B)]