Nystart. 106 liter.

#1 - 16 augusti 2007 20:24
Åhej, inlägg nummer ett.:)

Jag har sen ett antal år tillbaka ett 106 liters akvarium. jag jobbade i Holland i 6 månader och grannen skulle ta hand om det. (Tilläggas bör innan är att det stått fullt med vatten och ett 10 tal fiskar lite växter och så. Min fd flickvän var själet till att det inhandlades 2003, hon flyttade 2004)
Under dessa 6 månader så skulle fiskarna matas tyckte jag. Jag har alltså ingen aning om vad som gjort att fiskarna överlevt. Några malar (av nån sort) och nån annan randig orange liten fisk.
Pumpen var helt stilla när jag kom hem, doppvärmaren var kall, ytan var täckt med nåt som liknar ljusgröna björkfrön och fiskarna var stendöda. Som liten bonus var vattnet brund och luktade riktigt illa. (dy luktar gott i jämförelse).

Det visade sig när jag pratade med grannen att hon legat på sjukhus och därför inte varit inne hos mig.

Så en kväll tänkte jag att nu ska det städas ur. All sörja, dvs det som förut var vatten skopades ur. Fiskliken spolades ner och växterna fick gå till komposten. Filtersvampen i pumpen var lika äcklig den och slängdes bort. Sanden skopades ner i en hink.

Så nu är det fräscht igen, akvariiet urspolat och skrubbat och pumpen urspolad och städad. Men eftersom jag nu aldrig äns ägnat en tanke åt akvariet så hamnade jag då här läsandes i nybörjarforumet.

Så till frågorna...

Sanden har legat i en hink ganska länge och torkat, behöver jag skölja bort den gamla torkade dyn, eller ger den nåt värdefullt i form av bakterieflora?

När vet man om man behöver sätta nytt silikon i akvariet?

Sugkopparna suger sig inte fast på glaset, kan man fräscha upp dom på nåt bra sätt. Eller köper man helt enkelt nya?

Lysrören som sitter i armaturem är på 18W. Akvariet är 80x40x50 "typ". Det ena lyser blåaktigt och det andra rödaktigt. Behöver de bytas? Eller ska det vara så? Och är de tillräckligt starka?

Hur bestämmer man vilken biotop man ska "ha". Bara genom att mäta PH? Är det nåt man behöver ha, eller räcker det att "det funkar"?

Alltså, vad gör pumpen, syresätter förstår jag. Men vad filtrerar den bort? Enligt en del inlägg så ska man krama ner lite dy i akvariet om man börjar från början. Borde den inte kunna vara kvar där i det första akvariet redan från början. Lite förvirrad fråga kanske, hoppas nån förstår.

Ikväll har jag läst om vattenbyten, det är aldrig gjort i mitt akvarium, på 4 år! Men nu ska jag skärpa mig!

Alla glada tillrop och elaka påhopp är välkomna!

Beklagar att det blev så många ord...[B)]
#2 - 16 augusti 2007 22:10
Ja, först får jag hälsa dig välkommen hit till Zoopet;) och gratulera till ditt första inlägg!
Det var en del frågor det där, och jag ska försöka svara så gott det går.

Sanden kan du skölja ur och tvätta ren. Det är ingen mening med att ens försöka kolla om det är nyttobakterier kvar där då den kommer stjälpa mer än hjälpa igång karet om det nu var en sådan sörja i karet.

Ny slilkon är det dags för när karet läcker;). Skämt åsido, se om silikonen har en jämn och fin yta, sitter fast överallt och fortfarande känns mjuk. Börjar den släppa lite och är kanske lite hårdare så är det läge att börja fundera på en omsilikonering. Ett kar kan gå väldigt länge utan att man behöver silikona om det. Jag har själv haft samma kar i 15 år utan problem.

Sugkopparna är inte mycket att göra någonting åt, utan köp nya. De kostar i det stora hela inte så många kronor.

Tillräckligt starka lysrör beror lite på vad du ska ha i det. Är det ett vanligt sällskapsakvarium du är ute efter så funkar det bra, men ska du ha ett renodlat växtakvarium så är det läge att gradera upp dig.
Lysrören bör du byta nu när du ändå gör en omstart med karet, så vet du att de är riktiga och fräscha. Ett bra rör är Philips Aquarelle sombåde växter trivs med och fiskar får bra färger i. Reflektorer är heller inte fel och dessa köper du i välsorterade zoobutiker.

Vilken biotop du ska ha beror lite på vad det är för fisk du intresserar dig för. De flesta kör med fisksoppa, dvs fisk från lite blandade biotoper och det är ofta när intresset ökar som man mer vill ha det som en bit av naturen i karet, eller iaf fisk från samma världsdel.

Pumpen bör du ha rengjort nu, eftersom det var rena katastrofen i det gamla karet. Mulm från en pump kan du kanske få från någon bekant som kanske har akvarium, och som kramar ur i ditt kar.

Men du har börjat bra genom att läsa runt här på forumet och snappa upp både det ena och det andra. Använd gärna sökfunktionen när det är något du undrar över, och hittar du inte vad du söker så är det bara att fråga på!
#3 - 17 augusti 2007 09:29
Jag tror det räcker med att du sköljer igenom sanden så noga att vattnet till slut är alldeles klart i färgen. Sen får du väl läsa lite om uppstart av ett akvarium här på Zoopet. Det viktigaste är, enligt mig:

> Börja med endast några få fiskar, kanske 3-5 stycken. Ha dessa i akvariet i 3 veckor så bildas nyttobakterier utan att det blir några problem. Tillsätt först efter dessa 3 veckor lite mer fisk, men långsamt, några i taget. Detta är mycket viktigt, då ett av de allvarligaste problemen inträffar när man släpper ner för många fiskar för fort i ett nystartat akvarium. Då bildas ämnen som ammonium och nitrit, och man får problem med att fiskarna dör.

> Välj relativt enkla fiskar i början och var noga med deras krav på akvariestorlekar (lita inte på det djuraffärer säger om vilka fiskar som klarar sig var...). Senare kan du byta upp dig till mer svåra fiskar, när du tycker allt funkar bra.

> Få redan från början in en regelbundenhet med ett delvattenbyte på 25-30% en gång i veckan. Tillsätt gärna lite vattenberedningsmedel som Aquatan eller Aquasafe i det kranvatten du då häller i, för att skona fiskarna från klor och annat som finns i kranvattnet.

> En cirkulationspump med filter syresätter vattnet genom att vattenytan kommer i rörelse. Då tar vattnet ner syre från luften ovanför. Låt därför pumpen ha ganska bra rörelse på ytvattnet. Undvik slangar som gör att pumpen sprutar en massa bubblor, sådana bubblor är onödiga.

> Mata endast sparsamt i början, bara så mycket som fiskarna äter upp direkt. Ingen flingmat får falla till botten. (Men var noggrann med att köpa rätt foder. Vissa malar, tex, ska ju ha tabletter som faller till botten.)

> Fall inte för frestelsen att göra rent akvariet. Filtret behöver du aldrig göra rent, eller endast när det blivit så totalt igensatt av smuts att vattenflödet har minskat. Då kramar du ur filtret i lite gammalt akvarievatten och sätter sen tillbaka det igen, så att nyttobakterierna inte dör. Den "skit" som bildas på botten i början är viktig för att nyttobakterier ska bildas. Städa därför inte akvariet så noga, sug bara upp väldigt ful smuts som du stör dig på med en sughävert om du verkligen störs av det. Sen kommer processen igång och smutsen bryts ner av sig själv.

> Anpassa akvariet efter de fiskar du väljer och ha relativt många växter som ger gömställen och en trevlig känsla (beroende på de fiskar du väljer såklart). Välj enkla växter som Anubias eller snabbväxande växter, för att undvika missnöje när du misslyckas med växter som kräver väldigt mycket ljus.

Detta var bara några tips som jag ville samla för att du skulle slippa leta runt så mycket. Visste du redan allt detta så får du ursäkta mig!

Lycka till med din nya hobby, det blir nog jättebra :D
#4 - 17 augusti 2007 11:22
Hej.
Jag måste verkligen säga att jag blev glad av att läsa såväl Ansjos som Toccatas svar på alla dessa frågor som ställdes! Alldeles makalöst bra svarat! :D

Kan även poängtera att jag håller med på samtliga punkter ;)

För att förenkla det ytterligare så kommer några exempel på snabbväxande blomster till karet : Vattenpest, Gälört & Valiseneria.

Lycka till!

Mvh Eva
#5 - 17 augusti 2007 21:17
Tack tack :D
#6 - 21 augusti 2007 13:24
Tack så mycket.
Vilka utförliga svar!

Jag började om igen nu i helgen. Pumpen fick nytt filter, sanden luktade apa och fick en skölj. Akvariet fyldes med vatten och Aquasafe pytsades i efter rekomendationerna och "receptet" på flaskan.
Lysröret som du rekomenderade Ansjo hittade jag tyvärr inte. Butiken jag var på (akvarielagret) föreslog SunGLo och FloraGlo, Så sådanna inhandlades.

Nu står akvariet och får vattnet cirkulerat så om någon dag eller två så ska jag inskaffa några fiskar, fast vilken sort vet jag ännu inte.
#7 - 21 augusti 2007 13:48
Det var ju kul att du har kommit så långt iaf:)! Du får skriva sedan vad det blir för fisk du ska ha i karet när du kommer så långt.
#8 - 21 augusti 2007 13:49
Ser fram emot bilder sen när du har i fisk och dyl :D;)

Annons