Nystart!!!

#1 - 6 oktober 2005 04:48
Nu ska jag göra en nystart av mitt akvarium som är på 110l+... Det har inte varit något i på länge, men när morsan köpte nya fiskar och en krabba så bestämde jag mig för att NUUU vill jag ha akvarium =D...

Men jag har några frågor:

1)
Har en sådan där bakgrundstapet... En kompis sade att den ska vara fuktig när man sätter på den annars så syns den inte från sidorna... Men det är ju helt omöjligt att fukta den utan att få "fläckar" som ser uselt ut från sidorna... SKA man kanske sätta den på insidan iom att den är laminerad??? Fäster den själv om man bara trycker till den???

2)
Kan man köra med biltemas blästersand??? Det blir ju helt klart billigast... eller!? Sedan så är min mor och jag oeniga ifall denna sand är svart eller sandfärgad... Hon tror att blästersand är svart, medan jag tror att det är sandfärgat... Men visst hade det blivit mycket snyggare med svart ändå!!!

3) Ska nu köpa alla tillbehör och lyckades hitta till mamut.com (zoozaker), men jag behöver lite hjälp med pump och doppvärmare osv...

Där hittade jag bla innerpumpar, men jag vet inte hur stor "kraft" den ska ha... En relativt billig (näst billigast) var Amtop 1000 (prod.nr. 99988898) som pumpar 1000l/h, men det räcker inte långt till ett akvarium på ca 110l eller!? Den kostade bara 195kr... Sedan Amtop2000 (prod.nr. 99988899) som pumpar 2000l/h var ju inte heller dyr (235kr), speciellt då närmaste zoobutik i Södra Sandby rådde mig att köpa en pump som kostade 450-500kr...
Men dessa på Zoosaker är väl MED filter???

Sedan var det doppvärmare... Här på zoosaker kostar ju 100, 125 och 150 watt lika mycket, men det är väl ändå inte att bara köpa 150w för att den är starkast eller =P??? Det var ju inte heller dyrt, endast 165kr...

HÄÄR ska jag nog shoppa!!!
#2 - 6 oktober 2005 05:59
[QUOTE=martinalexander]Nu ska jag göra en nystart av mitt akvarium som är på 110l+... Det har inte varit något i på länge, men när morsan köpte nya fiskar och en krabba så bestämde jag mig för att NUUU vill jag ha akvarium =D...

Men jag har några frågor:

1)
Har en sådan där bakgrundstapet... En kompis sade att den ska vara fuktig när man sätter på den annars så syns den inte från sidorna... Men det är ju helt omöjligt att fukta den utan att få "fläckar" som ser uselt ut från sidorna... SKA man kanske sätta den på insidan iom att den är laminerad??? Fäster den själv om man bara trycker till den???
[/quote]

Den ska sitta på utsidan av akvariet. Om du har vatten mellan glas+bakgrund så blir det lite snyggare.... ett tag.. vatten har en tendens att dunsta ;). Det är bättre att använda någon matolja till detta, men kolla då så att den inte 'ruttnar' så den stinker efter ett tag.

2)

Kan man köra med biltemas blästersand??? Det blir ju helt klart billigast... eller!? Sedan så är min mor och jag oeniga ifall denna sand är svart eller sandfärgad... Hon tror att blästersand är svart, medan jag tror att det är sandfärgat... Men visst hade det blivit mycket snyggare med svart ändå!!!

Blästersand fungerar prima! Kanske lite väl fin sand, även om du kör med den grövsta utav dem. Men jag kör den i mitt kar, och jag är relativt nöjd! Till mitt 540l som jag ska starta upp snart ska jag dock ha rådasand 2-3mm.
Färgen är annars som "vanlig sand", alltså inte svart.

3) Ska nu köpa alla tillbehör och lyckades hitta till mamut.com (zoozaker), men jag behöver lite hjälp med pump och doppvärmare osv...

Där hittade jag bla innerpumpar, men jag vet inte hur stor "kraft" den ska ha... En relativt billig (näst billigast) var Amtop 1000 (prod.nr. 99988898) som pumpar 1000l/h, men det räcker inte långt till ett akvarium på ca 110l eller!? Den kostade bara 195kr... Sedan Amtop2000 (prod.nr. 99988899) som pumpar 2000l/h var ju inte heller dyr (235kr), speciellt då närmaste zoobutik i Södra Sandby rådde mig att köpa en pump som kostade 450-500kr...

mamut.com vet jag inte vad det är för något. Hittade inte så mycket på den sidan? Men det kanske var jag som var blind...
Vattnet bör filtrera 4x akvariumet storlek. Du behöver altlså inte ha mer än 440l. Att köra en pump på 1000l/h blir nog lite väl kraftigt. Jag har en cirkulationspump som pumpar 600-1000l/h till mitt 136l, den har jag ställt på 700-800. Det är lite väl kraftigt, men jag kör ändå så mycket för att jag har för mycket fisk i just nu.
Annars vet jag inte vad de pumparna du skrev är för något. "Innefilter" brukar det heta om det är en pump med filterpatron. Jag skulle rekomendera en Eheim pump annars, de är något dyrare men fungerar prima!

Sedan var det doppvärmare... Här på zoosaker kostar ju 100, 125 och 150 watt lika mycket, men det är väl ändå inte att bara köpa 150w för att den är starkast eller =P??? Det var ju inte heller dyrt, endast 165kr...

HÄÄR ska jag nog shoppa!!!

Doppvärmare kan jag inte mycket om. Men ju större kar desto större effekt behöver du väl. Kanske kan vara dumt att ha en för kraftig doppvärmare til lett för litet kar? Doppvärmaren som följde med mitt kar är på 300W.
#3 - 6 oktober 2005 06:09
Om du vill ha svart sand kan du köpa Rådasands blästersilikat, du hittar det hos någon lämplig bygg/industri butik.
Rådasands "vanliga" sand är ju också snygg, mörkare (och lite rödaktig) än biltemas blästersand (som är ljus), och finns i kornstorlekar från 0,33 till 3,0 mm. Den "vanliga" rådasanden kostar ca 60kr/25kg, gissar att blästersilikatet är dyrare men den är säkert biligare än någon annan svart sand du kan hitta.
#4 - 6 oktober 2005 06:14
Hmm... 60kr/25 kg?
Jag tänkte knalla ner till djurbutiken här på lunchen och beställa två säckar. De vill dock ha 125kr/25kg.
Finns rådasand att köpa på andra ställen kanske? Värt att kolla på silvan, beiers, etc ?
#5 - 6 oktober 2005 09:30
Ang doppvärmare: gör ingenting om du har en starkare (mer W) än du egentligen behöver. Om man tror att det finns risk att man vill byta upp sig på ett större kar så småningom kan det ju vara en fördel att köpa en rejäl på en gång. Har du däremot en doppvärmare som ligger på gränsen, får den jobba precis hela tiden. Inte att rekommendera.
#6 - 6 oktober 2005 09:41
[QUOTE=heeke]Om du vill ha svart sand kan du köpa Rådasands blästersilikat, du hittar det hos någon lämplig bygg/industri butik.
Rådasands "vanliga" sand är ju också snygg, mörkare (och lite rödaktig) än biltemas blästersand (som är ljus), och finns i kornstorlekar från 0,33 till 3,0 mm. Den "vanliga" rådasanden kostar ca 60kr/25kg, gissar att blästersilikatet är dyrare men den är säkert biligare än någon annan svart sand du kan hitta.[/QUOTE]

Kan man ha växter i sand? Har för mig att det helst ska vara lite kornigare grus..

Martinalexander:
Jag hade nog köpt 150 W doppvärmare till akvariet.
#7 - 6 oktober 2005 09:46
nackdelen med en för kraftig doppvärmare är om termostaten pajar... då kokas fiskarna ):
#8 - 6 oktober 2005 09:49
Kan man ha växter i sand? Har för mig att det helst ska vara lite kornigare grus

stämmer! rötterna kvävs lätt i sand...
#9 - 6 oktober 2005 15:58
jaha, då sprack min underbara planering med blästersand i akvariet =(... Jag vill inte ha rådasand då det på en bild hade för stor "färgvariation" enl. mig... Jag vill ha något "enfärgat" och mer naturligt i färgen, typ svart, brunt eller sandfärgat...
#10 - 6 oktober 2005 17:07
Martin:
Min granne har blandat sand med lite mindre grus... det tycker jag verkligen ser naturtroget ut och växterna mår finfint!
Du får det inte enfärgat, men så ser det ju heller inte ut på sjö/havsbotten.
#11 - 6 oktober 2005 17:19
[QUOTE=jean1]Ang doppvärmare: gör ingenting om du har en starkare (mer W) än du egentligen behöver. Om man tror att det finns risk att man vill byta upp sig på ett större kar så småningom kan det ju vara en fördel att köpa en rejäl på en gång. Har du däremot en doppvärmare som ligger på gränsen, får den jobba precis hela tiden. Inte att rekommendera.[/QUOTE]

bakvänt.
en doppvärmare ska arbeta så mycke som möjligt för det betyder att termostaten behöver slå till/från mer sällan vilket gör att doppvärmare håller längre samt minskar risken för kokt fisk.

polarn har råkat ut för 2 doppvärmare dom senaste åren som hängt sej i värmeläget men då doppvärmaren ligger nära gränsen har den bara orkat värma till runt 30-31 grader så dom har sluppit dödsfall pga det.

[QUOTE]

mamut.com vet jag inte vad det är för något. Hittade inte så mycket på den sidan? Men det kanske var jag som var blind...
Vattnet bör filtrera 4x akvariumet storlek. Du behöver altlså inte ha mer än 440l. Att köra en pump på 1000l/h blir nog lite väl kraftigt. Jag har en cirkulationspump som pumpar 600-1000l/h till mitt 136l, den har jag ställt på 700-800. Det är lite väl kraftigt, men jag kör ändå så mycket för att jag har för mycket fisk i just nu.
Annars vet jag inte vad de pumparna du skrev är för något. "Innefilter" brukar det heta om det är en pump med filterpatron. Jag skulle rekomendera en Eheim pump annars, de är något dyrare men fungerar prima!
[/QUOTE]

att vattnet bör filtreras 4x timmen är VÄLDIGT olika beroende på.
1x timmen räcker om man har tillräckligt med filtervolym typ och lite fisk.
innerfilter har lite filtervolym och där måste vattnet passera flera gånger innan det blir rent.

kör man med 1000L/H i timmen till ett 110L kar är risken rätt stor att man måste köpa störtkrukor till fiskarna ;) går dock sätta strilrör på en del innerfilter och även strypa en del så dom pumpar mindre.
sen beror det lite också på vilka fiskar man har en del vill ju ha strömt en del inte.

martinalexander detta kanske kan va nåt.
eheim 2213 3l filtervolym 440L/H 600kr
http://www.pwss.se/product.php?productid=511&cat=304&page=1

Annons