Nystart

#1 - 3 oktober 2007 12:00
Skall starta ett 460 liters akvarium. Några tips till en oerfaren.
#2 - 3 oktober 2007 13:10
Ett bra tips är att kolla in http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84 där det står mycket matnyttigt eller sök på forumet där det finns väldigt många trådar om nystart av akvarium.
Läs länken först och fråga på sedan:)!
#3 - 3 oktober 2007 13:21
Man tackar för tipset. Ny på forumet så jag har inte ricktigt koll på alla funktioner.
#4 - 3 oktober 2007 16:13
Nej, det är inte så lätt alltid, och skulle det vara något är det bara att hojta till!
Välkommen hit förresten!
#5 - 3 oktober 2007 17:02
Man tackar jag lägger ansjo på minnet
#6 - 3 oktober 2007 19:12
Nu vet jag inte om du är nybörjare eller inte, men:

Läs även denna tråd, med en massa bra tips:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Generella bra tips:

> så stor filtermassa som möjligt, där många nyttiga bakterier sätter sig fast och skapar en bra vattenkvalitet då de bryter ner farliga ämnen (möjligt att få extra stor filtermassa genom ett ytterfilter). Gör inte rent filtret den första månaden, egentligen behöver det bara göras rent lite försiktigt (krama ur smuts) när vattenflödet blivit mindre, det brukar ta flera månader innan det händer.

> börja med endast ett fåtal fiskar och låt dessa vara i akvariet i 3-4 veckor innan du släpper i fler.

> börja redan från början med regelbundna delvattenbyten, 25-30% en gång i veckan.

> mata sparsamt i början, varannan till var tredje dag och endast så mycket som de få fiskarna äter upp

> tänk efter FÖRE, vilka fiskar du vill ha och läs på om dessa så att de passar i ditt akvarium. det kan till exempel vara roligt att ha fiskar som "fyller upp" olika delar av akvariet, det vill säga bottenfiskar, fiskar som trivs i mittenskiktet och det övre skiktet, med mera. en del fiskar är väldigt revirhävdande och kan därför stressa fiskar som är mer "snälla".

460 liter är ju en jättebra storlek, lättare att få stabil vattenkvalitet i ett lite större akvarium.

blir säkert jättebra, lycka till :)
#7 - 4 oktober 2007 04:59
Tack så mycket för det svaret. Jag är nybörjare och förstår att jag har mycket att studera och plugga in. Jag har funderat på att börja med stimfisk
Jag funderar på att ha två olika arter så att dom bildar olika stim. Neontetror, men sen vet jag ingen mer stimfisk förutom kardinaltetra men dom ser så lika ut. Vet inte om det skulle se tråkigt ut. Tror du att 30st neontetror och 30st av en annan stimfisk skulle bli för mycket? Jag skall naturligtvis ha fler arter i akvariet. Vad glad jag är att jag upptäkte detta med forum alla är så hjälpsamma TACK
#8 - 4 oktober 2007 05:34
Vatten byte 25 till 30% i veckan skall man byta så ofta. Då har jag lärt mig något nytt. Tack
#9 - 5 oktober 2007 18:36
Hehe...450 liter = Malawi, för min del...

Väljer du det, välkommen till ljuset! ;)

Annons