Nystart av ett 93 liters akvarium

#1 - 24 januari 2009 18:55
Hej tänkte jag skulle starta en tråd här där jag kan skriva om mitt "projekt".
Inget stort projekt men för mig är det kul att få skriva om det, så jag kan kolla tillbaka och även kanske få svar på en del frågor som kanske kommer senare....

Har läst mycket här på zoopet och ställt massa frågor som man har innan. Just nu har jag läget under kontroll men kommer säkert finnas en hel del frågor som kommer när jag väl sätter i gång....

Allt började att jag va inne hos grannen som hade ett akvarium som stod tomt 60l. Han sa att jag kunde få det och då frågade jag sambon om vi skulle skaffa ett akvarium.... sen va det i gång jag åkte till en loppis och köpte en typ gammal telefonbänk som jag slipade och betsade vit så det passade in i vardagsrummet...
Jag va inne på att köpa ett nytt akvarium som va ett startpaket på 54 l i stället då hans (grannens) va lite trasigt på ena kanten (inte så att det läckte men det va inte fint)
sen läste jag mer här och kom på att ja ville ha större så fiskarna fick plats :d kollade och krånglade länge på 74l 80l 93l 96l 105l och 120l det blir som rubriken avslöjar 93l. Vi köpte en gammal byrå på samma loppis som innan. Sambon fick måla den svart (orkade inte betsa en till) hade lite ont i magen om byrån skulle hålla men nu tror vi på den..... efter ett hopptest som jag fick som råd här på zoopet.

På fredag kommer förhoppningsvis akvariumet har beställt ett Pacific med ramp 93l.
OJ va rörigt det blev....
Hoppas jag har några läsare kvar. Denna resan har varit krångligare och rörigare i verkligheten så jag gjorde historien kort .......:d

FISKAR:
jag har tänkt att jag ska ha

1 Black Molly
1 Silver Molly
1 Dalmatiner Molly (1 hane och 2 honor av dessa)

3 mussepigg platy (1 hane och 2 honor)
7-10 koppartetror
1 ancistrus av något slag

någon som har ett tips om vart man kan lägga upp bilder (gratis) som jag kan länka hit.
#2 - 24 januari 2009 19:00
Det ska bli kul att följa ditt projekt:D

Det finns en hemsida som jag vet- www.imageshack.us där kan du lägga upp bilder gratis.
#3 - 24 januari 2009 19:22
Samarin4 skrev:
Det ska bli kul att följa ditt projekt:D

Det finns en hemsida som jag vet- www.imageshack.us där kan du lägga upp bilder gratis.

ja va roligt med en "åskådare" ska kolla den länken så ska jag se till att det blir mycket bilder men det blir nog inte förrän jag får akvariumet på fredag...... eller lördag på fredag har jag mycket att göra :d
#4 - 24 januari 2009 19:35
på bilddagboken måste man vara inloggad för att kunna se bilder där om jag länkar??
#5 - 24 januari 2009 19:47
jag har ingen bdb själv, men det beror väl om du vill ha ett gästlösenord.

Men varför inte Imageshack? Det tar bara lite mer tid att ladda upp bilderna:D
#6 - 24 januari 2009 19:50
jo ska kolla på det men jag fattade inte riktigt hur man gjorde tyckte det såg jobbigt ut hehe
#7 - 24 januari 2009 19:50
Utter skrev:

FISKAR:

jag har tänkt att jag ska ha

1 Black Molly

1 Silver Molly

1 Dalmatiner Molly (1 hane och 2 honor av dessa)

3 mussepigg platy (1 hane och 2 honor)

7-10 koppartetror

1 ancistrus av något slag

ska du ha en av varje ? av mollyn?

dom korsar sig också.

annars är det kanske bättre att välja en färg/sort av Molly där du har 1hane och 3-6honor. och dom förökar sig snabbt också.
#8 - 24 januari 2009 20:02
Flaxss skrev:
ska du ha en av varje ? av mollyn?

dom korsar sig också.

annars är det kanske bättre att välja en färg/sort av Molly där du har 1hane och 3-6honor. och dom förökar sig snabbt också.

ja det är mest för min son på 3 år ska känna igen någon sen tycker jag alla är fina men vill inte ha 3 av varje sort då det blir för mycket...
#9 - 24 januari 2009 20:14
När du köper en Ancistrus fråga hur stor den du köper kan bli.
#10 - 24 januari 2009 20:32
Utter skrev:
ja det är mest för min son på 3 år ska känna igen någon sen tycker jag alla är fina men vill inte ha 3 av varje sort då det blir för mycket...

jo det tycker jag också. det hade nog blivit fisksoppa om du hade hagft en av varje.
#11 - 24 januari 2009 20:32
Samarin4 skrev:
När du köper en Ancistrus fråga hur stor den du köper kan bli.

har du något annat förslag på en agätare/mal som man kan ha
#12 - 24 januari 2009 20:59
Flaxss skrev:
jo det tycker jag också. det hade nog blivit fisksoppa om du hade hagft en av varje.

jag tänkte jag skulle ha en av varje om jag ska ha 3 av varje får dom inte plats menade jag
#13 - 24 januari 2009 21:01
Bilder? :D
#14 - 24 januari 2009 21:08
JojjeN skrev:
Bilder? :D

det kommer jag har inte köpt något akvarium än det kommer på fredag så som jag skrev i ett inlägg innan på lördag blir det bilder först
Bilagor:
#15 - 24 januari 2009 21:09
Aha, trodde du menade lördag idag
#16 - 24 januari 2009 21:34
nej jag startade tråden i dag
Bilagor:
#17 - 24 januari 2009 21:34
Såg inte det först. ;)
#18 - 24 januari 2009 21:42
JojjeN skrev:
Såg inte det först. ;)

då får du lov att hålla dig ;) precis som jag jobbigt att bara vänta
#19 - 24 januari 2009 22:05
Jag själv ska köpa en sån Guld ancistrus till mitt akvarium, men sen finns det ju andra dyrare som blir ca 15 cm. Titta på artbeskrivningarna under Avdelningar, titta på L-malar.
#20 - 24 januari 2009 22:27
Utter skrev:
jag tänkte jag skulle ha en av varje om jag ska ha 3 av varje får dom inte plats menade jag

a då fattad ejag fel. men dom korsar sig och det kan se lite rörigt ut med en av alla 3sortena. kanskew bättre att du väljer två sorter som du har lite fler av.
#21 - 24 januari 2009 23:06
Flaxss skrev:
a då fattad ejag fel. men dom korsar sig och det kan se lite rörigt ut med en av alla 3sortena. kanskew bättre att du väljer två sorter som du har lite fler av.

vad gör det om dom korsar sig? kan dom ju göra ändå fast jag har 3 svarta och 3 silver tex.

det gör inte så mycket om det blir fisksoppa jag tror det blir bra. det är 3 fiskar det handlar om så jag chansar :)
#22 - 24 januari 2009 23:14
jag tycker du borde göra som du själv känner för att göra. Det blir ingen överbefolkning i ditt akvarium och jag tror att dessa molly ändå kan trivas med varandra vilken färg de än har.

Jag är ingen expert och jag gillar inte molly personligen så:D

Men tänk på att folk här vet skit mycket. Du borde söka runt på internet om fiskarna också för att få all information.
#23 - 25 januari 2009 09:51
Samarin4 skrev:
jag tycker du borde göra som du själv känner för att göra. Det blir ingen överbefolkning i ditt akvarium och jag tror att dessa molly ändå kan trivas med varandra vilken färg de än har.

Jag är ingen expert och jag gillar inte molly personligen så:D

Men tänk på att folk här vet skit mycket. Du borde söka runt på internet om fiskarna också för att få all information.

jag har läst all info här om dom fiskarna jag vill ha sen startade jag en tråd om att blanda Molly och enligt dom som svarade va det inget problem..... Hur blev egentligen dalmatiner mollyn till? :p
#24 - 25 januari 2009 09:54
Samarin4 skrev:
Jag själv ska köpa en sån Guld ancistrus till mitt akvarium, men sen finns det ju andra dyrare som blir ca 15 cm. Titta på artbeskrivningarna under Avdelningar, titta på L-malar.

jag ska kolla vad som finns i djuraffären då det är dags för om jag bestämmer mig för en sort så kanske dom inte har den så för mig spelar det ingen roll vad det blir bara den inte skrämmer min son hehe som skäggisen gör ancistrus skäggmal eller vad den hette :D

sen ska det ju passa mitt akvarium så klart.....
#25 - 25 januari 2009 11:24
Ancistrus (Ancistrus arten som blivit utnämnd till "vanlig ancistrus", och som också är den riktiga formen av guldancistrus) blir 15 cm, också guldancistrus blir det.
#26 - 25 januari 2009 12:09
Utter skrev:
jag har läst all info här om dom fiskarna jag vill ha sen startade jag en tråd om att blanda Molly och enligt dom som svarade va det inget problem..... Hur blev egentligen dalmatiner mollyn till? :p

det är inga problem att ha dom tillsammans. men dom korsar sig ju så du får en himla blandning och dom korsar sig utan problem. en del mindre lyckade kanske. och Molly befolkar karet snabbt. dom flesta arter av Molly vill ha ca +25c +30c och lite salthalt i karet.
#27 - 25 januari 2009 12:20
Flaxss skrev:
det är inga problem att ha dom tillsammans. men dom korsar sig ju så du får en himla blandning och dom korsar sig utan problem. en del mindre lyckade kanske. och Molly befolkar karet snabbt. dom flesta arter av Molly vill ha ca +25c +30c och lite salthalt i karet.

men dalmatiner molly är väl en korsning av black och silver molly så jag förstår inte varför är det farligt med korsningar??:confused: det klart att det kan bli missbildningar men det kan det ju bli mellan silver och black också.....

hur blir det om men inte har salt i vattnet med molly och hur blir det om man har salt för dom andra fiskarna??
#28 - 25 januari 2009 12:44
Utter skrev:
men dalmatiner molly är väl en korsning av black och silver molly så jag förstår inte varför är det farligt med korsningar??:confused: det klart att det kan bli missbildningar men det kan det ju bli mellan silver och black också.....

hur blir det om men inte har salt i vattnet med molly och hur blir det om man har salt för dom andra fiskarna??

ne jag har aldrig skrivit att det var farligt för dom. bara att det kan bli fisksoppa och en del mindre lyckade korsningar. du får ha vad du vill i det.

jag tycker det hade varit snyggare och behagligare att se på ett kar som bara har 1 eller 2sorter av samma art, istället för många olika färger i få antal.

dom klarar sig utan salt. men kan lätt bli mer sjuka då i dålig vattenkvalite. en del Molly-arter går ju även ut i bräcktvatten. dock vill dom gärna ha hög värme över +25c.
#29 - 25 januari 2009 15:52
Flaxss skrev:
ne jag har aldrig skrivit att det var farligt för dom. bara att det kan bli fisksoppa och en del mindre lyckade korsningar. du får ha vad du vill i det.

jag tycker det hade varit snyggare och behagligare att se på ett kar som bara har 1 eller 2sorter av samma art, istället för många olika färger i få antal.

dom klarar sig utan salt. men kan lätt bli mer sjuka då i dålig vattenkvalite. en del Molly-arter går ju även ut i bräcktvatten. dock vill dom gärna ha hög värme över +25c.

vad tycker dom andra fiskarna om salt i vattnet??
#30 - 25 januari 2009 23:04
Jag är itne säker, men är inte ancistrus ganska känsliga mot salt?
#31 - 27 januari 2009 22:46
Börja inte med olika sorters "levnadsfödare". Det är en rolig fisk i början , men som du genast tröttnar på pga av enformigt beteende.5 st Platy räcker så får du se hur levnadfödare är för typ. Tycker att du ska börja satsa på ciklider istället eller varför inte en ancistrus-odling.;)
#32 - 28 januari 2009 05:50
Men om han börjar med det så har han ju inget kul att se framemot när han tröttnar på levandefödare, och då tröttnar han kanske på hobbyn. ;)
#33 - 28 januari 2009 08:21
JojjeN skrev:
Men om han börjar med det så har han ju inget kul att se framemot när han tröttnar på levandefödare, och då tröttnar han kanske på hobbyn. ;)

helt sant bara ett fel jag är en tjej :p
#34 - 28 januari 2009 19:18
Samarin4 skrev:

En annan sida som jag använt för att lägga upp bilder är www.pixbox.se
På svenska och med mindre reklam än imageshack :)

Lycka till med nya akvariet!
Bilagor:
#35 - 28 januari 2009 20:14
Utter skrev:
helt sant bara ett fel jag är en tjej :p

Ledsen, är van vid att skriva på spel forum där det oftast bara är killar inne. :p
#36 - 28 januari 2009 21:08
ToveTott skrev:
En annan sida som jag använt för att lägga upp bilder är www.pixbox.se

På svenska och med mindre reklam än imageshack :)

Lycka till med nya akvariet!

tack så mycket jag har startat en sida på bilddagboken så får vi se hur det går :-) inga bilder där än snart är det fredag
#37 - 28 januari 2009 21:11
JojjeN skrev:
Ledsen, är van vid att skriva på spel forum där det oftast bara är killar inne. :p

ok du är förlåten men gör nte om det:D;)
#38 - 28 januari 2009 22:12
länka till bilddagboken så kan dom som har en se tills vidare iallafall. ett förslag är att skippa en ir två mollyarter och skaffa någon kul dvärgciklid t.ex någon apistogramma då som andra påpekat att det kan bli lite enformigt och du kanske kommer få en yngelinvasion
#39 - 28 januari 2009 22:34
Link_Mag skrev:
länka till bilddagboken så kan dom som har en se tills vidare iallafall.

innan jag hade bilddagbok så länkade min kompis till mig och då såg jag det sen kan man nog ge ett lösenord till gäster vi får se.....men som sagt finns inga bilder än akvariet kommer på fredag om jag har tur.

Link_Mag skrev:
ett förslag är att skippa en ir två mollyarter och skaffa någon kul dvärgciklid t.ex någon apistogramma då som andra påpekat att det kan bli lite enformigt och du kanske kommer få en yngelinvasion

jag har tre arter men inte tre av varje utan en av varje sort så det blir 2 honor och 1 hane totalt.... jag är ju inne på en palettciklid tycker dom är fina men det va ju typ ett senare projekt för mig att skaffa ciklider.....
#40 - 28 januari 2009 22:38
vad kan man ha för algätare i mitt akvarium om man skulle strunta i ancistrus ?(bara kolla lite säger inte att jag ska strunta i den men se runt vad det finns att välja på)
#41 - 28 januari 2009 22:42
[COLOR=#0000ff]Otocinclus vittatus[/COLOR] eller siamesiska algätare, siameserna blir dock lite väl stora.
Ottosarna är fina, äter bra, och blir inte så stora.
#42 - 28 januari 2009 22:51
aha ok missförstog nog lite där trode du skulle ha 1 hane 2 honor av varje.Otocinclus är en trevlig liten mal. men du borde ha sådär en 5-6 st då dom gillar att bilda små stimm. riktigt roliga att kolla på faktist
#43 - 28 januari 2009 23:00
#44 - 28 januari 2009 23:14
hur mycket är dom på växterna vill ju inte att dom ska ätas upp.
Bilagor:
#45 - 30 januari 2009 19:53
har fått akvariet i dag men tyvärr kan jag inte starta akvariet än för jag skulle få pump och doppvärmare av min granne och han har åkt bort (tror det bara är över helgen) får se om jag hinner köpa grus och sånt i morgon allt utan växter i alla fall....
#46 - 6 mars 2009 21:00
hej nu va det ett bra tag sen jag skrev här. samma dag jag hämtade akvariet fick jag ett nytt jobb som har tagit mycket tid så nu först kan jag skriva lite här och visa lite bilder..... http://utterfisk.bilddagboken.se/p/upload.html?crossdomain=1&upload=1&html=1#0 här har ni lite bilder.

jag har tvättat gruset och lagt i det i akvariet och lagt i en tvättad stock det är en vinranka. under akvariet har jag en 1 cm tjock frigolitskiva och en lika tjock under gruset. och har fått en pump fluval 2 plus. jag har haft i gång pumpen och sen förra helgen.. nu väntar jag bara på att den där dumma stocken ska sjunka.....
#47 - 8 mars 2009 17:11
min smarta sambo drog ur pumpen när han skulle kolla på tv så glömde han sätta i den så akvariet har stått stilla i 2 dagar...... i dag tog jag ut allt vatten och fyllde på med nytt jag tog i vattenberedningsmedel och tvättede filter och stock, växter och den nya doppvärmaren. växterna hade sniglar på sig så det va bra att byta ut allt vatten så jag blev av med en del i alla fall för dom va överallt dock finns det säkert kvar massa i gruset men det blir ett senare problem...... stocken har inte sjunkigt än men jag har tagit en mugg och lagt på så jag slipper vänta på den ....

när kan jag nu ta första testen ph och nitrit?
när kan jag ta i de första fiskarna?
#48 - 8 mars 2009 18:46
nu finns det mera bilder på 8 mars dom innan hittar på 6 mars
#49 - 11 mars 2009 13:54
nu har jag köpt 3 guppy hanar och en vit grön växt till. påsen ligger fortfarande på ytan och guppar men sen blir det mer bilder
Bilagor:
#50 - 11 mars 2009 14:04
Utter skrev:
nu har jag köpt 3 guppy hanar och en vit grön växt till. påsen ligger fortfarande på ytan och guppar men sen blir det mer bilder

Den "vitgröna" växten kan vara en dracena. Det är ingen akvarieväxt
#51 - 11 mars 2009 14:05
Utter skrev:
nu finns det mera bilder på 8 mars dom innan hittar på 6 mars

karet ser bra ut lite mer växter kanske så kommer det se ännu bättre ut, dock den vitrandiga växten är en krukväxt och kommer ruttna under vatten så den bör du ta bort. skulle tro det är en ampellilja.
#52 - 11 mars 2009 14:09
ibis skrev:
Den "vitgröna" växten kan vara en dracena. Det är ingen akvarieväxt

nej det är ingen dracena det är chlorophytum bichettii och är en vattenväxt det fanns dracena också och den är mer grenad......
#53 - 11 mars 2009 14:10
Flaxss skrev:
karet ser bra ut lite mer växter kanske så kommer det se ännu bättre ut.

tack ja som jag sa har jag köpt en växt till som döljer doppvärmaren och sen blir det nog mer ändå men man måste bo in sig lite bara :)
#54 - 11 mars 2009 14:17
:s

Utter skrev:
nej det är ingen dracena det är chlorophytum bichettii och är en vattenväxt det fanns dracena också och den är mer grenad......

Ok, jag som var lite snabb där[:o]
#55 - 11 mars 2009 14:20
ibis skrev:
Ok, jag som var lite snabb där[:o]

du va inte ensam :d
#56 - 11 mars 2009 14:24
Utter skrev:

nej den kommer inte klarar sig under vatten utan att ruttna.
Chlorophytum bichetii -
är en ampellilja, vanlig ampellilja heter [I]Chlorophytum comosum. [/I]som du ser är dom samma för namn.

plantera den i en kruka med jord och sätt den i ett fönster.
#57 - 11 mars 2009 14:38
Flaxss skrev:
nej den kommer inte klarar sig under vatten utan att ruttna.

Chlorophytum bichetii - är en ampellilja, vanlig ampellilja heter Chlorophytum comosum. som du ser är dom samma för namn.

plantera den i en kruka med jord och sätt den i ett fönster.

fan va irriterande för jag kollade på dracenan och sa att jag ville inte ha den då det inte är en vattenväxt och då sa hon att denna påminner ju om dracenan fast är en vattenväxt..... jag ska nog lämna tillbaka dom i stället
#58 - 11 mars 2009 14:56
ringde upp djuraffären och hon sa att den va vattendriven det va det hon menade och att det finns inte många sorter man kan välja mellan om man vill ha en växt som är riktig vattenväxt från naturen.... men det skulle inte ruttna av vatten utan då är det ljus och näring i så fall vet inte hur jag ska göra nu....
#59 - 11 mars 2009 15:11
Utter skrev:
ringde upp djuraffären och hon sa att den va vattendriven det va det hon menade och att det finns inte många sorter man kan välja mellan om man vill ha en växt som är riktig vattenväxt från naturen.... men det skulle inte ruttna av vatten utan då är det ljus och näring i så fall vet inte hur jag ska göra nu....

tror mig den kommer ruttna, den kan växa med rötterna i vatten. men tillväxtpunkten där bladen kommer ifrån måste vara ovan vatten annars ruttnar den.

det finns MÅNGA växter du kan ha i ditt akvarium som är mycket bättre lämpade än den.

bara kolla här så finns där massor.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_avancerad_sok_resultat.php

läs mer här
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=66

den arten du har är mer lämpad att leva i fukt än ''vanlig'' ampellilja men den kommer ändå att ruttna om den är under ytan.
#60 - 11 mars 2009 15:20
Flaxss skrev:
tror mig den kommer ruttna, den kan växa med rötterna i vatten. men tillväxtpunkten där bladen kommer ifrån måste vara ovan vatten annars ruttnar den.

det finns MÅNGA växter du kan ha i ditt akvarium som är mycket bättre lämpade än den.

bara kolla här så finns där massor.

http://www.zoopet.com/vaxter/vaxter_avancerad_sok_resultat.php

läs mer här

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=83&Itemid=66

den arten du har är mer lämpad att leva i fukt än ''vanlig'' ampellilja men den kommer ändå att ruttna om den är under ytan.

hon påstod att dom inte skulle ruttna.... vad måste göras om växten ruttnar??
#61 - 11 mars 2009 15:55
nu är fiskarna på plats i akvariet
#62 - 11 mars 2009 16:14
Utter skrev:
hon påstod att dom inte skulle ruttna.... vad måste göras om växten ruttnar??

när den ruttnar, så förstör den vattnet och fiskarna kan bli sjuka eller må dåligt.

det du ska göra då är att ta veck den och slänga den. vill du ha kvar växten så plantera den i jord eller ha enbart rötterna i vattnet.

hade jag kunnat så hade jag gärna tagit upp det med hon i butiken. jag har en liten känsla av att jag är mer kunnig än hon om växter.

och detta skriver jag för din egen skull. inte att jag säger emot. så du får ta det på rätt sätt att jag bara vill hjälpa dig.

du får gärna skicka pm om du vill diskuterar det mer privat.
#63 - 11 mars 2009 16:37
Flaxss skrev:
när den ruttnar, så förstör den vattnet och fiskarna kan bli sjuka eller må dåligt.

det du ska göra då är att ta veck den och slänga den. vill du ha kvar växten så plantera den i jord eller ha enbart rötterna i vattnet.

hade jag kunnat så hade jag gärna tagit upp det med hon i butiken. jag har en liten känsla av att jag är mer kunnig än hon om växter.

och detta skriver jag för din egen skull. inte att jag säger emot. så du får ta det på rätt sätt att jag bara vill hjälpa dig.

du får gärna skicka pm om du vill diskuterar det mer privat.

men i jord kunde den inte vara sa hon för då skulle man få vattna den hela tiden naturligt är den en sumpväxt och då kan man göra om den på två sätt antingen med luft och jord eller med vatten sa hon jag vet inte vad jag ska tro den skulle hålla från tre veckor till två månader sa hon när jag frågade hur hålllbarheten var
#64 - 11 mars 2009 18:08
Utter skrev:
men i jord kunde den inte vara sa hon för då skulle man få vattna den hela tiden naturligt är den en sumpväxt och då kan man göra om den på två sätt antingen med luft och jord eller med vatten sa hon jag vet inte vad jag ska tro den skulle hålla från tre veckor till två månader sa hon när jag frågade hur hålllbarheten var

ja just det den ''håller'' 3veckor till 2månader. det är så lång tid det tar för den att ruttna och dö. växter du kan ha i ditt kar kommer leva vidare i år.

placera den i en kruka med jord och håll den fuktiga hela tiden så kommer den trivas väldigt bra. den har tjocka rötter så den tål också att torka lite. och vad hon än säger så kan den vara i jord.

men du får själv bestämma om du vill ha landväxter i ditt kar som sedan kommer att ruttna. men när den väl börjat ruttna så får du problem med vattnet och det skulle inte jag vilja ha. så bättre ta det säkra före det osäkra.
#65 - 11 mars 2009 19:19
Flaxss skrev:
ja just det den ''håller'' 3veckor till 2månader. det är så lång tid det tar för den att ruttna och dö. växter du kan ha i ditt kar kommer leva vidare i år.

placera den i en kruka med jord och håll den fuktiga hela tiden så kommer den trivas väldigt bra. den har tjocka rötter så den tål också att torka lite. och vad hon än säger så kan den vara i jord.

men du får själv bestämma om du vill ha landväxter i ditt kar som sedan kommer att ruttna. men när den väl börjat ruttna så får du problem med vattnet och det skulle inte jag vilja ha. så bättre ta det säkra före det osäkra.

ok finns det någon växt som är liknande
#66 - 11 mars 2009 19:28
jag plockade själv ut min lila-gröna dracaena. när jag köpte den i akvarieaffären sa tjejen att den var speciellt framodlad för att leva under vatten. men efter mindre än en vecka så hade bladen redan börjat brytas ned så jag plockade upp den illa kvickt och satte den i en kruka i fönstret istället :P

idag plockade jag ut en hel hög syngonium som jag oxå köpt i akvarieaffären. visste inte att dessa inte hörde hemma förrän även de började ruttna lite. då kollade jag upp dom. nu sitter dom planterade i samma kruka som dracaenan :P

men det är jäkla synd att man ska behöva bli lurad så där. eller ja lurad och lurad. tror inte försäljaren visst själv. däremot upptäckte jag vattenväxterna på IKEA. vet inte latinska namn på dom men dom verkar i alla fall frodas och må bra :D
#67 - 12 mars 2009 19:04
martinah86 skrev:
jag plockade själv ut min lila-gröna dracaena. när jag köpte den i akvarieaffären sa tjejen att den var speciellt framodlad för att leva under vatten. men efter mindre än en vecka så hade bladen redan börjat brytas ned så jag plockade upp den illa kvickt och satte den i en kruka i fönstret istället :P

idag plockade jag ut en hel hög syngonium som jag oxå köpt i akvarieaffären. visste inte att dessa inte hörde hemma förrän även de började ruttna lite. då kollade jag upp dom. nu sitter dom planterade i samma kruka som dracaenan :P

men det är jäkla synd att man ska behöva bli lurad så där. eller ja lurad och lurad. tror inte försäljaren visst själv. däremot upptäckte jag vattenväxterna på IKEA. vet inte latinska namn på dom men dom verkar i alla fall frodas och må bra :D

ja men denna jag pratade med hon är ju hundra på att dom ska hålla....

jobbigt att jag har köpt två.... jaså ikea har vattenväxter...
Bilagor:
#68 - 12 mars 2009 19:06
nu har jag lagt upp bilder på fiskarna

http://bilddagboken.se/p/upload.html?crossdomain=1&upload=1&html=1#0

någon som har något bra tips på en snygg växt till mitt akvarium
#69 - 12 mars 2009 19:12
Utter skrev:
ja men denna jag pratade med hon är ju hundra på att dom ska hålla....

jobbigt att jag har köpt två.... jaså ikea har vattenväxter...

som jag sa innan jag är nästan 100%säker att jag kan mer än hon om den växten. och den kommer inte hålla under vatten. och vill du inte förstöra för dina fiskar och rädda växten så är det bättre att du tar upp den och planterar i en kruka och placerar den i fönstret. placera den i öst eller väst fönster, snart kommer den säkert också börja blomma och få nya blad.
#70 - 12 mars 2009 19:21
Flaxss skrev:
som jag sa innan jag är nästan 100%säker att jag kan mer än hon om den växten. och den kommer inte hålla under vatten. och vill du inte förstöra för dina fiskar och rädda växten så är det bättre att du tar upp den och planterar i en kruka och placerar den i fönstret. placera den i öst eller väst fönster, snart kommer den säkert också börja blomma och få nya blad.

jag har tagit åt mig av informationen och ska ta bort dom på söndag när jag ska köpa nya..... det jag menade va att det är svårt att veta i affären om det stämmer eller inte hon lät ju sååå säker......
#71 - 13 mars 2009 15:39
Utter skrev:
nu har jag lagt upp bilder på fiskarna

http://bilddagboken.se/p/upload.html?crossdomain=1&upload=1&html=1#0

någon som har något bra tips på en snygg växt till mitt akvarium

Den här länken fungerar inte för mig. Kommer bara till en helt vit sida :confused:
#72 - 14 mars 2009 18:52
http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0 det blev vitt för mig också testade ju aldrig denna funkar kanske bättre
#73 - 14 mars 2009 18:54
#74 - 14 mars 2009 18:57
den gick för mig men ser att det är samma adress.... hoppas den går.....

nu har jag tagit ell nitrit test och jag hade ingen nitrit......
har matat varannan dag.... men hur mycket mat ska man ge flingmat till 3 guppys??
#75 - 15 mars 2009 11:49
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53&SOK=1

har köpt två nya växter plus närings kulor har lagt två under alla som behöver det dvs. cabomban och Hygrophila blev utan kulor.
hoppas detta blir bra nu[COLOR=#22229c]

[/COLOR]
#76 - 18 mars 2009 19:56
testade nitrit i går och nu va det mellan gult och orange inte riktigt orange men inte heller helt gul...... matar en flinga per fisk varannan dag är det bra eller??
#77 - 22 mars 2009 20:21
testat nitrit igen och nu va det gult= inget nitrit Vad gör jag nu??
#78 - 24 mars 2009 18:57
om jag skaffar andra fiskar som är honor kommer guppyna va på dom då??
#79 - 24 mars 2009 21:02
här är några botior du kan ha ha minst 5st

Pakistanbotia
Zebrabotia
Skunkbotia(MorletiBotia)
Dvärgbotia
Botia histrionica
Polka-Dot botia
#80 - 24 mars 2009 21:09
Flaxss skrev:
här är några botior du kan ha ha minst 5st

Pakistanbotia

Zebrabotia

Skunkbotia(MorletiBotia)

Dvärgbotia

Botia histrionica

Polka-Dot botia

det lutar åt zebrabotian
Bilagor:
#81 - 29 mars 2009 07:54
nu hade dom ingen zebrabotia i djuraffären får se om jag kan vänta med dom om dom får in igen men vet inte vad jag ska köpa för fisk innan.....
#82 - 31 mars 2009 18:50
i söndags köpte jag tre platy (en hane och två honor) och en dvärg klogroda.
två av mina guppy har varit efter platyna som bara den och inte bara uppvaktat för dom har varit på hanen också...... i dag köpte jag en bur som den ena platy honan ska ha när hon föder för en av dom va gravid... då sa dom att jag kunde sätta dom två hanarna där ett tag tills dom andra blir mer bosatta men när jag kom hem hade platyn blivit lite smalare och jag hittade ett yngel. tyvärr hann grodan före mig och håven, men jag fångade honan och satte henne i buren jag har nu fått 10 yngel och 4 av dom har jag håvat in från akvariet..... nu behöver jag nog inte mer yngel så nu ska jag släppa ut honan innan lampan slocknar..... resten av ynglen får bli mat till grodan för han det gillar han i alla fall
#83 - 2 april 2009 17:34
det är två yngel utanför buren och nio i vet inte om jag räknade fel innan eller vad.... får se om dom två utanför klarar sig spännande och se grodan verkar ta det mesta...

Annons