Nystart, När kan jag sätta i fiskar?

#1 - 1 mars 2007 13:17
Hej!

Jag har nyss köpt mitt första akvarium som är på 54-liter och startade upp det i måndags.

Jag är nu såå sugen på att få sätta i lite fisk, är det för tidigt att sätta i några guppysar i morgon?

Mvh

Mia
#2 - 1 mars 2007 13:26
Ta några stycken bara och mata snålt kanske var tredje dag under någon vecka
#3 - 1 mars 2007 14:27
make it a month inna du stoppar i fler....
#4 - 1 mars 2007 14:46
Miaadr skrev:
Hej!

Jag har nyss köpt mitt första akvarium som är på 54-liter och startade upp det i måndags.

Jag är nu såå sugen på att få sätta i lite fisk, är det för tidigt att sätta i några guppysar i morgon?

Mvh

Mia

jag tycker att du ska vänta minst en vecka innan du stoppar i dom första fiskarna och köp bara några få
#5 - 1 mars 2007 16:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tycker gott du kan skaffa dig ett par guppisar som startfisk och mata sparsamt. Några fiskar måste man ju få skaffa som kickar igång akvariet och sedan är det ju kul att ha något att titta på när man beundrar det med juh! :) Jag förutsätter förstås att du kört igång det med bakteriekultur och annat som behövs vid en nystart.[/COLOR][/FONT]
#6 - 1 mars 2007 17:01
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker gott du kan skaffa dig ett par guppisar som startfisk och mata sparsamt. Några fiskar måste man ju få skaffa som kickar igång akvariet och sedan är det ju kul att ha något att titta på när man beundrar det med juh! :) Jag förutsätter förstås att du kört igång det med bakteriekultur och annat som behövs vid en nystart.[/COLOR][/FONT]

Bakteriekultur (visst är det Nitrovec) har jag men vad menar du med annat?

Det blir nog en tripp till djuraffären i morgon.

Jag längtar såå mycket, visst är det en hane och två honor man brukar ha av guppy?

Mvh

Mia
#7 - 1 mars 2007 17:03
Kolla på dom noga att dom är pigga och även resten i akvariet du köper ur så ingen ligger på botten eller t o m döda.
#8 - 1 mars 2007 17:08
Miaadr skrev:
Bakteriekultur (visst är det Nitrovec) har jag men vad menar du med annat?

Det blir nog en tripp till djuraffären i morgon.

Jag längtar såå mycket, visst är det en hane och två honor man brukar ha av guppy?

Mvh

Mia

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Det räcker med nitrivec. Ibland kan man få med vattenberedningspreparat och akvariesalt om man köper ett färdigt akvariepaket. Det var väl mer det jag menade med annat... De sistnämnda är inte alls supernödvändiga. Du tillsätter väl lite nitrivec varje dag enligt instruktionerna? I så fall är det definitivt läge för den lilla gruppen med guppys som du nämner. :)[/COLOR][/FONT]
#9 - 1 mars 2007 17:17
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det räcker med nitrivec. Ibland kan man få med vattenberedningspreparat och akvariesalt om man köper ett färdigt akvariepaket. Det var väl mer det jag menade med annat... De sistnämnda är inte alls supernödvändiga. Du tillsätter väl lite nitrivec varje dag enligt instruktionerna? I så fall är det definitivt läge för den lilla gruppen med guppys som du nämner. :)[/COLOR][/FONT]

Ok, då förstår jag vad du menar :)

Jo, vattenberedningspreparat hade jag i när jag fyllde upp karet, men Nitrivec köpte jag idag av vår lilla lokala djurhandlare (visste inte innan idag att man skulle ha i det innan man stoppade i fisk) så det har jag bara hunnit hälla i idag, men tänkte själklart fortsätta enligt instruktionerna :)

Blev det för tidigt med fisk i morgon då?

Mvh

Mia
#10 - 1 mars 2007 17:40
Miaadr skrev:
Ok, då förstår jag vad du menar :)

Jo, vattenberedningspreparat hade jag i när jag fyllde upp karet, men Nitrivec köpte jag idag av vår lilla lokala djurhandlare (visste inte innan idag att man skulle ha i det innan man stoppade i fisk) så det har jag bara hunnit hälla i idag, men tänkte själklart fortsätta enligt instruktionerna :)

Blev det för tidigt med fisk i morgon då?

Mvh

Mia

Köp du dina få fiskar imorgon - nitrivecen verkar i samband med fiskarna.
Man brukar börja tillsätta nitrivecen en dag före fiskarna flyttar in :)
#11 - 1 mars 2007 17:45
Tusen tack för era svar!

Jag kommer alldeles säkert att komma med fler frågor när akvariet väl fått sina hyresgäster :)

Mvh

Mia
#12 - 1 mars 2007 18:15
Healena skrev:
Köp du dina få fiskar imorgon - nitrivecen verkar i samband med fiskarna.

Man brukar börja tillsätta nitrivecen en dag före fiskarna flyttar in :)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Instämmer! :)[/COLOR][/FONT]

Annons