Hej!
Jag har nyss köpt mitt första akvarium som är på 54-liter och startade upp det i måndags.
Jag är nu såå sugen på att få sätta i lite fisk, är det för tidigt att sätta i några guppysar i morgon?
Mvh
Mia
Miaadr skrev:Hej!
Jag har nyss köpt mitt första akvarium som är på 54-liter och startade upp det i måndags.
Jag är nu såå sugen på att få sätta i lite fisk, är det för tidigt att sätta i några guppysar i morgon?
Mvh
Mia
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker gott du kan skaffa dig ett par guppisar som startfisk och mata sparsamt. Några fiskar måste man ju få skaffa som kickar igång akvariet och sedan är det ju kul att ha något att titta på när man beundrar det med juh! :) Jag förutsätter förstås att du kört igång det med bakteriekultur och annat som behövs vid en nystart.[/COLOR][/FONT]
Miaadr skrev:Bakteriekultur (visst är det Nitrovec) har jag men vad menar du med annat?
Det blir nog en tripp till djuraffären i morgon.
Jag längtar såå mycket, visst är det en hane och två honor man brukar ha av guppy?
Mvh
Mia
Lenmar skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det räcker med nitrivec. Ibland kan man få med vattenberedningspreparat och akvariesalt om man köper ett färdigt akvariepaket. Det var väl mer det jag menade med annat... De sistnämnda är inte alls supernödvändiga. Du tillsätter väl lite nitrivec varje dag enligt instruktionerna? I så fall är det definitivt läge för den lilla gruppen med guppys som du nämner. :)[/COLOR][/FONT]
Miaadr skrev:Ok, då förstår jag vad du menar :)
Jo, vattenberedningspreparat hade jag i när jag fyllde upp karet, men Nitrivec köpte jag idag av vår lilla lokala djurhandlare (visste inte innan idag att man skulle ha i det innan man stoppade i fisk) så det har jag bara hunnit hälla i idag, men tänkte själklart fortsätta enligt instruktionerna :)
Blev det för tidigt med fisk i morgon då?
Mvh
Mia