Har precis startat mitt akvarium. I med sand och vatten igår och igång med pump och doppvärmare.
Jag har fin sand (sandlådesand). Problemet är att det luktar unket och äckligt redan... varför?
Idag rörde jag om i sanden för att få bort luftfickor. Så nu är det väldigt dimmigt i karet trots att sanden skulle vara tvättat, torkad och dammfri.....
Problem 2 är att den undre halvan av sanden, som man ser i glaskanten är grönbrunaktig. redan. efter ett dygn med vatten och trots ordentlig omrörning. Varför det då? har ca 4-5 cm sand, är det för mkt?
Stängde av doppv för det blev asvarmt, så det är fortfarande 30 grader trots att den varit avstängd idag....
Hoppas någon kan hjälpa mig, med ffa luktproblemet. Så här kan man ju inte bo....
Hej, jag är inget proffs som många andra här, de kan tala om exakt vad du ska göra med sanden och var man ska plocka den. Det är jätteviktigt. Det är en fördel om den inte är så finkornig utan någon storlek större än det minsta. 4-5 cm djupt är ganska lagom om karet är mer än 100 L. Jag har grov (0,5-0,8mm) engelsk sjösten under min sand så det blir inte så lufttätt, sen när sanden sjunker ner i stenen så kan jag bara fylla på men det håller sig bra om man inte rotar runt.
Men man ska alltid lita på sina sinnen och sitt sunda förnuft. ;) Det där måste du tömma igen och sedan om du kan typ köra sanden i ugnen lr nått för att döda alla konstigheter får proffsen svara på.
Jag köpte min sand på Zoo, inte så dyrt i jämförelse med fiskmassdöd om man har fått någon skit med i sanden.
Vad jag har förstått så är det bra att veta var man tar sanden också.
Luktar den och ser illa ut så duger den helt klart inte att befolka, vare sig i karet eller utanför... :D Lycka till...