Nystart - unken lukt, äcklig sand

#1 - 28 juli 2008 19:10
Har precis startat mitt akvarium. I med sand och vatten igår och igång med pump och doppvärmare.
Jag har fin sand (sandlådesand). Problemet är att det luktar unket och äckligt redan... varför?
Idag rörde jag om i sanden för att få bort luftfickor. Så nu är det väldigt dimmigt i karet trots att sanden skulle vara tvättat, torkad och dammfri.....
Problem 2 är att den undre halvan av sanden, som man ser i glaskanten är grönbrunaktig. redan. efter ett dygn med vatten och trots ordentlig omrörning. Varför det då? har ca 4-5 cm sand, är det för mkt?
Stängde av doppv för det blev asvarmt, så det är fortfarande 30 grader trots att den varit avstängd idag....

Hoppas någon kan hjälpa mig, med ffa luktproblemet. Så här kan man ju inte bo....
#2 - 28 juli 2008 19:35
Siluett skrev:
Har precis startat mitt akvarium. I med sand och vatten igår och igång med pump och doppvärmare.

Jag har fin sand (sandlådesand). Problemet är att det luktar unket och äckligt redan... varför?

Idag rörde jag om i sanden för att få bort luftfickor. Så nu är det väldigt dimmigt i karet trots att sanden skulle vara tvättat, torkad och dammfri.....

Problem 2 är att den undre halvan av sanden, som man ser i glaskanten är grönbrunaktig. redan. efter ett dygn med vatten och trots ordentlig omrörning. Varför det då? har ca 4-5 cm sand, är det för mkt?

Stängde av doppv för det blev asvarmt, så det är fortfarande 30 grader trots att den varit avstängd idag....

Hoppas någon kan hjälpa mig, med ffa luktproblemet. Så här kan man ju inte bo....

Hej, jag är inget proffs som många andra här, de kan tala om exakt vad du ska göra med sanden och var man ska plocka den. Det är jätteviktigt. Det är en fördel om den inte är så finkornig utan någon storlek större än det minsta. 4-5 cm djupt är ganska lagom om karet är mer än 100 L. Jag har grov (0,5-0,8mm) engelsk sjösten under min sand så det blir inte så lufttätt, sen när sanden sjunker ner i stenen så kan jag bara fylla på men det håller sig bra om man inte rotar runt.

Men man ska alltid lita på sina sinnen och sitt sunda förnuft. ;) Det där måste du tömma igen och sedan om du kan typ köra sanden i ugnen lr nått för att döda alla konstigheter får proffsen svara på.
Jag köpte min sand på Zoo, inte så dyrt i jämförelse med fiskmassdöd om man har fått någon skit med i sanden.
Vad jag har förstått så är det bra att veta var man tar sanden också. Luktar den och ser illa ut så duger den helt klart inte att befolka, vare sig i karet eller utanför... :D Lycka till...
#3 - 28 juli 2008 19:37
testa med att köra några stora vattenbyten, tvätta du sanden innan ordentligt innan.
#4 - 28 juli 2008 19:40
Nej jag tvättade den inte innan.

Sanden är alltså köpt i säck på Bauhaus och inte plockad i ngn sandlåda :-)
Stod ju att den var tvättad så jag tänkte att det behövs nog inte... Det blev inte alls dammigt när jag hällde i vatten heller utan det blev idag när jag rörde runt ev luftfickor.

Lukten då? sumpgas kan väl inte bildas så snabbt??
#5 - 28 juli 2008 19:47
Siluett skrev:
Nej jag tvättade den inte innan.

Sanden är alltså köpt i säck på Bauhaus och inte plockad i ngn sandlåda :-)

Stod ju att den var tvättad så jag tänkte att det behövs nog inte... Det blev inte alls dammigt när jag hällde i vatten heller utan det blev idag när jag rörde runt ev luftfickor.

Lukten då? sumpgas kan väl inte bildas så snabbt??

Jag vet inte vad som luktar, svavel bildas väl ganska snabbt om det är varmt. BAuhaus har nog inte tänkt att man ska ha sanden till ett akvarium, så benämningen "tvättad" är nog mer att den inte innehåller kvistar mm. Bakterier och alger är ju kvar om jag tänker rätt...

Jag skulle inte stoppa ner fisk så länge allt inte ser super ut.. Sen skulle jag börja med växter och sniglar eller räkor eller ett par småfiskar.

Jag skulle ha slängt den där sanden och köpt på Zoo om jag var du. Det är dumt att vara småsnål och så kostar det skjortan sen om all fisk börjar dö.. [:o] :)
#6 - 28 juli 2008 20:00
Äh... Jag kommer inte ihåg hur man lägger in länkar... Åskan går här på landet så jag måste koppla ur mig snart.. Det finns en tråd till här under projekt, den heter nått som växter och dvärgciklider. Där har man också köpt sand på Bauhause, du kanske ska fråga där...;)
#7 - 28 juli 2008 20:12
Jag vet att man ska vara noga med att röra runt sanden ordentligt efter att man har lagt i den. Annars bildas det luftfickor i grusen som snart förvandlas till sumpgas och trycker genom sanden.
#8 - 28 juli 2008 20:15
Jag vet att man ska vara noga med att röra runt sanden ordentligt efter att man har lagt i den. Annars bildas det luftfickor i grusen som snart förvandlas till sumpgas och trycker genom sanden.

jo, det var ju det jag gjorde idag.
#9 - 28 juli 2008 20:17
Siluett skrev:
jo, det var ju det jag gjorde idag.

Ok, sorry, missade det. Bubblade det till någonstans då?
#10 - 28 juli 2008 20:17
Katharina skrev:
Jag vet inte vad som luktar, svavel bildas väl ganska snabbt om det är varmt. BAuhaus har nog inte tänkt att man ska ha sanden till ett akvarium, så benämningen "tvättad" är nog mer att den inte innehåller kvistar mm. Bakterier och alger är ju kvar om jag tänker rätt...

Jag skulle inte stoppa ner fisk så länge allt inte ser super ut.. Sen skulle jag börja med växter och sniglar eller räkor eller ett par småfiskar.

Jag skulle ha slängt den där sanden och köpt på Zoo om jag var du. Det är dumt att vara småsnål och så kostar det skjortan sen om all fisk börjar dö.. [:o] :)

nej givetvis tnker jag inte stoppa dit fiskar innan det är bra. men räkor och sniglar kommer inte dit heller! :-)

det är alltså inte sand som är öst från ngt grustag eller så och rensad från kvistar. fint packeterad i 20 kg säckar som låg bredvid sättssanden (som ju var dammig och otvättad så jag tog den rena).
#11 - 28 juli 2008 20:39
Ok, sorry, missade det. Bubblade det till någonstans då?

massor med småbubblor.....
luft eller gas?
#12 - 28 juli 2008 20:40
Katharina skrev:
Äh... Jag kommer inte ihåg hur man lägger in länkar... Åskan går här på landet så jag måste koppla ur mig snart.. Det finns en tråd till här under projekt, den heter nått som växter och dvärgciklider. Där har man också köpt sand på Bauhause, du kanske ska fråga där...;)

Hittade tråden. det är precis den sanden jag har!
#13 - 28 juli 2008 21:19
Siluett skrev:
massor med småbubblor.....

luft eller gas?

Antagligen hade det inte hunnit bli gas än, men luften surnar snabbt.
#14 - 29 juli 2008 11:01
Siluett skrev:
nej givetvis tnker jag inte stoppa dit fiskar innan det är bra. men räkor och sniglar kommer inte dit heller! :-)

det är alltså inte sand som är öst från ngt grustag eller så och rensad från kvistar. fint packeterad i 20 kg säckar som låg bredvid sättssanden (som ju var dammig och otvättad så jag tog den rena).

Nej, jag menade ju såklart att du skulle stoppa ner några få invånare när stanken är borta och det nya boendet är renoverat :D
men räkor är söta!!! och sniglar nyttiga.. våra nya blåa posthorns är snygga också.. men jag tycker att de mest snor räkmat... slarvar med städningen... :D Hoppas att du blev någe klokare, men stinkande det är det ju gas.. Det är ju våra fisar också... rent brandfarliga.. :D
#15 - 29 juli 2008 17:19
Ja.... idag har jag rört runt ordentligt igen och tvättat sanden i akvariet s.a.s. Bytte sedan allt vatten för grumligheten blev inte bättre.

Så nu var det fräscht igen, ett tag. Tycker dock fortfarande att det luktar lite instängt och inte helt gott när jag sticker ner näsan i matningsluckan... jag har ett ferplast akvarium med helt lock. men det kankse bara är instängt?

ett annat litet problem. direkt när man rört runt sanden är det fint ner till bottnen, men nästan direkt sedan blir sanden (det man ser från sidorna) grönbrun i botten, och bara de två översta centimetrarna är fint. ska det vara så? har aldrig testat med såhär fin sand innan nämligen.
#16 - 29 juli 2008 17:20
Katharina skrev:
Nej, jag menade ju såklart att du skulle stoppa ner några få invånare när stanken är borta och det nya boendet är renoverat :D

men räkor är söta!!! och sniglar nyttiga.. våra nya blåa posthorns är snygga också.. men jag tycker att de mest snor räkmat... slarvar med städningen... :D Hoppas att du blev någe klokare, men stinkande det är det ju gas.. Det är ju våra fisar också... rent brandfarliga.. :D

nej jag köper väl inte 20 på en gång.....
vad är det för räkor? vad vill de ha för att trivas? med vilka fiskar går de ihop?
jag ska ha silverhaj, praktbotia, zebrabotia och siam algätare.
#17 - 29 juli 2008 21:51
Siluett skrev:
nej jag köper väl inte 20 på en gång.....

vad är det för räkor? vad vill de ha för att trivas? med vilka fiskar går de ihop?

jag ska ha silverhaj, praktbotia, zebrabotia och siam algätare.

Småräkor.. Speciellt Crystal. Det står ju på min sign... Nej, de går inte med dina om jag har förstått rätt... :)
#18 - 30 juli 2008 05:24
All sand som man använder till akvarie bruk måste naturligtvis sköljas ordentligt innan man stoppar det i akvariet!!
Ha i ungerfär 3 liter sand i en 10 liters hink. Spola i vatten och rör om med handen rejält i sanden, och häll ut vattnet (inte sanden). Upprepa detta flera gånger tills vattnet inte grumlas längre.
Ta då nästa sats med sand och upprepa proceduren.

Sand som man köper i affärer brukar vara den skitigaste. Och måste även den sköljas noggrant.

Jag tycker att du borde starta om från början, och rengöra sanden innan du har den i akvariet.
#19 - 30 juli 2008 07:10
Håller med föregående talare, och vore jag du skulle jag även koka sanden efter tvätten.

Annons