Hur mycket grus du skall ha beror lite på om du skall ha växter eller inte. Det kan också bero på vilka fiskar du tänkt ha och på hur mycket du tycker är snyggt.
Belysningen beror också till stor del på vad du skall ha för växter och hur många. Skall du bara ha fiskar så behöver du inte mycket ljus. Det finns massor av infomation på detta forum om ljus, det tar aldrig slut. Ju mer du läser desto mer förvirrad blir man. Jag rekomenderar aquarellerör för att jag tycker att dom har ett snyggt ljus, för att dom håller längre, för att det är ett ganska bra ljus för växterna.
Med reningsverk förmodar jag att du menar filter. Hur mycket ditt filter skall cirkulera vattnet i karet beror också i stor utsträckning på vad du skall ha i karet.
Den viktigaste faktorn att titta på för att få ett bra filter är volym. Ju större desto bättre. Ladda det med poröst filtermaterial som inte sätter i så lätt. Då kan du ha filtet igång i år utan att behöva rengöra det. OBS, alla filter skall rengöras, men endast då de nästan har satt igen, ju längrer mellan tvättarna desto bättre för ditt kar, dina fiskar och dina växter.
du kan köpa billiga akvariegrejor i tyskland. Jag använder mig av www.aquaristic.net.
Vill du hellre köpa i sverige så finns tex www.pwss.nu
Om du använder sökfunktionen på forumet så kan du hitta massor av namn på webbutiker, ta dig tid att lära dig den.
Välkommen in.
MVH
Magnus