nystartat

#1 - 11 februari 2008 12:59
Hej.sitter och funderar på om jag har gjort en DUNDER tabbe?
startade upp mitt akvarie för 5 dagar sedan och det vart ganska mycket växt delar som flöt omkring i vattnet.
Så i går tog jag ur korgarna ur filtret och hällde bort allt vatten ur filterlådan.
Det var mycket växdelar i och jag tänkte att det säkert var lika bra att hälla bort dom redan nu iställe för att vänta en månad.
Var detta JÄTTE dumt gjort?:confused::confused:

jag skölde inte ur filter massan!
#2 - 11 februari 2008 13:25
någon borde ha koll på detta!
==))
#3 - 11 februari 2008 14:17
inga fiskar i ännu...
#4 - 11 februari 2008 14:26
Nejdå, det vara bara bra då du inte har några fiskar i akvariet eller fått igång nyttobakterierna som snabbt kan bryta ner växtdelarna.

Så du kan lugnt införskaffa en liten skara fisk. Men var sparsam med maten i början och rengörningen av filtret. Lycka till!
#5 - 11 februari 2008 14:47
ok.tack så mycket ! Det var skönt att höra

MagArne skrev:
Nejdå, det vara bara bra då du inte har några fiskar i akvariet eller fått igång nyttobakterierna som snabbt kan bryta ner växtdelarna.

Så du kan lugnt införskaffa en liten skara fisk. Men var sparsam med maten i början och rengörningen av filtret. Lycka till!
#6 - 11 februari 2008 14:56
För att få igång nyttobakterierna i filtret kan det också vara bra att hälla i bakteriekultur som man köper på flaska, varje dag den första veckan efter att du köpt dina första fiskar. I affären brukar det finnas särskilda bakteriekulturer som är tänkta just för uppstart av akvarium :)

När du sen har köpt kanske 2-5 fiskar till att börja med, så gör INTE rent filtret alls på något sätt, utan låt det bara vara. Så att allt "klägg" i filtret får en chans att bildas :)

Annons