nystartat akvarium!

#1 - 14 september 2007 06:13
Hejsan! Startade upp akvariet för 5 dagar sen men har inte använt något vatten berednings medel är det för sent att använda det eller kan man börja med medlet?

Mvh Marcus
#2 - 14 september 2007 07:09
Är det Aquasafe du menar så behöver du inte använda det nu efter att det gått några dagar.
Ta det lugnt bara med fisken i början och släpp bara i ett par stycken och öka upp antalet sakta efter hand. Har du något kar igång tidigare så kan du krama ur ett filter i karet så kommer de goda bakterierna igång fortare, men för säkerhets skull ha koll på nitritvärdet den första tiden.
Det finns mängder med trådar om nystart av kar, men de har du säkert redan läst;).
#3 - 14 september 2007 10:05
Jag startade mitt 180liters i söndags, jag hade i Aquasafe direkt + några droppar bakteriekultur (var osäker på doseringen). Lade i 4 platys och ett stim kilfläcksrasbora från början. Nio-tio vanliga växter än så länge, bl a polyspherma, cabomba, dvärgsvärdplanta och vattenpest. Testar nitrit, men det visar inget än. Matar pyttelite varannan dag. Vi kan ju följas åt och tipsa varann eftersom vi verkar ha startat precis samtidigt. Hur stort är ditt kar och vad har du i?
#4 - 14 september 2007 12:14
Jag har ett 200l som jag haft igång i en vecka utan fisk men jag har problem med min rot som slemmar + att vattnet är svagt mjölkigt så jag misstänker att jag fått infusorier, de tipsen jag läst är att mörklägga akvariet i ett par dagar. Undrar bara om man ska ha någon extra syretillförsel?

Mvh Marcus
#5 - 14 september 2007 12:55
Mitt 240L Kar

Marcus79 skrev:
Jag har ett 200l som jag haft igång i en vecka utan fisk men jag har problem med min rot som slemmar + att vattnet är svagt mjölkigt så jag misstänker att jag fått infusorier, de tipsen jag läst är att mörklägga akvariet i ett par dagar. Undrar bara om man ska ha någon extra syretillförsel?

Mvh Marcus

Jag har startat ett 240L och hade också problem med lite disigt vatten, men nu efter 4 dagar har det börjat klarna så smått. Har istället fortfarande ett Ph på 8.3 i vattnet. Sänkte Ph´t lite idag med en skvätt Aqua-Rio så jag får ner vattnet till Ph 7. Har också kört bakteriekultur i karet från start. Nu har dom första 20 Kardinaltetrorna gått i och dom trivs bra.
#6 - 14 september 2007 13:32
Använder aldrig vattenberdedningsmedel eller bakteriekulturer, ha inte så brådis så blir det bra.
#7 - 14 september 2007 13:56
Marcus79 skrev:

Mvh Marcus

Har du använt beredningsmedel, kan det vara fällningen från det som grumlar. Annars kan det vara finpartiklar från bottnen eller infusorier, som du säger.

Du behöver ingen extra syretillförsel.
#8 - 24 september 2007 08:27
Igår fick jag utslag på nitrit-testet! Karet är nu 2v. Använder Seras dropptest som hittills varit ljusgult men nu igår fick jag en annan mörkare nyans, som ett mellanting mellan steg 2 och 3. Bytte c:a 40% av vattnet, tillsatte EasyBalance i spännerna och doserade sedan hela karet med nitrivec. Ska mäta ikväll igen. Ska jag göra delbyte varje dag tills testet är ljusgult igen?
#9 - 24 september 2007 09:03
Undrar också över bakteriekulturen - köpte en liten droppflaska JBL filter start
men det följde inte med nån instruktion på dosering. Har frågat i en egen tråd men fick inget svar. Vet ni nåt om hur mycket man doserar och hur ofta?
Bilagor:
#10 - 26 september 2007 17:57
maka skrev:
Igår fick jag utslag på nitrit-testet! Karet är nu 2v. Använder Seras dropptest som hittills varit ljusgult men nu igår fick jag en annan mörkare nyans, som ett mellanting mellan steg 2 och 3. Bytte c:a 40% av vattnet, tillsatte EasyBalance i spännerna och doserade sedan hela karet med nitrivec. Ska mäta ikväll igen. Ska jag göra delbyte varje dag tills testet är ljusgult igen?

Japps, det tycker jag. Doseringen av bakteriekultur vete fasen...jag brukar inte använda sådan.
#11 - 26 september 2007 18:03
maka skrev:
Undrar också över bakteriekulturen - köpte en liten droppflaska JBL filter start

men det följde inte med nån instruktion på dosering. Har frågat i en egen tråd men fick inget svar. Vet ni nåt om hur mycket man doserar och hur ofta?
smäll i hela flaskan (10ml) och byt inge vatten på ca:2 veckor eller upp till en månad!
#12 - 26 september 2007 22:02
Hej
När ni ändå är på tråden....
När skall man göra det första vattenbytet i ett nystartat kar ?
Fiskar och växterna växer och alla tester verkar okej.
Mvh Wilda
#13 - 26 september 2007 23:22
Wilda skrev:
Hej

När ni ändå är på tråden....

När skall man göra det första vattenbytet i ett nystartat kar ?

Fiskar och växterna växer och alla tester verkar okej.

Mvh Wilda

Hänger på hur stort karet är och hur mycket fiskar du har där.
#14 - 26 september 2007 23:49
Jens A. skrev:
Hänger på hur stort karet är och hur mycket fiskar du har där.

Det är hörnakvarium på 190 L
Det bor ca runt 10 - 12 fiskar i det inkl 3 yngel.

Jag tog växerna i från mina 2 äldre kar så
det bör vara i bakterierkultur på dem.
Ingen nitrit, Kh ligger på 3- 4.
Matar mkt sparsamt.
Mvh Wilda
#15 - 27 september 2007 06:45
Wilda: Enligt mig kan du gott börja byta 25% en gång i veckan från och med nu. Det gör ingen skada. Gör inte rent filtret bara, för där måste bakterierna byggas upp.

Marcus79: Några fiskar måste du ju ha i, annars blir vattnet inte moget, dvs, bakterierna behöver lite skit för att byggas upp. Sätt pumpen på "full sprutt" så att vattenytan rör sig mycket, tillsätt lite bakteriekultur och släpp i 3-5 fiskar och låt de gå där i 2-3 veckor innan du släpper i 3-5 st till... Jag har aldrig haft problem med slemmig rot eller infusorier men jag antar att de försvinner av sig själv? Roten kan du väl ta upp och skrubba av ordentligt, samt lägga i en hink med vatten någon dag så den slemmar/färgar av sig.

Lycka till!

Annons