Hejsan! Startade upp akvariet för 5 dagar sen men har inte använt något vatten berednings medel är det för sent att använda det eller kan man börja med medlet?
Mvh Marcus
Marcus79 skrev:Jag har ett 200l som jag haft igång i en vecka utan fisk men jag har problem med min rot som slemmar + att vattnet är svagt mjölkigt så jag misstänker att jag fått infusorier, de tipsen jag läst är att mörklägga akvariet i ett par dagar. Undrar bara om man ska ha någon extra syretillförsel?
Mvh Marcus
Marcus79 skrev:Jag har ett 200l som jag haft igång i en vecka utan fisk men jag har problem med min rot som slemmar + att vattnet är svagt mjölkigt så jag misstänker att jag fått infusorier, de tipsen jag läst är att mörklägga akvariet i ett par dagar. Undrar bara om man ska ha någon extra syretillförsel?
Mvh Marcus
maka skrev:Igår fick jag utslag på nitrit-testet! Karet är nu 2v. Använder Seras dropptest som hittills varit ljusgult men nu igår fick jag en annan mörkare nyans, som ett mellanting mellan steg 2 och 3. Bytte c:a 40% av vattnet, tillsatte EasyBalance i spännerna och doserade sedan hela karet med nitrivec. Ska mäta ikväll igen. Ska jag göra delbyte varje dag tills testet är ljusgult igen?
smäll i hela flaskan (10ml) och byt inge vatten på ca:2 veckor eller upp till en månad!maka skrev:Undrar också över bakteriekulturen - köpte en liten droppflaska JBL filter start
men det följde inte med nån instruktion på dosering. Har frågat i en egen tråd men fick inget svar. Vet ni nåt om hur mycket man doserar och hur ofta?
Jens A. skrev:Hänger på hur stort karet är och hur mycket fiskar du har där.