nystartat co2 film

#1 - 20 december 2004 22:21
kolla in min film av mitt nystartade co2-petflaskas system.
http://home.tiscali.se/kullander/co2.avi
#2 - 20 december 2004 22:26

Tänk på att all gas som når ytan är förlorad gas ur ett växtperspektiv!

Ett få den att blandas med vattnet är den stora utmaningen !
#3 - 20 december 2004 23:27
Ser lite farligt ut med slangen direkt från flaskan ner i vattnet risken är att om det jäser för bra så får du ner mäsk i karet vilket inte är bra eller ser bra ut. Gör som jag gjorde koppla slangen ner i en annan tom flaska och sedan en ny slang från den tomma flaskan ner i karet så har du vunnit mycket tid om det skulle börja jäsa för mycket.
#4 - 20 december 2004 23:29
Köp en anna syresten också, om du fortfarande vill köra den metoden.
#5 - 20 december 2004 23:56
Du kan mycket billigt bygga en egen reaktor för att få bättre upplösning.
(om du har en extra pump liggandes eller kör med den i karet så blir det billigt)
------------------------------------------------------------------

http://www.plantedtank.net/co2reactor.html

Hur du bygger en egen co2-reaktor
------------------------------------
Du kan ju också söka själv på google.com

Google sökning: på "DIY co2 reactor".
DIY=(do it yourself)
---------------------------------------------------

Snyggt Akvarium! Mvh Mikael
#6 - 21 december 2004 04:01
Allt som kommer upp till ytan är inte CO2, utan gaser som har kommit från vattnet in i bubblan. Så bubblan kommer att innehålla samma gaser sim i vattnet, om den får vara i vattnet tillräckligt länge. Det är därför man inte får bort alla bubblor.
Jo, jag vet det, för mina reaktorer som är täta upptill blir "aldrig" helt tömda, trots att jag kör dem utan CO2-tillförsel. Det är restgaser som inte löses upp i vattnet.
Om man använder en pump som reaktor, så kommer den att "rapa" emellanåt, och det är inte CO2 som den rapar...

Så en träbits-syresten fungerar ganska bra. Speciellt om man kan få den under ett utblås från pumpen, så att det tar lång tid för bubblorna att nå ytan.
#7 - 21 december 2004 07:37
Du har för mycket vätska i din flaska. Dels riskerar du få mäsk i ditt kar och sen behöver jäsprocessen syre. Med så lite luft i flaskan måste du öpnna och lufta den för att inte få syrebrist.
#8 - 21 december 2004 09:44
Jäst behöver inte syre för att jäsa.
Har tyvär inte plats för en flaska till. Min "regering" ville inte ha den flska som står där ens.
Det är ett litet akvarium , och jag jag vill ha så lite onaturliga saker som möljigt där i. så en ful reaktor vil jag inte ha. Hoppas det löser sig skapligt ändå.
Jag har letat efter ett utblås i ett träslag nu kommer jag inte ihåg vilket.Har nån sett någon sådan i Östergötland ?
Jag har dolt pump och filtrering bakom bakrunden så inann co2 så fanns inget onaturligt i blickfånget.

http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html#4
<font color="green">In AEROBIOSIS

When yeast is in presence of air, it produces, from sugar and oxygen, carbon dioxide, water and a great amount of energy. It is the metabolic process of respiration. In these conditions the oxidation of glucose is complete:

Glucose + Oxygen —&gt; Carbon dioxide + Water + Energy
All the biochemical energy potentially contained in glucose is freed. Thanks to this energy, yeast ensures its life. But it can also use it to synthesize organically, that is to say start its growth and multiply. It will then have to find other nutritive elements in its environment, mainly nitrogen.

In ANAEROBIOSIS
When there is no oxygen available, yeast can nevertheless use sugars to produce the energy it needs to be maintained in life. Pasteur defined this metabolic process as being the fermentation process. Sugars are transformed into carbon dioxide and alcohol. The glucose oxidation is incomplete:

Glucose —&gt; Carbon dioxide + Alcohol + Energy
</font id="green">
#9 - 21 december 2004 09:55
Jag har letat efter ett utblås i ett träslag nu kommer jag inte ihåg vilket.Har nån sett någon sådan i Östergötland ?

Skulle kunna tro att det är en alträ-bit du menar...

Elinor

*Tillägg*
Har tyvär inte plats för en flaska till. Min "regering" ville inte ha den flska som står där ens.
Du bör nog försöka övertala din sambo om att få ha en "tvättflaska". Pga egen erfarenhet vet jag att det inte är roligt att få mäsk i karet. "Tvättflaskan" är en extra garanti för att om det nu skulle jäsa över så hamnar mäsken där i istället.

Elinor

#10 - 21 december 2004 10:13
Använder du torr eller färskjäst?
För mej brukar de aldrig jäsa över med färskjäst. Men med torrjäst har det fyllt en halv flaska flera gånger och gått in i nästa. Hade jag inte haft den andra hade nog inte mina fiskar klarat sej..
#11 - 21 december 2004 10:24
Har för mig att Djurmagasinet(tornby) sålde Alträbitar.. det var iofs ett tag sen jag kollade men...
Pumpen ser ut att sitta bakom bakrunden, kanske ska du passa på att sätta alträbiten bakom bakrunden vid pumpen så att den suger in CO2 och finfördelar den ännu mer genom pumpen..
#12 - 21 december 2004 10:44
Mäskrecept.
2dl socker
4 råsockerbitar
10 russin
1 tesked bakpulver
1 nypa salt
25 g färskjäst
Jag har kollat på djurmagasinet, jag får väll fråga och se om dom kan beställa.Vad är det för pris på en sådan träbit ?
#13 - 21 december 2004 11:29
Jag blev inte speciellt imponerad av alträdiffusor, visst blev bubblorna mindre men alla nådde ytan med en höjd på 50 cm i akvariet.

Om du vill få fart på det snabbare som kan du köpa en trappreaktor istället, då får du iofs med en mäskflaska med specialbakterier också. Fördelen är att Djurmagazinet alltid har dom hemma:
http://www.aquatics-warehouse.co.uk/acatalog/Hagen-co2-system.jpg
#14 - 21 december 2004 11:37
Ingen som har erfarenhet av att använda ett cigarettfilter istället för syresten eller alträ?
#15 - 21 december 2004 12:01
Cigarettfilter?????
Det löses ju upp i vattnet på ett par minuter.
#16 - 21 december 2004 15:23
Nejförtusan. inte ett cigarettfilter. Det klarar ju tydligen femtio år i skogen utan att multna så varför skulle det inte stå sig i akvariet?

Jag är säker på att jag läst om det någonstans här tidigare, men ville se om någon verkligen testat att använda det.

EDIT: Kika på denna, visste väl att jag inte inbillade mig det hela. http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32301&SearchTerms=cigarettfilter
#17 - 21 december 2004 18:26
Varför inte köra pumpen som reaktor? eller bygga en själv, jag fick iofs FÖR braupplösning så att fiskarna flämtade vid ytan....det är ju inte så bra men det går o fixa..
#18 - 22 december 2004 10:44
Efter en läcka och lite pulande. så fick jag denna finna bubbelbilden , bubblorna slås sönder mot glaset.

http://home.tiscali.se/kullander/co22.avi

Men en guld molly dog, och mina malar blev väldigt slöa , men dom verkar ha återhämtat sej.
Molly stod bara vid ytan och flämtade och idag är han spårlöst försvunnen. Mina kuli ålan fick sej ett skrov mål ?
#19 - 22 december 2004 11:14

http://home.tiscali.se/kullander/co22.avi

Men en guld molly dog, och mina malar blev väldigt slöa , men dom verkar ha återhämtat sej.

Tror jag inte ett dugg på 8)

Det där är ju ingen förbättring mot tidigare. Någon cm längre färd mot ytan kanske , men dom når ju ytan så du har fortfarande ingen vidare upplösning.
#20 - 22 december 2004 15:04
tror du inte att mollyn dog. jag har hittat honom stendöd. Han hadde haft ett svamp angrep som den återhämtatsej ifrån så den var troligtvis försvagad.
Och att mina malar var slöa. Syn att du inte kan lita på mej då !
Appråpå co2 upplösningen okej det är ingen skillnad det var syn.
Men du verkar ju hållt på ett tag med co2 så jag får väll lita på dej.
Men med min styrka på belysning så får det duga.
20w power-glo (tror det heter så , jag svarar från jobbet)
och två lågenergi lampor på 11w.
Men karet är bara 30 cm djupt. (60L)

Annons