Nystartat Trigon 190

#1 - 20 februari 2007 21:32
Hej!
hjälpte mina föräldrar att dra igång ett Trigon 190 nu för en vecka sedan..
har lite problem med grummligt vatten och har även haft 2 fiskar som dött..

körde ett dropptest idag och alla värdena var bra (nitrit, nitrat, kh-hårdhet?, järn och nåt till som jag glömt) men pH var lite högt.. vad göra?

har bytat vatten en gång (10%) och kört såna här "starta upp"-vätskor som butiken rekommenderade..
de väntar otåligt på att växterna ska sticka i höjden.. köpte såna här näringstabletter till växterna som vi la i igår, men de ligger fortfarande kvar på botten, de har lösts upp litegrann, men inte helt...

de har tänkt satsa på enbart sällskapsfisk såsom: guppy, platys, neontetra, blå gurami, pansarmal och nån vanlig sugmal... några andra bra tips på fiskar kanske?

lägger in några bilder oxå, så kan väl nån av er gamla erfarna rävar ge lite tips och konstruktiv kritik?
(hade vatt bra, speciellt när jag ska starta upp ett Vision 180 om ett par veckor själv..=)

tack på förhand! //Crille

#2 - 20 februari 2007 21:44
Skitsnyggt....MEN det skär i hjärtat när jag ser dem vita kalkstenarna....WHYYYY!!!
#3 - 20 februari 2007 21:48
mkt vacket men om du har anubias planterat i gruset tycker jag du ska ta upp dem, jag gjiorde samma problem och mina ruttnade
#4 - 20 februari 2007 21:55
jag skulle valt att bygga upp partier med kolsten istället (dem gör sig bättre till det svarta gruset) och sen peta in anubiasen i springorna för precis som Richard skrev så vill dem inte vara nerstuckna i sanden...
#5 - 20 februari 2007 22:16
åheim: hehe.. personlig smak antar jag, men varför avskyr du dem så mycket?

richard r: hmm.. anubis..?? vilken av dem är det? (har inte lärt mig namnen på grejorna ännu..=) och var ska man plantera dem istället?

tack för snabba svar..

EDIT: fan.. såg nu att åheim svarat på vart jag ska plantera dem...
#6 - 20 februari 2007 22:24
Nej jag tycker kalksten är jättesnyggt men inte i tillsmmans med den inredning som du har som är väldigt snygg!
#7 - 20 februari 2007 22:29
nu vill jag försvara mig lite med att det inte är mitt kar utan mina föräldrars... de fick givetvis välja va de ville ha i sitt kar.. jag hade nog inte valt svart grus för det första, men de fick vad de ville och de är nöjda..=)

någon som kan komma med lite mer konkreta tips/svar på mina frågor i inlägg nr.1?
#8 - 21 februari 2007 06:58
Har du kalksten i så höjer det pH. Jag kommer inte ihåg exakt, men det finns en övre gräns för hur mycket kalksten höjer pH.
När det gödning så hade jag skippat näringstabletterna och beställt PMDD (sök här på zoopet så kommer du hitta massor av återförsäljare). Det är gödning i pulverform som man blandar med vatten och tillsätter en gång i veckan.
De flesta gödningar som finns i affärer saknar ett eller flera viktiga ämnen medan PMDD är hyfsat komplett. Alternativet är att satsa på jordbotten som jag gjort, men det är lite i senaste laget för dina föräldrars kar. Fördelen med det är att man slipper göda.
#9 - 21 februari 2007 07:41
åheim: hehe.. personlig smak antar jag, men varför avskyr du dem så mycket?

richard r: hmm.. anubis..?? vilken av dem är det? (har inte lärt mig namnen på grejorna ännu..=) och var ska man plantera dem istället?

tack för snabba svar..

EDIT: fan.. såg nu att åheim svarat på vart jag ska plantera dem...

De är de låga växterna med tjocka gröna blad, som du har planterat im mitten av karet och till höger
#10 - 21 februari 2007 09:06
jag har läst nånstans här att kalksten kan höja ph-värdet till runt 7,6 men inte mer.
#11 - 21 februari 2007 11:54
Mina tips är att som gödning köra med Tropica Master Grow och sedan behålla kalkstenen kvar i akvariet. Inte för att den e säkla snygg utan för att det e bättre med aningens för högt ph men stabilt än svajande lågt..
Gödningskulorna eller va det va du lagt på botten, tryck ner dom i gruset vid växterna.
Skaffa sedan Aquarelle lysrör MED reflektorer, det gör STOR skillnad för växterna.
Vill du sedan ha mera "fart" på dina växter testa en gödning som heter "Easycarbo" (tillv. Easy-Life). Man skall dosera 1ml per 50 liter vatten varje dag. Orkar du det så får dina växter en jädra fart!!

När ni köpte akvariet, "byggde" ihop det mm. så hoppas jag att du inte la i kolfiltren, dom svarta filterplatorna. Jag kör inte med orginalfiltren alls i mitt Trigon 190 utan har skurit till mig två filterkuber av "vanlig" blå filtermatta från akvariebutiken.

Lycka till..
#12 - 21 februari 2007 12:30
Hej!

hjälpte mina föräldrar att dra igång ett Trigon 190 nu för en vecka sedan..

har lite problem med grummligt vatten och har även haft 2 fiskar som dött..

körde ett dropptest idag och alla värdena var bra (nitrit, nitrat, kh-hårdhet?, järn och nåt till som jag glömt) men pH var lite högt.. vad göra?

har bytat vatten en gång (10%) och kört såna här "starta upp"-vätskor som butiken rekommenderade..

de väntar otåligt på att växterna ska sticka i höjden.. köpte såna här näringstabletter till växterna som vi la i igår, men de ligger fortfarande kvar på botten, de har lösts upp litegrann, men inte helt...

de har tänkt satsa på enbart sällskapsfisk såsom: guppy, platys, neontetra, blå gurami, pansarmal och nån vanlig sugmal... några andra bra tips på fiskar kanske?

Gör ett 50%-igt vattenbyte när en fisk dör.
Hur många fiskar har du i karet och hur nystartat är det?
#13 - 21 februari 2007 19:21
hmm.. ska försöka kommentera några av svaren..

peter: joo, hade det varit mitt kar så hade jag oxå kört PMDD, men nu vet ja inte hur pass super-avancerat päronen har tänkt göra det.. får höra med dem..

richard r: ska jag försöka sätta fast dem på roten eller bland stenarna istället då? typ me svart nylonlina eller nåt? rotar de sig där då... skumt att butiken inte informerar om sånt..

torstensson: jo jag har oxå funderat på att trycka ner dem i gruset intill växterna, för det sa de i butiken att man skulle, men sen på förpackningen stod det nåt HELT annat.. skulle kanske gjort tvärtom istället... hmm..
sen tror jag vi satsar på att göra som du sagt att behålla stenarna och ha liiite för högt pH.. hoppas bara det håller sig stabilt då..

Lena: de har 2 platy, 3 guppys, 7 neontetra och 2 pansarmalar... karet har varit igång i 9 dagar.. 1 platy har förmodligen dött (den e borta iaf..) och en neon-tetra.. men platyn såg hängig o konstig ut direkt när de fick hem den.. simma bara i en hörna o käka inte ordentligt..
kanske är i mesta laget så tidigt, men min mor kan inte hålla fingrarna i styr.. hade inte jag stoppat henne så hade hon fyllt karet till brädden... hehe..=)

jag har sagt till mor min att det nog hade passat sig med ett par blå gurami sen när karet stadgat sig lite.. osså kanske bygga på med några exemplar av varje sort av de de har nu...
#14 - 21 februari 2007 20:05
Jag har tagit en bild på mitt T190...
http://torsten.nu/aqua/Mina/Nya/190.JPG
Som synes har jag en extra pump, en Fluval4+
#15 - 21 februari 2007 21:39
Torstensson - jättsnyggt!

CrillePille - En del försäljare vill bara just... sälja. När jag startade mitt kar för ett par månader sedan frågade jag säljaren just det där om Anubisen - den måste man väl sätta fast på en rot eller sten? Hade ju för mig att jag hade läst det nånstans. Men NEJ, svarade försäljaren. Det gör sig ÄNNU bättre nedstucken i sanden! Inga problem alls!! Två veckor efter planteringen i karet hemma hade roten ruttnat helt...
#16 - 22 februari 2007 06:06
Min Anubias är fastkilad under snäckorna och en sten.. Inga probs alls!

Annons