nyt akvarium, nya fiskar

#1 - 27 januari 2007 10:31
funderar på vad ja skall sätta i mitt nya akvarium (sen, när de nu kommer)
akvariet är 240 liter 120*40*50

vill ha lite tips

har dessa fiskar:

7 sorgmanteltetra
3 guppy, 1 hane, 2 honor samt ca 50 yngel i yngelkar
2 skäggmunsmal hane hona
1 pansarmal (vet ej exakt vilken)
1 zebrafiskhona, vill ej fortsätta med dessa, har testat med två stim, men de bara tog livet av varandra. gissar på att ja fick för många hanar då ja handlade
2 mussebiggplatys hane hona

fundera på några till skäggmunsmalar, tror inte två klara av "städningen"
ev nån pansarmal, men de har varit svåra att få tag på här. skulle vilja ha nån hajliknande fisk. samt nån ålfisk. hur många måste man ha av dessa

vidare då?

tycker att de e kul om man skulle få yngel, men är ej ett måste, men brukar i alla fall köpa en av varje i fall om att
#2 - 27 januari 2007 11:58
jag tycker att du först skall köpa 3st sorgmantlar till så dom iaf är 10st och sen 5st corydoras till så dom är minst 6st då dessa är stimmfiskar. Efter det så skulle du kunna ha nån apistogramma i akvariet:)
#3 - 27 januari 2007 16:59
Förutom Glenns utmärkta kommentarer (snälla gör så för fiskarna skull) skulle jag rekomendera dig ha två honor per platyhane och tre honor per guppyhane för de pojkarna är så på hela tiden...

Sen varför inte sälja tillbaka sebrafiskhonan till butiken när du köper de andra fiskarna?

Sen glöm inte starta långsamt! Guppyssarna eller platysarna kan bli bra första invånare.
#4 - 28 januari 2007 08:49
tyvärr så har di såna principer att di inte tar emot fisk i djurbutiken här i stan. man kan ev få byta mot foder om de är frågan om yngel
#5 - 28 januari 2007 10:02
Finns det bara en djurbutik i staden? Annars kan ju olika butiker har olika policys. En annan variant är ju att skänka till någon fisknerd i närheten som har sebrafiskar.
#6 - 28 januari 2007 11:29
jupps finna bara en, nästa ligger 100 km bort

Annons