Har haft akvarium i över 30 år, jag tycker nog att man ska mäta dom första 4-8 veckorna när man startar upp ett nytt akvarium. Det är inte stabilt under den tiden och det går fort att mäta och det kostar inte så mycket, det är ändå levande varelser vi håller på med och dom är inte helt billiga heller. Dock tycker jag att stickorna är dåliga, en kompis ringde mig och sa att alla hans fiskar håller på att dö i hans nystartade akvarium. Naturligtvis frågade jag om han hade mätt vattenvärdena, svar ja och allt ser bra ut. Jag tog mina stenålders tester dvs mätrör och droppar och åkte dit, tittade på hans sticka och kunde bara misstänka en svag svag rosafärgning på NO2 dvs inget NO2 enligt stickan. Mätte sedan med mina stenåldersprylar och se knallrött dvs akut NO2 förgiftning, det betyder att det behövs ett massivt vattenbyte omgående med mätning varje dag och fortsatta byten tills det är stabilt. Jag tycker inte att du ska byta 30% i veckan nu när du har fått problem med NO2, byt 30% varje dag så länge som det behövs och skaffa riktiga grejor att mäta med. Vi säger att du tex skulle ha 10mg NO2 och byter 30% idag så har du fortfarande 7mg kvar, man bara späder ut det så det finns bara ett sätt. Byt vatten, belasta inte med mycket fisk, mata lite, ha tålamod tills dom goda bakterierna är uppe och snurrar.
Håller med dig till fullo om mångt och mycket, absolut om mätstickorna.
Men Xul verkar inte har problem med nitrit. Eller snarare, Xul, köp dig riktiga vattentester. Provrör och droppar är det som gäller. Har du inga problem med nitrit, byt inte vatten varje dag. Utan gör det regelbundet, en gång i veckan.