Nytt 180 L

#1 - 9 februari 2007 10:42
Har nu haft mitt akvarie i 3-4 veckor och nu visar mina stickor ca 0,5 mg/L NO2- dessa är markerade 0 0,5 2 5 och 10

Jag bytte 20 % av vattnet i går och jag tänker vänta tills på söndag med att göra nästa byte.

Jag har neon och glödbandstetror och coridoras.

Är detta OK eller måste jag byta varje dag 10-30 % ? hur mycket kan nitriten stiga på en dag?

Jag tror jag simmar lungt med ett extra byte mitt iveckan men jag vet ju ej hur tåliga fiskarna är.

Tycker ju inte att det är någon ko på isen ännu
#2 - 9 februari 2007 11:00
Xul skrev:
Har nu haft mitt akvarie i 3-4 veckor och nu visar mina stickor ca 0,5 mg/L NO2- dessa är markerade 0 0,5 2 5 och 10

Jag bytte 20 % av vattnet i går och jag tänker vänta tills på söndag med att göra nästa byte.

Jag har neon och glödbandstetror och coridoras.

Är detta OK eller måste jag byta varje dag 10-30 % ? hur mycket kan nitriten stiga på en dag?

Jag tror jag simmar lungt med ett extra byte mitt iveckan men jag vet ju ej hur tåliga fiskarna är.

Tycker ju inte att det är någon ko på isen ännu

Hejsan,

NItriten ser ut att vara lugn. 0.5 i ditt fall innebär att mätstickan precis gör utslag.

Du behöver inte göra ett vattenbyte varje dag. Byt 33% en gång i veckan. Det borde räcka.

Nitriten kan öka extremt över en dag och förutsättningar finns.

Mata försiktigt, ha bra med filtrering och sköt dina vattenbyten.
Gör en daglig koll på hur fiskarna mår. Och ha alltid en flaska nitrivec hemma :P (Bra att ha oavsett).

Simma lungt

Stefan
#3 - 12 februari 2007 09:23
OK efter 5 dagar nu har nitriten visat mindre än 0,5 två ggr i rad (eller 0?) men 0 kan man väl inte säja för jag vet att det är en lögn.
när det gav utslag var det 3 dagar i rad 1/2 mg/L.
Tror att det reder sig självt nu men någon nitrivec har jag aldrig använt under uppstarten.
Jag kommer att byta 30 % nästa söndag och fortsätta och göra det 1 gång i månaden.

Jag vet inte men om jag inte hade funnit detta forum så hade jag inte varit orolig. Alla dessa nitrit trådar här bara skrämmer i onödan. Jag kan nu åxo säga att bara man byter 20-30 % i veckan och inte har för hög belastning på akvariet så skall allt var lugnt.

Som en polare sa till mig (som har haft många akvarier) mät inte ! , ha torftigt med fiskar i början och någon växt, mata 1 gång per dag och glöm gärna av det ibland och byt vatten i gång i månaden (funkar alltid sa han)
#4 - 12 februari 2007 09:33
"Jag kommer att byta 30 % nästa söndag och fortsätta och göra det 1 gång i månaden."
En gång i veckan menar du va? En gång i månaden är lite klent :)
Håller med din kompis i övrigt. Ta det lungt i början. Mata lite. Få fiskar i.

Min bästa mätsticka (vattenprov i mitt fall) är min dagliga koll i akvariet. Sitter där i 30 minuter och inspekterar allt... Det syns så tydligt om något är fel... andningen är intensivare, färger bleknar, äter mindre.. Då är det dags att ta fram vatteproverna :)

När man startar upp ett kar så tycker jag iofs att det är bra att mäta vattenvärdenra regelbundet för att få en bild av vad som händer i karet. Så att allt går åt rätt håll..!
#5 - 12 februari 2007 10:34
Har haft akvarium i över 30 år, jag tycker nog att man ska mäta dom första 4-8 veckorna när man startar upp ett nytt akvarium. Det är inte stabilt under den tiden och det går fort att mäta och det kostar inte så mycket, det är ändå levande varelser vi håller på med och dom är inte helt billiga heller. Dock tycker jag att stickorna är dåliga, en kompis ringde mig och sa att alla hans fiskar håller på att dö i hans nystartade akvarium. Naturligtvis frågade jag om han hade mätt vattenvärdena, svar ja och allt ser bra ut. Jag tog mina stenålders tester dvs mätrör och droppar och åkte dit, tittade på hans sticka och kunde bara misstänka en svag svag rosafärgning på NO2 dvs inget NO2 enligt stickan. Mätte sedan med mina stenåldersprylar och se knallrött dvs akut NO2 förgiftning, det betyder att det behövs ett massivt vattenbyte omgående med mätning varje dag och fortsatta byten tills det är stabilt. Jag tycker inte att du ska byta 30% i veckan nu när du har fått problem med NO2, byt 30% varje dag så länge som det behövs och skaffa riktiga grejor att mäta med. Vi säger att du tex skulle ha 10mg NO2 och byter 30% idag så har du fortfarande 7mg kvar, man bara späder ut det så det finns bara ett sätt. Byt vatten, belasta inte med mycket fisk, mata lite, ha tålamod tills dom goda bakterierna är uppe och snurrar.
#6 - 12 februari 2007 15:06
rsoderberg skrev:
Har haft akvarium i över 30 år, jag tycker nog att man ska mäta dom första 4-8 veckorna när man startar upp ett nytt akvarium. Det är inte stabilt under den tiden och det går fort att mäta och det kostar inte så mycket, det är ändå levande varelser vi håller på med och dom är inte helt billiga heller. Dock tycker jag att stickorna är dåliga, en kompis ringde mig och sa att alla hans fiskar håller på att dö i hans nystartade akvarium. Naturligtvis frågade jag om han hade mätt vattenvärdena, svar ja och allt ser bra ut. Jag tog mina stenålders tester dvs mätrör och droppar och åkte dit, tittade på hans sticka och kunde bara misstänka en svag svag rosafärgning på NO2 dvs inget NO2 enligt stickan. Mätte sedan med mina stenåldersprylar och se knallrött dvs akut NO2 förgiftning, det betyder att det behövs ett massivt vattenbyte omgående med mätning varje dag och fortsatta byten tills det är stabilt. Jag tycker inte att du ska byta 30% i veckan nu när du har fått problem med NO2, byt 30% varje dag så länge som det behövs och skaffa riktiga grejor att mäta med. Vi säger att du tex skulle ha 10mg NO2 och byter 30% idag så har du fortfarande 7mg kvar, man bara späder ut det så det finns bara ett sätt. Byt vatten, belasta inte med mycket fisk, mata lite, ha tålamod tills dom goda bakterierna är uppe och snurrar.

Håller med dig till fullo om mångt och mycket, absolut om mätstickorna.
Men Xul verkar inte har problem med nitrit. Eller snarare, Xul, köp dig riktiga vattentester. Provrör och droppar är det som gäller. Har du inga problem med nitrit, byt inte vatten varje dag. Utan gör det regelbundet, en gång i veckan.
#7 - 12 februari 2007 16:03
xul: det är ingen skräckpropaganda det här med nitrit! skulle våga påstå att det ligger bakom 90% av fiskdöden... väldigt få förstår vikten av en bra filtrering och regelbundna delvattenbyten, fiskar dör oförklarligt och man kliar sig i huvet och har inte en aning om varför....[:o]
#8 - 12 februari 2007 19:12
mätstickorna måste ju vara mest bull iaf... är ganska ny i akvarievärlden så har jag haft nitritproblem nu i några dagar enligt stickorna har jag fortfarande MYCKET nitrit.. så åkte till en som jobbar på en lokal djuraffär här som fick mäta med sina rör samt en automatisknitritmätare (som en termometer typ) den visade på 0,1!
#9 - 12 februari 2007 19:17
Jaså han har inte problem med nitrit, om han har 0,5mg med stickor så har han troligen mycket mer om han mäter med riktiga grejor för nitrit ska var 0,0. Ja helt rätt i ett fungerande akvarium så byter man 1 gång i veckan, men jag betvivlar på att han har ett fungerande akvarium utan jag tror att det är en ko på isen. Skulle också tro att 90% av fiskarna som dör gör det av nitrit och av nybörjare som har för bråttom, vilket oftast beror på oseriösa akvariehandlare ingen nämnd och ingen glömd.
#10 - 13 februari 2007 08:39
Jo det är klent med ett byte i månaden men det måste funka för jag åker i väg i bland och detta är minimum.

2 ggr i månaden är ju dock mitt mål..

Dessutom kan man inte säga att akvariet är överbelastat men jag måste tyvärr skaffa två fiskar till i veckan så kanske 1 ggr i veckan kan bli nödvändigt men jag tror inte det.

Behöver köpa lämpliga snigelätare... som helst inte äter för mycket småtetror..

Förresten blelastar väl även snäckorna akvariet.. Usch..
#11 - 13 februari 2007 12:30
Om du vill byta vatten sällan rekomenderas ett lowtech-akvarium med mycket växter. Där ska man inte byta vatten alls.
#12 - 13 februari 2007 12:38
Stick först iväg och skaffa dig riktiga vattentester. Så att alla fiskar inte dör av nitritshock.
Mätstickorna går inte att lita på.

Byter du vatten varannan vecka så kan det gå. Men det beror ju på hur mycket fisk du har i...!

Annons