Nytt 540L

#1 - 1 juli 2010 20:36
Får hem ett 540L i helgen som jag planerar att starta upp så småningom men kan inte bestämma mig för vad som skall gå i karet... Tar gärna emot tips på trevliga fiskar, dock inga ciklider.
#2 - 1 juli 2010 20:40
Bli en av oss Asien folk:D

Lr jag försöker vara en iaf:p
#3 - 4 juli 2010 19:22
Nu har jag fått hem karet, STORT:)
Vet fortfarande inte vad som skall gå i det men har blivit riktigt föräldskad i regnbågselritsa-Notropis chrosomus.
#4 - 4 juli 2010 19:39
Åh, så roligt med ett tomt jättekar. XD OCh jag håller med - hoppa på Asien om du ändå inte vill ha ciklider.
Nu hör givetvis inte regnbågselritsan dit (otroligt vackra, I know! Akvarieteknik verkar ha dem hemma dessutom. )... men antingen kan man fuska ; ) eller också tar man någon annan färggrann firre.
#5 - 4 juli 2010 19:59
vad roligt :) jag ska dra igång ett 540L snart jag med :) ingen aning vad jag ska ha i det jag heller :p
#6 - 4 juli 2010 20:02
Bilder vill vi väl se lr? :p
#7 - 4 juli 2010 20:10
inget att se än, har precis knäckt ryggen när jag fyllde i sanden...
Min lilla chihuahuavalp har invig det genom att kolla in varje hörn noga, hans privata sandstrand;)
#8 - 4 juli 2010 20:14
Åh, men sand är också intressant. Om inte annat hade det varit intressant att se chihuahuaynglet in action. * flin * Vilken sand har du valt?
#9 - 4 juli 2010 20:50
Fick med rådasand så det fick det bli. Hade lite akvariegrus liggande så det ligger underst.
#10 - 4 juli 2010 21:22
Haha! Jag säger det med ALL välmening, men de ser verkligen ut som söta små ökenråttor där i sanden. XD

Dock slår det mig.. är det inte lite Lite sand? Särskilt om du vill plantera en del växter. Det är visserligen en svår vinkel att avgöra ifrån, men det slog mig ganska omedelbart när jag såg bilden. I verkligheten är det kanske betydligt mer.
Smidigt att få med sant, hur som helst. ^^
#11 - 4 juli 2010 21:46
Va inga ciklider?! (=
Varför inte göra ett "malkar" av det hela med lite schysta loricariider, synodontisar, kölmalar etc. (under förutsättningen att vattenkemi och annat stämmer någorlunda överens så klart). När man ändå har ett såpass stort kar finns det ju en hel del schysta malar att välja mellan som man inte kan ha annars pga platsbristen, kanske skulle passa på...

Avendesora skrev:
Får hem ett 540L i helgen som jag planerar att starta upp så småningom men kan inte bestämma mig för vad som skall gå i karet... Tar gärna emot tips på trevliga fiskar, dock inga ciklider.
#12 - 4 juli 2010 23:37
Pickles skrev:
Haha! Jag säger det med ALL välmening, men de ser verkligen ut som söta små ökenråttor där i sanden. XD

Dock slår det mig.. är det inte lite Lite sand? Särskilt om du vill plantera en del växter. Det är visserligen en svår vinkel att avgöra ifrån, men det slog mig ganska omedelbart när jag såg bilden. I verkligheten är det kanske betydligt mer.

Smidigt att få med sant, hur som helst. ^^

HAHA, ännu en som tänkte något i den vägen! :p
Ser ut att vara väääldigt lite sand enligt mig också. För att plantera många växter och förankra de väl brukar jag tycka att det ska vara minst 5cm att rota fast i. Sanden sjunker dessutom ihop en hel del efter ett tag i vattnet och jag bygger struktur på bottnen så det går åt en hel del.

Du har så många val att det inte är sant med karet, även utan ciklider! Om du vill köra Asien är det ett perfekt kar för en massa botior och/eller ålar.
Jag skulle dock nog satsa på måååånga förhållandevis små asiatiska fiskar, om du inte vill köra bräckt (sprutfisk och dyl). Mina dvärgbotior är helt fantastiska och jag kan verkligen se de små rackarna susa runt i ett stort kar. Någon slags betta (en kampfiskhane med fyra honor?) ett stort stim rasboror, ett gäng Sewellior flygandes över alla ytor som algätaare.
Dregglar...
#13 - 5 juli 2010 19:12
Nja det ser ut att vara lite sand men det beror på att det mesta av den låg på andra sidan karet, det är 5 cm där det är som minst nu när jag fixat till det. Har ev tänkt ha tetror i det, är väldigt förtjust i liten smycketetra också och ett väl tilltaget stimm borde bli snyggt, givetvis ihop med lite andra passande fiskar, hade även tänkt någon räkart.
#14 - 5 juli 2010 20:06
Fan va snyggt! Ett RIKTIGT stort stim smycketetror o en massa räckor i ett väldigt öppet men planterat kar alá takashi amono :D dregel ;)
#15 - 5 juli 2010 20:45
Dubbel skrev:
Fan va snyggt! Ett RIKTIGT stort stim smycketetror o en massa räckor i ett väldigt öppet men planterat kar alá takashi amono :D dregel ;)

Hade varit snyggt men det blir nog tyvärr inte i riktigt samma klass...
Blir smycketetror iaf, några förslag på passande sällskap till dem?
#16 - 5 juli 2010 21:06
Jag är i exakt samma sits, startade upp mitt 540 igår, blir i princip mitt första akvarium, ska bli riktigt spännande! :)

Inget skydd/frigolit mellan benställning och akvarium?
#17 - 5 juli 2010 21:12
nä, hoppas det går bra ändå
#18 - 5 juli 2010 21:30
Några/någon spännande L-mal och en svärm pansarmalar? Vill du ha liv i karet och lite större sådana kan jag rekommendera att du slänger i ett gäng lågsträckta pansarmalar. De plogar, bökar, söker, kryper in i hålor och spanar runt tillsammans. De enda nackdelarna är att de ibland kan råka ploga upp en eller två dåligt förankrade växter och att de är ordentligt hetsiga (men fredliga) vid matning! Foder till terorna som sjunkit till botten lär inte bli något problem. :p
#19 - 5 juli 2010 21:36
Jodå någon pansarmalsart lär det bli, de är så roliga att titta på och städar dessutom bra, fast det gör räkor också förstås. För min del är det inte nödvändigt att det blir bara fiskar tex asien eller så bara de passar ihop med ph, temp och liknande.
Öppen för förslag;)
#20 - 5 juli 2010 21:37
Jag vågar inte ha pansar malar, inte om dem bökar upp mina fula växter:D
hur är det med det VD?

Ursäkta om jag snor tråden lite i annan fråga!
#21 - 5 juli 2010 21:39
Har du tetrorna och pansarmalarna klara du dig även inom ramen för biotopnördarna. Så jag tänkte! ;)
Det är faktiskt ganska kul att begränsa sig på det sättet när man bygger upp beståndet, det har jag lärt mig av mitt Asien-kar. Man får pussla, vrida och vända och får du en lite större utmaning. :D
#22 - 5 juli 2010 21:40
Mina pansarmalar bökar inte upp växterna, har Corydoras julii, trevliga och vackra.
#23 - 5 juli 2010 21:43
Har du tetrorna och pansarmalarna klara du dig även inom ramen för biotopnördarna. Så jag tänkte! ;)

Det är faktiskt ganska kul att begränsa sig på det sättet när man bygger upp beståndet, det har jag lärt mig av mitt Asien-kar. Man får pussla, vrida och vända och får du en lite större utmaning. :D

Jo men känns som jag vill ha något vid ytan också, tetrorna lär väl vara i mellanskicktet och pansarmalarna vid botten (utom vid matning) och hur passar räkorna in?
Bilagor:
#24 - 5 juli 2010 21:44
Långsträckta kan böka upp växter som inte rota sig men det är i misstag (till skillnad mot många terrorister till ciklider;)). Deras korvaktiga och bökande charm väger helt klart upp att någon växt i dåligt skick flyter upp och får planteras om! De mindre pansarmalarna verkar inte alls lika charmigt plogande.
#25 - 5 juli 2010 21:52
Är väl de man är lite rädd för gällande malarna:p För mina Jävla paletter gjorde mig rasande till att förstöra både sanden och växterna med sitt krabbande.. dom åkte ju ur och jag fick fixa till allt som jag ville ha det igen:p
#26 - 5 juli 2010 21:55
Räkorna är väl iinte biotopriktiga men även de kinkigaste verkar se lite mellan fingrarna när det gäller räkor och snäckor. ;)
Mina fullvuxna har inte ens rört ungfiskar av zebrafiskarna så för mig är de fredliga.
Hittade en som har räkor och tetror med sina lågsträckta. Kanske du kan skicka ett PM och fråga hur det fungerar? http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=356

Skrev in och sökte på "ytan" i artsöken och fick upp den här läckra passande fisken!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1
#27 - 5 juli 2010 21:57
RobFrazie skrev:
Är väl de man är lite rädd för gällande malarna:p För mina Jävla paletter gjorde mig rasande till att förstöra både sanden och växterna med sitt krabbande.. dom åkte ju ur och jag fick fixa till allt som jag ville ha det igen:p

Ciklider förstör ju med vilje när de möblerar, lite skillnad mot pansarmalar som någon gång av misstag råkar köra ner huvudet vid en växt! ;)
#28 - 5 juli 2010 22:01
Så du tror man vågar satsa på något sådant då?:p
#29 - 5 juli 2010 22:41
Långsträckta pansarmalar kan som sagt böka upp dåligt förankrade växter eller sådana som är svåra att förankra öht. tex. hornsärv o dyl. Men det väl eg. inget direkt problem så som jag ser det iaf. (=
"Vanliga" pansarmalar (långsträckta pansarmalar hör till ett annat släkte och är betydligt mkt större) däremot bökar knappast upp några växter då de flesta är mkt små och saknar kapaciteten till detta, det är iaf mina erfarenheter

RobFrazie skrev:
Jag vågar inte ha pansar malar, inte om dem bökar upp mina fula växter:D

hur är det med det VD?

Ursäkta om jag snor tråden lite i annan fråga!
#30 - 5 juli 2010 22:51
Kan inte göra annat än hålla med allt du skrev Rooster! Om växterna bökas upp har man ändå förankrat de för dåligt helt enkelt. Nej, trevliga och livliga korvar till fiskar som jag verkligen rekommenderar!
#31 - 6 juli 2010 10:51

Skrev in och sökte på "ytan" i artsöken och fick upp den här läckra passande fisken!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

Ja den har jag varit inne ock tittat på, det som gjorde mig lite tveksam där var att det stod att de var lite känsliga.
#32 - 6 juli 2010 17:51
Kanska skulle ha ett asieninspirerat kar iaf, finns ju mycket att välja på.
#33 - 6 juli 2010 18:39
Asiaterna kommer i många blandade former, sydamerikaner kommer mer i olika kategorier och afrikanska sjöfiskarna i ciklidform. Det är en stor del av skillnaderna mellan biotoperna.
#34 - 6 juli 2010 19:25
Ok
Funderar på kopperbarber och kuhliålar bland annat
#35 - 6 juli 2010 19:48
Koppparbarber är otroligt vackra, och kuhlisarna trevliga små clowner som du, nästan bokstavligt talat, rymmer hur många som helst utav. ^^ Båda två trevliga val.
Blir det bara småfisk?

Och som en passus - vi hade bilbukar i vårt sällskapskar, och jag kan inte minnas att de var det minsta känsliga. Hoppade gjorde de förstås, men det finns täckglas. ; )
#36 - 6 juli 2010 20:08
Dvärgbotior och Sewellior skulle nog passa utmärkt tillsammans med Kuhli på botten! Kommer bli som lekfulla små, busiga och gulaktiga småttingar i ditt stora kar. :D
#37 - 6 juli 2010 21:32
Haha vi verkar vara inne på samma linje vad gäller det mesta just nu. (=

Kan inte göra annat än hålla med allt du skrev Rooster! Om växterna bökas upp har man ändå förankrat de för dåligt helt enkelt. Nej, trevliga och livliga korvar till fiskar som jag verkligen rekommenderar!
#38 - 7 juli 2010 16:15
Ja blir bara småfisk. Kommer bli någon liten botiaart också. Något vid ytan också, förslag?
Kommer bli räkor också aven om botiorna ev äter upp en del av räklingarna.
#39 - 8 juli 2010 10:41
Behöver tips på bra pump/filter till akvariet, är inte riktigt nöjd med den jag fick med.
#40 - 11 juli 2010 18:14
Idag har mina crystal red fått flytta in, från 19L till 540L på några minuter.
#41 - 11 juli 2010 19:09
Gaffelstjärtar (Pseudomugil furcatus)är lysande och otroligt charmiga små fiskar som håller sig vid ytskiktet, om det är asien som gäller... och på räkorna efterlyser vi storlagna bilder!
Små räkprickar vilse i stora havet. ^^
#42 - 11 juli 2010 20:36
Gaffelstjärtar var häftiga, skall kolla närmare på dem igen men de verkar passa in.
Bild på räka i karet:

Hela karet:
#43 - 11 juli 2010 20:45
Se så ensam den lille räkan ser ut. ^^ Jättesöt!

Det kommer verkligen att bli läckert när växterna drar iväg på allvar!
Men du har inte tänkt fylla upp med lite fler rötter/stenar så att det blir lite... kan man säga "matigare" om akvarium? XD Inser givetvis att du fortfarande är i uppstartningsfas.
Bambu är en utmärkt tomrumsfyllare om man inte vill ha de mörka rötterna. Likaså trollhassel och, well.... möjligheterna är helt enkelt oändliga! Särskilt när man ska ha små fiskar ser det ( i mitt tycke) trevligare ut om de har en ganska tät, ombonad miljö att kryssa fram i.
#44 - 11 juli 2010 20:50
jodå det är mening att det skall bli mer rötter när ekonomin tillåter. trollhassel skulle jag kunna fixa men hur gör man? Torkar man den eller? Det är väldigt snyggt att ha i akvarirt iaf.
#45 - 11 juli 2010 20:55
japp, låt hasseln ligga och torka några dagar, sen är det bara att slänga i den :D
#46 - 11 juli 2010 21:16
Blir jakt med sax i kompisens trädgård i morgon då:)
#47 - 11 juli 2010 21:21
Det tycker jag! Endera det, eller köpa färdiga kvistar på närmsta blomsterbutik. ^^

De kan vara lite knepiga att fästa förstås (som alla rötter och/eller träpinnar) så misströsta inte när de flyter upp.
#48 - 15 juli 2010 18:25
Har fått i lite trollhassel, blev sådär. Tänkte släppa i de första fiskarna i helgen.
#49 - 17 juli 2010 20:05
Har idag varit och inhandlat lite fiskar till akvariet. Utbudet var lite begränsat eftersom det är sommar så jag fick kolla i flera butiker.
Blev verkligen besviken på akvarielandet där fiskarna var mycket magra och det låg döda fiskar i ca hälften av karen:(
Dessutom försökte de lura mig.
Kom iaf slutligen hem med några fiskar:
Borneo sucker- Gastromyzon punctulatus
kopparbarb- Puntius titteya
Siamesisk kampfisk- Betta splendens
kuhlii ål- Pangio kuhlii

Så nu börjar det bli lite liv där i karet.
#50 - 19 juli 2010 13:15
Tror kopparbarberna blev stimulerade till lek av miljöombytet, blir nog inga yngel dock.
#51 - 19 juli 2010 16:45
Kopparbarber är otroligt snygga när de trivs - dessutom lättlekta. Du kanske vill prova i ett yngelkar framledes. ^^
Överhuvudtaget ett gött val av fiskar tycker jag! Kuhlisarna är charmtroll som alltid livar upp ett kar, jag utökade själv mitt gäng från fyra till sju idag.

De hade dessutom inne fullvuxna exemplar för en gångs skull, och de var helt gudomliga. XD Hade köpt dem på stört om det inte varit för att mina egna är så mycket mindre.

Nu vill vi se helhetsilder! (igen ; ) )
#52 - 19 juli 2010 20:31
Haha, jag ser att kamphonan är lite nyfiken på snäckorna!:p
De tröttnar dock snabbt på saker.
#53 - 19 juli 2010 22:57
Nja, snäckorna hade en algtablett och hon hade nog gärna smakat lite...
#54 - 19 juli 2010 23:06
Haha, avunsjuka var det alltså!
#55 - 19 juli 2010 23:50
snyggt faktiskt... men stora kar ska väl ha stora fiskar? Eller många små? :)
Tyckte det saknades något... Om du inte vill köra på större fiskar, kan du väl satsa på ett 60-70-tal neontetror? Vore en mäktig syn :)
#56 - 20 juli 2010 03:22
Hon kan la inte ha neontetror bland asienfirrarna! *Gasp* Kat-a-strof. Inte heller slänga ned sjuttio fiskar i ett nystartat kar. ; P
#57 - 20 juli 2010 15:02
Ahhh nej de e iofs sant... My bad :(
#58 - 20 juli 2010 19:49
Kommer tio kopparbarber till i morgon. Skall bli många kopparbarber men tar det sakta. Kommer bli gaffelstjärtar också men de hade bara en hemma i butiken och då väntar jag hellre ett tag.
Bifogar en helhetsbild på karet, gjorde om lite idag så nu är jag ganska nöjd, växterna har börjat ta sig så det blir nog bra. Kortet är taget med mobilkameran så kvalitén är väl inte den bästa.
#59 - 20 juli 2010 21:43
zteN skrev:
Jag är i exakt samma sits, startade upp mitt 540 igår, blir i princip mitt första akvarium, ska bli riktigt spännande! :)

Inget skydd/frigolit mellan benställning och akvarium?

Ett ramakvarie skall stå på ramen, inte sprida ut trycket under hela karet :)
#60 - 22 juli 2010 18:17
Idag fick jag lite nytt 10 kopparbarber och 10 crysral red, gör dock ingen större skillnad i karet:)
#61 - 28 juli 2010 14:16
Tyckte det verkade vara dålig syresättning av vattnet så nu har jag installerat en pump till, blev genast liv i kopparbarberna som surfar i strömmen. Fick även koppla in doppvärmaren eftersom kampfiskarna såg slöa ut och tempen ligger bara på 24 grader.
#62 - 28 juli 2010 21:58
Avendesora skrev:
Tyckte det verkade vara dålig syresättning av vattnet så nu har jag installerat en pump till, blev genast liv i kopparbarberna som surfar i strömmen. Fick även koppla in doppvärmaren eftersom kampfiskarna såg slöa ut och tempen ligger bara på 24 grader.

Mina kampfiskar har aldrig haft problem med 24 grader men visst kan der vara i underkant.
#63 - 28 juli 2010 23:31
Borneo har jag oxå en! har växt lite sen jag fick den. den lever helt sitt egna liv och bara glider runt. ibland syns den. ibland inte.. men den är då inte i vägen:p

tkr du hade spännande färg på din betta! :D
#64 - 29 juli 2010 06:21
Hej. Snyggt kar du har. Din gammla abborre mår bra o växer så det knakar. Tänkte höra vart du brukar köpa dina fiskar?
#65 - 29 juli 2010 10:18
Jag köper mest på tassar och morrhår i Växjö eftersom de har en bra akvarieavdelning och är hyfsat kunniga. Sen brukar jag ibland åka till Guldfisken i Kalmar, mest när jag vill ha fler guppies, de har guppies i ett av växtkaren och de är så fina, fast svåra att fånga....
#66 - 29 juli 2010 10:38
Malawifisken!
Snacka med Bong! blev sugen på att åka till tassar och morrhår! aldrig varit där:D

Avendesora: Köpte du din fina betta på det stället?
#67 - 29 juli 2010 11:47
Avendesora skrev:
Jag köper mest på tassar och morrhår i Växjö eftersom de har en bra akvarieavdelning och är hyfsat kunniga. Sen brukar jag ibland åka till Guldfisken i Kalmar, mest när jag vill ha fler guppies, de har guppies i ett av växtkaren och de är så fina, fast svåra att fånga....

Ja dom har en kanonfin akvarieavdlening absolut, dock gillar jag inte deras sätt att vara på, plus att dom har rätt höga priser. Men kanonfint.
Guldfisken är väldigt duktiga o kunniga (nästan alla 3 som jobba här iallafall)
#68 - 29 juli 2010 21:38
Robfrazie: ja köpte mina bettor där men just nu är det väldigt dåligt med fisk och de beställer inte förrän efter semestern igen.

malawifisken: De kan vara lite konstiga på tassar och morrhår men de har mycket bättre fiskar än arken och akvarielandet var också kass sist jag var där.
Har hållt på en del med reptiler och känner därför Telly som jobbar på Guldfisken, brukar plåga honom genom att peka ut vilka guppies jag vill ha i det stora växtkaret:)
#69 - 29 juli 2010 22:31
Okej, ja det var synd!
Men får väl hoppas att dom kan ha något intressant när jag väl är där!
Du har inget minne av pris på Bettorna?
#70 - 29 juli 2010 22:45
Jodå, betalade 90 kr för min crowntailhane, tror det var 40kr för honor.
#71 - 29 juli 2010 22:47
Okej, på ett ställe i kalmar fick jag ge uppåt 90:- för en hona, på guldfisken endast 35:-/st.

Men får väl punga upp med de slantarna om jag hittar något intressant. Kul o ha lite priser i förväg iaf!
Så tack så mycket:D

Annons