Nytt akvarie - Borta över jul

#1 - 24 november 2007 21:07
Hej!
Jag har precis införskaffat mig mitt första 56Liters akvarium, och fiskar.
Jag har Platys (2-3 cm långa), en siamesisk kampfisk, och en annan slags fisk vars namn är okänt. (2 cm, smalare än platys, röda med svarta ränder).
Jag skå resa bort över jul ett tag, tror jag åker den tidigt den 23:e och kommer hem sent den 25:e. Jag har läst att fullvuxna fiskar klarar sig utan mat en längre tid, men tror ni mina tar någon skada av att fasta den tiden jag är borta? Eller borde jag köpa en automatisk fiskmatare
MVH
#2 - 24 november 2007 21:12
Nä, de klarar sig finfint! :)
#3 - 24 november 2007 21:26
Okej, tack för svaret :)
Hur många dagar klarar sig nyköpta fiskar utan mat då?
Har någon någon aning om vad de rödsvarta fiskarna heter?
#4 - 24 november 2007 23:22
Kan det vara kopparbarb?

Frulle skrev:
Okej, tack för svaret :)

Hur många dagar klarar sig nyköpta fiskar utan mat då?

Har någon någon aning om vad de rödsvarta fiskarna heter?

Kan väldigt lite om fiskar men jag har kopparbarber o de är snarlika Platys.
#5 - 25 november 2007 09:22
Omöjligt att veta vilken rödsvart fisk du har, praktbotia kanske? Lika omöjligt att säga hur länge dina fiskar klarar sig utan mat, men mer än två dagar i alla fall. Sannolikt även mer än en vecka. Men bäst är ju om man kan ordna så att någon tittar in ibland och matar dem.
#6 - 25 november 2007 09:23
Tre dager bör dem klara sig,ja:)
#7 - 29 november 2007 19:00
Inga problem =)
#8 - 29 november 2007 19:56
Ta det försiktigt med matandet nu i början när du har så mycket fisk så du inte får en nitritspik lagom till jul. Men en helg klarar de sig utan problem.
#9 - 30 november 2007 09:34
Som tidigare inlägg säger: det ska inte va nån fara alls. Jag kommer resa bort i 5-6 dagar under jul och lämna fiskarna utan mat. Det enda jag kommer göra är att mata lite extra dagarna innan och se till att göra ett delvattenbyte dagen innan eller samma dag som jag åker. Ljuset sköts med hjälp av timer så att det kommer att vara precis som vanligt. Åk du iväg utan dåligt samvete!
#10 - 30 november 2007 13:37
Jag kommer vara bort en hel vecka över jul men sambons farmor skulle tydligen vattna våra blommor så jag ska portionera upp lagom mängd mat i en liten zip-påse. Inte värt att låta farmor mata direkt ur burken. Men en långhelg på 3-4 dagar är bäst att låta fiskarna får klara sig själva.
#11 - 2 december 2007 22:31
Kommer vara borta över jul och nyår, nära två veckor totalt. Har nyligen startat upp ett 102l och funderar med på att införskaffa en automatisk fiskmatare. Bra idé eller oroar jag mig för mycket? Något mer än utfodring och vattenbyte jag bör tänka på innan jag lämnar akvariet? Tyvärr finns nog ingen möjlighet att någon kan se efter under min frånvaro.

Annons