Nytt akvarium

#1 - 11 november 2011 13:19
Har nu haft mitt nya akvarium Juwel Vision 180l i 1 vecka.

Skulle behöva lite tips hur jag kan hålla det rent, har redan märkt av alger vid rutan åoch växter.

Vad är det Juwel Aquarium Cirax Bioflow gör igentligen ? jag skippade det.

Tack på förhand.
#2 - 11 november 2011 13:45
Hej o välkommmen

du får nog ge lite mer info än så.

vad har du för fiskar i karet? hur sköter du det?

asså på en vecka kan du inte göra nån utvärdering av karet. det har ju inte kommit i balans än. det tar ju en månad ungefär

skippade du filtret eller??? du måste ju ha ett filter i karet!

lite alger på rutan är väl ingenting att gnälla över. det är ju standard.
#3 - 11 november 2011 13:46
Hej och välkommen! :) algerna kickar in när balansen inte finns. Det är naturligt i början och man kan se dem som en bra kompis som berättar hur karet mår. Städa inte för noga, mata sparsamt i början och pula inte i för mycket fisk. Allt kommer att funka tillslut, det tar lite tid bara, lägg upp en bild på karet vettja :)
#4 - 11 november 2011 13:52
Mycket växter, rätt ljus och arbetande malar =)
#5 - 11 november 2011 14:14
Cirax är väl ändå Juwels svar på Eheim Substrat Pro och liknande vilket man lika gärna kan skippa. Kör hellre grov filtermatta överallt. Passa även på att byta ut det svarta (kolfilter) och det gröna (nitratfilter) mot den vanliga grova blå.
#6 - 11 november 2011 16:04
Tack för alla svaren :)

Här är en bild på karet http://imageshack.us/photo/my-images/685/juwelvision.jpg/

Förutom de som syns på bild så har jag två rätt stora praktbotior, plus en kattfisk.

Jag ska ta och fixa det där med filtret. Hur är det med vattenbyten hur ofta bör jag göra det?
#7 - 11 november 2011 16:12
hej och välkommen! :) algerna kickar in när balansen inte finns. Det är naturligt i början och man kan se dem som en bra kompis som berättar hur karet mår. Städa inte för noga, mata sparsamt i början och pula inte i för mycket fisk. Allt kommer att funka tillslut, det tar lite tid bara, lägg upp en bild på karet vettja :)

!!!!!!!!!!!!:d:d;)
#8 - 11 november 2011 16:19
Tack för alla svaren :)

Här är en bild på karet http://imageshack.us/photo/my-images/685/juwelvision.jpg/

Förutom de som syns på bild så har jag två rätt stora praktbotior, plus en kattfisk.

Jag ska ta och fixa det där med filtret. Hur är det med vattenbyten hur ofta bör jag göra det?

Hej och välkommen till akvarium världen!
Tänk om alla kunde lägga upp bilder som den här direkt! Bra jobbat.
Filter, följ VDs råd. Bara grov blå men lägg en finar kudde och kanske lite perlonvadd överst. Då gör du bara rent det och låter de grova vara.
Jag skulle stoppa i dubbelt så mycket växter, minst. Då blir igångkörningen mycket enklare. Sedan kan du gallra om du vill. Köp lite billiga växter, prislappen syns inte i akvariet!
Om du inte övermatar så kan du ligga lågt med vattenbyte ett bra tag.

Annons