Nytt akvarium!

#1 - 7 augusti 2007 14:48
Hejsan!
Ska dra igång ett akvarium inom ett par veckor. Så jag har ett par frågor. Hur ska man gå till väga för att få en bra baland mellan alger och växter? Har små läst lite att man kan använda sig av snabbväxande växter i början stämmer det? Och isf har ni några tips på såna växter. Undra också vilka lysrör som är bäst och hur manga timmar om dygnet bör de vara tända?

Akvariemått: L:100 B:40 H:50

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh Marcus
#2 - 7 augusti 2007 17:40
Limnophila köpte jag för ca 1,5 vecka sedan, hade problem med alger och behövde nya växter. Växer snabbt (jag har redan fått klippa ner de längsta stänglarna). Kräver en del ljus dock, men då växer de mycket snabbt och ser fina ut. Har ljus på ca 12 timmar per dag.

OBS det är inte de växter som finns på bilden på mitt akvarium här till vänster, gammal bild.;)
#3 - 12 augusti 2007 16:12
Marcus79 skrev:
Hejsan!

Ska dra igång ett akvarium inom ett par veckor. Så jag har ett par frågor. Hur ska man gå till väga för att få en bra baland mellan alger och växter? Har små läst lite att man kan använda sig av snabbväxande växter i början stämmer det? Och isf har ni några tips på såna växter. Undra också vilka lysrör som är bäst och hur manga timmar om dygnet bör de vara tända?

Akvariemått: L:100 B:40 H:50

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh Marcus

hejsan
joo det stämmer att det är bra att börja med snabbväxande växter i början. tolv timmar ca är bra att ha lysröret igång. vad som är bra att använda för lysrör vet jag inte, någon annan som vet kanske??
några tips på snabbväxande växter är
vattenpest
svärdplanta
javaormbunke
ambulia
du kan läsa lite fakta om dom här på zoopet och du kan också se bild på dom.
lycka till med akvariumet
#4 - 12 augusti 2007 19:46
Komplement till VitaPantera´s växtlista
cacomba:http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21

Annons