Nytt akvarium

#1 - 19 augusti 2008 08:17
Har beställt ett akvarium, Aqua Stabil på 450 l som levereras under nästa vecka. Tanken är att det skall innehålla Malawisar.
Behöver nu hjälp med tillbehör till akvariet.
Jag vet,...sök i forumet säger alla...och tro mig, jag har läst så att jag fått skavsår på hornhinnan.
Men hur mycket man än söker på de specifika frågor man har så spårar trådarna oftast i väg på något helt annat, eller så hittar man så många motsägelsefulla uppgifter i olika trådar att man snart inte vet varken ut eller in...hoppas därför att någon vänlig själ orkar lägga ner någon minut på att komma med lite förslag på frågorna jag har.

1. Bra ytterfilter, funderar på Eheil 2028, rätt eller fel? Har också märkt att många kör med 2 mindre filter i stället för ett stort. Är det bättre att använda 2 mindre filter?

2. Behövs någon cirkulationspump för att få fart på vattnet eller räcker det med den cirkulationen filtret ger?

3. Tänkte bygga upp inredningen med klippbakgrund, sandbotten och stenrösen...inga eller bara fåtelet växter. Kommer detta att ställa till ett algproblem? Av vad jag läst har jag förstått, om jag nu förstått rätt, att växterna bidrar till att hålla bort algerna.

4. Är det till fördel att koppla in ett UV-filter för att hålla bort algerna?
I så fall, skall det gå hela tiden eller bara i bland?

5. Vilka Malawisar och hur många är lämpliga att ha i akvariet.

Tack på förhand.
Werner
#2 - 19 augusti 2008 08:45
WernerH skrev:
Har beställt ett akvarium, Aqua Stabil på 450 l som levereras under nästa vecka. Tanken är att det skall innehålla Malawisar.

Behöver nu hjälp med tillbehör till akvariet.

Jag vet,...sök i forumet säger alla...och tro mig, jag har läst så att jag fått skavsår på hornhinnan.

Men hur mycket man än söker på de specifika frågor man har så spårar trådarna oftast i väg på något helt annat, eller så hittar man så många motsägelsefulla uppgifter i olika trådar att man snart inte vet varken ut eller in...hoppas därför att någon vänlig själ orkar lägga ner någon minut på att komma med lite förslag på frågorna jag har.

1. Bra ytterfilter, funderar på Eheil 2028, rätt eller fel? Har också märkt att många kör med 2 mindre filter i stället för ett stort. Är det bättre att använda 2 mindre filter?

2. Behövs någon cirkulationspump för att få fart på vattnet eller räcker det med den cirkulationen filtret ger?

3. Tänkte bygga upp inredningen med klippbakgrund, sandbotten och stenrösen...inga eller bara fåtelet växter. Kommer detta att ställa till ett algproblem? Av vad jag läst har jag förstått, om jag nu förstått rätt, att växterna bidrar till att hålla bort algerna.

4. Är det till fördel att koppla in ett UV-filter för att hålla bort algerna?

I så fall, skall det gå hela tiden eller bara i bland?

5. Vilka Malawisar och hur många är lämpliga att ha i akvariet.

Tack på förhand.

Werner

Ha växter i jag har valeseria och anubis .ser bra ut .växer också i malawi sjön normalt .väldigt bra för vattnet. börja med en grupp av en art vänta ett bra tag se om allt funkar.lägg sen i en grupp till osv.skulle gissa att det skulle funka med tre fyra grupper .
#3 - 19 augusti 2008 08:53
klar du ska fråga på forumet eftersom du har specifika frågor;)

1. Det filter du tänkt på är ett bra filter men ganska dyrt och själv föredrar jag pump och matta bakom en bakgrund eller ett filterhörn! (har nämligen vart med om läckande ytterfilter och då blir man orolig sen[B)])

2. Har du malawi behöver du extra cirkurkulation, du bör ligga ligga på ungefär 3000-5000L/tim sammanlagt!

3. Viktigt med effektiv filtrering och delvattenbyten när man kör växtlösa kar!

4. Uv Har jag aldrig haft nytta av så det har jag ingen åsikt om!

5. det överlåter jag till dig:)

Välkommen till ZOOPET:)
#4 - 19 augusti 2008 14:03
Ok, tack för svaren...som jag uppfattar svaret så är Eheim 2028 ok att använda.
Men behöver tydligen en cirkulationspump på ca 3000 L.
Någon som har förslag på en lämplig...är cirkulationspumparna placerade utanför eller i alvariet?
Något annat jag behöver tänka på inför köpet av tillbehören eller uppstarten?
#5 - 19 augusti 2008 14:12
denna är grymt bra om du bygger på filtermaterial under.. går att ha i och utanför karet.. har själv lillebrodern te denna och är otroligt nöjd!
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4253&cat=288&page=1
#6 - 19 augusti 2008 14:16
vanligast är att man har en pump i karet, de som kan placeras utanför är bra mycket dyrare och drar mer ström! jag personligen skulle satsa på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=4295&cat=294&page=1 ganska billig, energisnål (7 watt), mycket flöde och en skön bred stråle, tar inte så mycket plats i karet! används främst i saltkar men är bra till malawi och tanganyika!
#7 - 19 augusti 2008 14:18
Sorry..."om du bygger på filtermaterial under"..hänger inte med...vilket filtermaterial?
#8 - 19 augusti 2008 14:20
Om du vill få igång bakteriefloran i dina filter samt ta bort nitrit och klor som finns i kranvatten så är det här ett helt fantastiskt hjälpmedel: http://www.easylife.nl/ Ökar även fiskens motståndskraft..Kort och gott ett mirakel medel! Om du vill få upp vattnets hårdhet så är det bra med mycket kalksten. Du kan också använda bikarbonat för att höja hårdheten.. Bästa maten för malawi enligt mig är http://www.aquatic-nature.be/ samt räkmix som extra foder.. Mata INTE med röda mygglarver för det leder med all säkerhet till bukavttensot.. Du kan ju alltid bygga in en cikulationspump i en back to nature modul med filtermatta så slipper du ju se tekniken..Värmare går också att dölja..Ja det var lite tipps ifrån mig..Lycka till och bra val av fisksort! Välkommen till malawiträsket! ;)

Mvh/Magnus

WernerH skrev:
Ok, tack för svaren...som jag uppfattar svaret så är Eheim 2028 ok att använda.

Men behöver tydligen en cirkulationspump på ca 3000 L.

Någon som har förslag på en lämplig...är cirkulationspumparna placerade utanför eller i alvariet?

Något annat jag behöver tänka på inför köpet av tillbehören eller uppstarten?
#9 - 19 augusti 2008 14:30
WernerH skrev:
Sorry..."om du bygger på filtermaterial under"..hänger inte med...vilket filtermaterial?

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=175&Itemid=92 och kolla filtermatta för information om denna..

detta är en variant: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=286&Itemid=206

men det ja menar är helt enkelt att du atar ett rör som passar te pumpen och trär röret rätt igenom filtermaterialet som är på högkant.. viola! ett av de bästa filter som finns.. men om du har en modul så kan du ha pumpen bakom denne med massor av filtermaterial i i modulen.. väldigt snyggt och passar malawi..

hoppas detta hjälpte lite[:o]
#10 - 19 augusti 2008 14:30
åheim skrev:
vanligast är att man har en pump i karet, de som kan placeras utanför är bra mycket dyrare och drar mer ström! jag personligen skulle satsa på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=4295&cat=294&page=1 ganska billig, energisnål (7 watt), mycket flöde och en skön bred stråle, tar inte så mycket plats i karet! används främst i saltkar men är bra till malawi och tanganyika!

Ok..behöver tydligen 2 sådana för att få den fast på vattnet som krävs.
#11 - 19 augusti 2008 15:01
Det borde väl räcka och bli över med ett Fluval FX5 som skall ge 3500 l/h. Skall sätta igång ett själv i dagarna och efter att ha sett konstruktionen kan man inte bli annat än imponerad.

Får hoppas att detta inte blir mina "famous last words" - men för att vara ett ytterfilter begriper jag inte hur det skall kunna läcka eller hur slangar skall kunna hoppa av. (slängklämmor).

Det drar 48 watt, ja - men det betyder ungefär 1 krona per dag - alltså ingen förmögenhet direkt. Rengöring - en gång per år kanske - det verkar också sympatiskt. Tömning av akvarievattnet via ventil i botten av filtret verkar också väldigt praktiskt. Skönt att slippa kallsupar med akvarievatten...:)
#12 - 19 augusti 2008 15:07
Hogan1 skrev:
Det borde väl räcka och bli över med ett Fluval FX5 som skall ge 3500 l/h. Skall sätta igång ett själv i dagarna och efter att ha sett konstruktionen kan man inte bli annat än imponerad.

Får hoppas att detta inte blir mina "famous last words" - men för att vara ett ytterfilter begriper jag inte hur det skall kunna läcka eller hur slangar skall kunna hoppa av. (slängklämmor).

Det drar 48 watt, ja - men det betyder ungefär 1 krona per dag - alltså ingen förmögenhet direkt. Rengöring - en gång per år kanske - det verkar också sympatiskt. Tömning av akvarievattnet via ventil i botten av filtret verkar också väldigt praktiskt. Skönt att slippa kallsupar med akvarievatten...:)

Hmm..tittade på filtret.
Kanske ett bättre alternativ än 2028.
Behöver man fortfarande en cirkulationspump?
Vi ha fiskar i akvariet...inte en massa pumpar och annan utrustning om det kan undvikas.

Annons