Har beställt ett akvarium, Aqua Stabil på 450 l som levereras under nästa vecka. Tanken är att det skall innehålla Malawisar.
Behöver nu hjälp med tillbehör till akvariet.
Jag vet,...sök i forumet säger alla...och tro mig, jag har läst så att jag fått skavsår på hornhinnan.
Men hur mycket man än söker på de specifika frågor man har så spårar trådarna oftast i väg på något helt annat, eller så hittar man så många motsägelsefulla uppgifter i olika trådar att man snart inte vet varken ut eller in...hoppas därför att någon vänlig själ orkar lägga ner någon minut på att komma med lite förslag på frågorna jag har.
1. Bra ytterfilter, funderar på Eheil 2028, rätt eller fel? Har också märkt att många kör med 2 mindre filter i stället för ett stort. Är det bättre att använda 2 mindre filter?
2. Behövs någon cirkulationspump för att få fart på vattnet eller räcker det med den cirkulationen filtret ger?
3. Tänkte bygga upp inredningen med klippbakgrund, sandbotten och stenrösen...inga eller bara fåtelet växter. Kommer detta att ställa till ett algproblem? Av vad jag läst har jag förstått, om jag nu förstått rätt, att växterna bidrar till att hålla bort algerna.
4. Är det till fördel att koppla in ett UV-filter för att hålla bort algerna?
I så fall, skall det gå hela tiden eller bara i bland?
5. Vilka Malawisar och hur många är lämpliga att ha i akvariet.
Tack på förhand.
Werner