Nytt akvarium

#1 - 1 oktober 2008 18:48
Har precis startat ett nytt akvarium och börja märka att mina fiskar stod och *flåsa*
SÅ jag gick till fiskaffären, och där fick jag låna en extra pump. Så kör nu med två st. Och nu ser det bra ut. Men lite märkligt att det inte ska fungera med den som man får till. Har ett 120L.
Ska man köpa en annan pump som säkert inte kommer att passa eller ska man köpa en luft pump?
Eller kommer min vanliga pump att fungera bättre sen när akvariet varit igång lite längre?
Tackar för svar!:)
#2 - 1 oktober 2008 19:28
Ptja, en "luftpump" gör ungefär noll o ingen nytta alls för syresättningen i vattnet (om den inte sitter kopplad till den gamla gamla gamla varianten, som kanske inte ens går att få tag i idag, av luftfilter).

Svårt att säga, verkar fiskarna må bättre nu med 2 "pumpar" i karet?
#3 - 1 oktober 2008 19:39
luftpumpen gör väl lite nytta på natten när inte växterna ger ifrån sig syre? den lär la hjälpa lite då?
#4 - 1 oktober 2008 19:51
Luftpumpen ger syre genom att ytan kommer i rörelse, så en vanlig cirkulationspump är betydligt effektivare.
#5 - 1 oktober 2008 20:02
it_mutt skrev:
Ptja, en "luftpump" gör ungefär noll o ingen nytta alls för syresättningen i vattnet (om den inte sitter kopplad till den gamla gamla gamla varianten, som kanske inte ens går att få tag i idag, av luftfilter).

Jag skulle nog vilja säga att en luftpump kan göra enorm skillnad för syresättningen av vattnet, förutsatt förståss att man leder ner luften i vattnet på valfritt sätt.
Det finns nämligen ett antal saker var för sej eller tillsammans kan leda till låga syrenivåer:
* Instängd luft i utrymmet ovanför vattnet.
* Få eller inga växter.
* För lite ljus för de växter som finns.
* För många fiskar.

En enkel luftpump garanterar syresättningen oavsett ovanstående.
#6 - 1 oktober 2008 20:30
Om dina fiskar står och flåsar i ett nystartat akvarium misstänker jag nitrit, tillsätt salt och sluta mata helt dom närmsta 3 dagarna samt tillsätt startdos nitrivec tills nitriten ger med sig.

Hur mycket matar du och hur mycket fisk har du samt hur länge sedan startade du upp akvariet?

Har du ett dropptest för nitrit och kH?
#7 - 1 oktober 2008 20:38
Kanske ska kolla så just dina firrar tål salt innan du häller i det. Själv har jag pansarmalar och dom gillar inte salt.
#8 - 1 oktober 2008 20:45
Corydoras är känsliga för salt men i kvalet mellan att mildra effekten av nitrit är valet inte speciellt svårt, dessutom behövs det inga mängder salt för att klara fisken.
#9 - 1 oktober 2008 20:52
Corydoras är känsliga för salt men i kvalet mellan att mildra effekten av nitrit är valet inte speciellt svårt, dessutom behövs det inga mängder salt för att klara fisken.

P.s. Att det ligger hästskit på gator och torg beror på att det normalt sätt bara är poliser som rider omkring i våra städer, att en polis skulle plocka upp efter sig är lika dumt som deras paroll i slutet av -80 när dom försåg sig själva med epitetet "samhällets skyddsombud."
#10 - 1 oktober 2008 20:56

Mvh gaffel

P.s. Att det ligger hästskit på gator och torg beror på att det normalt sätt bara är poliser som rider omkring i våra städer, att en polis skulle plocka upp efter sig är lika dumt som deras paroll i slutet av -80 när dom försåg sig själva med epitetet "samhällets skyddsombud." D.s.
#11 - 1 oktober 2008 21:34
Ang. corydoras och salt så har jag läst på en sida att det inte ska vara något problem med saltbad, bara de inte får gå i salt en längre tid. Det gjordes i testet ett rätt koncentrerat saltbad åt en corydoras, som hämtade sig helt från det den led av..

Jag hittade sidan:

http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

Jag vet inte vem som har gjort testet, men det är väl ovidkommande? :)

Förlåt för off-topic
#12 - 1 oktober 2008 21:58
http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm

Jag vet inte vem som har gjort testet, men det är väl ovidkommande? :)
/quote]

Det är zoopets egen Täby-terrorist Azurs sida..
#13 - 2 oktober 2008 07:15
Japp nu mår dom mycket bättre :)
SÅ blir nog att köpa en bättre pump. Men man kan ju tycka att det ska fungera med den som finns där när man köper ett "paket"
#14 - 2 oktober 2008 07:16
it_mutt skrev:

Japp nu mår dom mycket bättre :)
SÅ blir nog att köpa en bättre pump. Men man kan ju tycka att det ska fungera med den som finns där när man köper ett "paket"
#15 - 2 oktober 2008 07:17
Gaffel skrev:
Om dina fiskar står och flåsar i ett nystartat akvarium misstänker jag nitrit, tillsätt salt och sluta mata helt dom närmsta 3 dagarna samt tillsätt startdos nitrivec tills nitriten ger med sig.

Hur mycket matar du och hur mycket fisk har du samt hur länge sedan startade du upp akvariet?

Har du ett dropptest för nitrit och kH?

Alla tester är okej.
har 5 st 5-6cm jordätare. 2st malar. 2veckor sedan jag starta det.

Annons