Nytt akvarium, förslag på fiskar?

#1 - 14 december 2004 18:59
Hej, nu ska jag köpa ett nytt akvarium, hade tänkt att det skulle bli ett ca. 100l akvarium och jag behöver lite tips till vilka fiskar jag skall ha i det. Det jag redan har bestämt är 3 blågurami, som skall stoppa "plottrigheten", och kanske några slöjstjärtar.
Men sedan då, jag hade kanske tänkt några zebrafiskar, eller neontetror, fast jag är inte säker. Några andra fiskar jag gillar är Platy, Black Molly och Kardinaltetra. Tänkte också ha några malar i form av smutsbekämpning. Nåja, har ni förslag till arter för mitt akvarium?
#2 - 14 december 2004 19:02
<font color="black">Ska du ha Blågurami, Neontetror och sånna småfiskar som inte passar med Slöjsjärtar kan du då skita i å ha Slöjsjärtar.

Eftersom Slöjsjärtar trivs inte med dessa fiskar då de är kallvattenfiskar. Dessutom är Neontetror för små för slöjsjärtar och skulle bli uppätna av dem direkt.</font id="black">
#3 - 14 december 2004 19:06
Skippa slöjstärtarna eftersom 100 liter är för litet för dom när dom börjar växa.
Som mal kan jag rekommendera ancistrus, jag är själv vansinnigt förtjust i dom. Andra bra städare är otocinclus. Personligen så skulle jag nog hellre ha ett stim med zebrafisk än neontetror eller kardinaltetror.
#4 - 14 december 2004 22:07
Jag köpte ett 110l i dag.
Skall köpa några hongkong pleco, några små pansar malar, ev nån L- mal, och om det finns som passar nån liten fengädda.
Och sen får jag se om det är fullt.
Och kanske föda upp lite fiskar i det till mina älsklingar i det stora akvariet.
mvh/ nicklas
#5 - 15 december 2004 20:07
Okej, jag skippar nog slöjstjärtarna då.
Känner dock en som har neontetror tillsammans med slöjstjärtar, och det funkar fint. Han har också guppys och zebrafiskar.
Nåja, jag antar att det får bli zebrafiskar och platys, kanske i samband med Blackmollys? Samt lite malar, har dock inget säkert kort här, Otociniclus, Ancitrus, eller Corydoras kanske.
Jag gillar Corydoras pga. deras effektivitet av smutsbekämpning, men då de inte äter alger så kanske jag skall backa upp med lite Otociniclus också?
#6 - 20 november 2006 11:59
Ska du inte ha några som äter sniglar/snäckor så rekomenderas äpplesnäckor som algätare, de är väldigt effektiva.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 21 november 2006 15:04
Ditt svar kom nog lite sent - frågan ställdes ju för två år sedan;)
#8 - 21 november 2006 15:34
Undra hur jag fick upp den när jag sökte olästa inlägg sen förra besöket...

Kollar inte tider så noga då.

Annons