pumis-69 skrev:Jag har haft akvarium i tio år. Ett 100 o ett 150 liters. Jag har funderat på ett malawiakvarium 720 liter.
De andra två ska nystartas efter en renovering. så tre nyinredningar. guldläge!
Funderar på 100l som mossakvarium
150 l mycket växter och fjärilscyklider. Skulle behöva någon form av koldioxidtillskott.
? l nytt akvarie. Har en 2 meters bänk. 65 centimeter upp till fönster.
Många ideer men dålig teknikkunskap! Det vore roligt att hör era tankar och drömmar! Det finns så mycket teknik idag. vad är bra att ha?
Marnat skrev:Med 15000 på fick hade jag tveklöst kört ett måttbeställt kar med överrinning och sump. I sumpen hade jag då även byggt till ett refugium som de gör i saltkar fast istället hade jag byggt på såddant vis att jag kan ha konstant artemia odling i det. Överrinningskam även där så att det kontinuerligt sköljs ut en liten del artemia i karet, sheisse vad roligt :)
Jag hade satsat på runt 550-650 liter med 150 liters sump, MH+T5 ramp på 150+39 W eller vad det nu är. Ingen doppvärmare, en liten mängd apistos (konsigt va?) samt corys, l-malar och tetror. Antingen trycksatt CO2 om pengarna räcker, annars Mäsk. 4x5L för så konstant flöde som möjligt. Tryck i så mkt växter och rötter du bara kan, sätt dig tillbaka och njut :)
Kensa skrev:om man kan ge den sortens förlag så skulle jag tagit 3 kar.
50x50x60 (60=höjden).
ställ dom bredvid varandra på en bänk.
inred alla med SA tema.....
dratta ner 1 par scalarer i varje
på botten ett eller 2 par dvärgciklider tillsamman med en trevlig liten mal.
lite rötter och en ensam STOR anubias (visst, inte SA, men satan så vacker blomma)
I skpået under dessa kuber, skulle jag ställt 2-3 mindre kar med räkor.
får prexis plats brevid 3 rejäla ytterfilter.
Hängade armatur ovanför....
F-n....nu börjar jag snart dregla för mig själv......
Tur man e sjuk o e hemma....
.
Kensa skrev:om man kan ge den sortens förlag så skulle jag tagit 3 kar.
50x50x60 (60=höjden).
ställ dom bredvid varandra på en bänk.
inred alla med SA tema.....
dratta ner 1 par scalarer i varje
på botten ett eller 2 par dvärgciklider tillsamman med en trevlig liten mal.
lite rötter och en ensam STOR anubias (visst, inte SA, men satan så vacker blomma)
I skpået under dessa kuber, skulle jag ställt 2-3 mindre kar med räkor.
får prexis plats brevid 3 rejäla ytterfilter.
Hängade armatur ovanför....
F-n....nu börjar jag snart dregla för mig själv......
Tur man e sjuk o e hemma....
.
pumis-69 skrev:Hej! tänkte starta upp ett stort akvarium. Fått 15000 i födelsedagspresent för att kunna genomföra denna dröm. Vad skulle ni köpa för akvarium och teknik?