Nytt asien (biotop?)

#1 - 19 juli 2009 18:20
Ska starta om mitt akvarium efter att det förvandlades till ett totalt cyano kärr bortom all räddning (växter för mycket pengar i komposten snyft eller rättare det som var kvar av dem).

Har funderat fram och tillbaka (malawi, amazon) men har fastnat för asien eftersom jag skulle vilja prova med räkor.
Tänkte göra så rätt som möjligt från början denna gånger eftersom akvariumet är helt tomt (passade på att lämna det hos Åleds för ny silikon.)

Har nu letat efter sidor för inspiration men har inte hittat "Den" sidan ännu.
Skulle även vilja ha lite tips på både växeter men framför allt fiskar som kan gå bra ihopa med räkor. Har funderat lite på Galaxy eller drottning rasbora. Karet är på 375 liter.

Lite andra ??
Vad är det för sand. visa sidor säger rödaktig med mycket järn andra sump osv.
Så sitter någon på bra information och inspiration så tages det taksamt emot.

/Viggen
#2 - 26 juli 2009 13:46
Är det verkligen så lite personer som håller på med asiatiska fiskar eller har alla semester??.

Alla tips på fiskar och växter mottages taksamt och även bra siter med information.

/Viggen
#3 - 26 juli 2009 13:59
Jag tror de flesta här fastnat i antingen SA- eller Malawiträsket. :)

Jag har inga direkta tips men nog skulle det se rätt häftigt ut med ett rejält gäng galaxyrasboror i ett så stort kar.
#4 - 26 juli 2009 14:15
I "mitt" asien har jag purpurhuvudbarber, torpedbarber, praktbotior och kilfläcksrasbora + garra sp och garra flavata.
Halvgrov grus och massor med rötter. Det enda i växtväg som inte blir sönderplockat är... är? Äsch, nu har jag tappat namnet...
Betvivlar dock att dessa går ihop med räkor...
#5 - 27 juli 2009 04:56
Kilfläcken går nog med räckor men de andra får sig nog bara en dyr frukost på räkorna tyvärr. Satt i går och plockade i de gammla delana av zoopet och hittade några inspirerande fisk tips. som Trichopsis pumilus (Pygmégurami, minigurami) får läsa på mer om den. Galaxy blir det troligen. Föll för den redan första gången jag var hos Åleds och såg den.

Gren och rot förådet håller jag på att fylla på där hemma. Just nu funderar jag på hur man skulle kunna göra ett "rot nystan". Tänkte få till något som påminner om hur t.ex alrötter växer i strandkanten. Det är ju ett nystan av små rötter. Fundera just nu på rostfri ståltråd som man doppar i färgad silicon. sen kan man forma det hur man vill.
#6 - 16 augusti 2009 06:03
Har kommit en bit till i asien världen Hittade en intressant layout här [COLOR=#810081]http://www.freshwateraquariumplants.com/asiabiotope/asia.html[/COLOR]
som jag har bytat ut de svåra växterna mot lite lättare. Lite kommentaren på mina val skulle vara bra.

Listan består just nu av:
Hygrophila difformis
Hygrophila polysperma
Cryptpcpryne wendtii "green"
Vallisneria americana "mini twister"
Limnophila sessiliflora No:
Cryptocoryne wendtii "mi oya"
Rotala rotundifolia
cryptocoryne parva
Microsorum pteropus "Narrow"
Taxiphyllum barbieri

Sen får det väl gallaras när det är dag att beställa.

På fisk sidan är det följande:
Galaxyrasboran
rasbora kanske Boraras brigittae (Moskitorasbora) finns flera olika
Chokladgurami inte säker på denna eftersom många säger att de tynar bort.
Pygmegurami
och jokern i leken Regnbågsfisk (iriatherina werneri)

Skulle vilja ha något mer allternativ som går ihopa med räkor eftersom jag tänkte ha det. Tacksam för tips.
#7 - 16 augusti 2009 06:10
En bild på bakgrunden. Lite pyssel blir det.
En termoplast skiva som har formatstill. Limmar torv och små grenar på den med silicon.

Annons