Nytt ciklid-kar på G... Råd önskas!

#1 - 13 juli 2004 22:19
Har precis fått tag i ett 540liters kar och tänkte skaffa mig lite ciklider.
Nu undrar jag vad jag behöver för ett fungerande kar? (som passar ciklider)

Det jag har är:
-Finkornigt grus
-Stora och små lavastenar
-En stooor rot
-Ett kraftigare innerfilter och två mindre
-Lite krukor etc som inredning
-Doppvärmare
Ska jag använda mig av det jag har, behöver jag lägga till ngt?

Har ganska lågt ph i vattnet i kranen, så måste höjas. Hur gör jag det enklast? Genom ändring av inredning, tillsättning av bikarbonat?

Har ej fyllt karet ännu och undrar om det är ngt jag ska tänka på, om det ska stå ett tag innan jag lägger i några fiskar etc.
Har ett 200l kar som jag har två ciklider i just nu, de ska flyttas till detta nya kar sedan.. ska jag använda mig ngt av det gamla vattnet i det nya karet?

Många frågor, men vill att allt blir rätt från början [:D]

Mvh Erika
#2 - 13 juli 2004 22:36
Är det afrikanska eller sydamerikanska ciklider du siktar in dig på? Finns ju rätt mycket att välja på inom båda grupperna.. *s*
Vad var det för ciklider du hade nu?
Själv blir jag nästan lite avundsjuk. 560 L - tänk vad man kunde ha i det! Alla mina diskusar när de växt till sig, eller hantelciklider (såg så vackra i affären här om veckan) eller oscar?
Som du märker är jag mest inne på sydamerikanska ciklider. Skulle ju göra plats för en massa malar med)
Lycka till!
#3 - 13 juli 2004 22:58
Jag har två Auratusar just nu, och de behöver lite vänner. Några tips på vilka de kan trivas i hop med?
Kollat lite och gillade bland annat Labidochromis caeruleus "Kakusa" och Tropheops microstomaså ngt liknande dessa?
Men främst ska då mina Auratusar trivas, sen får jag skaffa några arter till som trivs i samma vatten [8D]

Några tips vad gäller uppstartet av karet annars då? TÄnkte börja inreda och fylla i morgon i fall det räcker med det jag skrev upp innan?

Mvh Erika
#4 - 13 juli 2004 23:02
Lite växter vore väl inte dumt? =D
#5 - 13 juli 2004 23:05
Ursprungligen skickat av Rebecka

Lite växter vore väl inte dumt? =D

[:-17] Visste väl att det var ngt som saknade på min lista hehe. Några tips där? Behöver malwisar några speciella växter?
#6 - 14 juli 2004 05:21
Trevligt med så stort tomt akvarie och du hade lågt ph skulle föreslå någon läcker geophagus grupp och kanske flaggciklider samt ett stimm större tetrer som dolkisar dom är snygga snabba och tuffa.
#7 - 14 juli 2004 07:14
http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten

Läs om hur du höjer vattenvärden. Det är viktigt för dina Malawiciklider.

Malawiciklider behöver inga växter alls. Mina malawiciklider som jag har just nu äter upp det mesta växterna jag stoppar i.
#8 - 14 juli 2004 22:06
Ursprungligen skickat av Christian Alfredsson

http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten

Läs om hur du höjer vattenvärden. Det är viktigt för dina Malawiciklider.

Malawiciklider behöver inga växter alls. Mina malawiciklider som jag har just nu äter upp det mesta växterna jag stoppar i.

Tack för länken!
Har ett kar som står med två malawisar och en mal i nu. På sidan stod det att man gärna kan använda sig av gammalt akvarievatten.
Ska jag hälla i lite i mitt ny kar då, testa ph och sen reglera ut efter det?

Hur lång tid ska karet stå innan jag kan skicka i de första fiskarna? (mina två malawisar och malen då). En flock zebror är på ingående.

Annons