Nytt Discus akvarium!

#1 - 28 augusti 2009 14:33
Hejsan!

Nu har jag kollat runt lite på detta forumet ett tag och tänkte att det var dags att registrera mig.

Jag har haft fisk sedan jag var liten, dock för några år sedan så sålde jag det mesta jag hade. Men nu inför hösten så har intresset sprudlat upp igen och nu sitter jag och planerar. Dock måste jag få tillåtelse från de andra 2 jag bor med, men det ska nog inte vara några problem.

Jag kände att jag ville ha någonting jag ville dedikera min tid åt, och de fiskar jag hade då jag var liten, eller snarare min far hade, var discus.

Så då tänkte jag höra om det fanns några härdade discus ägare här som har några tips, t.ex hur många + hur stort akvarie, eller vilka fiskar som passar med dem. Har läst väldigt mycket om skötsel, men har ni några tips så kom gärna med dem!

Ska se till att bli guldmedlem så jag får tillgång till lite mer info.

Tack i förhand!

Trast.
#2 - 29 augusti 2009 14:02
Om du inte redan har gjort det: Läs på om akvarieuppstart, då undviker du risken för en senare massdöd.

Du bör ha minst 6-8 stycken från början, och går ihop med bland annat Corydoras och Apistogrammaciklider. Akvariet bör vara ganska stort, minst 250 liter och ha lite rötter och växter så de kan gömma sig om de vill. Vallisneria är rätt poppis bland diskusar, tror jag.

Men jag är ingen diskusfanatiker, dock...det finns de härinne som vet mycket, mycket mera. Sök i forumet, så lär du hitta massor om dem! :)
#3 - 29 augusti 2009 15:00
Diskus och apistogramma är en kombination jag skulle fundera både en och två gånger innan jag verkställde. Jag har testat detta mot andra duktiga akvaristers inrådan, men fick det resultatet de redan erfarit.
De tål inte riktigt den lite högre värmen som diskusakvarium oftast har och Apistona tar fort slut och dör bort.
Däremot har jag Nyckelhålsciklider ihop med diskus och det funkar utmärkt. Även en grupp Redback Skalarer går ihop med dem utan problem, men de är betydligt lugnare än de "vanliga" odlade som man oftast hittar i affärerna:).

Sedan är det lite beroende på hur stort kar du ska ha som bestämmer mycket av dina övriga funderingar. Det finns väldigt många trådar om just detta, så kör en sökning på forumet så får du mycket intresssant läsning:)!
#4 - 29 augusti 2009 21:58
Hejsan!

Tack för helt solklara svar.

Jag tänkte ordna mig ett 250 liters, så ska dra iväg på affärn och kolla under morgondagen. Ska köra mig en sökning och kolla igenom lite grejor!

Tackar!
#5 - 29 augusti 2009 22:19
Om det är möjligt, satsa på minst 500 liter!
#6 - 29 augusti 2009 22:52
c90368 skrev:
Om det är möjligt, satsa på minst 500 liter!

Jo, jag vill gärna.
Men kan nog max sträcka mig till 300. Beror helt på längden.

Om höjd och djup ligger på ca 50cm så kan man ju töja lite på längden.
#7 - 30 augusti 2009 09:53
trast skrev:
Jo, jag vill gärna.

Men kan nog max sträcka mig till 300. Beror helt på längden.

Om höjd och djup ligger på ca 50cm så kan man ju töja lite på längden.

kanke en 300 liters cub ellr hur discusar vill väll ha ett högt akvarium även skalarer om du skulle ha det?
Bilagor:
#8 - 30 augusti 2009 21:22
vargunge skrev:
kanke en 300 liters cub ellr hur discusar vill väll ha ett högt akvarium även skalarer om du skulle ha det?

Får se vad jag ordnar till dem, men diskusarna kommer bli prio #1.
Eller kanske ska säga att akvarium blir prio #1. ;D

Skulle kolla på våran fina djuraffär här på frösön men dem hade stängt, så fick svänga in till staden. Visade sig att dem bara hade ett 240 liters som var 120 långt, vilket blir för långt. Så får ta en tur förbi Frösödjuraffär och kolla imorgon vad som de har att erbjuda, samt vad dem kan rekomendera då jag vet att de har kompetensen.
#9 - 31 augusti 2009 06:47
Satt och kollade lite akvarium på nätet, och såg då Juwel Rio 180L, dock har den måtten 101x40x50, vilken skulle resultera i 207l.

Hoppas de har ett akvastabil 250 på affärn!
#10 - 31 augusti 2009 10:37
trast skrev:
Satt och kollade lite akvarium på nätet, och såg då Juwel Rio 180L, dock har den måtten 101x40x50, vilken skulle resultera i 207l.

Hoppas de har ett akvastabil 250 på affärn!

Det är måtten på karet, du fyller inte med vatten ända upp till kanten utan släpper kanske 6-7 cm, och då blir det runt 180 liter men då med utvändiga mått. Ska man hårddra litermåtten på akvarium så är det egentligen innermåtten som är intressanta;).
#11 - 31 augusti 2009 11:10
ansjo skrev:
Det är måtten på karet, du fyller inte med vatten ända upp till kanten utan släpper kanske 6-7 cm, och då blir det runt 180 liter men då med utvändiga mått. Ska man hårddra litermåtten på akvarium så är det egentligen innermåtten som är intressanta;).

Jo men visst.
Kan knappt arbeta pga av allt detta ;D, måste få det överstökat så man kan få något gjort!
#12 - 31 augusti 2009 16:04
Verkar som att det kommer bli en Juwel Rio 240.
Hade en för begagnad för 3000 i mycket bra skick på Djuraffären.
#13 - 31 augusti 2009 18:23
trast skrev:
Får se vad jag ordnar till dem, men diskusarna kommer bli prio #1.

Eller kanske ska säga att akvarium blir prio #1. ;D

Skulle kolla på våran fina djuraffär här på frösön men dem hade stängt, så fick svänga in till staden. Visade sig att dem bara hade ett 240 liters som var 120 långt, vilket blir för långt. Så får ta en tur förbi Frösödjuraffär och kolla imorgon vad som de har att erbjuda, samt vad dem kan rekomendera då jag vet att de har kompetensen.

jag är ganska oerfaren men är jag helt ute och cyklar?
#14 - 31 augusti 2009 20:23
vargunge skrev:
jag är ganska oerfaren men är jag helt ute och cyklar?

Nej då, både diskus och skalarer blir höga, så dem vill ju ha lite höjd på akvariet.
Kommer börja med någon slags pansarmal, får se vad de har på affärn där, tror dem ska fungera ganska bra med diskusen.

Hittade även en kille här i trakterna som hade lite diskus att sälja, dem på affärn var väldigt små, bara en 5-6 cm. Så kommer bli mycket arbete, dock är det inget jag har något emot. :)
#15 - 1 september 2009 08:16
Nu är den undanlagd åt mig, så imorgon bär det av med hämtning. Städning på rummet ikväll då, bilder kommer nog!

Kanske ska starta mig en Projekt tråd, eller? ;>
#16 - 1 september 2009 08:18
klart du skall ha en projekt tråd.:) Är det Lennarts diskus du hittat?
#17 - 1 september 2009 08:24
kaj.p skrev:
klart du skall ha en projekt tråd.:) Är det Lennarts diskus du hittat?

Ja!

Såg hans annons på blocket.
#18 - 2 september 2009 19:34
Sådär, då var akvarium uppsatt. Enda i det just nu är sand och vatten. Skulle tagit en bild, men inga batterier till kameran, så får vänta lite. På tisdag drar jag och införskaffar mig växter och rötter, samt kollar på lite fisk, då de ska få in en ny försändelse av dessa saker då.

Så blir till att ha lite tålamod. =)

Blir till att skaffa ett ytterfilter vid ett senare tillfälle, fan va stor och ful pumpen i akvariet är. :>
Ska också bli av med bakgrunden.

Edit: Pics!

http://img220.imageshack.us/img220/482/0000020n.jpg
http://img27.imageshack.us/img27/8192/0000024u.jpg

Inte mycket att hänga i granen, men snart så blir de fart påne.
#19 - 4 september 2009 21:56
Nu så börjar det bli något.
Har köpt rötter och växter, växterna kommer att experimenteras med, men just nu ska jag bara se hur/om de växer.

http://img267.imageshack.us/img267/2336/0000028.jpg

Rötter kommer nog också att ändras lite, just nu är alla där för att de håller varandra på plats så de inte flyter.
#20 - 4 september 2009 22:30
nice!:)

Om jag var en fisk skulle jag flytta in direkt!:d
#21 - 4 september 2009 22:59
Holm skrev:
nice!:)

Om jag var en fisk skulle jag flytta in direkt!:d

Tack så mycket! ;D

Alla får gärna komma med kritik och tips på vad som kan ändras eller tips på lite växter, gärna sådana som växer lätt.
Funderar på att ta bort den högra roten (den stående), för att få lite mer plats.

Kommer flytta in några corydoras in dit på tisdag ifall det är så att värdena är bra nog. pH ligger på runt 7 ur kranen här uppe, så ska göra mig ett test imorgon och se om det blivit någon ändring.
#22 - 4 september 2009 23:44
trast skrev:
Tack så mycket! ;D

Alla får gärna komma med kritik och tips på vad som kan ändras eller tips på lite växter, gärna sådana som växer lätt.

Ja hrm tänkte när jag såg bilden, men en gammal sur gubbe som jag ska väl inte...

Men nu när du ber om det så;)

Om jag har förstått rätt så ska du ha Diskus i baljan. Något som Diskus vill ha är en skyddad vrå där de kan känna sig säkra! Titta på min bild, längs ner i vänstra hörnet, bakom den stora stående roten, finns det ett tomt utrymme dit de kan fly när det blir för stressigt av olika orsaker. Kan var en ensam Diskus som står där, eller alla fem om de tycker att vattenbyte och växtrensning blir för jobbigt.

Så du bör skaffa dig en rejäl rot på botten som kan dela av en bit på karet.

Växter, ja skaffa dig några Vallisneria. De är bra för att kunna få en växtvägg i karet och för att avskärma sidorutorna. Dessutom växer de som ogräs när de kommit igång och hjälper till med vattenreningen.
#23 - 5 september 2009 00:28
c90368 skrev:
Ja hrm tänkte när jag såg bilden, men en gammal sur gubbe som jag ska väl inte...

Men nu när du ber om det så;)

Ja men självklart!

Tack så mycket för tipset, verkligen. Diskusen lär bli i slutet på månaden, så har lite tid att ordna mer växter och att bygga om lite!

Tack återigen. :)
#24 - 5 september 2009 08:15
Kan bara hålla med c90368 :)...

Jag har två stora trästycken som går upp till ytan i vänstra hörnet. Det ena står mot sidrutan och det andra mot bakrutan, och dit in i hörnet kör diskusarna vid nio på kvällen och står förmodligen där inne hela natten... likaså vid vattenbyte. Båda trästyckena har ett stort hål, och därigenom simmar diskusarna (tror nästan att de tycker det är kul :p)... fastän de inte måste det för att komma in i hörnet.

Tycker mig oxå ha märkt att de föredrar att se sandbotten under sig (mina undviker den vänstra tredjedelen av akvariumet, där det växer fyra svärdsplantor)...
#25 - 8 september 2009 20:30
Nu har jag möblerat om lite, nya lyktor samt reflektorer ska inhandlas på fredag. Men gillar detta bättre, ska få in lite mer färg i akvariumet vid ett senare tillfälle, men nu har de ett ganska stort gömställe iaf.
#26 - 9 september 2009 14:13
Lite bättre bild på hur det ser ut.
Dock fortfarande från mobilkamera.
#27 - 9 september 2009 17:43
det såg ju skitbra ut, gillade rötterna extremt mycket :).
#28 - 9 september 2009 18:49
Tjenare! Det börjar verkligen att arta sig tycker jag!

Men om jag ska tycka till:

Skaffa någon form utav bakgrund (svart är väl att föredra imo)

Lite färgdifferans i växterna, alltså lite rött/brunt osv!

Köp PMDD+ Easy Carbo för att få en bra tillväxt och en effektiv algbekämpning.

Det är väl vad jag tänker såhär instiktivt, väldigt snyggt annars!

Mvh
#29 - 9 september 2009 19:10
Rossi skrev:
Tjenare! Det börjar verkligen att arta sig tycker jag!

Men om jag ska tycka till:

Skaffa någon form utav bakgrund (svart är väl att föredra imo)

Lite färgdifferans i växterna, alltså lite rött/brunt osv!

Köp PMDD+ Easy Carbo för att få en bra tillväxt och en effektiv algbekämpning.

Det är väl vad jag tänker såhär instiktivt, väldigt snyggt annars!

Mvh

Tjena!

Bakgrund kommer att ordnas, mest troligt bara en enkel svart. Färg kommer också att införskaffas, dock så skall jag ordna nya ljusrör + reflektorer då dessa är gamla (begagnat akvarium). :)

Satt och undrade vilka de lite bruna taggbladiga växterna var för några, dem c90368 hade.

Easy carbo har jag skaffat, osäker med pmdd, då jag ej är så insatt i det och har för mig det är lite si och så att dosera ifall man är osäker.

Tackar verkligen för all feedback. Måste ordna mig en riktig kamera så man kan få lite finare bilder.
#30 - 10 september 2009 07:29
Skitfint, vilka underbara rötter du fått tag på! Var hittade du dem?
#31 - 10 september 2009 08:16
trast skrev:
Tjena!

Satt och undrade vilka de lite bruna taggbladiga växterna var för några, dem c90368 hade.

Har både Cryptocoryne walkeri och Cryptocoryne wendtii ''green'' i karet men jag vet inte vilken som är vilken.

Dessutom växer de väldigt olika i mina kar, beroende på ljus och närings mängd.
#32 - 10 september 2009 09:14
Sophia_ skrev:
Skitfint, vilka underbara rötter du fått tag på! Var hittade du dem?

Tack så mycket!
Dem hittade jag på djuraffären, de hade precis fått in en leverans så satt där och grävde upp allt de hade i lådorna ett tag och stökade ner hela butiken. ;) Den till höger var en mopani rot, och den till vänster en "mangrove" rot. Dock har jag fått ett sånt himla fult vitt slamm på min mopani rot, men ska tydligen försvinna efter ett tag.

c90368 skrev:
Har både Cryptocoryne walkeri och Cryptocoryne wendtii ''green'' i karet men jag vet inte vilken som är vilken.

Dessutom växer de väldigt olika i mina kar, beroende på ljus och närings mängd.

Ok, tackar för svaret!
Ska kolla runt lite vad de har på fredag då jag köper nya ljusrör. De hade precis fått in växter i tisdags men inte packat upp allt än så finns säkert lite att välja mellan.
#33 - 10 september 2009 09:21
en sak som också kunde bli snyggt är att ungefär i mitten av akvariet ha en ganska stor sten, jag tycker iaf att det blir väldigt snyggt med ngt som sticker upp lite i mitten :)
#34 - 10 september 2009 13:04
Nja... kanske inte i mitten prick, men gärna något högt ca en tredjedel in från ena gavlen...
#35 - 11 september 2009 17:49
Har nu varit på djuraffärn och shoppat lite, blev 2st reflektorer samt 8st Cory pandor! Nu är det helt plötsligt ett sjuhelvetes liv i karet. De verkar storm trivas vad det ser ut som, favorit platsen verkar vara mopani roten, där alla är och äter av den vita svampen/mögel sporerna som växer på den.

Pandorna som mummsar.
[ATTACH]23011[/ATTACH]

Hela akvariet nu, inhandlade en rot som jag gillade, samt några växter.
[ATTACH]23012[/ATTACH]
#36 - 11 september 2009 18:25
Ser bra ut trast fortsätt så :D
#37 - 11 september 2009 20:27
Börjar se riktigt bra ut!

Se nu bara till att få den där förbaskade bakgrunden på plats, så vi slipper se dina tapeter;)
#38 - 11 september 2009 21:02
c90368 skrev:
Börjar se riktigt bra ut!

Se nu bara till att få den där förbaskade bakgrunden på plats, så vi slipper se dina tapeter;)

kaj.p skrev:
Ser bra ut trast fortsätt så :D

Tackar! :D

Ja! Frågade idag om de hade där, men de hade dem ej. Så antingen köper jag papper och lackar det eller något, eller så får jag vänta tills på måndag. ^^
#39 - 15 september 2009 21:39
Köp film till att tona bilrutor med på biltema, kostar 40-50 kronor och ser väldigt trevligt ut :)
#40 - 17 september 2009 07:53
Svart bakgrund nu på plats. En av corysarna märkte jag betedde sig annorlunda vid vattenbyte, låg still i ett hörn och rörde inte på sig så mycket, medans de andra hade fullt upp att simma mot strömmen som blev då jag hällde i vatten. Och nu har jag inte sett den sedan dess, då jag tror den ligger och trycker någonstans.

Den som inte verkar må så bra ser ut som att den har blivit biten på alla fenor utom ryggfenan. Kan det vara fenröta?

En annan hade en halv fena på vänster sida, samt skadat den bakre sidofenan på samma sida. Så var den då jag släppte i den i karet första gången, men den verkar inte ha något problem alls, och är lika livlig som vanligt. Så också att en till hade en skadad sido fena. Bråkar dem med varandra? Eller är det någon sjukdom?

Ph ligger på 7.2, och körde även stick prov som visade att nitrit och nitrat var på 0, samt även den att ph var på 7.2.

Alla fiskarna verkar må bra, och de okuperar en större del av dagen att simma mot munstycket på pumpen.

Edit: Kan väl tillägga att dem ibland sprätter med sidorna mot bottnen. Som att dem simmar snabbt ner mot botten/rötter med sidan före.
#41 - 17 september 2009 17:11
Var och snackade lite på djuraffären, fick med mig salttabletter hem och doserings tips, så har nu doserat samt tagit bort mopani roten med det vita klägget på då den stinker ruttet. Gjorde ett vatten byte på ca 60 liter efter rot borttagningen (bytte 80 liter igår).

Hoppas dem blir bättre, kan även se att en av dem är röd vid basen på ena fenan, ska kolla upp vad detta är.
#42 - 19 september 2009 14:16
Har kört i 2 dagar nu, svampen har nästan helt försvunnit på dem 2 som jag var orolig för, och en av dem som såg ut att ha fenröta lever om som vanligt så undrar om den faktiskt är sjuk eller om den så ut så då jag köpte den (bodde med skalarer).

Dock den som verkar vara riktigt skygg är dem som är röd vid ena fenan, hittar ingen sjukdom som förklarade vad detta var, kanske någon här som vet eller har haft erfarenhet av vad det kan vara?

Coryn är röd och lite svullen vid basen av ena bröstfenan och använder den inte, ser ut som att den skulle vara bruten. Vid mattid är han alltid framme och äter med de andra, simmar runt lite och ser inte ut att vara något annat fel på den, sedan gömmer den sig och kommer fram lite då och då.

Nu när jag behandlat med salt i 2 dagar, ska jag då göra några större vatten byten eller bara fortsätta som vanligt?

Är tacksam för alla svar!

Annons