Nytt filter

#1 - 17 oktober 2009 21:24
Hej!

Jag har ett kar på 112l där det finns lite guramis och en Gibbiceps, jag har märkt precis som alla andra som har en Gibbiceps att den bajsar ut ungefär tre gånger så mycket som den äter :D

I karet har jag ett innerfilter, aquael som är moddat för lite större filtervolym.

För att få lite renare vatten skulle jag vilja ha ett nytt filter, de kraven jag har är att mina guramis skall trivas och jag skall kunna nyttja filtret som ett extrafilter till ett större kar när Gibbicepsen vuxit ur det jag har nu.

Vilket filter skall jag välja?

Hälsningar

Daniel
#2 - 17 oktober 2009 21:33
Jag skulle nog fundera på ett ytterfilter av något slag, välj ett som pumpar ca 1000 liter/timma, något som kanske verkar vara mycket, men är det inte i verkligheten.
Märkesval säger jag inget om utan det är din plånbok och vad du kan läsa dig till som gäller där;).
#3 - 18 oktober 2009 06:29
Okay då bestämmer jag att jag vill ha ett Eheim Pro 3 2073:

http://www.zooplus.com/shop/fish/filters_pumps/canister_filters/eheim/133668#more

Men då har jag två frågor:

1. Kommer inte mina Guramisar vantrivas då det blir ett väldans "flös" i vattnet? (Filtret pumpar 1050l/h)

2. Behöver jag eller bör jag köpa till något mer än just det paketet?

Tacksam för vägledningen :)

/Daniel
#4 - 18 oktober 2009 06:50
Nej, farten på vattnet får du ner med hjälp av strilrör, och detta kan du rikta mot tex rutan som det sitter mot och ger på så sätt ett lugnare vatten.
Där är säkerligen inte med något filtermaterial heller, och det kan vara värt att kolla runt lite då priserna på detta lätt kan sticka iväg. Här är ett par förslag vad du kan kolla efter:
http://www.pwss.se/product.php?productid=3215&cat=846&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=8245&cat=851&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=551&cat=0&page=1
Bilagor:
#5 - 18 oktober 2009 10:36
"New generation of external filters setting new standards in performance and energy efficiency, including filter media package media+, for aquariums up to 350L"

Jag har aldrig beställt något ytterfilter, men borde inte det betyda att filtermaterial ingår?
#6 - 18 oktober 2009 10:38
Yoink skrev:
"New generation of external filters setting new standards in performance and energy efficiency, including filter media package media+, for aquariums up to 350L"

Jag har aldrig beställt något ytterfilter, men borde inte det betyda att filtermaterial ingår?

Då är det bara att gratulera, för Eheim har varit väldigt dåliga på detta tidigare:)...
#7 - 18 oktober 2009 18:27
Yoink skrev:

Filtermaterial ingår i hela den serien (2071, 2073 och 2075).

För ett akvarium på 112 liter lär 2073 räcka och bli över. Men jag vill rekommendera eventuella intressenter till den här serien att inte ta Eheims angivelser om "upp till akvarievolym" på allvar. De säger t.ex. 240-600 liter för ett 2075 och det filtret räcker inte till en tank på 375 liter - om man har t.ex. Malawi i det. I alla fall inte om man har fler än 10 fiskar..:) (Egen erfarenhet).
#8 - 18 oktober 2009 20:02
I eheims filter kanman ju ha olika substrat i de olika facken, men är det lämpligt eller bör man ha samma i alla?
#9 - 23 oktober 2009 19:16
Nu har den blivit levererad och står här och brummar.

Hur ofta bör man byta substratet i den?

Hälsningar

Daniel
#10 - 23 oktober 2009 20:02
mrt skrev:
Nu har den blivit levererad och står här och brummar.

Hur ofta bör man byta substratet i den?

Hälsningar

Daniel

Byter normalt aldrig, sköljer ut lite ibland, själv kör jag rengöring ca en ggr per månad.
Har du något finfilter (mekanisk rening) i filtret så kan det behövas bytas var annan tredje gång.
#11 - 23 oktober 2009 20:07
Rengör mina ytterfilter när de tappar flöde, i normala fall kanske en gång per år.
#12 - 25 oktober 2009 17:51
Nu har filtret gått hela helgen och än så länge är jag mycket nöjd.

Man fick med allt man behövde, filtergrejs, slangar, korg för insuget och strilrör. Leveransen från Zooplus var väldigt snabb.

Finns även en liten spak på filtret där man kan ställa hur mycket drag man vill ha, just nu kör jag inte på fullt.

Tack för hjälpen så länge!
#13 - 26 oktober 2009 06:54
mrt skrev:
Nu har filtret gått hela helgen och än så länge är jag mycket nöjd.

Man fick med allt man behövde, filtergrejs, slangar, korg för insuget och strilrör. Leveransen från Zooplus var väldigt snabb.

Finns även en liten spak på filtret där man kan ställa hur mycket drag man vill ha, just nu kör jag inte på fullt.

Tack för hjälpen så länge!

Vad tycker du om ljudnivån? Jag har ett 2026 som jag tycker brummar väl mycket.
Bilagor:
#14 - 26 oktober 2009 12:25
Jättesvårt att säga, det är ju inte helt tyst.

Det låter betydligt mer än det lilla innefiltret jag hade tidigare men det låter mindre än en modern PC.
#15 - 6 november 2009 20:32
Nu har jag fått göra rent filtret för första gången, orkade knappat sätta vattenytan i rörelse när det stog på max.

Det betyder att det bara klarade två veckor från nytt till första rengöringen, är detta normalt?
#16 - 6 november 2009 20:55
Det låter som du har ett grymt smutsigt akvarie ;)

Mina ytterfilter till mitt 720 liters kar är 2 stycken eheim 2028 proII och dom rengör jag max en gång om året.
#17 - 6 november 2009 20:56
Alternativt har väldigt välpackat med filtermaterial i filtret och det satts igen på nåt onormalt vis ?
#18 - 6 november 2009 21:28
drd skrev:
Alternativt har väldigt välpackat med filtermaterial i filtret och det satts igen på nåt onormalt vis ?

Jag tycket bara det var det vita filtret som var igensatt.

I följande ordning uppifrån sitter filtreringen:

- Blått grovt filter
- Tunt vitt filter som inte är grovt alls
- Runda kulor
- Tefatsmojjar
- Makaroner

och det var det tunna vita filtret som kändes igensatt, allt annat såg ganska bra ut.

Annons