Nytt filter, inner eller ytter?

#1 - 26 juli 2014 14:35
Hej!
Har fått ett 375 L akvari med ca 30 småfiskar så som, Sorgmanteltetra,tigerbarbar och lite små tetror.
har just nu en Eheim innerfilter och en billigare pump, men mitt vatten har förmågan att bli lite gultonat.

Funderar på att skaffa Ytterfilter som är lite rejälare, och kollar på Hydor: http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/hydor/346117?gclid=CKvZ-bGZ478CFYsMcwodEHwABQ

Någon som vet hur detta är?

Eller måste man köpa de riktigt dyra?

//Ronny
#2 - 26 juli 2014 14:49
Vilket av följande filter hade du tänkt att skaffa?
#4 - 26 juli 2014 14:58
Tänkte på de största för 600L
Kom inte någonstans på din länk?
#5 - 26 juli 2014 15:49
Lysrör i sorter som dagsljus ger ett gulare vatten har jag för mig...Är vattnet gult även utanför akvariumet??
#6 - 26 juli 2014 16:20
henrikl skrev:
Lysrör i sorter som dagsljus ger ett gulare vatten har jag för mig...Är vattnet gult även utanför akvariumet??

Tyvärr är vattnet även gult när man tar ut de. Dock har de blivit mindre seda jag tog bort en rot.
Men mitt filter blir är ett eheim 1200 xl men de bli slichit direkt. Får tvätta själva filtrena 1 gång i veckan.
#7 - 27 juli 2014 06:42
Zothera skrev:
Hej!

Har fått ett 375 L akvari med ca 30 småfiskar så som, Sorgmanteltetra,tigerbarbar och lite små tetror.

har just nu en Eheim innerfilter och en billigare pump, men mitt vatten har förmågan att bli lite gultonat.

Funderar på att skaffa Ytterfilter som är lite rejälare, och kollar på Hydor: http://www.zooplus.se/shop/akvarium/filter_pumpar/externa_filter/hydor/346117?gclid=CKvZ-bGZ478CFYsMcwodEHwABQ

Någon som vet hur detta är?

Eller måste man köpa de riktigt dyra?

//Ronny

Har haft Hydor i mer än ett år nu och tycker det är riktigt bra. Faktiskt det bästa ifall jag jämför med ytterfilter jag haft tidigare,
som t.ex. Eheim, Sera. Ett plus är form/design som gör att filtret lätt passar in i akvariebänken utan att ta för mycket plats.
#8 - 27 juli 2014 06:50
Får väl tillägga att ett filter inte löser problemet med gulfärgat vatten, utan möjligen filtrering med aktivt kol. Men det är ju bättre att hitta orsaken till vad som färgar vattnet blir gult, bör ju komma från bottensubstrat, inredning?
#9 - 27 juli 2014 07:09
Gult vatten är för mig organiskt, rot/växter/matrester/bajs.
Av det jag provat fungerar regelbundna vattenbyten tillsammans med ozon bäst när jag vill få klart vatten. Det tar även den feta hinnan som blir på vattenytan ibland.
#10 - 27 juli 2014 07:59
Tack för hjälpen.
Hade ni hellre valt att lägga 1400 på hydor eller skall man börja med ett begat?

Annons