Nytt hem till malawi-250L

#1 - 20 maj 2010 20:54
Som vissa här har luskat lite om o vissa vet (nubi o gonzo tex) så har hannes skaffat ett nytt akvarium. nummer 6...(fan va de börjar bli många nu.)

Gjorde en bra affär med Gonzo44 och nu ska mina malawi få flytta från 170L till enorma 250L :D

Akvariet är 110x45x50 (L B H)

Från början var det en ram runt karet, med nån metall skydd för kanterna. Vill jag inte ha så jag gav mig i kast med att få bort den.
Meeen sikket jäkla jobb. Den var ju fast-silikonad i glaset, både på kanterna o på "toppkanten".

Försökte först att skära bort silikon med rakblad men det hjälpte ju föga.
Det fick bli att ta fram sågen o såga den i delar o sen dra/slita bort bitarna med all kraft jag hade.
Tog två dagar! sååå ont i fingrarna nu.

Iaf. ramen o kanterna borta. Inser att jag inte kommer få bort bottenramen men känner ändå att jag kan behålla den då karet inte är särskillt kanon-precisons-limmat så den ger ett bättre stöd mot underlaget än vad glaset skulle gjort.

Av gonzo köpte jag med en dammig, brun T8-ramp. mest för att ha nånting.
(har lite ideer om att ha det som yngelkar innnan all utrustning är färdigköpt/byggd)

Lite bilder :D

1. just hemtaget. skitigt som fan.
2. testfyllning.
3. testfyllning (håller tätt)
4. första biten loss..faan va jobbigt
5. kanten
#2 - 20 maj 2010 20:57
mer bilder:

1.kanten igen. bakkanten för övrigt. lite chippad o så. inte så snyggt
2. såg
3.mera borta...puh.
4.ännu mer borta...
5. hörnet. maassa silkon som ska bort.
#3 - 20 maj 2010 20:59
mer bilder:
1 o 2.KLAR. helt slut
#4 - 20 maj 2010 21:06
Dom två sista bilderna är väldigt snygga!
#5 - 20 maj 2010 21:07
Du Lyckades!! Bra gjort, blev ju himla bra!! Själv skulle jag aldrig ens komma på iden kan jag säga! Kan tro det var himla svårt o slitigt. Men värt det i slutänden, du ville ju VERKLIGEN få bort ramen.
#6 - 20 maj 2010 21:08
Ringde Micke nere på DM idag o smet ner efter jobbet o köpte mig en bakgrund.
Vickson: det blev en sånhär! inget av det vi prata om :D

men den måste sågas till då den är 150cm lång fast tvådelad.
såå jag fick åka till classe ohlsson o köpa mig en fogsvans.

köpte även billiga lysrör som jag kunde ha till rampen.Tanken var ju att den bara ska vara temporär o att jag ska bygga eller köpa en T5 armatur.

meen nu börjar jag tänka om. ska nog bygga en ramp, men varför inte köra med T8 armaturen jag har.
Kjell skrev i nån tråd att skillnaden mellan t5 o t8 är typ bara 10%, men om man använder reflektorer blir skillnaden typ 300%
[COLOR=Red]
behöver tips o råd där folk!![/COLOR]

så vad tror ni om detta.
tanken är som sagt att malawisarna ska flytta dit.Befintligt grus o sten kommer användas. Dvs Vitt grus o Faxe kalksten.
#7 - 20 maj 2010 21:10
pontulf skrev:
Dom två sista bilderna är väldigt snygga!

tack. vad tycker du om de senaste då :P

Du Lyckades!! Bra gjort, blev ju himla bra!! Själv skulle jag aldrig ens komma på iden kan jag säga! Kan tro det var himla svårt o slitigt. Men värt det i slutänden, du ville ju VERKLIGEN få bort ramen.

tackar! a det var ett jääkla jobb som sagt. bra sur o et antal svordomar! men har jag gett mig fan på att nått ska gå så går det tillslut.
#8 - 20 maj 2010 21:15
Men jädrar vilken handyman du är! *impad* Den bakgrunden är skitsnygg, betydligt mer autentisk än de vi pratade om. Hur mycket fick du ge för den?
#9 - 20 maj 2010 21:17
500:- nått som han grävde fram från bakom lagret typ .haha
#10 - 20 maj 2010 21:18
tack :D ja jag är nöjd med den. men den måste sågas till o silikonas ihop.

låt oss säga att jag fick ett bra pris iaf. ;)
#11 - 20 maj 2010 21:29
hannesc skrev:
tack :D ja jag är nöjd med den. men den måste sågas till o silikonas ihop.

låt oss säga att jag fick ett bra pris iaf. ;)

Ja men du har ju köpt en sprillans fogsvans och kan det där med att silikona så det borde ju inte vara några problem. Annars kan du alltid lämna in det till en glasmästare - kan rekommendera en jättebra i Borlänge. Hö hö.

Meh! Du kan ju inte göra så heller. Såg ju fram emot att få bli grön av avundsjuka och gnissla tänder. :p
#12 - 20 maj 2010 21:32
vickson skrev:
Ja men du har ju köpt en sprillans fogsvans och kan det där med att silikona så det borde ju inte vara några problem. Annars kan du alltid lämna in det till en glasmästare - kan rekommendera en jättebra i Borlänge. Hö hö.

haha! aa ge mig hans nummer :P (ne..)

Meh! Du kan ju inte göra så heller. Såg ju fram emot att få bli grön av avundsjuka och gnissla tänder. :p

mm men risk för att folk kanske kommer springa till DM o tjata "meh! hannes fick ju en sånhär för de o de!" osv så vill jag inte berätta priset.
nu vet ju inte jag om micke gav mig ett "extra" bra pris eller om han hade sålt den för det till vem som helst men jag är jävligt nöjd o det är huvvesaken :P
#13 - 20 maj 2010 21:35
ska tilläggas här med att jag kommer silikona om karet. även fast det höll tätt så är det verkligen dåligt på sina ställen. o bättre göra det nu när jag har alla grejjer som behövs hemma :D
#14 - 20 maj 2010 21:36
hannesc skrev:
haha! aa ge mig hans nummer :P (ne..)

Fegis.

mm men risk för att folk kanske kommer springa till DM o tjata "meh! hannes fick ju en sånhär för de o de!" osv så vill jag inte berätta priset.

nu vet ju inte jag om micke gav mig ett "extra" bra pris eller om han hade sålt den för det till vem som helst men jag är jävligt nöjd o det är huvvesaken :P

Eh.. och igen.. Fegis.

:p
#15 - 20 maj 2010 21:37
hannesc skrev:
ska tilläggas här med att jag kommer silikona om karet. även fast det höll tätt så är det verkligen dåligt på sina ställen. o bättre göra det nu när jag har alla grejjer som behövs hemma :D

Skryt skryt, bara skryt. Men jag ÄR impad!
#16 - 20 maj 2010 22:04
Om rampen är en standard typ zooline aluminium så lär det bruna vara vinyltejp som lätt går att pilla loss.. ;)
#17 - 20 maj 2010 22:07
Gaffel skrev:
Om rampen är en standard typ zooline aluminium så lär det bruna vara vinyltejp som lätt går att pilla loss.. ;)

ska inspekteras. saken är den att jag tycker ramperna är lite fula o detta ska funka lite mer disignmässigt in i rummet med så jag kommer nog ändå bygga en ramp. för att få det lite snyggare liksom.

kan ju skrova loss själva installationen o sätta in i min hemma byggda.
#18 - 20 maj 2010 22:34
Vad heter bakgrunden? Den såg riktigt bra ut, även om det inte är alls vad jag letar efter.
Bilagor:
#19 - 21 maj 2010 06:33
iiiiiiih vad snyggt!! Karet är långt ifrån klar och redan nu är det super super super snyggt!! Duktigt Hannes :)

Täckramp blir kanoners, du behöver då INgen täckglas och fiskarna kommer att hålla sig i karet. Dessutom om du ska ha snäckor har du ett ställe där de kan lägga ägg :)
(tänker på att du bygger en ramp som en jewel 180l) De är mkt praktiska.

Tycker du gör rätt i att silikona om allt :)
#20 - 21 maj 2010 06:35
Vad heter bakgrunden? Den såg riktigt bra ut, även om det inte är alls vad jag letar efter.

den heter "hmm-nått-jag-hittade-under-lite-kartonger-på-lagret,-det-är-nog-nått-jag-köpte-in-nån-gång-som-jag-behöver-kolla-upp-vad-det-är-för-märke-märke"!
#21 - 21 maj 2010 06:37
Nubi skrev:
iiiiiiih vad snyggt!! Karet är långt ifrån klar och redan nu är det super super super snyggt!! Duktigt Hannes :)

Täckramp blir kanoners, du behöver då INgen täckglas och fiskarna kommer att hålla sig i karet. Dessutom om du ska ha snäckor har du ett ställe där de kan lägga ägg :)

(tänker på att du bygger en ramp som en jewel 180l) De är mkt praktiska.

Tycker du gör rätt i att silikona om allt :)

precis nubi. långt kvar! men tack för komplimangen! :D

ne precis men jag har insett att jag antingen behöver bygga en sarg eller ett stag i mitten för annars riskerar karet att bukta ut. känns som att en sarg kan vara bra för så kan rampen vila på den förmodligen.
#22 - 21 maj 2010 06:37
hannesc skrev:
den heter "hmm-nått-jag-hittade-under-lite-kartonger-på-lagret,-det-är-nog-nått-jag-köpte-in-nån-gång-som-jag-behöver-kolla-upp-vad-det-är-för-märke-märke"!

Sånt märke ha jag hört talas om ;)
#23 - 21 maj 2010 06:52
#24 - 21 maj 2010 09:01
hannesc skrev:

Made in peoples republic of China ;)
#25 - 21 maj 2010 09:17
made in the republic of who-the-f**k-knows. haha

men förmodligen kina ja
#26 - 21 maj 2010 19:46
Lite flera bilder vet ja :)
#27 - 21 maj 2010 20:34
hannesc skrev:

Hehe det där uttalandet om bakgrunden låter som Mickes...
troligen är det liknande den som jag har.. den heter terra någonting om den är mörk på baksidan och stenhård.. funkade lysrampen? karet blev mycke snyggare utan ram...
mitt grafik kort är paj i min dator :( hoppas på att få det (bakat) igen..
mem denna tråden måste följas.. jag får böna och be att få gå in på mina kompisars datorer då o då för att kolla:D
#28 - 23 maj 2010 10:43
Upp med dig Hannes! Det är lunchtid och dags att upp och fota lite!! :)
Ner med händerna i karet och börja landscaing lite ;)
BIlder bilder bilder :)
Bakfylla är ingen ursäkt :P
#29 - 23 maj 2010 11:25
tyst med dig nubi.. prata in så högt!....är lite sliten här...(ingen baksmälla dock)

jaja..jaag skaa jobba med karet idag..förhoppnigsvis
#30 - 23 maj 2010 11:27
hannesc skrev:
tyst med dig nubi.. prata in så högt!....är lite sliten här...(ingen baksmälla dock)

jaja..jaag skaa jobba med karet idag..förhoppnigsvis

Skulle du inte träffa dendära kompisen idag kl 12 och hjälpa honom??
#31 - 23 maj 2010 12:05
vaaaa?
#32 - 23 maj 2010 12:06
hannesc skrev:
vaaaa?

Har du glömt bort?! du berättade att du skulle vara upptagen hela söndagen för du skulle hjälpa ngn kompis...har du förträngt det??
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.LURAD!!!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
#33 - 24 maj 2010 14:38
Just de hannes du skulle ju inte bli bakis.. limma me dej nu och bilder:d:d:d
Bilagor:
#34 - 24 maj 2010 18:50
Nubi skrev:
Har du glömt bort?! du berättade att du skulle vara upptagen hela söndagen för du skulle hjälpa ngn kompis...har du förträngt det??

.

.

.LURAD!!!!! HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

kuuul nubi...kul..( jag började faktiskt bli lite orolig att jag hade lovat nån något :P )

gonzo44 skrev:
Just de hannes du skulle ju inte bli bakis.. limma me dej nu och bilder:d:d:d

mmmm jag vet...men jaja...

i vilket fall så har jag tagit bort massa silikon nu.
gonzo! du som har limmat för. räcker detta? skall göra rent ordentligt först så klart!
#35 - 24 maj 2010 18:52
hannesc skrev:
kuuul nubi...kul..( jag började faktiskt bli lite orolig att jag hade lovat nån något :P )

gonzo! du som har limmat för. räcker detta? skall göra rent ordentligt först så klart!

Nice att det börjar ta form! :D
#36 - 24 maj 2010 18:54
mmm men än är det mycket kvar.
listan är som följer typ

-silikona om
-till glasmästaren för att få ett par glasbitar som stag
-silikona dit stag
-tät-testa
-bygg bänk
-kapa till bakgrund
-silikona dit bakgrund
-bygg lysramp

typ...ungefär
#37 - 24 maj 2010 19:03
hannesc skrev:

jo det räcker, tvätta noga bara..
hur ska du sätta stagen??
tips... om du ska limma dom en bit ner i karet asså 2-3cm så kapa ett par lagom stora reglar som du kan lägga glaset på när du limmat,, förstår du hur jag menar??:p
#38 - 24 maj 2010 19:32
gonzo44 skrev:
jo det räcker, tvätta noga bara..

hur ska du sätta stagen??

tips... om du ska limma dom en bit ner i karet asså 2-3cm så kapa ett par lagom stora reglar som du kan lägga glaset på när du limmat,, förstår du hur jag menar??:p

tänkte om det räckte med ett stag i mitten. . man kanske får sätta en glas kant i varje kortsida o sen ett stag i mitten. om jag ska ha täckglas liksom ..men det är ju inte säkert att jag ska ha det så

aa jag är med vad du menar. ska "låna lite trä av far min i helgen tänkte jag.. måste mäta lite på karet innan då

tycler du att man ska ha ett par glasbitar som staget vilar på? typ så här:

kanske bli lättast kom jag på nu. svårt att få måttet på glaset att stämma på milimeterna annars.
Bilagor:
#39 - 24 maj 2010 19:36
hannesc skrev:
mmm men än är det mycket kvar.

listan är som följer typ

-silikona om

-till glasmästaren för att få ett par glasbitar som stag

-silikona dit stag

-tät-testa

-bygg bänk

-kapa till bakgrund

-silikona dit bakgrund

-bygg lysramp

typ...ungefär

Härlig lista ju :p. Har du att göra ;).
#40 - 25 maj 2010 08:27
Nice Hannes!! :)
#41 - 25 maj 2010 19:19
hannesc skrev:
tänkte om det räckte med ett stag i mitten. . man kanske får sätta en glas kant i varje kortsida o sen ett stag i mitten. om jag ska ha täckglas liksom ..men det är ju inte säkert att jag ska ha det så

aa jag är med vad du menar. ska "låna lite trä av far min i helgen tänkte jag.. måste mäta lite på karet innan då

tycler du att man ska ha ett par glasbitar som staget vilar på? typ så här:

kanske bli lättast kom jag på nu. svårt att få måttet på glaset att stämma på milimeterna annars.

Jo du kan ha ett par bitar som staget vilar på det blir lättare att limma då.
kan ske ska limma ett par på kortsidorna med ifall du skulle behöva täck glas:)
#42 - 26 maj 2010 08:58
Nubi skrev:
Nice Hannes!! :)

tack!
gonzo44 skrev:
Jo du kan ha ett par bitar som staget vilar på det blir lättare att limma då.

kan ske ska limma ett par på kortsidorna med ifall du skulle behöva täck glas:)

a jag kommer nog göra det. fast det beror ju på om jag behöver täckglas eller inte. fortfarande inte klar i den frågan.
#43 - 26 maj 2010 09:22
:DNär ska du limma vi väntar med spänd förväntan:D
#44 - 26 maj 2010 09:25
gonzo44 skrev:
:DNär ska du limma vi väntar med spänd förväntan:D

Ja det gör vi! (Går det inget vidare har jag numret till en glasmä....)
#45 - 26 maj 2010 09:51
vickson skrev:
Ja det gör vi! (Går det inget vidare har jag numret till en glasmä....)

Bra glasmästare eller Den glasmästaren???;)
Bilagor:
#46 - 26 maj 2010 09:53
gonzo44 skrev:
Bra glasmästare eller Den glasmästaren???;)

*asg* Den sistnämnde men förhoppningsvis både och (vilket återstår att se).
#47 - 26 maj 2010 10:03
haha! aa jag ska hem till värnamo i helgen o hjälpa mor o far o då tänkte jag såga till lite trä för att ha som stöttor. o sen måste jag hitta tid att åka till glasmästaren ( nej vickson inte din jä**a mästare utan min som är rätt bra) för att skaffa glas till stagen.

men kanterna kan jag ju limma i förväg. får se om jag hinner ikväll :D

några råd på vägen gonzo?

btw så tömde jag en rödzebrahona på 9 yngel i förrgårkväll o när jag kom hem igår hade en ny hona fått pelikanhaka. haha!

o jag har två yngel som lever i det stora karet nu. den största av dom är faktiskt ute o simma med de andra. roligt!
#48 - 26 maj 2010 10:25
råd på vägen??
ok maskera skarvarna, skaffa dej en bra skarv skrapa (annars är pekfingret bra)
lägg inte på för mycket silikon doppa fingret/skrapan i såpa vatten eller liknande så det inte klabbar fast
lägg på silikon tryck till det med fingret/skrapan försök att bara dra en gång, börja nerifrån,
dra bort maskeringstapen innan silikonet härdar....
kul med ynglen:d
#49 - 26 maj 2010 10:29
Grattis till alla yngel surputte!
#50 - 26 maj 2010 10:53
gonzo44 skrev:
råd på vägen??

ok maskera skarvarna, skaffa dej en bra skarv skrapa (annars är pekfingret bra)

lägg inte på för mycket silikon doppa fingret/skrapan i såpa vatten eller liknande så det inte klabbar fast

lägg på silikon tryck till det med fingret/skrapan försök att bara dra en gång, börja nerifrån,

dra bort maskeringstapen innan silikonet härdar....

kul med ynglen:d

taget. en lagom sträng då antar jag.

vickson skrev:
Grattis till alla yngel surputte!

jag är inte sur.. bara trött:P haha
#51 - 26 maj 2010 10:57
Trött??? hänger helgen kvar än???:D:d
#52 - 26 maj 2010 11:08
gonzo44 skrev:
Trött??? hänger helgen kvar än???:D:d

haha. nejnej. men jag var i sthlm hela dagen igår. åkte 6 o kom hem 22. men vi tog så klart ett par kalla i bistron på vägen hem med :P
#53 - 26 maj 2010 18:15
limmar skarv 1 nu!! :D
#54 - 26 maj 2010 19:25
hannesc skrev:
limmar skarv 1 nu!! :D

bra bara 7kvar BILDER
#55 - 26 maj 2010 19:51
äh! tar inte botten. tyckte den var okej faktiskt! bara fixar till på vissa ställen.
bilder here we come!

btw hur gör man för att få in fler bilder än 5 i varje inlägg??
#56 - 26 maj 2010 19:54
fler.
#57 - 26 maj 2010 19:59
fler
#58 - 26 maj 2010 20:02
Du laddar upp i flera omgångar bara. ;)
Ser bra ut, du kanske borde köra det här som extraknäck! :D
#59 - 26 maj 2010 20:04
sista för idag. kommer en video med men den tar för jävvla lång tid o ladda upp på YT!

ska tilläggas att den första skarven inte blev toppen men de andra 3 blev fasen kanon!
#60 - 26 maj 2010 20:06

aha du menar..ladda upp-stängfönster o samma procedur igen innan man skickar inlägget! [:-17]

annars tack så mycket!! :D jäkla nöjd om detta är tätt faktiskt.

haha ska försöka övertyga Vickson att h*n ska göra sitt kar själv nu.
#61 - 26 maj 2010 20:14
Mjä. *tveksam*

Men duktig har du varit och jag ser fram emot videon!
#62 - 26 maj 2010 20:19
det tar fasen inte ens 4 min att slikona en skarv. haha!
#63 - 26 maj 2010 20:25
Och jag antar att stolthetskänslan när man är klar är oslagbar! :D ;)
#64 - 26 maj 2010 20:25
Och 4 min för allt vatten att läcka ut om man har otur. :p
#65 - 26 maj 2010 20:33
vickson skrev:

Det handlar mer om noggrannhet och tålamod än ren teknik skulle jag säga, men jag har inte testat att silikona ett kar. Följer du hannesc instruktioner så går det galant. Ta bara och provfyll det när det är klart och läcker det inte då har du en lika säker skarv som en fabriksmonterad.
#66 - 26 maj 2010 20:38

Hannes jag skaffar glas o du limmar jag kan nog få ihop glas till ett 30 tal kar på ett par dagar hinner du limma dom i nästa vecka:d
det ser väldigt bra ut måste jag säga..
#67 - 26 maj 2010 20:43
vickson skrev:

nenene! kommer inte hända. 4 veckor kanske det tar isåfall om det skulle läcka.

Det handlar mer om noggrannhet och tålamod än ren teknik skulle jag säga, men jag har inte testat att silikona ett kar. Följer du hannesc instruktioner så går det galant. Ta bara och provfyll det när det är klart och läcker det inte då har du en lika säker skarv som en fabriksmonterad.

mm grundarbetet är nog det viktigtaste.
o stoltheten vet inga gränser just nu :P

gonzo44 skrev:
Hannes jag skaffar glas o du limmar jag kan nog få ihop glas till ett 30 tal kar på ett par dagar hinner du limma dom i nästa vecka:d

det ser väldigt bra ut måste jag säga..

ha! när mäster gonzo säger att man gjort ett bra jobb då blir man glad!

lätt att jag limmar! fasen vi kommer ju pumpa ut kar till hela Zoopets befolkning ¨på två månader! :D

kommer en video om en timme oxå! bra instruktionsvideo :P haha!
#68 - 26 maj 2010 20:47
hannesc skrev:

lätt att jag limmar! fasen vi kommer ju pumpa ut kar till hela Zoopets befolkning ¨på två månader! :D

Fasen vad coolt det skulle vara!
Är de billiga nog tar jag 3st. :p
Jag blir lite avundsjuk på alla som tar sig ann projekt som dessa och genomför dem. Själv är jag en sådan som tänker göra mycket men hamnar i soffan istället. :(
#69 - 26 maj 2010 20:54
Fasen vad coolt det skulle vara!

Är de billiga nog tar jag 3st. :p

Jag blir lite avundsjuk på alla som tar sig ann projekt som dessa och genomför dem. Själv är jag en sådan som tänker göra mycket men hamnar i soffan istället. :(

blir tokbilliga såklart :P

haha. du får la masa dig upp då. jag kan ju fan inte stoppa mig själv. vilket är skitdumt ekonomiskt. i söndas vakna jag en smula bakis o satte mig vid datorn..."måste ha en grill på balkongen" blocket.se-"el-grill 250:-"-ringer-"aa den finns kvar, o vi ska åt ditt håll i eftermidda."-eftermidda- grillning med öl i hand på balkong i gpda vänners lag :D
#70 - 26 maj 2010 21:11
hannesc skrev:
nenene! kommer inte hända. 4 veckor kanske det tar isåfall om det skulle läcka.

mm grundarbetet är nog det viktigtaste.

o stoltheten vet inga gränser just nu :P

ok det kanske jag håller fast dej vid, han som äger safty-glas (Stort glas företag)
är en före detta brand kollega till mej och vi jagar ihop,så glas är inga problem skulle gå få mycket förmånliga priser på färdigskuret glas
#71 - 26 maj 2010 21:13
vi får ta o prata om detta. ;)
#72 - 27 maj 2010 07:33
filmen uppe!

se så enkelt det är! :D

#73 - 27 maj 2010 07:49
:d Snygg film! Gillar framför allt dina tummen upp mellan momenten som när du är klar blir hela två tummar upp! Juste av dig att lägga ut den. Visst var det inget ljud med? Var det vatten med diskmedel du doppade i eller?

Vad duktig du är! Impad!
#74 - 27 maj 2010 08:01
TACK! ne det var inget ljud med. o ja det var typ diskmedel med lite vatten bara.

som du ser kan du göra det helt själv. går jättefort. det som tar tid är ju att skära bort allt gammalt silikon. jag säger att du ska göra det själv :P silikon. typ 50:- på clas ohlsson. aceton från willys.

men tack så mycket för komplimangen :D
#75 - 27 maj 2010 16:29
Duktigt Hannes!!!! Du borde knåpa ihop en artikel om hur man silikonar ett kar :)
#76 - 27 maj 2010 16:30
Nubi skrev:
Duktigt Hannes!!!! Du borde knåpa ihop en artikel om hur man silikonar ett kar :)

Var det du som hade silikonat karet jag köpte av dig? Eller var det bara det större?
#77 - 27 maj 2010 16:31
Var det du som hade silikonat karet jag köpte av dig? Eller var det bara det större?

Bara de större, 60l är inte så mkt vatten ;)
#78 - 27 maj 2010 16:33
Nubi skrev:
Bara de större, 60l är inte så mkt vatten ;)

Tänkte att du annars gjort ett jäkla bra jobb du med med mitt! :D ;)

hannesc, håller karet tätt? ;)
#79 - 27 maj 2010 16:37
Tänkte att du annars gjort ett jäkla bra jobb du med med mitt! :D ;)

Nope nope, men jag är jävligt duktig :D
Speciellt på de mindre karen,
#80 - 27 maj 2010 19:36
ser mycket bra ut hannesc du får tummen upp av mej:D
#81 - 27 maj 2010 19:36
Bra film! Såg så enkelt ut att man nästan skulle våga prova på själv om behovet skulle finnas!! Kommer bli så bra karet! Kul med yngel oxå!
#82 - 28 maj 2010 16:52
Nubi skrev:

haha! ja jag o gonzo då för han har mer koll o erfarenhet. kanske vore nått faktiskt!

vet ej. inte provfyllt än. o kan inte göra det förens jag skaffat stag från lasmästaren o sen limmat dit. annars risk för utbuktning då ramen är borta. om jag har tur blir det i veckan som kommer.

gonzo44 skrev:
ser mycket bra ut hannesc du får tummen upp av mej:D

tackar mäster gonzo. ;)

Bra film! Såg så enkelt ut att man nästan skulle våga prova på själv om behovet skulle finnas!! Kommer bli så bra karet! Kul med yngel oxå!

klart du vågar! ja väldigt spännande med yngel. har faktiskt två stycken som lever blad de stora fiskarna nu ju. gömmer sig böland stenarna men är ändå ute på äventur då o då. blir lite mer levande nu karet. :)

längtar verkligen tills jag får igång detta. men det är mycket jobb kvar.
kom fram till att jag kommer få flytta det nuvarande. köra igång det igen.sätta upp det nya o starta o sen föra över fiskar. kanske tar en helg eller så.

tar nämlkigen för lång tid att tömma ur det befintnliga o flytta för att sen få upp bänk o det nya karet i lod o allt innan fiskarna kan komma i. så det blir nog att ha ett akvarium stående mitt på golvet ett tag :P
#83 - 29 maj 2010 15:26
Akvarier högt o lågt! Hihi! Är nog bättre att köra båda paralellt med varandra så flytten inte behöver stressas mer än nödvändigt!
Bilagor:
#84 - 30 maj 2010 18:35
Tycker du har blivit lite dåååålig med uppdatering :P
#85 - 31 maj 2010 07:04
men va fasen nubi. jag har inte varit hemma sen torsdags!! jag hjälper mina föräldrar emd renovering som måste bli klar innan min bror tar studenten. så jag har inga helger alls för att jobba med akvariumen. bara vardagar.
#86 - 31 maj 2010 08:30
:dHannes du har ju hela nätterna:d
sova kan du göra sen:p
#87 - 31 maj 2010 19:21
Håller med Gonzo ;)
#88 - 31 maj 2010 19:46
gonzo44 skrev:
:dHannes du har ju hela nätterna:d

sova kan du göra sen:p

Nubi skrev:
Håller med Gonzo ;)

vadå hela nätterna?!? JAG HAR JU INTE VARIT HEMMA!!!

;)
#89 - 1 juni 2010 11:00
hannesc skrev:

;)

Vardags nätterna då:p
#90 - 1 juni 2010 11:03
hannesc skrev:

;)

Dåliga ursäkter har du också. ;)
#91 - 1 juni 2010 15:32
Dåliga ursäkter har du också. ;)

Just det:d;)
#92 - 1 juni 2010 16:58
*hhihihihi* Dåliga ursäkter,
#93 - 1 juni 2010 20:10
äh! jävla plastaskit:P

har iaf beställt glas idag till stag o "lister" o täckglas.

får dom imon o hoppas då på att silikona dit det.

jag har tankebry angående bänk.
tänkte först en bänk av trä
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40136558
som isåfall skulle kapas till mått efter karet med 8 st sånna här ben:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10105290

men jag känner att den kanske blir för "top-heavy" o vinglig? orkar mig inte på ett avancerat bänkbygge då jag inte har tid/pengar/plats att bygga nått advanced.

nån som har någon ide? vill mest att den ska gå att bygga ihop en vardakväll typ:P
#94 - 2 juni 2010 09:28
hannesc skrev:
äh! jävla plastaskit:P

har iaf beställt glas idag till stag o "lister" o täckglas.

får dom imon o hoppas då på att silikona dit det.

jag har tankebry angående bänk.

tänkte först en bänk av trä

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40136558

som isåfall skulle kapas till mått efter karet med 8 st sånna här ben:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10105290

men jag känner att den kanske blir för "top-heavy" o vinglig? orkar mig inte på ett avancerat bänkbygge då jag inte har tid/pengar/plats att bygga nått advanced.

nån som har någon ide? vill mest att den ska gå att bygga ihop en vardakväll typ:P

Det där kommer bli "top-haevy Hannes tack vare att du inte har några stag mellan benen:D:D
Kolla vad lösvirke skulle kosta, dom måttsågar åt dej på dom mesta ställen i stan
jag har själv byggt ett antal såna här "se bild" och det är hur enkelt som helst att skruva ihop hemma sen.... alltså vad du behöver i virkesväg är
1tum2 till ramarna under toppskivan och ben stöd
2tum2 alt, 2tum3 till ben
sen om du inte vill köpa dyr bänk skiva, kan du ta plankor typ 22*100 eller nåt liknande
och lägga ihop till toppskiva.. det är mitt förslag:D (Den bänken kan tu parkera bilen på)
#95 - 2 juni 2010 09:39
tack gonzo. det få bog bli nått sånt. har du nått namn på en bra brädgård typ? där man kan köpa virket?

skriva ihop med trälim o skruv bara då antar jag. kanske några vinkeljärn till benen?
#96 - 2 juni 2010 09:41
o nu är ju jag inte så hemma på tum-måtten. vad är det för mått i cm? :P 2tum3= 45x70 kanske?
#97 - 2 juni 2010 10:10
k-ruta brukar jag handla på, bra priser och god kvalitet
ja 2tum3 är = 45*70
ja skruv och lim
som sagt busenkelt:p
#98 - 2 juni 2010 19:40
Fick hem glas idag. men det var inte jag som hämta dom hos glasmästaren o när jag packar upp (för typ 1 timme sen) så fattas ju mitt 4 cm breda stag i mitten. i stället har jag fått 4 st "lister" som skall sitta på kortsidorna. behöver ju bara två.
blev fan sur för jag har jävligt svårt att ta mig till glasmästaren då de stänger 17 o jag jobar ju i nässjö o är sällan hemma före halv 6 på kvällen. jävligt typiskt. ska ringa dom imon o skälla.

limmade iaf dit "stöden" för staget i mitten.
#99 - 2 juni 2010 19:43
Flitig du är med bänk och allt! Ska bli kul att följa!

Och glasmästare verkar vara opålitliga typer oavsett var i landet man bor.
#100 - 2 juni 2010 19:47
tack vickson! jo det blir för dyert att köpa en bänk! vill ha en bänk som har samma mått som karet nämligen. svårt att hitta har jag märkt.

mjaaoo...detta är dock första gången jag får problem med dom. har funkat utmärkt alla nadra gånger jag varit där :P

men du har säkerligen en poäng;)
#101 - 2 juni 2010 19:55
hannesc skrev:
Fick hem glas idag. men det var inte jag som hämta dom hos glasmästaren o när jag packar upp (för typ 1 timme sen) så fattas ju mitt 4 cm breda stag i mitten. i stället har jag fått 4 st "lister" som skall sitta på kortsidorna. behöver ju bara två.

blev fan sur för jag har jävligt svårt att ta mig till glasmästaren då de stänger 17 o jag jobar ju i nässjö o är sällan hemma före halv 6 på kvällen. jävligt typiskt. ska ringa dom imon o skälla.

limmade iaf dit "stöden" för staget i mitten.
jag tycker du har limmat lite fel... man brukar lägga hela kantlister längs baksidan och front, listerna bör vara 4-5cm breda så att mittstaget har nått att fästa i ordentligt för att få hållfastheten som behövs! Tycker den lilla glasbiten du limmat dit verkar fjuttigt;)
#102 - 2 juni 2010 20:01
åheim skrev:
jag tycker du har limmat lite fel... man brukar lägga hela kantlister längs baksidan och front, listerna bör vara 4-5cm breda så att mittstaget har nått att fästa i ordentligt för att få hållfastheten som behövs! Tycker den lilla glasbiten du limmat dit verkar fjuttigt;)

jo men jag vill inte ha lister längs med hela front o bak. valde mellan sarg eller stag o det blev stag.

biten är faktiskt 40x15x6mm så den är ju enligt dina spec ;) fast jag håller med. ser lite fjuttigt ut. såg bättre ut i huvvet när jag mätte.

vill inte ha nått som stör sikten i akvariet. vill helst inte ha nått stag alls men då riskerar det ju att bukta så det fick bli ett stag.
#103 - 2 juni 2010 20:18
hannesc skrev:
jo men jag vill inte ha lister längs med hela front o bak. valde mellan sarg eller stag o det blev stag.

biten är faktiskt 40x15x6mm så den är ju enligt dina spec ;) fast jag håller med. ser lite fjuttigt ut. såg bättre ut i huvvet när jag mätte.

vill inte ha nått som stör sikten i akvariet. vill helst inte ha nått stag alls men då riskerar det ju att bukta så det fick bli ett stag.

Problemet som jag ser det är att kontaktytan för mittstaget bara blir 6mm, och vete tusan om det är tillräckligt:confused:
#104 - 2 juni 2010 20:18
ser bra ut hannes silikon håller mer än vad man tror....
#105 - 2 juni 2010 21:00
åheim skrev:
Problemet som jag ser det är att kontaktytan för mittstaget bara blir 6mm, och vete tusan om det är tillräckligt:confused:

borde bli 12mm om man räknar med kanten på staget som kommer ligga mot fram- resp. bakruta. asså 6 mm från stödbiten + 6 mm från staget när det är dikt an rutorna.

jag säger dock inte att jag har rätt på nått sätt men jag har ett 120 L akvarium med exakt samma konfiguration, fast då är staget bara 3 cm brett.o där funkar det iaf.
#106 - 2 juni 2010 21:00
gonzo44 skrev:
ser bra ut hannes silikon håller mer än vad man tror....

ja jag känner så med faktiskt. tackar gonzo. om du har vägarna förbi jkpg nån dag så hör av dig så kan du kanske få en kopp kaffe ;)
Bilagor:
#107 - 3 juni 2010 16:04
Japp. då har jag fått staget iaf! får se om jag hinner silikona dit det idag. men stödbitarna blev jääävligt bra. fast jag ska lägga en silikonrand på undersidan med för att hålla upp dom extra mycket.
eller behövs det inte???

iaf! var nere hos folket på DM o köpte lite slang tiull mitt nya Eheim 2213 som kommer användas till det nya karet. kommer ozå köra med innerfilter för att få ordentligt med flås då det är malawi som ska bo där.

så nu samkör jag det filtret i det befintliga 170L malawi karet. hehe två ytterfilter o ett innerfilter där nu.. tokfiltrerat vatten :P

ivilket fall så lyckades jag få Micke att sälja mig en gammal T8 ramp :D så nu har jag iaf belysningen ordnad. nu ska den bara tas ut ur ramperna o byggas in i en hemmabyggd ramp. men det är typ det sista jag kommer göra tror jag.

lite bilder:
#108 - 3 juni 2010 16:27
Bra hannes!! framsteg det gillar vi.. hur har du tänkt rampen??:D
Bilagor:
#109 - 3 juni 2010 16:34
Händiga Hannes! ;) :D
#110 - 3 juni 2010 16:41
hmm jag har tänkt typ en låda. med en list som vilar mot glaskanten. täckglasen ska inte ta någon vikt.

sen delad i mitten så att man kan öppna för servise. eller nu kom jag på att det blir nog att man kan öppna nästan hela locket. täckglasen är ju på "bredden" o luckan på längden så det blir ju inte lätt då :P haha. så typ 75-80% av "taket" ska vara öppningsbart

ps bilden ritade jag innan jag kom att mer av luckan måste kunna öppnas.
#111 - 3 juni 2010 19:43
så då var en listen på kortsidan fastlimmad. pill med mätandet för att få till rätt höjd till kanten. :D silikon som trycks ut runt kanterna kapas så klart bort senare :P

man tager vad man haver så att säga :P
#112 - 3 juni 2010 19:50
Som sagt hannes, du är händig värre! :D
#113 - 3 juni 2010 20:04
Blir ju kanon!! Kul at se att det går framåt! jag behöver oxå köpa bättre lyse,redan efter 2 veckor i nya karet ser växtwerna lite ledsna ut, men har heller inte haft i nån näring vilket kan bidra! Ska bli kul att se när det blir färdigt o malawisarna är i!
#114 - 3 juni 2010 20:11
Som sagt hannes, du är händig värre! :D

haha! japp! gilalr sånt här. det är bara pengar som sätter gränsen hela tiden tyvärr...

Blir ju kanon!! Kul at se att det går framåt! jag behöver oxå köpa bättre lyse,redan efter 2 veckor i nya karet ser växtwerna lite ledsna ut, men har heller inte haft i nån näring vilket kan bidra! Ska bli kul att se när det blir färdigt o malawisarna är i!

vad har du för rör? kanske köra på mer lyse?

aa det komemr bli toknajs:D
#115 - 3 juni 2010 20:15
hannesc skrev:
haha! japp! gilalr sånt här. det är bara pengar som sätter gränsen hela tiden tyvärr...

Det är begränsningar som föder nya idéer och lösningar. ;)
Duu, jag har en hel del planer i mitt huvud. Fixar du dem åt mig? :p
#116 - 3 juni 2010 20:16
haha! berätta så kan jag kolla på´t :P
Bilagor:
#117 - 3 juni 2010 20:18
hannesc skrev:
så då var en listen på kortsidan fastlimmad. pill med mätandet för att få till rätt höjd till kanten. :D silikon som trycks ut runt kanterna kapas så klart bort senare :P

man tager vad man haver så att säga :P

men Hannes en fråga bara varför "lägger" du glaset ner på kortsidorna??? :confused:varför inte utnyttja bredden på glaslisten.. förstår du hur jag menar??:d jag
gillar verkligen mellan läggen du har nertill:p
#118 - 3 juni 2010 20:19
jadu, vad har jag för några rör? För det första är båda ramperna kortare än akvariet.. Akvariet är 125 cm, den ena rampen 100 cm, den andra 110 cm. Båda rören är på 30 w, det ena är ett Philips Aqua-relle, det andra står bara Philpis 30 W på. Vet inte hur många watt man bör ha till ett 300 liters? Gissar att T5 är att föredra..? Det jag har är väl vanliga T8. Eller har jag rört ihop det nu? Är väl T5 som är mer effektiva..?
#119 - 3 juni 2010 20:19
hannesc skrev:

Förresten, vad har du fått för glaspriser när du frågat glasmästare? De verkar ju ha lite koll på läget. I framtiden ska jag prompt ha ett lång men väldigt smalt och lågt kar men har ingen aning om vad det skulle kosta att bygga.
#120 - 3 juni 2010 20:21
hannesc skrev:

Jag har oxå ett par iderer som ligger och samlar damm i det redan tomma utrymmet mellan axlarna:p
Bilagor:
#121 - 3 juni 2010 20:34
Förresten, vad har du fått för glaspriser när du frågat glasmästare? De verkar ju ha lite koll på läget. I framtiden ska jag prompt ha ett lång men väldigt smalt och lågt kar men har ingen aning om vad det skulle kosta att bygga.

väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha:d
#122 - 3 juni 2010 20:43
gonzo44 skrev:
väldigt synd att du bor så långt från jönköping detta får jag ta med från jobbet om jag vill ha:d

Vad är det med Jönköping? Alla verkar ha utmärkta kontakter, ha mängder av material på jobbet och vara händiga som tusan. ;)
#123 - 3 juni 2010 20:47
kanske födda med koskit i byxorna:D:D;)
#124 - 3 juni 2010 20:50
gonzo44 skrev:
men Hannes en fråga bara varför "lägger" du glaset ner på kortsidorna??? :confused:varför inte utnyttja bredden på glaslisten.. förstår du hur jag menar??:d jag

gillar verkligen mellan läggen du har nertill:p

jo för att jag kände mig inte säker på att limma biten "stående" utåt som jag antar att du menar. tvivalr på att de skulle hålla så bra oxå. räcker med de 6 mm för täckglaset. ideen kom nog från det karet jag sålde till min kompis. det har samma konfiguration.

täckglas ca 53x44 cm X2 + 6mm glas sat o lister= 310:- helt okej i min mening.

gonzo44 skrev:

haha! bra gytt! kontacktar dig nästa gång :P

Vad är det med Jönköping? Alla verkar ha utmärkta kontakter, ha mängder av material på jobbet och vara händiga som tusan. ;)

här i småland (kommer ju från värnamo från början) har vi alltid varit händiga o duktiga på att tillverka saker. du har väl hört talas om gnosjö-andan? :)
om inte: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosj%C3%B6andan
#125 - 3 juni 2010 20:53
jadu, vad har jag för några rör? För det första är båda ramperna kortare än akvariet.. Akvariet är 125 cm, den ena rampen 100 cm, den andra 110 cm. Båda rören är på 30 w, det ena är ett Philips Aqua-relle, det andra står bara Philpis 30 W på. Vet inte hur många watt man bör ha till ett 300 liters? Gissar att T5 är att föredra..? Det jag har är väl vanliga T8. Eller har jag rört ihop det nu? Är väl T5 som är mer effektiva..?

aa du har vanliga t8. kör jag med på till detta karet. fast det ska ju itne vara så myclet växter.

tips då : skaffa ett bättre rör. aqua-rellen är bra men det andra kan du byta mot nått bättre.

sen kan du skaffa reflektorer! ökar effekten med dett dubbla minst.
jag kommer nog köra med reflektorer..kaaanske. :P
#126 - 4 juni 2010 05:19
Ja, får fixa det! Men skulle gärna ha ramp som är lika lång som akvariet iaf, ser skumt ut med för korta tycker jag! Har ju provat o köpa papegojblad, men de trivs ju inte alls, troligen pga dåligt ljus, och för den delen taskigt med näring. Ska in till DM på sön tänkte jag, köpa växtnäring. Har de reflektorer där? Eller finns det på nåt annat bra ställe? Såg förövrigt att arken zoo finns i jönk? Det är nytt?

Vad behöver du reflektorer till om du inte ska ha några växter direkt?
#127 - 4 juni 2010 05:56
ja de har reflektorer. annars finns det ju att köpa på internet. guldfiskenzoo har nåra bra o pwss finns ju alltid :P

ne jag tänkte ha reflektorer först när jag bara hade 2 rör. men nu köpte jag ju till en ramp till så det behövs nog inte:P
#128 - 4 juni 2010 08:30
:dHörreru! Hur går det med bygget? Sitt inte och slösurfa utan knåpa ihop bänken nu din latmask - jag vill ju se hur det går!
#129 - 4 juni 2010 08:39
hörreru! jag är nju på jobbet! svårt att bygga då :P får bli nästa vecka då jag inte är hemma i helgen. bror som tar studenten om en vecka så jag har varit hemma hos föräldrarna 4 helger i rad nu o hjälpt dom med renoveringen som måste blir klar denna veckan.
#130 - 4 juni 2010 08:45
Men alltså, det måste väl päronen förstå att det sitter ett gäng akvarister och biter ner naglarna i spänd förväntan över ditt bygge - och det måste ju gå före en fånig renovering. Eller kanske inte. :p
#131 - 4 juni 2010 08:54
jo de vet de om o de suckar djupt o skakar på huvvet o försöker predika om ekonomi o att jag "borde väl köpa klart lite möbler nu istället för akvarium".

men jag har faktiskt blivit anställd av dom den här gången. eftersom det rör sig om ca 5 helger i rad har jag faktiskt fått en liten peng. ( btw första gången nånsin i mitt liv som jag fått pengar av mina föräldrar)
#132 - 4 juni 2010 09:02
Haha, dina föräldrar kan inte ha det lätt. Ser framför mig hur du ligger på en säng av lite hö i två sopsäckar med allt omkring dig i hyllor gjorda av banankartonger och tittar på dina påkostade burkar.

Hoppas du får en kul helg så ser jag fram emot nästa vecka när du börjar bygga igen!
#133 - 4 juni 2010 09:14
haha! det är inte riiiiktigt så illa, men fan inte långt ifrån :P
#134 - 4 juni 2010 09:36
:DDu har väl en kaffe bryggare?? efter som du lovat mej kaffe:D
#135 - 4 juni 2010 11:23
snabbkaffe med vattenkokare gonzo...sry...
#136 - 4 juni 2010 11:46
hannesc skrev:
snabbkaffe med vattenkokare gonzo...sry...

jaja det är kaffe det me:D
#137 - 4 juni 2010 12:15
gytt!" :D
#138 - 7 juni 2010 22:07
Hur går det och skyll inte på blåsor och flisor på händerna och en bränd rygg :P
#139 - 8 juni 2010 17:56
Just de!!! o hör sen!!:d:p
#140 - 8 juni 2010 18:17
gonzo44 skrev:
Just de!!! o hör sen!!:d:p

Heheh, man får höra en massa ursäkt. ;)
#141 - 8 juni 2010 18:29
Ursäkter hela tiden var är han nu tex??? massa tid slösas bort
#142 - 8 juni 2010 18:53
gonzo44 skrev:
Ursäkter hela tiden var är han nu tex??? massa tid slösas bort

I den farten lär han aldrig få sina kar lika läckra som dina ;)
#143 - 8 juni 2010 19:22
det är nog inte så svårt.. som det är nu så har jag ett 225L fullt med växter som måste i 720L men av någon anledning har dom inte kommit dit än kan det vara att man är lite lat eller målar huset.. jag hade tippat på lat
#144 - 8 juni 2010 19:29
gonzo44 skrev:
det är nog inte så svårt.. som det är nu så har jag ett 225L fullt med växter som måste i 720L men av någon anledning har dom inte kommit dit än kan det vara att man är lite lat eller målar huset.. jag hade tippat på lat

Vid 18 års ålder är det inte svårt alls att vara lat :)
Har en känsla av att jag lär betala för detta *skratt*
#145 - 8 juni 2010 19:35
ha!! skämmes tamefan! just nu silikonar jag dit den andra listen.

ska silikona lite i botten med. i hörnen tänkte jag.
#146 - 8 juni 2010 19:36
Nubi skrev:
Vid 18 års ålder är det inte svårt alls att vara lat :)

Har en känsla av att jag lär betala för detta *skratt*

hörrödu!! jag e då jävlar inte 18!! häda inte nubi. då kommer du inte till himlen![:(!]
#147 - 8 juni 2010 19:45
Haha! It's alive.

Jag trodde att du skulle låta dem fortsätta retas till årsskiftet, Hannesc. *flin*

Nubi är nog redan gocke, som vi säger i norrland. XD

...åh, tjusig limning btb!
#148 - 8 juni 2010 19:48
yes its alive!!! :D

gocke?? översätt till svenska pickles

o tack för komplimang :D
#149 - 8 juni 2010 19:52
Ja Pickels vad är Gocke Det låter inte bra alls för en sörmlänning *skratt*

Jävlar om inte det är tätt efter din limmning *hehe*
#150 - 8 juni 2010 19:53
Norrländska är aka rikssvenska! Det vet alla. ; P

Gocke som i färdig. Körd. Gocke som i - Nubi har nog redan problem med den himmelska logistiken precis som resten av oss. ^^

Förlåt för all the OT i din tråd, Hannesc.
#151 - 8 juni 2010 19:58
Pickles skrev:
Norrländska är aka rikssvenska! Det vet alla. ; P

Gocke som i färdig. Körd. Gocke som i - Nubi har nog redan problem med den himmelska logistiken precis som resten av oss. ^^

Förlåt för all the OT i din tråd, Hannesc.

Ahahaha! Nä men dra röven i backen du menar Screwd ;) mkt mkt riktigt.

Det blir OT trådar eftersom han skämt bort oss så duktigt med flitiga uppdateringar för att sen "jobba hela helgen". Hörde att han hade bränt sig på ryggen...det gör man bara om man somnar på magen ute i solen

H Sorry för alla OT.
#152 - 8 juni 2010 20:00
hannesc skrev:
hörrödu!! jag e då jävlar inte 18!! häda inte nubi. då kommer du inte till himlen![:(!]

Jesus died for all my sins ;)
#153 - 8 juni 2010 20:09
Nubi skrev:

Det blir OT trådar eftersom han skämt bort oss så duktigt med flitiga uppdateringar för att sen "jobba hela helgen". Hörde att han hade bränt sig på ryggen...det gör man bara om man somnar på magen ute i solen

eller rensar tonvis med rabatter. ;)
#154 - 8 juni 2010 20:10
hannesc skrev:
eller rensar tonvis med rabatter. ;)

somnat på gräsmattan tycker jag låter bättre :p
#155 - 8 juni 2010 20:20
En reko översättning. Gocke equals Screwed.:d Det ska jag sprida, Nubi... även om min variant kändes en smula mer finkänslig.

Äsch! Rensar man rabatten utan kläder ger det tydliga signaler om att man TÄNKT slappa, Hannesc, och alla vet att det är tanken som räknas.
#156 - 8 juni 2010 20:23
Pickles skrev:
En reko översättning. Gocke equals Screwed.:d Det ska jag sprida, Nubi... även om min variant kändes en smula mer finkänslig.

Äsch! Rensar man rabatten utan kläder ger det tydliga signaler om att man TÄNKT slappa, Hannesc, och alla vet att det är tanken som räknas.

Touché *hihi*
Bilagor:
#157 - 8 juni 2010 20:25
Nubi skrev:
Jesus died for all my sins ;)

inte konstigt att han dog tidigt:D:D:D;)
#158 - 8 juni 2010 20:34
så. lite mer silikonat. lagt stödfog under stödbitarna till staget imitten. o silikonat lite botten osså.
#159 - 8 juni 2010 20:38
ser bra ut hannes duktig är du:)
Bilagor:
#160 - 8 juni 2010 20:39
Ser mycket enkelt ut! Jag ska ha det i åtanke.
#161 - 8 juni 2010 20:39
Hannesc, när jag ser vad du bygger så skriker min hjärna:
- JAG VILL HA GLAAAAAAAS!
:D
#162 - 8 juni 2010 20:49
gonzo44 skrev:
ser bra ut hannes duktig är du:)

tack mäster!

Pickles skrev:
Ser mycket enkelt ut! Jag ska ha det i åtanke.

det är mycket enkelt! grundarbetet är ALLT. bort med gammalt silikon. rent med diskmedel/vattenfuktad trasa, torka rent, torka med aceton för att få bort all fett, maskeringstejp, silikon, smeta ut fogen med diskmedeldränkt finger. bort med maskering. smeta till en sista gång o sen klart! :D

Hannesc, när jag ser vad du bygger så skriker min hjärna:

- JAG VILL HA GLAAAAAAAS!

:D

men bygg då för fasen :D skitkul att ha ett litet projekt igång såhär :D
#163 - 8 juni 2010 20:53
Jag måste få tummen ur och ge mig ut efter billigt glas i intressanta mått! :D
#164 - 8 juni 2010 20:55
hör med glasmästeriet. ;) mått får du ju beställa. de brukar ta betalt för arbetstid mer än material. så ett antal fyrkantiga glasbitar går rätt fort att kapa till så det blir nog itne sååå snordyrt. för silikonar man själv så kommer man ju undan maaassa timmar hos glasmästaren.
#165 - 8 juni 2010 20:57
Jag kommer ihåg att min storebror klistrade ihop ett terrarium till mig när han var femton. *ler* Ett nittioliters som vi sedan kunde ha vatten i utan att det läckte - så jag anar att du har rätt. Det känns bara så avlägset när man ser alla proffsiga hobbybilder. Verkar som om alla har klämmor och utrymme och hela faderullan hemma som av en händelse. Som en TV-kock:
"men det har jag redan förberett!". ^^
#166 - 8 juni 2010 21:04
ha! fasen jag har en två på 60m2 med snart 6 akvarium,. haha! du har la för fasen en villa kompis! utrymme är inte ditt problem tror jag :P haha.

sjuka är att jag har verkligen köpt en hel del verktyg enbart för detta projektet. fogsvans,skruvdragare,silikon,silikonspruta,klämor,tvingar osv..haha...känns helt naturligt att köpa dom men sen när man tänker efter så; " vad fasen ska jag med en fogsvans till i min lgh sen??" haha
#167 - 8 juni 2010 21:53
hannesc skrev:
ha! fasen jag har en två på 60m2 med snart 6 akvarium,. haha! du har la för fasen en villa kompis! utrymme är inte ditt problem tror jag :P haha.

sjuka är att jag har verkligen köpt en hel del verktyg enbart för detta projektet. fogsvans,skruvdragare,silikon,silikonspruta,klämor,tvingar osv..haha...känns helt naturligt att köpa dom men sen när man tänker efter så; " vad fasen ska jag med en fogsvans till i min lgh sen??" haha

haha! verktyg kan alltid va bra att ha...fogsvans funkar alldeles utmärkt till att dela på kokosnötter med märkte jag häromdan;):D
#168 - 9 juni 2010 14:11
jo jag hittar säkert nått. tex kapade jag till trallgolv till mina balkong igår. men den absoluta anledningen till att jag köpte tex fogsvansen var för att kunna kapa bakgrunden. :D
#169 - 10 juni 2010 09:28
Nice Hannes! Ser riktigt niiice ut :)
#170 - 10 juni 2010 09:28
tackar!
#171 - 10 juni 2010 09:29
jobbar inte du?? _:P
#172 - 10 juni 2010 09:33
jo. fasen gör du då?
#173 - 10 juni 2010 09:35
hannesc skrev:
jo. fasen gör du då?

Säkert på att du inte rensar rabatterna *retas*
Jag jobbar ja med. Slutar 13. Har gjort allt som ska göras + lite till. Tänk vad mkt man hinner på 6 timmar :D
#174 - 10 juni 2010 09:50
----> Den enda som inte jobbar, alls <----
Lova mig bilder när du kommer hem. ;)
#175 - 10 juni 2010 10:30
hmm .ledsen darki. ska inte hem idag. bror tar studenten imon så det blir hem till föräldrarna direkt efter jobbet.

bygget fortsätter kanske söndag men absolut i början av nästa vecka iaf :D
#176 - 10 juni 2010 17:43
Jaha, då blir det till att vääänta på uppdatering då.. *hoppar otåligt jämfota*
#177 - 10 juni 2010 19:18
Jaha, då blir det till att vääänta på uppdatering då.. *hoppar otåligt jämfota*

*hoppar jämsmed*
#178 - 10 juni 2010 19:34
hannesc skrev:

Hah! Aint no villa här inte - jag bor i en hyresrätt. En etta på andra våningen och tre akvarium på plats. *Flin* Inte riktigt i din klass, men vi jobbar oss liksom uppåt allteftersom.... och det känns BRA att veta att inte alla sitter med klämmor, skruvdragare (riktiga tjejer kör med handskruvande! XD ) och diverse i bakfickan.
Fogsvansen är dock ett måste! Hur har du kunnat klara dig utan?

Agreear med resten dock - mer och fler bilder så snart det blir en minut över!
#179 - 18 juni 2010 17:19
nu har det hänt lite iaf :D

kapade till bakgrunden. vilket jävla hästgöra!! o jag sågade sönder soffbordet med. tyypsikt. eftersom den är i två delar så var det skitsvårt att få det att passa bra. o jag tycker inte jag är riktigt klar än. men det är svårt att såga 1 millimeter i en bangrund sådär. ska köpa en rasp tänkte jag.

men anyhow. blev ganska bra iaf. sen är frågan hur jag ska göra med skarven. ska ju silikona ihop där men frågan är om man ska göra det innan eller efter jag satt in den i karet. får nog bli efteråt, men ändå svårt att få det bra tror jag.. men det märker vi.

sen!! sen var det dags för testfyllning! se om min silikonering håller tätt!
löddret kommer från alla fogar som jag silikonat o användt diskmedel för att få till snygga fogar. har inte tvättat karet än o detta är ju bara ett tät-test så.

men det håller tätt!! :D bra jobbat hannes! tack hannes!

vågade inte fylla mer då sidorna började bukta utåt. märket jag när staget inte passade så perfekt som innan. men det räcker tror jag.
nu har det stått ett par timmar med vatten i o inga som helst läckor! :D
#180 - 18 juni 2010 17:44
Jäklar vilken snygg bakgrund hannes kommer bli hur snyggt som helst ju nu gick man och blev lite avis fan!!!!!
nähä ner till jobbet och hämta glas NU!!!! jah tror jag ska bygga mej en kub På en kubik eller mer, nu blev jag sugen....
Bilagor:
#181 - 18 juni 2010 17:50
hannesc skrev:
nu har det hänt lite iaf :D

kapade till bakgrunden. vilket jävla hästgöra!! o jag sågade sönder soffbordet med. tyypsikt. eftersom den är i två delar så var det skitsvårt att få det att passa bra. o jag tycker inte jag är riktigt klar än. men det är svårt att såga 1 millimeter i en bangrund sådär. ska köpa en rasp tänkte jag.

men anyhow. blev ganska bra iaf. sen är frågan hur jag ska göra med skarven. ska ju silikona ihop där men frågan är om man ska göra det innan eller efter jag satt in den i karet. får nog bli efteråt, men ändå svårt att få det bra tror jag.. men det märker vi.

sen!! sen var det dags för testfyllning! se om min silikonering håller tätt!

löddret kommer från alla fogar som jag silikonat o användt diskmedel för att få till snygga fogar. har inte tvättat karet än o detta är ju bara ett tät-test så.

men det håller tätt!! :D bra jobbat hannes! tack hannes!

vågade inte fylla mer då sidorna började bukta utåt. märket jag när staget inte passade så perfekt som innan. men det räcker tror jag.

nu har det stått ett par timmar med vatten i o inga som helst läckor! :D

Du är allt grymt skicklig du hannesc!
Men oj, kan det bukta så mycket? Hade jag aldrig trott.
gonzo44 skrev:
Jäklar vilken snygg bakgrund hannes kommer bli hur snyggt som helst ju nu gick man och blev lite avis fan!!!!!

nähä ner till jobbet och hämta glas NU!!!! jah tror jag ska bygga mej en kub På en kubik eller mer, nu blev jag sugen....

Ta med en skiva åt mig. ;)
#182 - 18 juni 2010 17:50
tack! ja jag är nljd som fasen! du! har du svart silikon man kan låna lite till skarven?

höddö! byggerdu en kub på en kubik så flyttar jag in hos dig. haha.

såg en kub på blocket häromdagen på 1200L typ 120x100x100. (120 i höjd btw!!!)
vansinngit sugen på den!

o du! måtten på min bänk blir 110x50x70. kan du fixa virke? (lägger ut bänken på entreprenad hos gonzo, eller materiet iaf.) om du kan fixa virke förståss.
#183 - 18 juni 2010 17:52
Du är allt grymt skicklig du hannesc!

Men oj, kan det bukta så mycket? Hade jag aldrig trott.

mja det var ett par millimeter iaf. knappt att det synd med ögat. men jag ville inte ta risken att det på nått sätt pajjade nu. haha

men tack för komplimangen. nu blir jag rörd...:P
#184 - 18 juni 2010 18:24
klart jag kan fixa virket Hannes, jag håller vad jag lovar, jo jag är sugen på ett kub bygge, men vi är 2 i familjen så vi får se hur det blir glaset står på jobbet bara att bära hem, eller får nog ta det på trucken hem. 70cm är höjden på bänken eller???
#185 - 18 juni 2010 18:40
ja 70 på höjden. eller benen då kanske. (om det är lättare att kapa o hålla kolla på enkla mått) :P.är det görbart?

haha aa jobbigt att ha en partner ibland. haha.

hade varit fränt att ha den på altan men jäävligt jobbigt att värma du :P
#186 - 18 juni 2010 21:20
städat undan lite. satte i bakgrunden bara för att se hur det blev.

vad tror ni? kommer det bli bra?
nu har jag två powerglo o två vanliga jäkla ikke-akvarium-lysrör som jag köpte på classe ohlsson bara för att testa om rampen funka. så det kommer bli ett skarpare "blåare" ljus sen.
#187 - 18 juni 2010 21:28
Med dina inredningskunskaper och den bakgrunden kan det inte bli annat är succé! Vad var det för bakgrund?
#188 - 18 juni 2010 21:33
[:o]
tack ännu en gång darkie. såå bra är jag väl inte?

jadu det var ju en såndär "jag-vet-inte-det-är-nått-som-jag-har-beställt-hem-nån-gång-men-den-har-mest-legat-på-lagret-men-är-förmodligen-från-kina-eller-nått-så-du-kan-få-den-rätt-billigt"-bakgrund. :)
#189 - 18 juni 2010 22:16
hannesc skrev:
[:o]

tack ännu en gång darkie. såå bra är jag väl inte?

jadu det var ju en såndär "jag-vet-inte-det-är-nått-som-jag-har-beställt-hem-nån-gång-men-den-har-mest-legat-på-lagret-men-är-förmodligen-från-kina-eller-nått-så-du-kan-få-den-rätt-billigt"-bakgrund. :)

Hör du inte hyllningsvågen? ;)

Just ja! Det var därför jag inte kom på vad du sagt. Hade jag inte varit så lat att jag inte bläddrade i tråden hade jag sett att det var den som stod gömd i nå´t hörn, från förra gången jag frågade.

Är det jag som är konstig eller skulle svarta (eller riktigt mörka bara) fiskar passa bra mot bakgrunden?
#190 - 18 juni 2010 22:27
det skulle nog passa. kommer ju bli vita kalkstenar o vit botten så det skulle nog vara ballt med mörka fiskar. det kommer bli så att mina nuvarnade malawi kommer få flytta in här. men det ska ju köpas fler malawi o då kan man nog satsa på lite andra färger.
#191 - 19 juni 2010 07:19
Hör du inte hyllningsvågen? ;)

Just ja! Det var därför jag inte kom på vad du sagt. Hade jag inte varit så lat att jag inte bläddrade i tråden hade jag sett att det var den som stod gömd i nå´t hörn, från förra gången jag frågade.

Är det jag som är konstig eller skulle svarta (eller riktigt mörka bara) fiskar passa bra mot bakgrunden?

hela karet fullt med Demasoni skulle vare en dunder suxe
#192 - 19 juni 2010 11:21
Ohhh, det börjar arta sig!

Jag är också en stor fan av mörka/blå fiskar... men skarp blandning brukar vinna i längden när det kommer till malawi tycker jag. Sååå fler zebror och några lombardoi? (honorna är tamesjutton svårslagna när de blir neonblå. ^^ )
#193 - 19 juni 2010 14:30
oooh det börjar ta sig :) Fan vad nice! Tror du att du hinner bli klar med karet (minus fiskar) tills midsommar ;)
Efter midsommar = fiskar, då har karet gått en stund oxå:)

Du skojjar när du säger att du har tänkt köpa nymfparakit?, skaffa barn, lika jobbiga, skriker, kräver uppmärksamhet och vill ha mat. Går upp när solen går upp oxå. Våran PutiPuti han vart 15 år gammal. :D
#194 - 21 juni 2010 07:09
njaa det blir inte färdigt till midsommar. ska ju upp till k-holm på torsda redan. (aldrig hemma haha)

men jag ska springa förbi gonzo idag efter jobbet o hämta en tup med tec7. föratt silikona dit bakgrunden. så förhoppnigsvis komemr det bilder ikväll på det.

barn!?! nejnejnej...bra mycket hellre en fågel. om man ska ha barn måste man ju ha en fast partner...o det vill jag inte ha just nu. jag köper lösnummer av olika tidningar, prenumerrar inte så att säga :P
#195 - 21 juni 2010 13:19
för att förtydliga; menar alltså inte att jag går o köper pinup-tidningar utan snarare att jag inte bundit mig till en flicka utan lever ungkarsliv o njuter av vad naturen har att erbjuda.

( denna fröklaring var mest tillägnad blondinen Nubi ;) )
#196 - 21 juni 2010 13:23
hannesc skrev:
för att förtydliga; menar alltså inte att jag går o köper pinup-tidningar utan snarare att jag inte bundit mig till en flicka utan lever ungkarsliv o njuter av vad naturen har att erbjuda.

( denna fröklaring var mest tillägnad blondinen Nubi ;) )

*moorrr* på dig! Kanske har blekningmedlet en verkan *spelar blond*

Alla kan inte vara den zoopets player någon måste ha den titeln :P Hannes
#197 - 21 juni 2010 17:38
snygg bakgrund!
ska bli kul att se hur karet utvecklas! Har noll koll på malawi, men gillar det lite hårda utseendet utan växter och mycket sten. får gärna vara lite dunkel belysning för min del också :)
#198 - 21 juni 2010 17:49
Hanes, vad blire för fiskar i karet??
#199 - 21 juni 2010 18:41
Demasoni? ;) :D
#200 - 21 juni 2010 19:06
lombardoi! ; p
#201 - 21 juni 2010 19:33
Guppy!
Pass dig innan vi name droppar allt här hannesc om du inte svarar. ;)
#202 - 22 juni 2010 06:56
AAH!! stop! stop! okej det kommer bli mina befintliga malawi till o börja med, dvs Greshaki, Johanii,rödzebra,Pl.Electra, redtop, Mustardi, Sen har jag tittat på demasoni o de är helt klart intressanta.
Ska kolla upp lombardoi ;)

annars har jag inte tänkt så himla mycket på det än.

( men iaf inte guppy..)
#203 - 22 juni 2010 08:52
Klart där ska va guppy!!! Hihi! Fiskmat?!
#204 - 22 juni 2010 12:09
Kommer bli snyggt, som vanligt! :)
Gillar däremot inte dom onaturliga(?) färgerna på bakgrunden [:I] Men det blir nog bra hur som helst i slutändan [:-106]
#205 - 22 juni 2010 12:10
Firefish kanske? Vet inte det fullständiga namnet, men dom hade varit galet snygga mot en mörk bakgrund
#206 - 22 juni 2010 12:36
joelvuo skrev:
Kommer bli snyggt, som vanligt! :)

Gillar däremot inte dom onaturliga(?) färgerna på bakgrunden [:I] Men det blir nog bra hur som helst i slutändan [:-106]

aa färgerna är lite jobbiga. men för det priset jag fick den så är jag nöjd! första akvariet i mitt liv med en bakgrund. ( räknar inte mitt nuvarande malawi då det bara är en plastbit typ)

joelvuo skrev:
Firefish kanske? Vet inte det fullständiga namnet, men dom hade varit galet snygga mot en mörk bakgrund

aa ska kolla upp det där med :D
#207 - 22 juni 2010 12:55
Se till att bakgrunden får alger, slam och andra fläckar på sig så blir nog riktigt bra! Att rengöra bakgrunder som vissa gör är vansinne enligt mig. ;)
#208 - 22 juni 2010 13:10
#209 - 22 juni 2010 13:56
Ja, den var ju riktigt fin!!
Bilagor:
#210 - 22 juni 2010 18:20
Kommer att bli ett super schysst kar! :) när det är klart :) alla bakgrunder blir 10 ggr snyggare när de fått gå ett tag så alger bildas och de blir "skitiga"
#211 - 23 juni 2010 02:27
Snubblade in på sådana här på blocket:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=808

Oj vilka vackra fiskar!
#212 - 23 juni 2010 20:59
idag har jag varit hemma hos Gonzo o snackat lite skit o spanat in hans fräna kar! snacka om snygg kampfiskkub!

iaf. lånade lite silikon för att få ihop bakgrunden. o tanken var att jag skulle hinna få dit den idag.... men tyvärr..massa annat tog tid istället. framför allt SA-kuben!

så tyvärr får ni vänta tills efter midsommmar med uppdatering. sry....
#213 - 5 augusti 2010 12:38
efter lång tid så har jag nu fått dit bakgrunden. blev rätt bra tycker jag.
Bilagor:
#214 - 5 augusti 2010 12:54
Det där blir nog skitbra! Lite kul med an annorlunda bakgrund också. :)
#215 - 5 augusti 2010 18:01
Men hallåe eller? Bilder! XD Är supersugen på att se bakgrunden in action.
#216 - 5 augusti 2010 22:10
hoohooo, nu har väl semester tagit slut och snart börjar hösten knacka på dörrn, dags att ladda kameran och ta fram motivationen till projektet igen :D
#217 - 6 augusti 2010 22:41
bilder kommer. fick bakslag igårkväll

fyllde upp karet o satte igång en gammal pump o i med doppvärmare o vattenmedel. tänker näligen driva upp mina multisposa yngel först i karet nu när det står på golvet. bundgeten håller inte för den bänk jag tänkt köpa till. så jag får vänta en månad.

iaf. satt o tittade i karaet o beundrade mig själv för vad jag åstakomit....då hör man nått typ krasande,krafsande ljud..."vafan??"

staget i mitten hade släppt från ena fästet. silikonet höll inte för de "utbuktnings"-påfrestningarna. rutorna buktar nästan 1 cm på mitten.

faaaan då....jaha..bara att hiva ut allt vatten igen...eller nästan allt igen...skära loss sataget från det andra fästet...skära bort alla silikonrester på stag o "glasstöd".

aceton--limma dit igen med massa mer silikon...

nu har jag fyllt up det igen :D o det verkar hålla...men man såg att det drog i limmet.

så nu ser det ut så här :D

fick en 405 tokbilligt :D o sen kommer det vara ett stort powerhead med när malawisarna flyttar in.
#218 - 6 augusti 2010 22:42
Nubi skrev:
hoohooo, nu har väl semester tagit slut och snart börjar hösten knacka på dörrn, dags att ladda kameran och ta fram motivationen till projektet igen :D

semestern inte slut än nej..

o btw.. ljuset är lite lustigt för i den främre är det power-glo o i den bakre är det vanliga "kontors-rör" som jag köpte för att testa rampen.

och karet kommer inte stå där sen. utan i vardagsrummet
#219 - 6 augusti 2010 23:17
Väldigt snyggt! Bakgrunden är riktigt juste! Ska bli spännande att se med inredning och lite invånare i. :)
#220 - 7 augusti 2010 01:17
Du har gjort riktiga klipp! Ser sjujäkla bra ut det där. :)
#221 - 7 augusti 2010 10:08
småläning! haha..klipp ligger i generna :P

invånare kommer i idag:D
#222 - 7 augusti 2010 10:13
Så roligt! Då förväntar vi oss givetvis omedelbar fotodokumentering av koppning och utsläpp. ^^

Btb - bakgrunden sitter som ett smäck! Mycket snygg.
#223 - 7 augusti 2010 15:09
sry..blev inga bilder på isläppet. batterierna..fasen då :P
#224 - 7 augusti 2010 15:29
Hannes det ser riktigt schysst ut :)
Bakgrunden borde finnas ute på marknaden *me waaant!*

skönt att du hörde ljudet och hann tömma innan det hände något. Har du hornbach i närheten? De har möbelkar för bra priser :)
#225 - 7 augusti 2010 16:38
Mycket vackert, bilder på fiskarna i karet nu då :)
#226 - 7 augusti 2010 17:01
Nubi skrev:

Jag vill också ha en! Din billiga "Made in China" verkar vara hårdvaluta här i tråden. ;)
#227 - 8 augusti 2010 21:38
Nubi skrev:

skönt att du hörde ljudet och hann tömma innan det hände något. Har du hornbach i närheten? De har möbelkar för bra priser :)

har ingen som helst aning om vart man skulle kunna köpa en sån bakgrund. micke hitta den på lagret bland skräpet typ :P haha

nja det hade nog inte hänt så mycket. glaset pallar ju för trycket men man vill ju inte att det ska bukta ut.

nej jag har inte hornbach i närheten. men jag är inte så sugen på ett möbelkar ändå. bänk vet jag precis vad jag ska ha.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177554

pontulf skrev:
Mycket vackert, bilder på fiskarna i karet nu då :)

bilder kommer. vart en partyhelg :P

Jag vill också ha en! Din billiga "Made in China" verkar vara hårdvaluta här i tråden. ;)

haha! jaa den verkar vara det :PO jag har ju en liten bit över förstås. får väl ta o mäta o se om nån vill ha den ;)
#228 - 8 augusti 2010 21:43
hannesc skrev:
har ingen som helst aning om vart man skulle kunna köpa en sån bakgrund. micke hitta den på lagret bland skräpet typ :P haha

nja det hade nog inte hänt så mycket. glaset pallar ju för trycket men man vill ju inte att det ska bukta ut.

nej jag har inte hornbach i närheten. men jag är inte så sugen på ett möbelkar ändå. bänk vet jag precis vad jag ska ha.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177554

ehmm...du tror d håller O_O som det är eller ska du förstärka den?
Jäävla snyggt möbel!
#229 - 8 augusti 2010 21:43
hannesc skrev:

haha! jaa den verkar vara det :PO jag har ju en liten bit över förstås. får väl ta o mäta o se om nån vill ha den ;)

Erkänn, du sitter på ett lager och vill bara hålla upp priserna. ;)
#230 - 9 augusti 2010 06:39
Nubi skrev:
ehmm...du tror d håller O_O som det är eller ska du förstärka den?

Jäävla snyggt möbel!

Den håller. massivt trä. kanske gör nån förstärkning. blir samma fast längre till tvn sen med :D
Erkänn, du sitter på ett lager och vill bara hålla upp priserna. ;)

shh...inte så högt..tänkte ju göra en deal med dig andreas!
#231 - 9 augusti 2010 17:20
Hahahaah :) du och VD skulle passa bra ihop :P
#232 - 16 augusti 2010 11:14
tebax efter sem och data krach!!!! väldigt snyggt Hannes du har lyckats igen snart är det du som får komma och sköta mina kar =))
#233 - 16 augusti 2010 11:32
gytt o ha dig tillbaka gonz! haha! a jag får väl börja som akvarie-konsult :P

bilder kommer komma ikväll förhoppningsvis. just nu går det ju ett gäng multispinosa-yngel i för att få dem att växa lite :P
#234 - 16 augusti 2010 19:20
lite bilder:

kom hem idag o då har det visst exploderat lite infusorier. på bilderna är det lite grönare än vad det är i verkligheten. menmen.. får väl ha släckt i nån vecka o se om det försvinner.

iaf.. så här ser detr ut nu med mina Multispinosa-yngel. de kommer få gå där till ekonomin tillåter bänken till karet.
#235 - 16 augusti 2010 19:44
*Fniss* Grönt är skönt.

Skämt åsido - vi ser fram emot bänk, sand och lite andra inhabitants trots att småfirrarna är mycket söta. ^^
#236 - 16 augusti 2010 19:57
oja! det gör jag med. förmodligen efter löning kör vi igång med ett jävlulskt bistadsbyte för malawisarna. blir bra jobbigt.
#237 - 17 augusti 2010 16:06
Tusan hannes man blir sugen på malawi igen det går inte göra som jag att bara lägga av med dom..
det känns som det komme hamna malawi i 720L igen sälskap är fint som tusan men malawi är malawi så är det bara=))
#238 - 17 augusti 2010 17:01
a faaaaasen va snyggt ditt skulle bli med malawi. helst sinnes! demasoni o massa sånt!
#239 - 20 augusti 2010 11:04
klart det skulle bli snyggt kanske skulle beställa ett gäng demasoni av micke
#240 - 2 september 2010 21:57
nu jävlar händer det grejjer! vänta bara ska ni få se :D :D :D
#241 - 5 september 2010 17:25
Äntligen!

Yess!

Då var det uppe!

men småjobbigt var det o det tog 6-7 timmar sammanlagt.

började med att tömma ut vatten via ett pump-huvvud till ett mindra kar för att föra över mina Multispinosa-yngel som bodde i karet nu.

Sen var det dags att tömma karet! pumpa ut allt vatten!

sen var det ju så att jag fick en ide om att gömma tekniken bakom bakgrunden. det hade jag inte tänkt på innan jag satte dit bakgrunden men tillslut hittade jag ett ställe där jag kunde trycka ner insugningsröret till ytterfiltret! blev liksom mitt i karet!

köpte ett par raster på DM och tänkte då borra upp hål. började med min skruvdragare. tokstop!" fick dra fram slagborren istället! efter uppborningen silikonade jag dit det med Tec7 o la lite sand i! blev sådääär snyggt men ändå ganska bra!

medans det torkade byggde jag min bänk! blir samma bänk som tvn står på men mindre! den har exakt samma mått som karet! perfekt!"!

sen var det dags att töma ut det gamla 170L karet! ut med sten o sen fånga fisk! jag hade min gode vän Stigson som hjälpt till att lyfta o jaga fisk.(han med keps! )

när väl karet kommit på plats kapa jag till liggunderlag o sen var det att lätt tvätta sanden från det gamla karet. den var verkligen jätteskitig nämligen.

bygga sten o sand....

fylla upp...

upptäckte att det lutade..klockan är 0115 då. faaaan! så kan vi inte ha det. så då fick jag tömma karet. o sen lyfta SJÄLV o lägga under korkunderlägg under ett par ben!

men sen blev det skitbra!

bra lösning jag fick till med ytterfiltret under bänken! ska kapa till yllan som ska vara där med så kommer det knappt synas alls o det kommer ändå vara lätt att komma åt!

i med fisk o medel!

dagen efter köpte jag hem 2 nya Johanni-honor, 1 Mpanga red-top-hanne o 3 st White-lips! (sååå himla snygga!)

så såhär blev det! tanken är att det ska i mer sten!

vad tycks?

#242 - 5 september 2010 18:29
Fasiken så snyggt!!!
#243 - 5 september 2010 18:53
HC! Det vart grymt!!! Super snyggt! Bänken, är den köpt eller byggt??
#244 - 5 september 2010 18:54
ikea :D tvn står på en likadan bänk fast lite längre..snyggt med samma i rummet
#245 - 5 september 2010 19:02
det har du fått till snyggt :D
#246 - 5 september 2010 19:59
Jävligt snyggt akvarium!!
#247 - 6 september 2010 13:19
ifall nån undrar vad det är för fisk som är i så är det dessa:

Melanochromis johannii

Placidochromis electra

Placidochromis sp."phenochilus mdoka"

Metriaclima estherae

Metriaclima emmiltos

Metriaclima greshakei

Metriaclima sp."zebra gold"
#248 - 6 september 2010 13:21
hannesc skrev:
ifall nån undrar vad det är för fisk som är i så är det dessa:

Melanochromis johannii

Placidochromis electra

Placidochromis sp."phenochilus mdoka"

Metriaclima estherae

Metriaclima emmiltos

Metriaclima greshakei

Fisk soppa :)
#249 - 6 september 2010 13:59
tycker jag inte. kanske nån art för mycket men det blir itne fler nu
#250 - 6 september 2010 18:36
Kan bara säga att det blev grymt - GRYMT!

Har också funderat lite på electran. Fantastiskt vackra fiskar. Funkar de bra i 250?
#251 - 6 september 2010 19:00
hannesc skrev:
Yess!

Då var det uppe!

men småjobbigt var det o det tog 6-7 timmar sammanlagt.

började med att tömma ut vatten via ett pump-huvvud till ett mindra kar för att föra över mina Multispinosa-yngel som bodde i karet nu.

Sen var det dags att tömma karet! pumpa ut allt vatten!

sen var det ju så att jag fick en ide om att gömma tekniken bakom bakgrunden. det hade jag inte tänkt på innan jag satte dit bakgrunden men tillslut hittade jag ett ställe där jag kunde trycka ner insugningsröret till ytterfiltret! blev liksom mitt i karet!

köpte ett par raster på DM och tänkte då borra upp hål. började med min skruvdragare. tokstop!" fick dra fram slagborren istället! efter uppborningen silikonade jag dit det med Tec7 o la lite sand i! blev sådääär snyggt men ändå ganska bra!

medans det torkade byggde jag min bänk! blir samma bänk som tvn står på men mindre! den har exakt samma mått som karet! perfekt!"!

sen var det dags att töma ut det gamla 170L karet! ut med sten o sen fånga fisk! jag hade min gode vän Stigson som hjälpt till att lyfta o jaga fisk.(han med keps! )

när väl karet kommit på plats kapa jag till liggunderlag o sen var det att lätt tvätta sanden från det gamla karet. den var verkligen jätteskitig nämligen.

bygga sten o sand....

fylla upp...

upptäckte att det lutade..klockan är 0115 då. faaaan! så kan vi inte ha det. så då fick jag tömma karet. o sen lyfta SJÄLV o lägga under korkunderlägg under ett par ben!

men sen blev det skitbra!

bra lösning jag fick till med ytterfiltret under bänken! ska kapa till yllan som ska vara där med så kommer det knappt synas alls o det kommer ändå vara lätt att komma åt!

i med fisk o medel!

dagen efter köpte jag hem 2 nya Johanni-honor, 1 Mpanga red-top-hanne o 3 st White-lips! (sååå himla snygga!)

så såhär blev det! tanken är att det ska i mer sten!

vad tycks?

Så jäkla snyggt det blev! :D
#252 - 6 september 2010 19:12
Pickles skrev:
Kan bara säga att det blev grymt - GRYMT!

Har också funderat lite på electran. Fantastiskt vackra fiskar. Funkar de bra i 250?

tack! :D är mycket nöjd själv!

ja de funkar skitbra. fast just nu har jag inga honor till hannen. de två jag hade dog under semestern. :(

men det kommer nya!

macke: tack! :D
#253 - 6 september 2010 19:16
Jag är mest tveksam med tanke på att de blir så stora. Som en blåskimrande tank som drar runt i akvariet... Kanske vackert, men lite opraktiskt. ^^
Är de så lugna som det sägs?

Han blir nog nöjd med nya tjejer, du!
#254 - 6 september 2010 19:19
min är inte så stor än. kanske 7 cm eller nått. ja han rätt lugn. glider mest omkring o ser bra ut ;)
#255 - 6 september 2010 19:42
Det låter bra. *flin* Jag tror att jag ska ta mig en extra titt på dem nästa gång jag åker in till stan ändå.
Bara en titt!
#256 - 7 september 2010 05:09
Ser fint ut det där Hannes! Verkligen! Såååååå sugen på att få igång mitt kar nu :)
Vad för sand använder du?

mvH Patrik
#257 - 7 september 2010 09:43
tack pwr! bra sugen på att se hur ditt blir med! jag använder ciklidgrus. tips om du vill använda vit sand är att använda just ciklidgrus. det finns marmorkross med, men det tappar lätt färg efter ett tag. o blir typ grågrönt. sen fins det faxe kalkgrus men det kommer ta skitlänge innan vattnet blir klart. dammar jätteklänge. så sikta på ciklidgrus :D
#258 - 7 september 2010 11:52
lite suddig bild men ändå ;)
#259 - 12 september 2010 12:19
Hannes för tusan karl du har gjort det igen ännu ett ursnyggt kar ;)
#260 - 12 september 2010 12:24
hannesc skrev:

LÄCKERT!!!!!!! :)
psst, står ett 70 kub hemma som ta plats
#261 - 12 september 2010 16:23
hannesc skrev:

Mitt hörnakv hade ju passat precis där, vi borde köra ett byte. Då får du ju ett nytt projekt och jag ett färdigt ;).
#262 - 12 september 2010 20:08
Lizz skrev:
Mitt hörnakv hade ju passat precis där, vi borde köra ett byte. Då får du ju ett nytt projekt och jag ett färdigt ;).

haha! njaaaa är så jäkla nöjd med detta så det ger jag inte bort sådär :P men jag har fler hörn i lgh :P

eller så jag kan fixa ditt med o sen ge det till dig ;)
#263 - 23 september 2010 11:37
attans jag diggar detta grovt. Det har du gjort otroligt bra..

En fråga bara Vad har du för ljus rör? Hade velat ha detta "vita" ljuset i mitt malawi kar också " det som komma skall"
Just nu har jag ett "blått" rör floraglow eller va attans det heter.. och ett vanligt.. Så karet ser liksom gult ut.. Så hade gärna fått veta vilka du använder?:)

Hur är det med cirkulation ska dom ha STARK cirk?
#264 - 23 september 2010 14:13
malawi vill gärna ha det strömt så ett extra powerhead är bra att ha. ordentligt med flås :P

bra rör för att få fram färgerna är power-glo tycker jag. det är en smula blåare.. ( inte marinblått) o det får fram fiskarna ordentligt. blir liksom vitt istället för gult i karet.
#265 - 23 september 2010 14:32
okej:) Är det powerglo du kör med då? För det är power glo det hete som jag har i karet nu.. men jag tycker det är mycket blått:S hehe

Så bortsätt från "powerheadet jag har i filterkammaren "bakom btn" som ligger på 1200 l/h så ska jag kanske sätta i mitt 600 l/h ute i själv karet ?:) så det flåsar från ena sidan rakt in i karet?

Eller jag ska köra på stort? och trycka ner fluval 4 plusen där ? hehe fast det kanske blir för mycket?
#266 - 2 oktober 2010 09:02
svårt att få för myclet blås när det kommer till malawi. kör på allt du har.

lite bilder :
#267 - 2 oktober 2010 09:08
Du har verkligen en massa fina exemplar:)
Bilagor:
#268 - 2 oktober 2010 09:10
ojojoj!! vad händer när jag laddar upp bilder här i tråden? jo Metraclima greshaki leker med en Metraclima Eterae. spännade yngel det här kommer bli då! hybrider.
han filma lite.
#269 - 2 oktober 2010 09:11
tack majk! :D
#270 - 2 oktober 2010 09:23
Fan va coolt. Pax för några yngel haha :D
#271 - 2 oktober 2010 10:08
fast du får inte sälja dom under namnen Metraclima greshaki eller Metraclima Estherae.
#272 - 2 oktober 2010 10:33
han kan sälja dom som hannesc special till mig :)
#273 - 2 oktober 2010 11:08
Hur går det för electran? :) Den håller sig bra i karet? På en bild ser den ut att ha vit mun, har den de?

Sen tror jag inte det framgick vilken sorts sand du har i? Är det vanlig blästersand eller någon ciklidgrus? :)
#274 - 2 oktober 2010 12:21
Haha, undrar verkligen vad det blir för yngel! :D
#275 - 2 oktober 2010 15:42
kan bli spännande att se va det blir,, jag tror dom blir gråbruna;))
#276 - 2 oktober 2010 16:04
Auratusen skrev:
fast du får inte sälja dom under namnen Metraclima greshaki eller Metraclima Estherae.

haha. onej. kommer verkligen inte sälja ner till affären. hybrider vill vi inte ha där.

Majki01 skrev:
han kan sälja dom som hannesc special till mig :)

a vill du ha kan du få ;)
#277 - 2 oktober 2010 16:06
tulle89 skrev:
Hur går det för electran? :) Den håller sig bra i karet? På en bild ser den ut att ha vit mun, har den de?

Sen tror jag inte det framgick vilken sorts sand du har i? Är det vanlig blästersand eller någon ciklidgrus? :)

electra har jag bara hannen kvar på. var nere o bestälde tre honor till han.

den som har vit mun är inte electra utan Placidochromis sp."phenochilus mdoka" eller white lips som de kallas.

gruset är ciklidgrus. har jag nog nämt i min 170L tråd nån gång, men inte här.
#278 - 2 oktober 2010 16:20
Jaha så det var en sådan där whitelips den jag trodde var electra! Aldrig lagt märke till dess latinska namn så vet bara white lips (A)

Okej ciklidgrus. Fint e de varjefall :)
#279 - 2 oktober 2010 16:39
ne elektran ser ut så här.

aa tack för komplimang :)
#280 - 3 oktober 2010 09:13
Elektran du har är vacker fan jag gillar dom skarpt,,, DMhade ett gäng nu såg jag..
om ett tag kommer det mycket snygga kardinaler till micke,,
#281 - 3 oktober 2010 09:17
aa micke har ju några electra-hanar men sen har han ju elctra "black face" med som är skitsnygga. men jag vill inte köpa dom med risk för korsning,.

jasså beställt?
#282 - 3 oktober 2010 09:32
Nej inte beställt lämnar mina där snart... nu är det bestämt det blir Malawi i 720L,,
ska bara hitta rätt sten till det.. Det ska bli maliwigrus+bakgrunden men sten vet jag inte riktigt än vad jag ska ha för några
tror jag vill ha stora rös på varje sida o öppet i mitten, skickar en bild på min ide på din sida=))
#283 - 3 oktober 2010 09:35
bra gytt. gör så!
#284 - 3 november 2010 18:58
film o bilder.
bakgrunden har fått alger på sig nu så nu är den skitsnygg :D

det är lite fisksoppa men jag gillar färgerna. :P

#285 - 3 november 2010 19:00
fan vad niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiice!!!
men du har glömt en sak.....växter ;)
#286 - 3 november 2010 19:05
har ju lite javaormbunkar. vill inte ha växter bland malawi ;)
#287 - 3 november 2010 19:05
Han har ju två ser du väl :p Och kymtar det inte liiite grönt där bakom stenarna också?!
#288 - 3 november 2010 19:14
hannesc skrev:
har ju lite javaormbunkar. vill inte ha växter bland malawi ;)

Drev bara lite med dig ;)
såg inte växten, trodde det var en fisk 'hahaha'
#289 - 5 november 2010 21:44
kanonfint!
#290 - 5 november 2010 22:05
Vilket liv det är i karet (blir nästan yr med färgerna) och vilken snygg algtillväxt de har i karet! :D
#291 - 6 november 2010 08:34
ja visst har algerna blivit skitnygga? :) tack VD
#292 - 10 januari 2011 20:04
okej. lite bakslag.

staget har lossnat. fastytan var för liten. vet att folk varnade mig innan. o nu får jag väl skörda det då.

iaf. just nu går karet med 2/3 vatten.

planen är så här.

ut med fisken i ett annat kar så länge. tömma karet så att rutorna hamnar i rätt läge. limma dit en glasbit till på den befintliga "konsol-biten" o sen limma dit staget.

bilder.
Bilagor:
#293 - 10 januari 2011 20:09
Andra hade panikat, men inte händige Hannes! Med en silikontub och maskeringstejp i vardera hand, samt ett gäng glasbitar mellan tänderna fixar han biffen med ögonen täckta. En sann legend...
#294 - 10 januari 2011 20:23
haha!! fan du får mig ju att känna mig som ett avelsprogram av martin timell och per moberg typ. jag gillar ! :D
#295 - 16 januari 2011 16:32
okej då kör vi.
Bilagor:
#296 - 16 januari 2011 16:38
Go go go go!
#297 - 16 januari 2011 20:46
ja eftersom mitt stag lossande så har jag fått köra karet med 2/3 vatten.

men idag skulle det lagas.
tömde ett 170L som jag haft som yngelkar. (yngelna har nu blivit fiskar som bor på DM.)
tömde det o sen så pumpade jag över vatten till det som får vara tillfälligt boende åt fiskarna.

upptäckte att man har en jäkla massa sten i karet. ser mindre ut i karet än vad det verkligen är!

när 250l var mer eller mindre tömt så var det dags att skära loss staget ( från den sidan det satt fast asså) o sen bort med alla silikon från staget och "konsollerna"

kapade till glasbitar för att limma dit på de befintliga "konsollerna" för att göra de större. mer fästyta för staget. så just nu ser det ut så här:
Bilagor:
#298 - 17 januari 2011 22:15
så. limmat staget. imon blir det "omstart" typ. ny scape i karet. ideeer? tänkte kanske att mans skulle ha två stenhögar på sidorna o öppet i mitten. typ tvärt emot innan. vad tror ni om det?
#299 - 17 januari 2011 22:25
Jag saknar något.....vatten! ;)
#300 - 17 januari 2011 22:25
jamen hörrö! kan ju inte fylla upp karet nu när det är limmat.- då kommer det ju pajja igen. limmet måste ju torka jue!
#301 - 17 januari 2011 22:26
Om du vågar dig på att bygga upp stenrös upp mot vattenytan i båda bakre hörnen kan det bli riktigt häftigt!

hannesc skrev:
jamen hörrö! kan ju inte fylla upp karet nu när det är limmat.- då kommer det ju pajja igen. limmet måste ju torka jue!

Scape-tips bara. ;)
Bilagor:
#302 - 17 januari 2011 22:26
men vad tror du om sten runt om sidorna o sen öppet i mitten? typ?

edit: såg ditt inlägg nu. jaa precis så typ. ja det är ju om man vågar det förståss.. hmm.. får pilla lite med det imon
#303 - 17 januari 2011 22:35
Det ska gå bra men jag skulle sätta något i stil med sliimline för att skydda sidorna. Jag vet inte om det behövs men känns läskigt at rada annars. :p
#304 - 17 januari 2011 23:37
Lite inspiration?

#305 - 17 januari 2011 23:42
Den här visade mycket av landskapet! Kanske slänga i ett skepp? (du förstår om du ser klippet ;))

#306 - 18 januari 2011 22:24
jäkligt najsiga videos VD. tackar.

nu har jag iaf startat upp igen. vad tror ni om scapen?
#307 - 18 januari 2011 22:27
Ser ganska likt ut filmerna, lovande! :)
Men känns de inte lite för rent och organiserat? Lite mer stenar ut mot höger ruta och någon/några sten/stenar som "bara ramlat i karet"?
#308 - 18 januari 2011 22:36
taget. håller med dig vd. vill få upp höjden lite. meen får dra till DM o köpa mer sten :D
#309 - 18 januari 2011 22:42
Ett par sådana där halv nedgrävda sandiga stenar som på filmen gör nog susen. Tillsammans med mer höjd som lutar lite mer ut mot glaset (som den vänstra) blir det nog mer som en klippvik. Det kommer du fixa lätt! ;)
#310 - 18 januari 2011 22:45
mm precis. saken ä'r ju den att fiskarna kommer grävao därmed blir det mer "nergrävda" stenar. vet ju du med att karen behöver " sätta" sig o fiskarna får göra sitt liksom :P men mer sten lär det bli.
#311 - 18 januari 2011 22:47
Du har ju alltid så duktiga grävare som hjälper dig, mina tittar på mig och säger "ta bort den där stenjäveln och flytta roten 2cm åt vänster"! ;)
#312 - 18 januari 2011 22:49
haha! ägd!!
#313 - 20 januari 2011 15:30
De blir ju kanon!!!!
#314 - 20 januari 2011 15:32
tack :D
#315 - 21 januari 2011 10:42
var nere på jobbade på DM till typ halv 1 på natten igår. fick hem maaaassa spännande fisk.

tog hem massa nytt malawi oxå. bytte in mina greshaki o rödzebror.

så nu går detta i karet:

Melanochromis johannii 1+4

Placidochromis electra 1+1

Placidochromis sp."phenochilus mdoka" 1+2

Metriaclima sp."zebra gold" 1+4

Labidochromis sp. "hongi" 1+4
#316 - 23 januari 2011 16:06
Fint kar.. ;) Har just gjort om mitt till malawi. Ganska ny inom akvaristik men kört lite olika SA tidigare. Första malawi nu =) Just nu 8st röd zebror och 6st Labidochromis sp. hongi. Dock är röd zebrorna väldigt små. Vet du hur man kan se könsskillnad på hongi?
#317 - 23 januari 2011 21:52
samm som med de flesta malawi. äggfläckarna på analfenan. fenorna sam äggöppningen/analen.

honor har ett litet o ett större hål. hannar två små bara
#318 - 24 januari 2011 18:17
ja fasen va folk skriver här då?

aja lite bilder o en film :)

#319 - 24 januari 2011 18:29
jag tycker det är lite för dålig färg i karet. hmm.. vill egentligen inte ha fler arter men om ni skulle föreslå nån??
#320 - 24 januari 2011 18:38
Tycker att det såg ut att vara ganska många fina färger i karet.
#321 - 24 januari 2011 18:53
mm men vill ha mer :P fast kanske bara behöver vänta på att hongin växer upp lite :P
#322 - 25 januari 2011 17:59
Phuu.. tog en tid att läsa igenom tråden =)
Jäkligt snyggt jobbat!!! Måste kännas förbannat fint nu efter allt jobb =)
#323 - 25 januari 2011 18:56
bra jobbat bass :)
tackar så mycket! ja det känns bra. var nere på DM nyss o taget hem Perlmutti. ligger o koppas in. kommer bilder snart :)
#324 - 25 januari 2011 20:27
Den arten såg ut så som jag skulle tänka mig en solgud med de gula fenorna. :)
#325 - 25 januari 2011 21:18
mm fast lite mer andra färger med än vad zoopets artbeskrivning visar. o randig. men det kommer bilder. har utökat scapen nu med mer sten o lite javaormbunkar! bilder o film kommer så fort dammet lagt sig
#326 - 25 januari 2011 21:38
Kollade på andra än zoopets så jag tror jag fick en hum redan. :)
#327 - 25 januari 2011 21:39
aa bra :D

http://www.aquahobby.com/gallery/img/perlmutt2.jpg så ser min ut typ :P
#328 - 25 januari 2011 21:40
Ja, den var verkligen fin ;)
Gone

The requested resource

/gallery/img/perlmutt2.jpg

is no longer available on this server and there is no forwarding address. Please remove all references to this resource.

Apache/1.3.34 Server at aquahobby.com Port 80
#329 - 25 januari 2011 21:45
han är dock lite chicken än så länge. han är ju inte så stor. finns ju mycket större folk i karet. så han gömmer sug ovanför "turboströmmaren"

;)
#330 - 25 januari 2011 21:57
hannesc skrev:

Länken fungerar inte :(
#331 - 25 januari 2011 21:59
konstigt. funkar för mig. aja. skitsamma.
#332 - 25 januari 2011 22:34
lite bilder.
film kommer snart.

det är mobilkamera så det är lite knivigt att få till en bra bild
#333 - 25 januari 2011 22:35
Najs
#334 - 25 januari 2011 22:38
Han ser ut som en solnedgång, så vacker. :)
#335 - 25 januari 2011 22:40
toksnygg! väntar bara på att han ska få lite mod o börja kaxa sig lite o blomma :P men det kan man ju inte begära första dagen.
#336 - 26 januari 2011 20:35
Fina fiskar ;)
#337 - 26 januari 2011 20:44
tackar:

nu film!
#338 - 26 januari 2011 23:21
Härliga fiskar du har Hannes! Är det en illusion eller följer de den röda pricken som speglas? :p
#339 - 26 januari 2011 23:27
haha det är från mobilen. nån såndär lampa som lyser när man filmar.
#340 - 26 januari 2011 23:36
hannesc skrev:
haha det är från mobilen. nån såndär lampa som lyser när man filmar.

Jag förstod det, men lockas fiskarna extra av den är frågan? :p
Fast det är kanske bara "mat" de tänker på när de ser dig i närheten? ;)
#341 - 26 januari 2011 23:48
haha aa det är noig snarare "maaat" än " hmm vad är kan det där för en lustig rödlysande prick vara för nått?"
#342 - 26 januari 2011 23:54
hannesc skrev:
haha aa det är noig snarare "maaat" än " hmm vad är kan det där för en lustig rödlysande prick vara för nått?"

Mina Altos i Tanganyikakaret verkar få dille på allt rött. Matar jag med flingfoder ryker de röda flingorna direkt medan resten är "andra sortering" och hittar de något annat rödaktigt i karet måste det smakas på! Kanske är det en kombo av rött och mat med andra ord? ;)
Bilagor:
#343 - 27 januari 2011 14:43
Låter en hydor koralia mycket? Har du haft en seio cirkulations pump nån gång? =) Tänkte bara om du kunde säga på en skala 1-10 hur mycket båda låter.. Tycker min seio låter mycket.
#344 - 27 januari 2011 14:52
makki skrev:
Låter en hydor koralia mycket? Har du haft en seio cirkulations pump nån gång? =) Tänkte bara om du kunde säga på en skala 1-10 hur mycket båda låter.. Tycker min seio låter mycket.

En sak som jag märkte när jag testade mina koralia är hur de inte skapar en jetstråle. Det blir mer som en verklig undervattensturbulens och därmed kastas antagligen inte fiskana omkring på samma sätt vid högt flöde.
#345 - 30 januari 2011 21:23
hmm kanske låter 2-3 ungefär :P
#346 - 30 januari 2011 22:29
Om det är koralian som låter 2-3 så låter det perfekt i mina öron :D Tycker seion ligger runt 8.
#347 - 31 januari 2011 01:26
hannesc skrev:
hmm kanske låter 2-3 ungefär :P

Tja, i min ställning har jag ju i undre karet ett Eheim 2260 riktat från vänster till höger. När jag sedan testade att köra två Koralia i karet över i samma riktning så blev det en galen resonans mot högerrutorna. Jag lovar att man kände alla liter vatten rusa mot rutorna när man satte dit handen! :p
#348 - 2 februari 2011 21:27
två nya filmer.

har ett marine blue rör längst bak nu. så om man släcker ner de tre andra får man lite månljus effekt. lite väl starktt månsljus kanske men vafan :P

#349 - 3 februari 2011 15:05
Fint :)
#350 - 3 februari 2011 15:07
tack
#351 - 3 februari 2011 18:04
Mmm snyggt kan man inte lära Malawi att simma uppåt och neråt istället så kan jag ha det i mitt 145l kar ;)
#352 - 15 mars 2011 13:14
hannesc skrev:
två nya filmer.

har ett marine blue rör längst bak nu. så om man släcker ner de tre andra får man lite månljus effekt. lite väl starktt månsljus kanske men vafan :P

Jättefint!! =)

Vad heter den där lite brudrandiga fisken? :)
#353 - 15 mars 2011 13:19

OB honor till honom som du ser på filmen.
#354 - 6 april 2011 20:40
såg nu att en Perlmutt-hona har släppt sina yngel. O hittade ett simmandes bland stenarna. vilket betyder att det säkert finns fler. hoppas de kommer växa till sig. gick ju bra med mina greshaki i 170L förut så.
#355 - 29 april 2011 01:50
Grattis Hannes till det sjukt snygga Malawi-karet. Det är ju ett sådant jag försöker få sambon att gå med på att skaffa. Tyvärr inte riktigt med plats ännu :P Är det 170l det till vänster om din tv när marielle skrattar? Men som sagt, fina filmer å bra bilder. Vart köpte du dina fiskar? Är det i Jönköping eller?
#356 - 29 april 2011 07:56
tjena. 170L karet finns inte mer. det som är till vänster om marielle är 250L karet. fiskarna tar jag hem från DM här i jkpg ja.
var har du sett den filmen btw? på YT eller? :P
#357 - 11 augusti 2011 19:51
Fasen va snyggt! Lite frågor =)

Ciklidgruset, är det dyrt? Jag hade tänkt längre fram att köra med jula-blästersand som är ganska ljus, men den är ju inte vit!

Sen tänkte jag på det här med moon light. Många använder ju spottar från cleas ohlson, är detta något man har igång en stund på kvällen bara eller kör man vissa nätter med det eller? :p Tycker det är galet snyggt och hade verkligen velat ha mörk-blått när stor del av lägenheten är nersläkt. Hade varit riktigt mycket och rogivande ;) (och impat på flickvännen!)
#358 - 11 augusti 2011 20:16
tackar :D

nja det var la ungefär 250:- för en säck på 25kg eller nått. jag har ju julasbläster sand i min asien och SA-akvarium o vit är den ju inte. utan sandfärgad :P men rent biotopmässigt är julas sand nog mer korrekt faktiskt.

jag brukar köra mitt moonlight på kvällen när man kollar film etc. inget jag kör med på natten eller så. sätter på det när jag känner för det.
#359 - 12 augusti 2011 06:04
hannesc skrev:
tackar :D

nja det var la ungefär 250:- för en säck på 25kg eller nått. jag har ju julasbläster sand i min asien och SA-akvarium o vit är den ju inte. utan sandfärgad :P men rent biotopmässigt är julas sand nog mer korrekt faktiskt.

jag brukar köra mitt moonlight på kvällen när man kollar film etc. inget jag kör med på natten eller så. sätter på det när jag känner för det.

Okej, då kanske jag ska sikta på det ändå... Får se lite :P Det vita är ju grymt snyggt bara!

Okej, funderar på om man skulle haft karet tänt i viss tid med timer och sen så övergår det till moonlight i någon timma. Hade varit lite coolt enligt mig! ;)
#360 - 12 augusti 2011 09:51
ja det är kalrt du kan köra lyset med timer. alla mina kar går på timer. skulle aldrig nånsin orka gå o tända o släcka dom.
#361 - 12 augusti 2011 11:44
hannesc skrev:
ja det är kalrt du kan köra lyset med timer. alla mina kar går på timer. skulle aldrig nånsin orka gå o tända o släcka dom.

Gud va du är slö...=))))) haha
#362 - 12 augusti 2011 11:58
Haha ja, det vanliga går såklart på timer! Hade heller aldrig orkat. Hade inte funkat heller för den delen då jag jobbar skift. Men tänkte på att ha timer för vanliga ljuset samt ha timer på moon-light. Så att det är igång några timmar varje dag.

Men om man har såna cleas ohlson dioder, är det samma som att ha det vanliga ljuset? Alltså jag tänker på om jag vill ha tänt ca 11 timmar säger vi, ska jag då räkna in diod-ljusen i dom, eller störst inte fiskarna/växterna/algerna särskilt mycket av det?
#363 - 12 augusti 2011 12:38
ne räkna inte med det i det vanliga ljuset. fiskar/växter/alger störs inte av det. det är ju bara moodlight och inte huvudlyset så att säga.
#364 - 12 augusti 2011 16:07
hannesc skrev:
ne räkna inte med det i det vanliga ljuset. fiskar/växter/alger störs inte av det. det är ju bara moodlight och inte huvudlyset så att säga.

Perfekt, va det jag hoppades på ;) Här ska minsann imponeras! :P
#365 - 28 augusti 2011 21:24
Imponerande hannesc, väldigt snyggt kar!

Hade själv tänkt att börja med Malawi.
Men är ganska ny inom akvarievärlden så skulle vilja ha väldigt lättskötta malawis, har du några tips på vilka?
Jag undrar även hur många man bör ha i ett 90 liters akvarium samt hur gör du för att undvika alger osv?
#366 - 28 augusti 2011 21:54
90L ska du nog inte ha malawi i. det är för litet. du skulle kunna ha tangayikaciklide dock. och då snäcklekare. de är små nog att kunna ha i ett 90 L

ska du ha malawi bör du inte ha under 200L-kar
#367 - 28 augusti 2011 22:06
Okej, tack för svaret!

En snabb fråga bara, spelar storleken på glaset i ett akvarium någon större roll ifall jag skulle köpa ett nytt.

Helglasakvarium, 125x40x40cm 200l 1350,0 ( 6 MM glass ), kanske för lite?
#368 - 28 augusti 2011 22:42
hur menar du storleken på glas? tjockleken eller? nja om det inte är ett hillbilly bygge så borde det inte vara några problem. men man bygger inte ett kar som inte kommer hålla.

om du menar längden eller bredd eller höjd så ser väl det karet helt okej ut! :D mitt är 110x45x50(L,D,H)
#369 - 29 augusti 2011 13:49
Aa jag menar tjockleken på glaset.Okej det var bara ett kar jag hittade på akvarielagret i bromma. Försöker hitta ett inte allt för dyrt kar.
Om man får fråga om priset vad gick ditt 250L på?
#370 - 29 augusti 2011 13:55
6mm funkar bra till det skulle jag tro.

haha jadu jag är ju smålännig så jag gör bara bra klipp ;) köpte detta för 100:-
men sen har jag ju silikonat om det. ( mest för att se om jag kunde) o moddat om karet o sen bakgrund o filter etc har ju gått på lite slantar. även om jag fått de sakerna billigt med förståss. men tjaa det är kanske 4-5000:- med allt. fiskar, sten. kar, teknik etc.
#371 - 29 augusti 2011 14:00
Ok, haha det var som fan ;)
Letar runt nu för o hitta ett billigt.
Men dina fiskar vad har du för några och är alla lättskötta?:)
#372 - 29 augusti 2011 14:03
lättskötta o lättsköta. allt är lättskött om man vet vad de behöver osv. man malawi är inte särskillt svårt.

men rödzebra är en bra nybörjarfisk. mest för att den är billig och rätt snygg med. :) o tål en del med.

har nån lista längre bak i tråden på vad det är för fisk i. orkar inte rabla alla nu :P
#373 - 29 augusti 2011 15:58
Okej, men har tittat runt en del nu och undrar om dessa borde fungera http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89, i mitt 90 liters, enligt zoopet är dom ganska lättskötta vilket är en fördel för mig har du någon erfarenhet av dessa fiskar? Ser dock att dom är köttätare, betyder detta att man kan ha mer växter i akvariet lr så?
Om det går att ha dessa fiskar i mitt akvarium tillsammans bör man ha 2 av båda sorterna då? :) Tack
#374 - 29 augusti 2011 16:00
jo golden är med väldigt vanlig. socolofi är skitnajs. särskillt när hannarna färgar ut ordentligt!
#375 - 29 augusti 2011 16:04
asså har man malawi så kan man sikta på 10 mbunas på 100L vatten. det går att ha de två sorterna ihop ja. men asså att ha sånna här fiskar i ett kar med massa växter är rätt dumt. de har så fina färger så man vill gärna att akvariets inredning ska vara i typ en färg eller så så att man verklgien SER fiskarna. att det är dom som "lyser" upp karet.

så jag tänker iaf.

sen att de är köttätare spelare inte så stor roll om du vill ha växter. det är inte bara att de käkar växter utan mer att malawi gräver massor. asså de gräver om hela karet. o därmed kommer dina växter inte sitta kvar. lovar dig.
#376 - 29 augusti 2011 16:15
Okej tittade lite på http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149 också hur många bör jag ha i mitt akvarium allt som allt? Vill ju inte att fiskarna ska må dåligt liksom.

Polare säger att jag inte bör ha socolofi för han läste att folk hade kommenterat dom som tuffa och argsinta mot andra fiskar i akvariumet, stämmer detta eller ska jag bara köra på? Tack =)
#377 - 29 augusti 2011 16:32
a fast thomasi är ingen malawi-ciklid. den ska du nog inte ha med malawi.

ja de kan vara agressiva, men det är malawi rent generellt. därför de är så¨intressanta med. och därför man ska ha rätt många fiskar. har man få fiskar i ett kar så blir lätt en dominerande hanne jävligt jobbig. hans revir blir stort o de andra få fiskarna får ta massa stryk

har man fler fiskar blir reviren mindre o fler fiskar att sprida ut agressionerna på. därför bör man köra på 10 fiskar/100L. om det är mbunas. happlisar är det 10 fiskar/ 200L

märkväl. detta är bara tillhuggna tumregler. bör alltid kolla upp varje fisk typ innan man köper
#378 - 29 augusti 2011 16:43
Okej tack för du svarar på mina frågor :)

Det är hanarna som är aggressiva eller är jag fel ute nu?, isånnafall vad händer om man får 4 hanar vid köp av 4 socolofi?
#379 - 29 augusti 2011 17:45
honor kan med vara aggro, men generelt hannar ja. du får la be om en hanne o tre honor.
#380 - 30 augusti 2011 14:38
Hannesc skall jag ha ett bottenmaterial om jag har dessa 8 fiskar som jag nyligen visade?
Då jag heller inte tänkte ha så många växter, tänkte ha någon iaf, du har javaormbunke va?
Har snart läst alla beskrivningar om alger på zoopet och jag undrar om hur det går när man ej har t.ex. snabbväxande växter i akvariet?
Tack :)
#381 - 30 augusti 2011 15:41
fantastisk vackert kar. de är ju tur att man inte blir mega sugen å dra igång ett malawi typ NU....
*hutter me näven åt alldeles för beroendeframkallande hanneskar*

men åter till saken, funderar på det här me alger i malawi, eller hur man får bukt med dom.
äre gibbicep som gäller? eller finns de algätande malawi? skulle de funka me vanlig ancistrus?
gibbin är ju snygg men den blir ju så fruktansvärt stor väldigt fort å den skitar ju ner så förbaskat.

tacksam för svar.
/
#382 - 30 augusti 2011 16:25
Luddson skrev:
Hannesc skall jag ha ett bottenmaterial om jag har dessa 8 fiskar som jag nyligen visade?

Då jag heller inte tänkte ha så många växter, tänkte ha någon iaf, du har javaormbunke va?

Har snart läst alla beskrivningar om alger på zoopet och jag undrar om hur det går när man ej har t.ex. snabbväxande växter i akvariet?

Tack :)

sand? blästersand är bra. jag har ciklidgrus. funkar bra det med.

jagh ar javaormbunke ja.
hur menar du när man ej har snabbväxande växter?
#383 - 30 augusti 2011 16:27
MrH skrev:
fantastisk vackert kar. de är ju tur att man inte blir mega sugen å dra igång ett malawi typ NU....

*hutter me näven åt alldeles för beroendeframkallande hanneskar*

men åter till saken, funderar på det här me alger i malawi, eller hur man får bukt med dom.

äre gibbicep som gäller? eller finns de algätande malawi? skulle de funka me vanlig ancistrus?

gibbin är ju snygg men den blir ju så fruktansvärt stor väldigt fort å den skitar ju ner så förbaskat.

tacksam för svar.

/

haha. tackar :D

jag har väl inte särskillt mycket alger i nått av mina kar. har man bra balans så blir det inte så mycket alger. o lite alger är snyggt. du ser ju på mina stenar att de har en del på sig o bakgrunden med. blir mer naturligt så.
men ja malawi går o gnager på stenar o bakgrund o tar en del alger.
ancistrus funkar fint.
#384 - 30 augusti 2011 16:51
ledsen för att jag formulerade mig uselt, jag menar om man ska ha någonting i botten för att förhindra att glaset spricker om det faller sten när mina fiskar gräver? =)
#385 - 30 augusti 2011 17:17
ett liggunderlag är toppen
#386 - 31 augusti 2011 08:58
Tjao!

Precis inhandlat ett Juwel Rio 240 liters med tillhörande möbel och ett bioflow 6.0 innerfilter följde med. Efter lite diskussioner fram och tillbaka med sambon igår funderar vi på ett malawi. Men genast poppar det upp frågor. Duger det filtret eller går det att modda det så det funkar?
Sen en annan fundering kring det där med algätande malar. Jag har en pleco som bor i ett mindre kar som jag gärna skulle flytta över till detta. Skulle det fungera om man stoppar i en rot och tillverkar en liten grotta med hjälp av roten och lite stenar?

Botten kommer bestå av jula blästersand och bakgrunden kommer vara typ BTN slimline eller Juwels liknande modell beroende på om bioflow innerfiltret kommer användas eller ej.
#387 - 31 augusti 2011 09:13
innerfilterna till juwel är väl såådär skulle jag säga. rent flödesmässigt är de för klena för malawi. jag skulle tagit ut det o satsat på ett uterfitler o sen en streamer i karet för att få ordentligt flöde

jag har pleco i mitt kar( han måste dock flytta snart) men jag har ingen rot eller så till han. har haft han i två år snart. rötter vill man ju helst inte ha i ett malawi kar då det sänker ph.

o bygga grottor är bara dumt. särskillt när det kommer till malawi. för det första så ser det väldigt "man-made" ut o det är inte så snyggt. för det andra så kommer de bygga sina egna grottor. o då kan ju plecon använda dom. det gör min iaf.
#388 - 31 augusti 2011 09:33
Jag har ett exakt likadant filter som du i mitt Vision 260. Läs gärna min tråd om moddning av Bioflow filter. Det filtrerar nog helt ok. Obs att det är ett 6 liters filter vilket motsvarar ett eheim 2075 i filtreringskapacitet. Pumpen är på 1000 l/min, men den går att byta till 1500.

Största felet egetligen med filtret är att det tar galet mycket plats i akvariet och att det inte går att ta loss om nån firre fastnar. Ej heller kan det tas ut för rengöring. Borde ha haft sugpropp eller annan anordning.
#389 - 31 augusti 2011 10:44
hannesc skrev:
innerfilterna till juwel är väl såådär skulle jag säga. rent flödesmässigt är de för klena för malawi. jag skulle tagit ut det o satsat på ett uterfitler o sen en streamer i karet för att få ordentligt flöde

jag har pleco i mitt kar( han måste dock flytta snart) men jag har ingen rot eller så till han. har haft han i två år snart. rötter vill man ju helst inte ha i ett malawi kar då det sänker ph.

o bygga grottor är bara dumt. särskillt när det kommer till malawi. för det första så ser det väldigt "man-made" ut o det är inte så snyggt. för det andra så kommer de bygga sina egna grottor. o då kan ju plecon använda dom. det gör min iaf.

Tanken med grottan var mer att lägga en rot från botten snett upp mot ett stenrös för att på det sättet få en grotta.
#390 - 31 augusti 2011 11:01
okej. a visst funkar ju men jag har haft malar till mina malawi i 10 år utan rötter så det funkar utan med.
#391 - 31 augusti 2011 11:22
Räcker det att installera en cirkulationspump för att skapa tillräcklig fart på vattnet för malawis? Tror inte jag kommer att installera ett ytterfilter.
#392 - 31 augusti 2011 11:24
ja gör det. o kolla gärna på hur kapten zoom moddade om sitt filter. för juwels är lite kassa. i min mening. varför inte ytterfilter för?
#393 - 31 augusti 2011 11:29
Pillriga barn bla. Men Jag har iofs inte hämtat akvariumet ännu, kanske går att göra en deal och lägga lite emellan till en tex fluval 405. Vad har du för pumpar/filter i ditt kar?
#394 - 31 augusti 2011 11:34
beror ju på vad ni har för bänk men ni kan ju kanske ha filtret i bänken under o sen ett lås på dörren eller så. jag har ett fluval 405 till mitt malawi o en streamer på 2000L/h
#395 - 31 augusti 2011 12:25
Kan dock inte bifoga en bild, men det är ett Juwel Rio 240 l med tillhörande möbel med två skåp och hyllor emellan dem. Dum fråga, men streamer? Vad är det? Har du bytt ut pumpen från fluval filtret till en starkare bara eller?
#396 - 31 augusti 2011 12:30
måste vara guldmedlem för att kunna ladda upp bilder. annars kan du ladda upp på tex imgschack.com och länka här.

nej en streamer är en typ av cirkulationspump. tänk en båtmotor. är som en propeller. jag hade en cirk.pump i innan men bytte till en streamer. bli inte lika koncentrerat flöde utan mer som en stor kon med vatten istället för en rak stråle.

" target="_blank">
#397 - 31 augusti 2011 12:34
Aha, I see. Då har igenting med filtret att göra om jag förstår det rätt. Har du den pumpen utanför akvariumet eller sitter den också bakom inredningen?

Edit
Kan inte se filmen just nu, sitter på jobbet och de har tydligen spärrat sånt.
#398 - 31 augusti 2011 12:37
den sitter i akvariet men framför inredningen.

skymtar upp till höger:

" target="_blank">
#399 - 31 augusti 2011 12:44
Typ en sån här http://www.pwss.se/image.php?productid=4122 ?
Som jag editerade innan, kan inte se filmer på jobbet. De har spärrat sånt.... trökskallarna.
#400 - 31 augusti 2011 12:52
aha. afan missade att du skrev det. men ja precis en sån. min är på 2000l/H
#401 - 31 augusti 2011 12:54
Okej. Men bortsett att du inte gillar innerfiltret som följer med så skulle det kunna fungera med det, möjligtvis moddat, och en streamer till malawi?
#402 - 31 augusti 2011 12:56
adå
#403 - 31 augusti 2011 12:57
Kanon! Tusen tack för alla svar. Blev riktigt sugen på en malawi tank efter att läst om ditt projekt. Ditt blev riktigt bra!
#404 - 31 augusti 2011 12:58
tack. aa har man väl börjat är man fast
#405 - 31 augusti 2011 13:00
Kan tro det. Antar att det kommer fler frågor när man väl sätter igång. Blir att hämta akvariumet idag efter jobbet och så smått börja med det nu i helgen.
#406 - 31 augusti 2011 13:05
inga problem. starta en projekttråd så kommer fler svara :D
#407 - 3 september 2011 11:55
Hoj, vilken sand är det i akvariet och berätta litet hur du håller ph-värdet tillräckligt högt.
Själv är jag newbee på akvarier och kan typ inget om Malawi, men vill gärna testa ett eget Malawikar.
#408 - 4 september 2011 18:21
jag kör med ciklidgrus. det är rätt kalkhaltigt.

jag kör med ett ph/kh höjjande medel som jag pyttsar i lite gran ibland.
#409 - 5 september 2011 09:24
hannesc skrev:
jag kör med ciklidgrus. det är rätt kalkhaltigt.

jag kör med ett ph/kh höjjande medel som jag pyttsar i lite gran ibland.

Vad är det för medel du använder och funkar det bra?
Vilket pH siktar du på för att hålla malawi fiskar?
#410 - 5 september 2011 09:40
har inte namnet på det nu. men det finns i zooaffären. ph/kh+ eller nått heter det.

tja runt 8 ungefär
#411 - 16 september 2011 18:36
goddagens hannesc, en liten undrar om malawi fiskar som ja hoppas du kan svara på.
finns det någon form av lista på vilka som är lätta att få tag på eller vilka som inte alls går att få tag på, via djuraffär eller privat person.
de finns ju en hel del fiskar i artbeskrivningen att välja mellan å ja tänker mig att kanske inte alla är tillgängliga i handeln.
vore ju rätt fint me nån form av "mall" som man kunde gå efter så man vet lite vad man har att välja på när det blir dax.

något tips/förslag/ide om hur man får reda på det?
ja alltså, mer än å ringa till djuraffären å fråga varje gång man ser en fisk i artbeskrivningen som verkar intressant :P
känns som dom skulle lessna rätt fort på mig då :D

tacksam för svar

/
#412 - 16 september 2011 18:52
Jag tar mig friheten att svara istället.
Jag tycker så här, lägg ut hur stor balja du har, då blir det lättare att säga vilka fiskar du kan ha.
Artbeskrivningar på forumet gör bara att man blir snurrig i skallen för till 90 % så kan du inte få tag i den fisken som står i artbeskrivningen.
I borlänge vet jag inte vilka fiskar som simmar i dom baljorna.
Det kan var ruskigt seriösa, är inte Anneth Nordbrandt i Borlänge, ja hon är seriös, men det kan också vara grymt oseriösa som gör allt för att tjäna pengar, så mitt tips är väl att suga åt sig så mycket du kan av information på forum, och om du är lite osäker vilka fiskar zooaffärerna har, ta ett kort så kanske vi kan se vad det är för fisk.Janne
#413 - 16 september 2011 19:02
aha oki. hmm då får jag ta frågan när det blir dax och akvarium är införskaffat.
jag läser för brinnande livet om olika fiskar och vilka storlekar osv.. men de ä som du säger, väldigt snurrigt me artbeskrivningarna, man vet ju inte vilka man kan ha eller få tag på.

anneth känner jag inte till, är det någon som odlar privat?

å just i borlänge på djuraffären här vette tusan om dom ens har malawi men dom kan säkert ta hem, dock finns det en bra fiskaffär i ludvika som har mycke att välja på.
#414 - 30 september 2011 07:20
Jag har försökt kolla alla sidor i denna jättetråd. Hade du något bakom bakgrunden?

mvh
#415 - 30 september 2011 07:21
nja det är bara insuget till ytterfiltret och en doppvärmare bakom bakgrunden
#416 - 30 september 2011 07:59
Jag är inne på ett BTN Malawi till min 530-litrare, tycker den är sjukt snygg. Med ytterfilter i kombo med cirk.pump och ett gross med filterkuber.

Frågan är om man kommer få spel på att försöka rengöra bakom efter ett tag? Och om man stör sig på att 1/3 av ytan går bort?
#417 - 30 september 2011 08:05
strunta i filterkuberna då o sätt bakgrunden så nära du kan bakrutan. o rengöra bakom kan du glömma. det kommer aldrig göras. finna inte en chans att jag kan rengöra bakom. men det behövs ju inte så.
#418 - 9 oktober 2011 18:36
en fråga angående limningen av mittstaget.
har det fungerat sen du förstärkte det?

jag hade en tanke att det borde bli stabilare om man har ett bredare stag?. alltså låt oss säga 8cm bred å 6mm tjock istället för 4cm.
det blir ju mer yta att fästa silikon på plus att det är en större bit som håller i "ändarna" på akvariet.
tanke om det?

/
#419 - 10 oktober 2011 06:13
det har hållt men det är precis.. jag skulle lätt kört på ett bredare stag sådär nu i efterhand. så det tycker jag verkligen du ska köra på.
#420 - 10 oktober 2011 06:28
Hoj, utan att ha en aning om hur man borde göra. Men Akvarielagrets akvarium och även polski Akwa-Rynkarm så har de en längsgående glaslist som löper nästan hela långsidan. Det är på den listen som den ganska breda mittstaget i glas är klistrad. Typ så här:

[ATTACH=CONFIG]47985[/ATTACH]

Där måste jag säga att jag är impad över Akvastabil. De har två löstagbara aluminiumstag som sitter i toppramen. Man behöver bara klämma ihop akvariet litet och dra loss dem i sidled. Funkar nog endast om det är tomt eller endast litet vatten i antar jag.
#421 - 10 oktober 2011 06:32
ja så kan man göra o vill man inte ha staget heller så limmar du två glaslister på kortsidorna med. kallas sarg. funkar lika bra det med. så har jag i min SA-kub. bara en sarg runt om o inget stag.
#422 - 10 oktober 2011 07:08
Fan, allt funkar annorlunda med Malawi än andra akvarier. Jag tycker att ditt kar är asfint, här är det helt tvärtom. I de andra karen med växter och SA-ciklider kan jag göra vad jag vill utan att det får konsekvenser, alkottar, eklöv som inte är helt bruna, sandbyten ja nämn det liksom. Allt bara funkar.

När det gäller Malawi-karet funkar ingenting! Höjde kh/ph med bikarbonat, efter ett stort vattenbyte. ALLT blir brunt, gissa om det är kul med vit slimline och vit faxe. Det fina är att jag har yngel, vattenbyten är liksom ett måste men då tillför jag mer kisel till skiten. Som grädde på moset så får jag grönalger tillsammans med kiselalgerna, något i alla fall jag tycker är knepigt. Fisken mår bra i alla fall, även ancistrusen som sabbade biotopen.

Vardagsbitterhet ftw, skam den som ger sig. Det jag ville få ut är att det verkar simpelt, bygg ett röse och ha kalkhaltigt grus så ordnar det sig. Dock är det otroligt mycket svårare att få balans i ett kar utan en ordentlig tillväxt. Sen så får jag hoppas att det blir lika fint som ditt i slutändan, att det är värt alla pengar och ångest ;)
#423 - 10 oktober 2011 07:13
fast å andra sidan kan man ju även nyttja staget till stöd för täckglasen, om man nu kör med sånna. så gör man ju två flugor på smällen så att säga. ska hämta hem ett 300L idag som troligtvis behöver limmas så denna tråd är ju guldvärd just nu. kanon video du lagt upp i början där, och faktiskt är de ju en smula bra att staget lossnade så att du fick limma om det, för då lärde man ju sig att de krävs en rejäl fästpunkt för staget :P om man nu ska försöka se något possitivt i misstag som görs =)

btw, räkna med många frågor från mig då det med stor sannolikhet kommer att bli ett malawikar ;)
#424 - 10 oktober 2011 08:02
inga problem. fråga på bara :D
#425 - 10 oktober 2011 14:22
och fråga nr 1.
har nu hämtat hem akvariet och det visade sig vara på 200L och inte 300L.
fungerar det att ha malawi i ett 200L? måtten är 110*40*50 L.D.H

jag tycker personligen att de känns lite litet.

har sedan frågor om silikoneringen men det känns som de blir lite offtopic så jag slänger upp frågorna på forumet så får ja kanske flera svar där.

/
#426 - 10 oktober 2011 14:49
jag skulle vilja säga att det är på 220L o ja det går bra. men du får la kolla upp vilka arter du kan ha. blir nog inte så många happlisar.
#427 - 10 oktober 2011 15:29
nja nu var ja lite slarvig me måtten, de är alltså 110*38,5*47 typ. kanske spelar mindre roll fast de blir ju ändå nåra liter mindre.
men du tror det funkar?
de är klart, de blir kanske inte så många firrar men det gör ingenting, jag har varit inställd på att typ bara ha 2 olika sorters malawi. om jag hittar något som passar vill säga.

nå jag tackar så mycket för svar och återkommer säkert med flera frågor när det börjar närma sig.
#428 - 10 oktober 2011 15:30
tjaa en 20 st kan du ju lätt ha iaf.
#429 - 19 oktober 2011 07:11
virvel i karet ;) bildas av streamern. syns tydligt efter ett VB

" target="_blank">
#430 - 19 oktober 2011 09:43
Cool virvel. Är det Koralian som gör den? Det är litet vita pluppar i vattnet, va e de för nåe? Luftbubblor?
#431 - 19 oktober 2011 11:35
aa det är koralian som gör det. det vita är nog bara massa meck från bottnen. jag röjde runt en hel del o gjorrde vattenbyte. nu är vattnet kristallklart :)
#432 - 19 oktober 2011 12:35
Oki, hyfsat drag i streamern!
#433 - 19 oktober 2011 12:41
2000L/H tror jag. + 1300L/H från fluval 405. i ett 250L kar :)
#434 - 19 oktober 2011 12:49
Tycker du att ett ytterfilter ger lika bra tryck som till exempel en powerhead? Jag tycker att ytterfilter inte presterar exakt lika mycket om l/h är samma på båda? Bara en cirkulationsfråga såhär på tal om detta. Provade att sätta in en Sunsun streamer på 3-5000 l/h tillsammans med fx5:an, mina Malawi diggade det inte :P Får hoppas att jag får användning för detta någon annan gång, både en powerhead 70 och en streamer borde inte bara ligga och skräpa..

De kanske gillar det mer när de blir större, den som provar får se :)
#435 - 19 oktober 2011 13:02
nej det tycker jag inte de gör. filtret är enbart till för filtrering här. o streamern för att få fart på vattnet. mina fiskar trivs som tusan :)
#436 - 19 oktober 2011 13:27
hannesc skrev:
virvel i karet ;) bildas av streamern. syns tydligt efter ett VB

" target="_blank">

.

monacogranne !!!!!!!

.
#437 - 19 oktober 2011 13:47
Va?
#438 - 19 oktober 2011 20:57
nice !!!

,
#439 - 20 oktober 2011 06:28
är du berusad nu igen kensa?....ååhh...orkar fan inte med dig när du är sådär.
#440 - 20 oktober 2011 07:02
hannesc skrev:
är du berusad nu igen kensa?....ååhh...orkar fan inte med dig när du är sådär.

Fast det var jävligt vitsigt av Kensa, eller hur? Det tog en bra stund och Kensas förklaring innan jag fattade!:)
#441 - 20 oktober 2011 07:06
Haha, hyfsat långsökt! Men ganska sköj. :D
#442 - 20 oktober 2011 07:47
aaaaah.....nuuuu är jag med. haha...jag gillar. :)
#443 - 20 oktober 2011 07:54
kan ibland inte låta bli att leka med ord.

exempel:

Diskmedel = Yes

Marskopia = Japp

osv

osv

behöver jag nämna att en till mig närstående kvinna är ibland ganska trött på mig....... ?

.
#444 - 20 oktober 2011 07:57
Kensa skrev:

exempel:

Diskmedel = Yes

Marskopia = Japp

osv

osv

behöver jag nämna att en till mig närstående kvinna är ibland ganska trött på mig....... ?

Att leka med ord sådär är verkligen norskt lugnt!:)
#445 - 20 oktober 2011 08:05
Kensa skrev:

.

nej ;)

Att leka med ord sådär är verkligen norskt lugnt!:)

heheheeeeee.... ;)
#446 - 20 oktober 2011 08:06
Kensa skrev:

exempel:

Diskmedel = Yes

Marskopia = Japp

osv

osv

.

Jag har en kompis som är grym på såna där ordlekar. Vi brukar bedöma dom efter hur många mil långsökta de är.:)
#447 - 3 november 2011 16:35
Bara en bild

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
#448 - 3 november 2011 16:58
Ser väldigt fint ut! :D
#449 - 3 november 2011 20:58
Nice

:) var bara tvungen o komentera din pilaster hylla har själv en sådan från källemo..o karet ser ju kanon ut de med mycket snyggt fina fiskar ,o jag går i väntans tider på mitt 160-60-60 kar från malmö .Min mening var o ha tanganyika i det men ska börja med någe lättare först så då blir ju inte valet svårt malawi ,kanske lägger upp de som projekt här senare ska göra bakgrund o allt själv möbel fixa bakrutan ,,,,:)Fick många ideer från ditt bygge,,
#450 - 3 november 2011 21:02
Riktigt snyggt!
Tycker bakgrunden är så sjukt nice, ser verklig ut!
#451 - 4 november 2011 07:58
Hvidioten skrev:
Ser väldigt fint ut! :D

tack :)
fergu65 skrev:
:) var bara tvungen o komentera din pilaster hylla har själv en sådan från källemo..o karet ser ju kanon ut de med mycket snyggt fina fiskar ,o jag går i väntans tider på mitt 160-60-60 kar från malmö .Min mening var o ha tanganyika i det men ska börja med någe lättare först så då blir ju inte valet svårt malawi ,kanske lägger upp de som projekt här senare ska göra bakgrund o allt själv möbel fixa bakrutan ,,,,:)Fick många ideer från ditt bygge,,

ah du såg den hyllan :) present från mor o far. mor har jobbat mycket på källemo så man har ju varit där ett par ggr :P
tycker verklgien du ska lägga upp det som en projtråd! utan tvekan :D

Luddson skrev:
Riktigt snyggt!

Tycker bakgrunden är så sjukt nice, ser verklig ut!

tack. aa jag är nöjd med den bakgrunden. nån made-in-china grej i glasfiber men fasen så bra den blivit nu med lite alger på.
#452 - 23 december 2011 08:58
du farbror hannesc, inatt när ja låg å inte kunde sova så fundera ja på de här me Malawi.
dom vill ju ha väldigt strömt i akvariet som jag uppfattat det, men de ja funderar på är om det är strömt i malawi sjön? de är ju en sjö liksom, brukar ju sällan vara några kraftiga strömmar i dom. ja kan tänka mig att det kanske blåser mycket och blir vågigt å så, men strömt?

hur ligger de till me de? har du nån aning?

varifrån kommer de faktum att malawi vill ha strömt i akvariet?
#453 - 23 december 2011 09:04
De bor ju ofta där vattnet bryter mot klippor och så, det är min analys. Det är syrehalten i vattnet man vill åt :)

Rätt teori Hannes?
#454 - 23 december 2011 09:08
men in that case, vore inte en vågmaskin mer optimalt? plus ett starkt flöde kanske?
#455 - 23 december 2011 09:12
ärligt talat vet jag faktiskt inte :S jag har typ bara lärt mig att de vill ha det. kan vara för att de är rätt aktiva fiskar som lever med rätt mycket fisk runt om dig. asså "trångt" typ. o har man det strömt i karet så blir de aktivare o det är ju trevligt att titta på. men ärligt talat vet jag inte varför egentligen.

mathias teori är rätt intressant dock.

sjön är ju rätt stor med. det är ju en av världens största. så den är kanske inte så lugn som lilla insjön i skogen liksom. så det kan nog finna strömmar där med kan jag tänka
#456 - 23 december 2011 09:15
jo den teorin lät ju inte skit dum. kanske skulle man starta en tråd om detta? vore intressant å veta bara för vetandets skull =)
#457 - 23 december 2011 09:15
vågmaskin är nog inte dumt. är nog så att de är dyrare bara :P
#458 - 23 december 2011 09:18
De är rätt deppiga om de hamnar i för höga nitrathalter, stora centralfilter torde då bli rätt onyttiga. Jag får det ändå att funka då jag byter typ 70% vatten. Kolfiltrerar vattnet, det är nog rätt nödvändigt vid så stora byten.

Angående streamer/vågmaskin är du lite inne på rätt spår :)
#459 - 2 februari 2012 10:26
lite bilder bara. svårt att få till bra bilder med mobilkamera men vafan. bra röd färg på rödzebrorna!
#460 - 2 februari 2012 10:31
Bra där! Hur många individer har du i karet nu? :)
#461 - 2 februari 2012 10:41
hmm osäker. lite för få. sen är det massa yngel bland stenarna. en hona som släppte yngel igår såg jag. vissa blev jagade o uppätna :P

men stora fiskarn kanske 15. ska väl i 10 till typ
#462 - 2 februari 2012 11:06
Ok :)
#463 - 20 juli 2012 13:11
Ja som vissa vet så är det flytt på gång här hemma. Jag har ju den goa möjligheten att kunna låna DM här i jkpg som hotell till mina fiskar under flytten. Så malawit är tömt nu.
Det riktigt sura är att jag lyckades spräcka hela bakrutan när jag städade ur karet. Faaan.
Ska se om jag kan laga det. Sätta en glasskiva över o Tapetsera med silikon.
Sprickan är genom hela rutan.
Tror ni en 40 cm bred 6 mm glasskiva över kommer räcka? På utsidan?
Eller behöver jag gå upp på 8 mm?
#464 - 20 juli 2012 14:55
Jag tror det räcker gott med 6mm med tanke på att du fat "tapetsera" med silikon så har du ju typ lamellglas över skadan så där lär det inte hända något igen..
#465 - 20 juli 2012 15:05
Nej för fåååån hannesc skär ut den och sätt i en ny stället, inge dåliga nödlösningar nu;)!!
#466 - 20 juli 2012 23:11
åheim skrev:
Nej för fåååån hannesc skär ut den och sätt i en ny stället, inge dåliga nödlösningar nu;)!!

Kan tyvärr inte byta rutan. Det är inte hel glas kar utan det sitter en bakelit ram längst ner. O sen sitter fast så in i helvette!! Annars hade jag ju bytt ruta på en kvart. Men nu går det inte tyvärr. Fan.
#467 - 21 juli 2012 08:49
Köp aldrig ett nytt kar på blocket för en femhunka, det lär det ju vara värt om man väger arbetet och utgifterna mot varandra.

Du har ju liksom all teknik redan, det är bara att ta något billigt och köra..

:)
#468 - 21 juli 2012 08:51
Ne blir inget nytt kar. Måtten på detta stämmer ju överens med bänken precis. O kostnaden blir 0 kronor. Glas har jag. Silikon har jag. Tar bara lite tid
#469 - 21 juli 2012 08:51
Fast visst. Hade ju varit roligare med ett större kar
#470 - 21 juli 2012 11:59
Billigt glas på FSG kan ordnas till hur stort kar som helst glasen dom tar in där är roglas och skärs till i fabriken och måtten på dom brukar ligga på 6x4m så det går få ut stoooooora kar där om man vill och pengen är rätt:p;):D

Annons