Nytt Juwel Rio 400 l

#1 - 29 juni 2008 19:46
Hej!
Jag är helt ny här på forumet och detta är mitt första inlägg[:o]. Är lite grön på det här med akvarium så jag kommer kanske med lite dumma frågor...
Jag har ett akvarium på 54 liter nu men idag beställde jag ett Juwel Rio 400 liters. Tycker det är kanonsnyggt! Men jag vet inte om jag ska ha ljus eller mörk sand/grus. Någon som har ett likadant som kan ge tips? Vill ha färgglada fiskar, typ Malawi och har hört att fiskarnas färger kommer mer fram om man har mörk/svart grus. Men jag vill nog ha ljus.... huvudbry!
#2 - 11 juli 2008 14:47
Idag ringde dom och sa att akvariet har kommit så efter jobb ska jag köra och hämta det. Nice!! Har bestämt mig för att ha Biltemas blästersand. Och det blir nog BTN slimline bakgrund, röd gnejs. Ooooohh, vad jag längtar tills jag slutar idag så att jag kan få hem mitt efterlängtade akvarium!

http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/PICT7070.jpg
http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/PICT7071.jpg
#3 - 11 juli 2008 15:09
Åh, det låter riktigt roligt det där! Längtar tills man själv får skaffa ett stort nytt kar. Lägg upp lite bilder nånstans om du får tid, det vore kanonskoj!
#4 - 11 juli 2008 15:28
Ja, det ska bli jättekul! Det är mitt första stora kar så det ska bli spännande! Ska lägga upp bilder (om jag lyckas klura ut hur man gör [:o]).
Nu väntar jag på att tiden ska gå så att man kan få komma hem och montera:D
#5 - 11 juli 2008 16:08
Kom ihåg att ta en massa bilder som du lägger upp på ex photobucket samt att se till att ev sladdar och kontakter är framdragna bakom möbel INNAN du fyller på med vatten.. [:o]
#6 - 11 juli 2008 16:23
Gaffel skrev:
Kom ihåg att ta en massa bilder som du lägger upp på ex photobucket samt att se till att ev sladdar och kontakter är framdragna bakom möbel INNAN du fyller på med vatten.. [:o]

Hmm.. jo det är en bra idé. Inte snyggt att se sånt! Håller just nu på att skriva anteckningar på en lapp om allt jag måste köpa och komma ihåg. Typ nitrivec och ph-mätare etc...
#7 - 11 juli 2008 16:39
Hur länge får du lov å vänta då innan du är hemma och kan börja pyssla?
#8 - 11 juli 2008 18:21
Artep skrev:
Hmm.. jo det är en bra idé. Inte snyggt att se sånt! Håller just nu på att skriva anteckningar på en lapp om allt jag måste köpa och komma ihåg. Typ nitrivec och ph-mätare etc...

Nja det var mest om man ställer möbeln och akvariet nära väggen och sen dunkar på vattnet innan man lagt kablar o dyl från ytterfilter och annat tillrätta, sen sitter man där vackert och får löda om sladdar och dra på ny krympslang för att man hade för bråttom.
#9 - 11 juli 2008 22:26
[COLOR=black]blopp:[/COLOR]

[COLOR=red]NU[/COLOR] har jag monterat ihop det!!! Shit, vad jag är svettig. Men det var det värt för fy tusan vad fint det blev!

http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/PICT7072.jpg
http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/PICT7074.jpg
http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/PICT7075.jpg

Gaffel:

Jo, det är sant. Jag hade halshuggit mig själv om det hade hänt, men jag är inte färdig än så jag ska inte säga för mycket... ;)

Jag ska sätta in bakgrund innan jag gör nåt annat. Har aldrig gjort det innan så det ska bli kul! Men nu får jag nog gå och lägga mig... ska jobba imorgon. Men egentligen har jag ju inte tid att jobba :)
#10 - 12 juli 2008 11:55
Var i väg snabbt som tusan nu på lunchen och köpte BTN slimline bakgrund, röd gnejs. Ska köpa sand, vattenberedningsmedel och sånt i dag också. Så nu väntar jag återigen på att klockan ska gå så att jag kan komma hem och börja bygga bakgrund! :)
#11 - 12 juli 2008 18:03
Nu är bakgrunden på plats! Det blev jättesnyggt! Silikonet sticker i näsan ;) . Kanske bra mot förkylning! Pappen som satt fast bakom bakgrunderna var inte roliga att ta av. Onödigt mycket lim ju!
Imorgon ska jag köpa ett liggunderlag som jag ska lägga i botten innan jag lägger i sanden. Sen blir det påfyllníng med vatten! :)

http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/PICT7077.jpg
#12 - 12 juli 2008 21:13
Oj, det går ändå snabbt framåt trots jobb!
#13 - 13 juli 2008 06:16
Ja, man är ju knäpp :) Man skulle ju helst vilja ha i fiskarna innan man hade fått akvariet haha! Men nu ska jag jobba idag igen.... så det blir projekt ikväll.
Ska som sagt köpa liggunderlag idag och hälla i sanden efter det. Så det blir väl vattenpåfyllning ikväll hoppas jag! En del i alla fall.
Ska förresten köpa nån växter med idag tror jag för det är lite bökigt att komma ner med hela armen sen när karet är fyllt... Men man kan ju halvfylla det i alla fall :)
#14 - 13 juli 2008 06:51
Gaffel

Nu har jag länkat lite bilder från photobucket. Har lagt in de på de andra inläggen så långt jag hade kommit då.
#15 - 13 juli 2008 06:52
#16 - 13 juli 2008 08:38
Det ser ut som dina slimlines inte täcker hela bakgrunden? Jäklar vad ditt projekt fick fart nu då! :)
#17 - 13 juli 2008 09:31
beerzon skrev:
Det ser ut som dina slimlines inte täcker hela bakgrunden? Jäklar vad ditt projekt fick fart nu då! :)

Det är nån cm till pumpen som inte räckte men jag vet inte om jag ska bygga in pumpen eller täcka med några höga växter eller nåt "berg" eller nåt. På sidorna vill jag inte ha nåt. Har du någon bra idé vad man kan täcka för eller är det bökigt att bygga in pumpen? Eller går det att borra hål i modulerna? De spricker inte?:confused:
#18 - 13 juli 2008 09:34
Jag kommer inte åt att sätta slimline bakom pumpen för den är fastlimmad i glaset. Sen undertill tänkte jag täcka upp med sand.
Bilagor:
#19 - 13 juli 2008 11:36
Du kan ju alltid köpa en filtermodul till pumpen, det blir ju 10000 gånger snyggare när du har innerfilter ;) En idé bara.

Ser mycket bra ut, det är snygga kar det där, och jag vet hur det känns, man vill skynda skynda. Men som alla säger, skynda långsamt är bäst ^^

MVH Johan
#20 - 13 juli 2008 11:51
Johanski skrev:
Du kan ju alltid köpa en filtermodul till pumpen, det blir ju 10000 gånger snyggare när du har innerfilter ;) En idé bara.

Ser mycket bra ut, det är snygga kar det där, och jag vet hur det känns, man vill skynda skynda. Men som alla säger, skynda långsamt är bäst ^^

MVH Johan

Hmm det har du rätt i. Vet du om det finns i samma sort som den bakgrunden jag har? Har du nån länk till nån bild så att man kan se?
Är lite grön på detta[:o]
#21 - 13 juli 2008 12:46
Kolla om du hittar något här:

http://www.pwss.se/home.php?cat=215

Som ser ut som din slimline :)

MVH Johan
#22 - 13 juli 2008 12:50
Ser trevligt ut, och den bakgrunden är riktigt vacker... kör med den i vårt 450l också :) Speciellt efter någon månad börjar den bli riktigt fin!
#23 - 13 juli 2008 13:23
Johanski skrev:
Kolla om du hittar något här:

http://www.pwss.se/home.php?cat=215

Som ser ut som din slimline :)

MVH Johan

De filtermodulerna tycker jag ser gråa ut. Jag har ju röd gnejs. Tror du inte det kommer att se konstigt ut och sätta olika färger + att de är ju tjockare än slimline? Blir snart tokig[B)]

Tack för att du försöker hjälpa mig:D
#24 - 13 juli 2008 13:25
Ahlqvist skrev:
Ser trevligt ut, och den bakgrunden är riktigt vacker... kör med den i vårt 450l också :) Speciellt efter någon månad börjar den bli riktigt fin!

Tack:D Då har du bra smak;) Jag har hört att precis som du skrev att efter en tid när de är "inarbetade" med lite alger att de är superfina! Ska som sagt bara försöka få till det vid pumpen...
#25 - 13 juli 2008 13:26
Provat gå vidare på nästa sidor? Finns 3 sidor :)
#26 - 13 juli 2008 13:29
Johanski skrev:
Provat gå vidare på nästa sidor? Finns 3 sidor :)

Ja, jag kollade där med men där fanns inte nåt som hette filtermoduler, bara på första sidan. Men man kan kanske göra det med vanliga slimline? Eller så sätter jag en stor jäkla rot framför:D
#27 - 13 juli 2008 13:30
Ahlqvist skrev:

Har du nåt foto på ditt kar hur det ser ut nu?:p
#28 - 13 juli 2008 18:28
Nu har jag bestämt mig för att köpa två slimline moduler till för att bygga in pumpen. Jag vill inte se den. Ska göra det imorgon! Mycket klipp och klistra nu :)
#29 - 14 juli 2008 12:12
Så! Nu är de inköpta så ikväll ska det pusslas igen :)
#30 - 18 juli 2008 09:11
Skoj och se hur det fortskrider. Ska själv köpa ett Juwel Rio 240 på Tisdag, kan knappt bärga mig!

Vore kul o se hur det går för dig!
#31 - 18 juli 2008 12:44
Andreas.F skrev:
Skoj och se hur det fortskrider. Ska själv köpa ett Juwel Rio 240 på Tisdag, kan knappt bärga mig!

Vore kul o se hur det går för dig!

Nej, jag vet hur det känns att bara gå och vänta på att få hem det:D

Nu kommer mitt projekt att stå stilla en vecka för vi ska på semester men när vi kommer hem så blir det full fart igen:D

Du får också starta en projekttråd så man kan se ditt akvarium:p
#32 - 18 juli 2008 13:47
Jäpp, ska lägga upp lite bilder i helgen hur det ser ut nu där akvariet ska stå...:)

Det är så sjukt, har gått runt och väntat och tänkt nu ett bra tag och läst hur mycket som helst om nitrit, nitrat och allt vad det heter så nu kan man nästan redogöra i detalj vad som händer i karet första 30dagarna:p...

Ha det så skönt på semsetern!
#33 - 26 juli 2008 18:01
Andreas.F skrev:
Jäpp, ska lägga upp lite bilder i helgen hur det ser ut nu där akvariet ska stå...:)

Det är så sjukt, har gått runt och väntat och tänkt nu ett bra tag och läst hur mycket som helst om nitrit, nitrat och allt vad det heter så nu kan man nästan redogöra i detalj vad som händer i karet första 30dagarna:p...

Ha det så skönt på semsetern!

Tack så mycket:)! Nu är jag hemma igen. Har plockat lite sten på Öland på semestern så det får bli lite stenbygge nu i veckan så att man kan få i vatten nån gång:p
#34 - 28 juli 2008 12:11
Hehe härligt!
Har precis fått dit mitt akvarium där det ska stå, har inte haft någon lust att köpa alla tillbehören ännu med tanke på vädret. Ikväll tänkte jag dock inhandla grus, pump, doppvärmare och en bakgrund. Men som sagt, när vädret är som det är har jag ingen vidare lust att vara inne och pyssla med akvariet...
#35 - 30 juli 2008 18:20
Här kommer en bild på akvariet när det precis är nyfyllt :)

http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/IMG_1518.jpg
#37 - 8 augusti 2008 17:49
Artep skrev:
Här kommer en bild på akvariet när det precis är nyfyllt :)

http://i344.photobucket.com/albums/p359/Artep1/IMG_1518.jpg

Det fick du ju till riktigt snyggt :)

Hade du problem att få ner bakgrunden utan att ta bort mittstagen?
#38 - 9 augusti 2008 09:42
Tqck!:)
Ja, bakgrunden var lite för hög så jag fick såga bort lite där vid mittstagen.

Johan73 skrev:
Det fick du ju till riktigt snyggt :)

Hade du problem att få ner bakgrunden utan att ta bort mittstagen?

Annons