Nytt kar, nytt eller beggat?

#1 - 16 maj 2010 19:28
Ska köpa nytt kar och har några funderingar som jag inte lyckas få svar på. Dels undrar jag om folk kan rekommendera butik/affär med billiga möbelkar, antingen i Jönköpingstrakterna eller Gbg/Stockholm. I Jönköping är Djurmagasinet och Rilo Zoopermarket dom som verkar ha bäst priser. I Gbg/Sthlm är det Hornbach som jag hittat bäst priser på.

Sen undrar jag om man ska våga sig på att köpa ett beggat kar? Fördelen är att man kan få mer för pengarna. Nackdelen är att jag inte har någon aning vad man ska kolla på hos beggade kar, vad som kan vara sönder. Skulle vara extremt surt om karet började läcka efter ett par månader. Hur många år brukar t.ex silikonet att hålla? Vad ska jag kolla på?
#2 - 16 maj 2010 19:36
Cyruz10 skrev:
Ska köpa nytt kar och har några funderingar som jag inte lyckas få svar på. Dels undrar jag om folk kan rekommendera butik/affär med billiga möbelkar, antingen i Jönköpingstrakterna eller Gbg/Stockholm. I Jönköping är Djurmagasinet och Rilo Zoopermarket dom som verkar ha bäst priser. I Gbg/Sthlm är det Hornbach som jag hittat bäst priser på.

Sen undrar jag om man ska våga sig på att köpa ett beggat kar? Fördelen är att man kan få mer för pengarna. Nackdelen är att jag inte har någon aning vad man ska kolla på hos beggade kar, vad som kan vara sönder. Skulle vara extremt surt om karet började läcka efter ett par månader. Hur många år brukar t.ex silikonet att hålla? Vad ska jag kolla på?

Silikon kan hålla i många år. Hade ett akvarium som var 20 år gammalt och silikonen höll hur bra som helst där :). Tror det beror på vilken kvalitè det är på silikonet som bestämmer hur lång tid det håller. Det man ska kolla hos ett begagnat akvarium är att silikonen är mjukt och inte hårt. Om det är hårt så är det en bra idè att silikona om det.

Vänta om se om några andra svarar ikväll, säkert något jag har glömt.

Lycka till i ditt sökande :).
#3 - 17 maj 2010 06:36
Kolla blocket, där kan du få "mycket akvarium" för lite pengar. Jag har 2 begagnade hemma. Ett på 720 liter och ett på 270 liter. Akvariumen som säljs där, är ofta i full gång med filter och fiskar.

Det finns vissa som inte är igång, som har stått tomma ett tag, men då är det bara att du säger till om att det ska vara vattenfyllt när du kommer för att titta på det, det är enklaste sättet att se om det läcker någonstans. Är det så att någon vägrar fylla upp det med vatten, ja då är det bara att söka vidare....då är det nog större risk att det läcker.
#4 - 17 maj 2010 19:19
var precis och hämtade 2st kar jag hittade på blocket :)
#5 - 17 maj 2010 20:19
Har hittat ett kar som jag ska hämta på fredag förhoppningsvis, som sagt så får man mycket mer kar för pengarna på blocket än om man skulle köpt nytt :)

Det nya karet tänkte jag köra igång 24 juni när jag och tjejen flyttar, just för att slippa böket med att tömma karet. Nu undrar jag om det kan stå tomt i lite mer än en månad utan att silikonet blir torrt? Visst kommer det klara sig undan från att läcka på så kort tid, men kommer kvalitén på silikonet försvagas nämnvärt på 6 veckor utan vatten?
#6 - 18 maj 2010 07:15
Jag tror det ska funka fint att ha det tomt ett tag! Läste nånstans här på forumet som haft akvarier tomma i flera år och sen vattenfyller utan problem. Jag håler på o starta upp 300 liters nu, det har stått tom sen i feb typ. Jag är inte särskilt orolig över det!
#7 - 18 maj 2010 07:21
inga problem med silikonet. har akvarium som stått i garage i 10 år o det vara bara att starta upp. inga som helst problem.

Annons