Nytt kar, vad göra?

#1 - 18 februari 2008 10:43
Hej.

Nu behöver jag lite tips från er experter i denna tråden på projekt.
Jag var & hämtade ett nytt kar i går, lite udda mått, det är 187 cm långt, 60 högt & 70 djupt. Jättefint & jag gillar verkligen djupet i det! Det enda som jag e säker på att jag ska samla ihop alla praktbotior fr övriga kar & samla i detta men sen e det tomt i min idéspruta :confused: Tips? Råd? Allt emottages tacksamt!

Mvh Eva
#2 - 18 februari 2008 13:50
Med botierna skulle du ju kunna göra en Asien biotop med ett rejält stimm med tex någon rasbora skulle nog vara snyggt och några olika arters labyrintfiskar, ett stimm av någon mindre botia kanske. Förslagen är oändliga.
#3 - 18 februari 2008 15:07
:eek:[:-10][:-53]OOOooOOOH! Djupare än det är högt och ändå är det rätt ordentligt högt... Ett sånt kar vill jag ha! *grön av avund* Lyxfia! Grattis!

Badvänligt<tm> (vilket kan underlätta vid skötseln ;) )
Håller med om att Asien verkar lovande...
#4 - 18 februari 2008 18:03
Jodå, jag är helnöjd! Kommer att stå perfekt i köket på en vägg vi egentligen hade sparat till ett 720 l men så hitta jag detta på annons sen var det bara att hämta :p Jag har länge dömt ett kar med djup i! *överlycklig* Lutar nog åt att botiorna får sällskap av 10-12 Guldgurami, har några redan som får flytta dit från ett annat kar & så blir det till att köpa några nya oxå. Detta ska bli så kul! Kan lägga till att gubben var måttligt road efter att han fått bära ner det från 3e våningen :D Men han e glad igen nu.

Fler tips som går åt Asienhållet tas tacksamt emot! E faktiskt inte riktigt hemma på det men ska läsa på nu. E ju ett tag kvar innan det e dax att ha i några fiskar.

Funkar det med Gibbiceps i ett kar med Asientema?

Tack på förhand!

Mvh Eva
#5 - 18 februari 2008 18:13
Jodå, jag är helnöjd! Kommer att stå perfekt i köket på en vägg vi egentligen hade sparat till ett 720 l men så hitta jag detta på annons sen var det bara att hämta :p Jag har länge dömt ett kar med djup i! *överlycklig* Lutar nog åt att botiorna får sällskap av 10-12 Guldgurami, har några redan som får flytta dit från ett annat kar & så blir det till att köpa några nya oxå. Detta ska bli så kul! Kan lägga till att gubben var måttligt road efter att han fått bära ner det från 3e våningen :D Men han e glad igen nu.

Fler tips som går åt Asienhållet tas tacksamt emot! E faktiskt inte riktigt hemma på det men ska läsa på nu. E ju ett tag kvar innan det e dax att ha i några fiskar.

Tack på förhand!

Mvh Eva
#6 - 18 februari 2008 18:15
Jodå, jag är helnöjd! Kommer att stå perfekt i köket på en vägg vi egentligen hade sparat till ett 720 l men så hitta jag detta på annons sen var det bara att hämta :p Jag har länge drömt om ett kar med djup i! *överlycklig* Lutar nog åt att botiorna får sällskap av 10-12 Guldgurami, har några redan som får flytta dit från ett annat kar & så blir det till att köpa några nya oxå. Detta ska bli så kul! Kan lägga till att gubben var måttligt road efter att han fått bära ner det från 3e våningen, väger tydlien 170 kg. :D Men han e glad igen nu.

& kan jag få i btn med det konstiga längdmåttet?

Tack på förhand!

Mvh Eva
#7 - 18 februari 2008 18:20
Jodå, jag är helnöjd! Kommer att stå perfekt i köket på en vägg vi egentligen hade sparat till ett 720 l men så hitta jag detta på annons sen var det bara att hämta :p Jag har länge dömt ett kar med djup i! *överlycklig* Lutar nog åt att botiorna får sällskap av 10-12 Guldgurami, har några redan som får flytta dit från ett annat kar & så blir det till att köpa några nya oxå. Detta ska bli så kul! Kan lägga till att gubben var måttligt road efter att han fått bära ner det från 3e våningen, väger tydlien 170 kg. :D Men han e glad igen nu.

Tack på förhand!

Mvh Eva
#8 - 18 februari 2008 18:54
EvaPeva skrev:
Kan lägga till att gubben var måttligt road efter att han fått bära ner det från 3e våningen, väger tydlien 170 kg. :D Men han e glad igen nu.

Stark gubbe du har! Fick du vara extra snäll en lång stund? :p

EvaPeva skrev:
kan jag få i btn med det konstiga längdmåttet?

BTN går ju alltid att såga i så köp lite för stort och fixa storleken i efterhand vettja ;)
#9 - 18 februari 2008 20:42
vad blir volymen på karet? e värdelös på att räkna. tycker också asien. 10 praktbotior 20 kilfläcksrasboror en kampfiskhane med nåra fina honor och nån gurami art man gillar typ 6st blir lagom.
#10 - 18 februari 2008 21:12
Jag har haft ungefär sådan kombination (praktbotia + guramis) och det funkar bra. Men egentligen vill botior ha det ganska strömt och gurami ganska låg cirkulation. Om du vill göra ett utpräglat botia-kar finns det fina exempel här: www.loaches.com som går ut på; stark cirkulation, mycket gömställen, svag belysning.

Själv har jag Dvärgkardinalfiskar som sällskap till mina praktbotior och dom verkar trivas tillsammans. Gibbiceps är ingen Asienfisk men visst funkar det ifall du vill ha en sugmal också, fiskarna bryr sig knappast :)
#11 - 18 februari 2008 21:16
Nice 785 liter är ju rätt shysst. Jag skulle köra asien i form av botior, riktigt stort stim rasboror samt ett par större guramisar (ormskinn kanske) plus 2 rockor.. Rockor e riktigt ballt om man har shysst bottenyta vilket du har.
#12 - 18 februari 2008 21:20
Karet e ca 785 l, hyfsat må jag säga :)

ize: Gubben fick ha hjälp av grannen för att få ner det, så sååå stark e han inte :p Jag muta honom med att han får byta upp sig med sin cross- säker muta som alltid funkar! :p;) Eller att han kan köpa nya grejer till den eller dyl ;)

Vet ju att Gibbisen inte är en asienfisk, tänkte väl mer på hur det ser om man sätter i en sån & resten e asien liksom. Jag e ju såld på dom :)

Kampfiskar e jag av nån anledning jag inte kan sätta fingret på så förtjust i... Däremot gillar jag alla Guramivarianterna störtmkt. :D

Fortsätt tipsa, jag behöver mkt tips så jag kan inspireras ordentligt! Tack för dom som redan kommit!

Mvh Eva
#13 - 19 februari 2008 06:48
haha.. push the soft spot! ;) Vad gör man inte för sina akvarier..
#14 - 19 februari 2008 11:19
va heter dom där nu igen............................ khuiål eller nått e snygga. sen finns de grymt många fina botior. kinesisk väderål e ju lite rolig. sen kanske nåra amanoräker
#15 - 19 februari 2008 13:58
Om JAG skulle ha asien som biotop i ett sådant kar skulle jag satsa på en hyffsad stor grupp av EN art ur Trichogaster gruppen som sedan parar ut till några lekpar, ett stimm på kanske 20-30 rasboror och sedan ett litet mindre stimm av av någon barb ca 10 st av en lite större art runt 10 cm som vuxen, ett stimm på kanske 5 praktbotior och som lite algätare skulle du kunna ha några Crossocheilus oblongus. Som inredning skulle jag ha mycket rötter nån stor som nästan går upp till ytan samt ett antal lägre fast långa och några små som liksom "sticker" upp ur botten. Som växter skulle jag ha mycket java ormbunke som du kan fästa på rötterna med hjälp av gummiband eller fiskelina sen några grupper av någon Hygrophila art samt någon Cryptocoryne. Kom ihåg att du måste ha växter eller rötter som går upp till ytan för att guramisarna ska kunna fästa sina skummbon vid något. MEn det är ju hur JAG skulle göra;) Lycka till ser fram emot lite bilder:)
Btw skulle du som ovanstående har skrivit kunna ha i lite räkor, de äter fiskarnas matrester så de behöver inte ha egen mat att krångla med.
#16 - 19 februari 2008 14:10
håller med!!! lite svartvatten liksom. mycke rötter och kanske lite eklöv/alkottar.
Bilagor:
#17 - 19 februari 2008 14:21
fast undrar hur det skulle passa med svartvatten till asien tema... ...någon som testat?
#18 - 19 februari 2008 14:30
nej asså miljön e svartvatten men vattnet einte svart. så e i asien
#19 - 19 februari 2008 14:46
nej asså miljön e svartvatten men vattnet einte svart. så e i asien

Är det så alltså... ...man lär sig alltid något nytt;)
#20 - 19 februari 2008 15:08
ja bara för att du har svartvattensmiljö behöver du inte ha svartvattensvatten
#21 - 19 februari 2008 15:29
ja bara för att du har svartvattensmiljö behöver du inte ha svartvattensvatten

Nee, det har du ju faktist helt rätt i...
#22 - 19 februari 2008 15:34
jag tycker gurami! Typ blå/marmor eller guld gurami. Annars skulle det vara riktigt snyggt med en gurami som var kallröd tillsammans med botior och rasboror och massor av rötter som dom flesta andra också tycker. Kanske lite riccia på ytan? Vet inte om det kommer just från asien med dom e väldigt fina...
#23 - 19 februari 2008 21:28
Sådär, nu har vi silikonat om det för säkerhetsskull. Eftersom vi köpte det begagnat så känns det bäst så :) Nu ska det få stå & härda i garageet i en vecka "just to be safe" innan det får flytta in i köket.:D Ska bli spännande.

Det som jag bestämt nu är 6 praktbotior, 12 Guldgurami & mycket växter. Även så det ska gå att bygga skumbo. :D Det får bli så, tycker nog att praktbotiorna kan klara ut att ha det lugnare på ena sidan av karet & lite mer strömt på andra sidan. Alla nöjda & glada. Dessutom har jag kollat in lite olika andra fiskar fr Asien men har mkt belutsångest. E mer inne på att bara ha kanske 2 sorter till men ganska många av dom istället.
Dessutom får min största gibbiceps flytta dit fast han inte e asiat :p Han håller på & växer ur det han finns i nu & jag vill absolut inte göra mig av med honom. Har lite extra love i hjärtat just för Gibbisar. ;)
Så kära vänner! Brinstorma mig nu åt Asienhållet! Tack på förhand!

Mvh Eva
#24 - 25 februari 2008 22:31
Jag skulle kört med ett stort gäng Drottningrasbora, minst en 70-80 st tillsammans med de fiskar du redan trixat in dig på. Du skulle även kunna köra på någon fler guramisort, mosaikgurami ligger mig varmt om hjärtat och när de vuxit till sig så blir de riktigt snygga:p!
Tänk bara på att 12 guldgurami kan bli i det mesta laget då det finns risk att de blir lite aggro med stigande ålder och revirhävdande.
#25 - 25 februari 2008 22:47
Jo, jag hade tänkt att minska stimmet med Guldgurami & ha i nån annan variant också, men blandar dom inte sig med varann då? Eller håller dom sig till desina?

Jo, ett stort stim av nån mindre art blir det oxå, frågan är vilken bara :-)

Mvh Eva
#26 - 25 februari 2008 22:55
De korsar sig inte med varandra om det inte är samma art, som tex olika dvärggurami med påhittade neonflaschbluerednamn eller som tex guldgurami, blågurami och marmorgurami som är samma art.
Men å andra sidan kan du kolla på fisk från andra sidan Stilla Havet och någon tetrasort. Det finns en mängd olika, och en ny favorit hos mig nu är Guldtetran http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=441 som ska få flytta hit när någon av mina nuvarande tetrasorter bli få.
#27 - 28 februari 2008 09:45
Hej.

Nu har karet fyllts med vatten efter omsilikoneringen. Det står fortfarande i garaget. Tänkte det får göra det en vecka till så att vi ser att det håller tätt & så eftersom vi trixat med det. Jag längtar så tills det får flytta in i huset.

Jag har tittat lite på tetror nu & fastnat lite för kejsartetran? E den att rekommendera?

Jag hatar att vår jäkla digitalkamera pajade, kan ju inte lägga in bilder! [:(!]

En sak till, om man ska göra egen bakgrund, vad rekommenderar ni som gjort det själva?

Mvh Eva
#28 - 28 februari 2008 11:19
Kejsartetran är en skitsnygg fisk men kan vara lite känsligare än de vanliga sorterna.
Ska du ha en smidig och snygg bakgrund utan en himla massa jobb föreslår jag BTN Slimline:)!
#29 - 28 februari 2008 14:54
Så den är känsligare? Typiskt... Den föll mig riktigt i smaken faktiskt.

BTN slimline e jag inte så förtjust i...
Tanken e att jag, eller jag menar gubben ska göra en där det finns grottor & urgröpningar för mossa & lite så... Men det kanske inte går, för stort projekt kanske :confused: Har ju högtflygande planer, gubben får plocka ner mig på jorden ibland :p:D

Mvh Eva
#30 - 28 februari 2008 18:28
Ja, ibland kan det vara bra att ha någon att dela tidningen med;).
Bilagor:
#31 - 28 februari 2008 20:34
Jaha, lyckost... det du nu "pysslar" med är precis vad jag oxå skulle vilja göra!
OM det hade varit jag som "fått" ett så stort akvarium, så hade jag bums flyttat dit mina 5 praktbotior och 20+ purpurhuvudsbarber... och skrotat 310 liters akvariet, som känns för litet till dessa fiskar. Sedan hade jag köpt 10 purpurhuvudsbarber till och några Silverhajar...
Växter har jag inte fått att leva någon längre tid... det enda som inte blir finfördelat på nolltid är anubas. Mycket trä har jag och ännu mer hade jag skaffat...
Några "väggfasta" grottor och håligheter hade jag inte vågat mig på... jag har en ihålig halvmeter lång stock som botiorna har som sitt hem och sin borg, och de är beredda att offra livhanken :confused: för att blir kvar där när det är dax för total städning (två år sedan till sommaren).
Lycka till med fiskvalet :D !
#32 - 28 februari 2008 20:53
Hej & tack! & välkommen till zoopet!

Det e mitt sjunde kar nu, har i olika storlekar & skrotar inget fast det köps nya! :p Jag har redan nytt projekt långt framskriden i tankarna som påbörjas direkt då detta e klart :D

Ett tips e att hålla koll på blocket, där kan du hitta större kar till bra priser & handlar det om plats kan du ju alltid inhandla ett större på blocket, pyttsa över dina firrar i det & sen sätta ut det du har på blocket & få igen en del av pengarna ;)

Mvh Eva
#33 - 29 februari 2008 07:44
TACK... har bara två, båda på 310 liter, o ska jag få in ett större (vilket jag verkligen vill) så MÅSTE jag skrota det ena, även om det svider.
Alternativet är att börja flytta dörrar och då får jag nog ringa Timell ;), vilket ioförsig kunde vara trevligt, men men men...
MVH Gunvor

Ps: Jag har ögon på Blocket, och brukar även slänga ut frågan till folk som jag träffar... många har akvarium i förråd o garage har jag upptäckt, men det är för SMÅ "burkar"
#34 - 5 mars 2008 16:10
Så där ja... Nu har det stått fyllt i garaget i en vecka & det håller alldeles perfekt :D Har varit & köpt färg idag, svart som jag ska måla bänken med som är träfärgad nu. Ska även måla lister som ska sitta runt karet längs med möbeln i svart.

Blir till att måla imorn kväll om jag hinner...

Har börjat bli mer & mer sugen på discus, ska titta lite närmre på dom på lördag när vi e i Malmö med zoopetarna. :p

Har förstått det e många som har discus med scalarer men hur e det med discus & gurami?

Tack på förhand!

Mvh Eva
#35 - 5 mars 2008 16:16
Det funkar fint det med om du inte tar Blå gurami och odlingsformerna på denna då de kan bli ganska ilskna med stigande ålder.
Ska du kolla in snygga diskus så ta dig några mil norröver så ska du få se på grejer. Sedan kommer det en del snygga diskus på auktionen med om det kunde vara intressant eller det kanske blir lite för nära inpå?
#36 - 5 mars 2008 16:23
Ja, till auktionen har jag nog inte hunnit haft igång karet än... Men ska absolut kolla in dom på närmare håll då iaf.
Har hört om nån i GBG som säljer många, billiga & snygga discus. Ifall jag var intresserad skulle jag få nr till honom av snubben jag fick karet av. Kan det vara samma du har i tankarna eller nån annan månne?

BlåGurami blir det inte. Har tänkt om lite vad gäller gurami, istället för guld blir det nog mina mosaikgurami som får flytta hem igen. :)

Mvh Eva
#37 - 5 mars 2008 17:13
vem i gbg säljer billiga snygga diskus?
#38 - 5 mars 2008 17:46
Inte i Göteborg, men däremot i Varberg hos Kaj.P:).
#39 - 5 mars 2008 17:50
Aha... Får kanske kolla av med honom då. Därifrån du har investerat dina kanske?
#40 - 5 mars 2008 17:51
Jepp:p!
#41 - 5 mars 2008 17:56
Jag har än så länge fastnat lite för pigeon blood. Har du nån erfarenhet av den? Även Red Turquise. Men bara genom bilder på nätet då. Jag är ju egentligen mot att blanda. Håller alla färger i olika kar osv men hur e det med discus, håller dom sig till sina färger eller blandar sig med varann? Om man nu skulle lyckas få till yngel alltså...
#42 - 5 mars 2008 18:00
Nu är jag ingen expert, men jag har pratat en del med Kaj om det här. Diskus håller sig ofta om de kan till sina någorlunda färger, så har du ett gäng RT tillsammans med PB så håller de sig för det mesta inom sin färg.
Jag har ingen erfarenhet av PB då jag är mer åt VF hållet och RT. Sedan finns det en mängd olika varianter av RT som kan vara riktigt snygga:).
Logga in på denna sida och kolla på lite skönheter: http://www.brosaters.se/diskus-varberg/forum/default.asp
#43 - 5 mars 2008 18:08
Så här kan det se ut:):
#44 - 5 mars 2008 18:22
Sååå snyggt! E det ditt kar? Jättevalle till höger? Det var riktigt, riktigt snyggt!

Var inne på sidan du länka till, skitsnygga bilder. Fastnade för en knallröd med turkosa inslag & sen var guld faktiskt ganska ok oxå.

Blir nog till att skicka pm till kajp efter helgen... :-)

Mvh Eva
#45 - 5 mars 2008 18:27
Han kommer med ner till Malmö, så ta ett snack med honom där:).
Jo det är mitt kar med en del av växterna som ska bli skånska;).
#46 - 5 mars 2008 18:29
Haha, så mkt bättre då! Öga mot öga alltid bäst!

Har du lyckats få yngel utav dina? E det svårt?
Jag e ju sån som vill ha yngel av allt! ;-)

Mvh Eva
#47 - 5 mars 2008 18:40
Där har varit frisimmande, men tetrorna är på dem direkt. Har nu skaffat ett par kuber som jag tänkte leka av diskusarna i, men det ena karet blir räkkar medans det andra blir som jag tänkt. Vet inte när bara, då tiden inte riktigt räcker till.
Får du ett par som funkar ihop, är de inte mycket svårare att få yngel av än Guppy;), men att sedan få ynglen att växa upp kan vara lite trixigt ibland med föräldrar som käkar upp dem, missbildningar och andra orsaker som kan försvåra yngeltiden.
Men å andra sidan finns det hur mycket info som helst och även väldigt mycket att lära sig och därför tycker jag det är en rolig fisk att hålla på med, trots att det kanske inte är världens roligaste fisk i karet;).

Annons