Nytt lysrör -> ny glimtändare?

#1 - 14 september 2003 20:32
Jag undrar hur man vet om man behöver byta glimtändaren i armaturen eller inte? Såvitt jag förstår skall man alltid byta när man byter rör, men vissa armaturer har väl någon funktion som inte använder glimtändare? Vad kostar en sådan? Hur ser den ut/ var sitter den?
#2 - 14 september 2003 21:13
Elektroniska reaktorer (kallas också "elektroniskt förkopplingsdon") har vanligen inte glimtändare alls. Jag har fortfarande inte hittat billiga elektroniska reaktorer i Sverige.

Du kan köpa elektroniska glimtändare också, kostar runt 50:- och håller lika länge som armaturen, dvs behöver aldrig bytas. De ger dessutom längre livslängd på dina rör. Finns bl.a. på Clas Ohlson.

Såvitt jag vet behöver man bara byta glimtändaren när den går sönder, dvs inte längre kan tända rören.
#3 - 14 september 2003 21:18
Ja du ska alltid byta den, annars så kortar det ner livslängden på det nya. Jag tror att det är elektroniska armaturer som inte har någon glimtändare. Jag tror att de har det på Hjortgans Zoo. Kolla på deras sida...http://www.hjortgatanszoo.se
#4 - 14 september 2003 21:23
Man ska inte vänta tills rören pajar man ska byta dem vart år även om det FUNGERAR för du får sämre ljus redan efter ett år ungefär så om man har växter så mår de mycket bättre av att byta rör vart år. Har själv haft problem med växter som kräver mycket ljus.
#5 - 14 september 2003 21:30
Hmmm... Men glimtändarens _enda_ funktion är ju att tända rören? Prova att skruva bort den när rören är tända får ni se - rören lyser lika bra ändå...
#6 - 14 september 2003 21:52
Glimtändare kostar runt 4 kronor styck, så det är ingen stor satsning att köpa några såna samtidigt som lysrören. Speciellt om de förlänger rörens livslängd. Jag brukar få glimtändarna gratis i elaffären där jag handlat rör senaste tiden, inte dumt!
#7 - 15 september 2003 08:58
En sak man bör tänka på när man byter rör är att man inte ska byta alla rören på en gång för det blir en ljuschock för fiskarna[;)]
#8 - 15 september 2003 22:57
Ursprungligen skickat av Morpheus

En sak man bör tänka på när man byter rör är att man inte ska byta alla rören på en gång för det blir en ljuschock för fiskarna[;)]

Ajdå, och jag som bara har ett!

Å andra sidan har inga fiskar flyttat in ännu... [;)]
#9 - 16 september 2003 02:17
Det är lugnt, byt halva i taget [;)]
#10 - 16 september 2003 19:06
Ursprungligen skickat av Morpheus

Är det inte en ljuschock för växterna? Att växterna inte kan börja tillgodogöra sig allt nytt ljus på en gång vilket gynnar algerna.
#11 - 16 september 2003 19:58
Ursprungligen skickat av Karon

Det är lugnt, byt halva i taget [;)]

[i]En sak man bör tänka på när man byter rör är att man inte ska byta alla rören på en gång för det blir en ljuschock för fiskarna [;)]

*skratt* tror ni är lite trötta grabbar... [;)]
#12 - 16 september 2003 21:24
Ibland kan det vara skönt att inte vara så där helt seriös. Lite synd bara om någon missförstår och tar illa upp eller blir irriterad.
#13 - 17 september 2003 12:07
Ursprungligen skickat av Azur

Hmmm... Men glimtändarens _enda_ funktion är ju att tända rören? Prova att skruva bort den när rören är tända får ni se - rören lyser lika bra ändå...

Glimtändaren är parallellkopplad med röret, men varför skulle inte detta kunna innebära att livslängden förkortas (i samband med tändningen?) eller vad syftar du på?
#14 - 17 september 2003 12:11
Apropå elektroniska glimtändare från Clas Ohlson så hade jag fyra sådana i min ramp (4x36W). Resultatet blev att den digitala timern gick sönder. Reläet orkade inte med strömmen som tydligen gick genom dessa fyra tändare (de drar nog mycket ström för att undvika att rören blinkar).
#15 - 17 september 2003 12:43
Alla lysrör drar mycket ström när man tänder dem.
#16 - 17 september 2003 12:53
Timers är av sk!t-kvalitet. Tre timers, av olika modell, som jag använt för att tända min belysning, har dött bara i år. Sista jag köpte var en helt mekanisk plast-historia - den funkar, men den drar sig 30 minuter per dygn, så den måste ställas varannan dag.

Pure crap.
#17 - 17 september 2003 15:19
Ibland kan det vara skönt att inte vara så där helt seriös. Lite synd bara om någon missförstår och tar illa upp eller blir irriterad.

Jajamän, särskilt framåt natten när alla ändå är lite avslagna. Inte gick det att missförstå eller bli sur på något skrivet igår kväll inte! ;O)
#18 - 17 september 2003 22:18
Ursprungligen skickat av klara

[quote]Ibland kan det vara skönt att inte vara så där helt seriös. Lite synd bara om någon missförstår och tar illa upp eller blir irriterad.

Jajamän, särskilt framåt natten när alla ändå är lite avslagna. Inte gick det att missförstå eller bli sur på något skrivet igår kväll inte! ;O)
[/quote]

Näppeligen! Tvärt om, tack så mycket!

Annons