Nytt Offentligt akvarium inlagt

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 23 juli 2008 08:07
Denna gång är det Christian som har besökt Rhodos Akvarium http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=485&Itemid=141

Nu är det 28 offentliga akvarier som är inlagda i Zoopetavdelningen Offentliga akvarier
#2 - 30 juli 2008 12:54
Kul med filmen! Klickade på länken men det blev lite knasigt, hamnade på http://www.zoopet.com/www.hcmr.gr istället för http://www.hcmr.gr/

Jag har besökt två offentliga akvarier i Japan, ett i Gifu och ett i Nagoya. Som vanligt fick man inte fota med blixt så det blev inte så många bra bilder men jag kan skriva något om dem om det är önsvärt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 29 oktober 2008 14:56
Återigen har vi lagt in ett nytt offentligt akvarium på Zoopet. Denna gång gäller det Osnabruck Zoo / Tetra Aquarium i Tyskland.
Som ni kan läsa så blir inte omdömet så där jättebra direkt.

Sedan väntar jag fortfarande på texten till Annikas två japanska offentliga akvarium;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 november 2008 19:31
Tropiskt saltvatten

Ytterligare ett offentligt akvarium är nu inlagt. Det rör sig om Meereszentrum som ligger i Fehmarn (nära Puttgarden i Tyskland). Det är ett akvarium där man "bara" hittar tropisk saltvattensfisk och det är som ni kan läsa i recensionen ett väldigt bra offentligt akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 1 februari 2009 10:52
Palmitos Park på Gran Canaria

Nu har jag lagt in ett ytterligare ett offentligt akvarium i denna Zoopetavdelning.
Denna gång är det Palmitos park som återfinns på Gran Canaria som har granskats. I denna park är akvariet bara en liten del och som du kan läsa på denna sida så är parken i sig väldigt bra, men själva akvariedelen är inget vidare.
Totalt har jag också lagt in hela 102 foton från detta ställe i Zoopets stora fotoarkiv och de kan ses på denna sida (OBS. gäller enbart för Goldmedlemmar).

Under min Gran Canaria semester så fotade jag självklart även mycket annat än Palmitos Park och om ni är intresserade av att titta på dom så har jag lagt in ett hundratal foton i denna forumtråd.
#6 - 1 februari 2009 18:49
Det här är också riktigt trevligt för dem som besöker Malagas närhet. http://www.sealifeeurope.com/local/index.php?loc=benalmadena
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 februari 2009 11:45
Nu har jag lagt in ytterligare ett foto i Zoopetavdelningen "Offentliga akvarium".

Det är från Kiel Aquarium som vi i Zoopetväst besökte undet vår Tysklandsresa.
#8 - 26 februari 2009 13:31
MattiasL skrev:
Det här är också riktigt trevligt för dem som besöker Malagas närhet. http://www.sealifeeurope.com/local/index.php?loc=benalmadena

Fasen, jag har ju bott i grannbyn ett par månader... Hur kunde jag missa det...???[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 29 april 2009 15:46
Ett nytt offentligt akvarium är nu inlagt i Zoopetavdelningen "Offentliga akvarier" .

det rör sig om Sea Life akvariet i Timmendorfer Strand i norra Tyskland.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 september 2010 10:03
Ett nytt offentligt akvarium har nu lagts in. Det är ansjo som har besökt Siam Ocean World som ligger i Bangkok, Thailand. Vi tackar för fotona och artikeln
#11 - 2 september 2010 10:17
Kul!

Två saker:

1. Länken i artikeln länkar fel, man kommer till http://www.siamocenworld.co.th/, saknas ett a där.
2. Vad för fisk kan detta vara? http://www.zoopet.com/bilder/data/699/IMG_09181.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 2 september 2010 10:26
pwrdesign skrev:
Kul!

Två saker:

1. Länken i artikeln länkar fel, man kommer till http://www.siamocenworld.co.th/, saknas ett a där.

Fixat nu - tack för påpekandet
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 september 2010 12:46
pwrdesign skrev:

Nja salt kan jag ju egentligen "inget" om men det liknar i alla fall en Centropyge loriculus
Någon med större kunskaper i ämnet får gärna bekräfta, alternativt tala om vad det är för nått.
#14 - 2 september 2010 15:54
Du har helt rätt Kjelle , guldstjärna i kanten på den;)
http://se.reeflex.net/tiere/252_Centropyge_loriculus.htm

//NiXoN
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 6 december 2010 18:37
Nu har jag lagt in ytterligare 1 offentligta akvarium - denna gång rör det sig om turistfällan Ocean Aquarium som ligger i Cypern.
Nu finns det totalt 34 akvarier från 13 olika länder inlagda på Zoopet.
#16 - 6 december 2010 19:18
Nu har jag lagt in ytterligare 1 offentligta akvarium - denna gång rör det sig om turistfällan Ocean Aquarium som ligger i Cypern.

Nu finns det totalt 34 akvarier från 13 olika länder inlagda på Zoopet.

Tycker detta är superhäftigt Kjell =)
Är det från egna resor du fotograferat och skrivit om stället?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 6 december 2010 19:27
Hellsson skrev:
Tycker detta är superhäftigt Kjell =)

Är det från egna resor du fotograferat och skrivit om stället?

Ja, det brukar av någon anledning alltid råka finnas ett offentligt akvarium i närheten när jag åker på semester. Av de 34 som är med på Zoopet har jag nog besökt 31 själv - sedan började jag ju med att fota bara för 7-8 år sedan (eller rättare sagt, jag fotade även tidigare men har inte fotona kvar) vilket är lite synd för jag har nog besökt ytterligare ett 30-tal innan dess.
#18 - 6 december 2010 19:36
Ja, det brukar av någon anledning alltid råka finnas ett offentligt akvarium i närheten när jag åker på semester. Av de 34 som är med på Zoopet har jag nog besökt 31 själv - sedan började jag ju med att fota bara för 7-8 år sedan (eller rättare sagt, jag fotade även tidigare men har inte fotona kvar) vilket är lite synd för jag har nog besökt ytterligare ett 30-tal innan dess.

Uppskattat till 1000 ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 7 december 2010 10:18
Hellsson skrev:
Uppskattat till 1000 ;-)

Tack för det - trevligt att läsarna kan ha nytta av det:d
#20 - 7 december 2010 10:24
myclet uppskattat. visste inte om detta förrens jag såg tråden nu. var faktiskt på berlins akvarium i september. ganska trevligt ställe
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 7 december 2010 10:31
hannesc skrev:
myclet uppskattat. visste inte om detta förrens jag såg tråden nu. var faktiskt på berlins akvarium i september. ganska trevligt ställe

Ja akvariet i Berlin är riktigt bra även om det har några år på nacken och är lite slitet.
#22 - 7 december 2010 10:32
jo det märkte man. men ändå häftigt byggt.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 7 december 2010 10:46
hannesc skrev:
jo det märkte man. men ändå häftigt byggt.

Det på Cypern däremot var ju inte så himla gammalt - men ändå var det slitnare och riktigt kass.
#24 - 7 december 2010 11:00
va synd! hann inte kolla in det innan men ska göra det. har du med universeum på listan ? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 7 december 2010 11:05
hannesc skrev:
va synd! hann inte kolla in det innan men ska göra det. har du med universeum på listan ? :)

Om du med "va synd" menar att du missade "Ocean aquarium" så var det som sagt inte alls synd;)

Universeum finns självklart med http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=category&category=27
#26 - 7 december 2010 11:10
hade jag fått, hade jag bosatt mig inne i regnskogen där. har ett stort växtintresse med nämligen
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 20 december 2010 19:37
Nytt offentlig akvatrium är nu inlagt på Zoopet. Det är Sea Life akvariet som ligger i Oberhausen i Tyskland och som jag, ansjo, Annika och Mats besökte i höstas.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 5 januari 2011 11:19
Ytterligare ett nytt offentligt akvarium är nu inlagt på Zoopet - nämligen Öresundsakvariet som ligger i Helsingör, Danmark. Ett litet men välskött akvarium.

Totalt finns det nu 36 offentliga akvarier recenserade på Zoopet
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 2 juli 2011 21:17
Ytterligare en recension av ett offentligt akvarie har lagts in på zoopet - denna gång ett offentligt akvarium i Indonesien
Artikeln kan läsas på denna sida

Det är kaj.p som skrivit artikeln - ett stort tack till Kaj
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 8 maj 2012 19:42
Nu har det 38 offentliga akvariet "recenserats" på Zoopet. Det är Annika Yledahl som besökt London Aquarium och berättar om det - du hittar artikeln på denna sida
Stort tack till Annika för hjälpen med artikeln.
#31 - 8 maj 2012 22:06
Lite konstigt dock att det som är snudd på närmast Kjell inte är med, Sjöfart, vad har de gjort för ont? De satsar och byter inriktning så nog är de förtjänta av reklam.

Vänermuseeet är ju också nåt som ligger nära och förtjänar att nämnas.
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 9 maj 2012 07:21
Bygert skrev:
Lite konstigt dock att det som är snudd på närmast Kjell inte är med, Sjöfart, vad har de gjort för ont? De satsar och byter inriktning så nog är de förtjänta av reklam.

Vänermuseeet är ju också nåt som ligger nära och förtjänar att nämnas.

Ja det är kul att att även andra "recenserar".
Sjöfartsmuseet har tyvärr aldrig blivit av - det ligger för nära[:o]
Nåväl jag har faktiskt varit där några gånger, men alltid har det just då varit någon ombyggnad så det har inte varit "rättvist" att recensera just då.
Vad gäller Vänermuseet så även om det ligger "nära" så har man aldrig vägarna förbi åt det hållet - så det är liksom lättare att passera förbi andra mer "exotiska" akvarier
#33 - 9 maj 2012 07:32
Tja, jag skall nog in på bägge inom inte allt för avlägset, skall jag skriva ihop nåt?
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 9 maj 2012 07:34
Bygert skrev:
Tja, jag skall nog in på bägge inom inte allt för avlägset, skall jag skriva ihop nåt?

Sjöfartsmuseet skall jag försöka klara av, men gärna Vänermuseet.
Dock minst lika viktigt som skrivandet - se till att ta rejält med foton
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 2 april 2013 19:52
Så är ytterligare en recension av ett "offentligt akvarie" inlagt - nämligen Maroparque på La Palma
Det är det 39 offentliga akvariet som har recenserats på Zoopet
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 13 maj 2013 19:33
Så har det 40 offentliga akvariet besökts och bedömts i en artikel här på Zoopet - nämligen det offentliga akvariet i Bergen, Norge. Det var också det 14:e landet som vi gjort nedslag i
#37 - 13 maj 2013 19:54
Sjökockar hade de också såg jag nu! De verkar vara väldigt svåra att hålla bland oss privatpersoner som håller på med västkust akvarier, det hade varit kul att veta hur de gjorde för att hålla de framgångsrikt. Verkar vara ett spännande ställe.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 13 maj 2013 20:08
mikoto skrev:
Sjökockar hade de också såg jag nu! De verkar vara väldigt svåra att hålla bland oss privatpersoner som håller på med västkust akvarier, det hade varit kul att veta hur de gjorde för att hålla de framgångsrikt. Verkar vara ett spännande ställe.

ja absolut - den delen som innehöll fiskar från "deras egen" kust var mycket bra
#39 - 14 maj 2013 09:17
Hur kan det komma sig förresten att du inte recenserat Sjöfartsmuseet ännu? Om du varit där, hur står de sig mot norrmännen här? På den kalla sidan. Den tropiska verkar de vara lite bättre på :-)
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 14 maj 2013 09:29
mikoto skrev:
Hur kan det komma sig förresten att du inte recenserat Sjöfartsmuseet ännu? Om du varit där, hur står de sig mot norrmännen här? På den kalla sidan. Den tropiska verkar de vara lite bättre på :-)

Slöhet, slapphet - ja vad säger man?
Det är ju som så att ligger det riktigt nära så drar man ut på det. Ungefär som att fota ens egna fiskar - det blir aldrig av. Nåväl får skärpa mig och ta mig dit i sommar, men innan dess så skall jag redan under de närmaste 3 veckorna hinna med att besöka Den blå planeten i Köpenhamn samt det nyöppnade offentliga akvariet i Singapore (som skall vara världens största).

Akvariet i bergen är ju oerhört mycket större än Sjöfartsmuseet i Göteborg så det är ju inte riktigt jämförbart. På "kallvattensdelen" är Bergen betydligt bättre medan då Sjöfartsmuseet har en något bättre (om än inte större) tropisk saltvattendel.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 26 maj 2013 20:36
Har just kommit tillbaka från en släkträff i Danmark och den var mycket trevlig men det är kanske inget att rapportera om här;)

Men i fredags besöket jag den blå planeten och hjade tänkt tillbringa några timmar där på förmiddagen innan jag begav mig in i Köpenhamns centrum - men jag blev kvar där i 7,5 timme!!!!!!! så det blev inget shoppande.

Detta offentliga akvarium var med andra ord mycket bra (allt var kanon utom maten som var dyr och dålig) och är definitivt värt ett besök. Kommer en artikel om detta senare i Offentliga akvarier men det hinns inte med för tillfället för på tisdag åker jag till Singapore och där lär nu finnas världens största offentliga akvarium. Oj vad tråkigt man har det för tillfället;)
#42 - 26 maj 2013 20:41
Ha det så himla gott i Singapore:)! Inte alls avis;).
#43 - 27 maj 2013 06:36
Skall bli spännande att få se ett sammandrag av dessa två ställen sen :)

Ha det gott i Singapore!
Kjell Fohrman
Administrator
#44 - 28 juni 2013 14:11
Det dröjer lite ytterligare innan jag har lagt upp recensioner av de 3 ytterligare offentliga akvarier som jag har besökt den senaste månaden.
Dock så har jag redan lagt upp foton från dom i Zoopets stora fotoregister (enbart öppet för goldmedlemmar) som ni tills vidare kan kolla på.

SEA Aquarium, Singapore - 159 foton
River Safari, Singapore - 146 foton
Blue Planet Aquarium, Köpenhamn - 124 foton
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 19 juli 2013 20:28
Ett nytt offentligt akvarium har recenserats på Zoopet - nämligen S.E.A. Aquarium i Singapore som lär vara världens största offentliga akvarium. Betyget är att det är mycket bra

detta är det 40 offentliga akvariet som har recenserats på Zoopet
#46 - 25 juli 2013 06:00
Ett nytt offentligt akvarium har recenserats på Zoopet - nämligen S.E.A. Aquarium i Singapore som lär vara världens största offentliga akvarium. Betyget är att det är mycket bra

detta är det 40 offentliga akvariet som har recenserats på Zoopet

Jag har faktiskt varit och dykt i det "gammla" underworld i Singapore :)
hoppas jag får tillfälle att se det nya
kan ju bara konstatera att det är ett mycket trevligt ställe!
dock har jag ingen bild på när jag klappar sjökossan du har på bild i repotaget ;)
[ATTACH=CONFIG]62943[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62944[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62945[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]62946[/ATTACH]
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 25 juli 2013 07:12
jkb skrev:
Jag har faktiskt varit och dykt i det "gammla" underworld i Singapore :)

hoppas jag får tillfälle att se det nya

kan ju bara konstatera att det är ett mycket trevligt ställe!

dock har jag ingen bild på när jag klappar sjökossan du har på bild i repotaget ;)

Trevligt att kolla på dina foton. Det gamla akvariets dagar är nog räknade - de ligger ju bara någon kilometer från varandra och har samma inriktning och det nya är mycket större och häftigare. Kan inte riktigt förstå hur de tänkte där.

Tyckte i alla fall också att det gamla är riktigt bra och får se till att göra ett återbesök där nästa gång jag är i Singapore
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 30 juli 2013 18:07
Så är också recensionen till norra Europas största sötvattensakvarium - den blå planeten i Köpenhamn inlagd

Finns att läsa på denna sida
#49 - 30 juli 2013 18:19
Det där såg ju onekligen trevligt ut:)...
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 30 juli 2013 18:38
ansjo skrev:
Det där såg ju onekligen trevligt ut:)...

....... och det var det - som sagt förutom maten:D
#51 - 31 juli 2013 10:14
Så är också recensionen till norra Europas största sötvattensakvarium - den blå planeten i Köpenhamn inlagd

Finns att läsa på denna sida

Det får bli ett stopp där nästa gång vi kör ner till Tyskland det ser ju jag :)

undra just om man får dyka där med? ;)
admin
Christian Alfredsson
#52 - 31 juli 2013 10:46
Vilket är det bästa du besökt?
Kjell Fohrman
Administrator
#53 - 31 juli 2013 16:09
admin skrev:
Vilket är det bästa du besökt?

Det är så svårt att jämföra eftersom de är så olika - det är lite som att jämföra äpplen och päron.
SEA-aquarium i Singapore platsar i alla fall i toppen.
Burgers Zoo i Arnhem i Holland (även om kanske inte just akvariedelen imponerade där) är en annan höjdare dit jag gärna återkommer.
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 22 augusti 2013 19:06
Ett nytt offentligt akvarium har lagts in på Zoopet - nämligen River Safari i Singapore som är ett riktigt häftigt sötvattensakvarium.

detta är det 41 offentliga akvariet som har lagts in på Zoopet
#55 - 23 augusti 2013 10:02
Sv: Nytt Offentligt akvarium inlagt

Riktigt häftigt med så stora sötvattensakvarier.
Och bra artikel som vanligt :)
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 23 augusti 2013 10:11
Riktigt häftigt med så stora sötvattensakvarier.

Och bra artikel som vanligt :)

Jepp - väldigt ovanligt och samtidigt kul ur akvaristisk synpunkt.

Såg nu också på deras hemsida att de har fått in världens största sötvattensrocka http://wrscomsg.wordpress.com/2013/07/17/river-safari-completes-megafish-collection-with-move-of-giant-freshwater-stingray/ och den hade varit kul att se när man var där - men det får bli nästa gång istället.
#57 - 23 augusti 2013 20:32
Det här "karet" (känns fel att säga kar om ett akvarium större än en innerstadslägenhet [:o]) var riktigt coolt!

http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=20068&title=river-safari&cat=723

Kjell, kommer du ihåg vad det var för fiskar där i?
Kjell Fohrman
Administrator
#58 - 24 augusti 2013 06:37
Palmberg skrev:
Det här "karet" (känns fel att säga kar om ett akvarium större än en innerstadslägenhet [:o]) var riktigt coolt!

http://www.zoopet.com/bilder/showphoto.php?photo=20068&title=river-safari&cat=723

Kjell, kommer du ihåg vad det var för fiskar där i?

"akvariet" var nog bra mycket större än ett hus:D

Det var ju sjökor samt Arapaima gigas och så ett rejält gäng med stora Pacus. Har för mig att det också var några arowanor - sedan var det säkert ytterligare någon art men det minns jag inte riktigt
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 24 augusti 2013 06:49
Jag hittade nu ett foto på skylten till akvariet och där stod vad som fannns i det - men jag såg själv långtifrån alla arter.

De jag med all säkerhet såg var
Arapaima gigas
Colossoma macropomum
Osteoglossum bicirrhosum
Salminus maxillosus

Dessutom skall där ha funnits
Hypostomus plecostomus
Phractocephalus hemiliopterus
Pseudoplatystoma fasciatum
Brachyplatystoma filamentosum
Metynnis argenteus
Myleus schomburgkii
Crenicichla johanna
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 5 november 2013 19:30
Ett nytt offentligt akvarium har nu recenserats på Zoopet - nämligen Aquarium de Barcelona. Recensionen är dock något ljumm.

detta är det 42 offentliga akvariet som har recenserats på Zoopet.
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 5 mars 2014 19:18
Även på Lanzarote finns det ett offentligt akvarium och detta har nu recenserats på Zoopet i denna artikel. Det är det 43 offentliga akvariet vi har besökt.
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 19 januari 2016 20:08
Jag har varit lite slö nu en längre tid med att lägga upp nya recenserade akvarier. Dock så har lag faktiskt kompletterat fotona till en del av de gamla.
I alla fall så är nu ett nytt offentligt akvarie recenserat och det är Sea Life, Loch Lomond i Skottland som blir det 44 akvariet vi recenserar https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=588
admin
Christian Alfredsson
#63 - 19 januari 2016 20:11
Härligt! Det har varit mycket med uppgraderingen och nu är det gott att vi kan komma loss med lite nytt.
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 19 januari 2016 20:55
[QUOTE=admin;n2349001]Härligt! Det har varit mycket med uppgraderingen och nu är det gott att vi kan komma loss med lite nytt.[/QUOTE]
Ja även om det nya nu var ett rätt tråkigt offentligt akvarium:p

Kjell Fohrman
Administrator
#65 - 29 april 2016 12:03
Hittade denna lista över de 13 största offentliga akvarierna i världen http://www.barnsemester.se/artiklar/de-10-storsta-akvariumen-i-varlden
Så även om jag genom årens lopp har besökt en hiskelig massa offentliga akvarier (och recenserat många av dom här på Zoopet) så har jag bara besökt 3 av dessa 13 så jag har en hel del kvar
#66 - 29 april 2016 15:10
Du får ta på dig spender hatten och börja åka:D
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 29 april 2016 16:47
[QUOTE=Christer5;n2355163]Du får ta på dig spender hatten och börja åka:D[/QUOTE]
Fast pensionen är inte så stor så spenderhatten är rätt liten :p

#68 - 30 april 2016 08:53
Kanske kan sprida ut besöken över några år?
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 13 december 2016 18:49
Det senaste tillskottet i raden av Offentliga Akvarier på Zoopet är det ganska lilla akvariet som finns på Sjöfartsmuseet i Göteborg. Du hittar texten här https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=619

Nu finns det 45 offentliga akvarier inlagda på Zoopet
#70 - 13 december 2016 21:29
Jag tycker det är väl värt ett besök, både akvarierna och själva Sjöfartsmuseet.
/Johan
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 13 december 2016 22:51
[QUOTE=Marten64;n2363951]Jag tycker det är väl värt ett besök, både akvarierna och själva Sjöfartsmuseet.
/Johan[/QUOTE]

Instämmer helt. Jag har varit där många gånger tidigare men anledningen till att jag inte tidigare har lagt in det här på Zoopet är att jag hela tiden tänkt vänta tills de är klara med sina ombyggnader. Men nu har jag gett upp - det är en evighetsombyggnad som pågår :d
#72 - 5 januari 2017 16:49
[QUOTE=Tobbe R;n2364813]Då har även jag varit på Den blå planet, dvs offentliga akvariet i Köpenhamn/Kastrup. Det var så klart på tiden eftersom jag bara har fem mil dit men bättre sent än aldrig. Jag hade andra ärenden till en jaktaffär i Köpenhamn så det passade bra att besöka akvariet innan vi körde hem.

Jag vill i stort instämma med Kjell som redan gjort en bra beskrivning. Jag vet inte om de gjort ändringar men jag kan tillägga några saker som inte framgick av Kjells beskrivning.

Akvariet är i stort sett uppdelat i tre avdelningar, Tropisk/Regnskog, Oceanen och Nordliga kalla vatten. Dessutom fanns en avdelning med hotade arter, tyvärr måste man säga visades här tre stora akvarier med varav två var ett Tanganyika och ett Malawi med ett stort antal arter som tydligen anses hotade. En avdelning visade havsutter, intressanta djur som dock tyckte att de förtjänade lite semester och därför låg och vilade och gav f-n i turisterna.

Regnskogen visades i två plan, ett överplan där du går i "regnskog" och ser ner på vattenytan, där fanns även ett antal intressanta fåglar för de som gillar fåglar. Bottenvåningen visade samma regnskogsvatten nerifrån, dvs under ytan och ner på botten.

Det fanns ett antal av våra vanliga fiskar men huvuddelen är så klart större fisk som inte passar i ett hemakvarium. Ett 5 meter långt växtakvarium ser man ju inte varje dag.

Deras största akvarium är i Ocean-avdelningen och är på 4 miljoner liter, jag visar en bild på det. Här gick bl.a. hammarhaj och stora rockor.

Den nordliga avdelningen var uppbyggd som olika miljöer, t.ex runt en pirarm, ett skeppsvrak eller en typisk dansk sjö.

Under tiden vi var där visades olika aktiviteter, t.ex. matningen i hammarhaj-akvariet. Ett annorlunda inslag var förevisning av dissektion av en bläckfisk. Vi hoppade den då mitt ressällskap visade sig ha känsliga magar, själv bekymrar det mig inte så mycket hur ett djur ser ut invärtes, jägare som man är.

Jag har lite mera positiva intryck av biljettinsläpp och restaurang än vad Kjell fick, vi valde tydligen en bättre dag. Ingen kö alls, priset på biljetten var överkomligt då jag fick en hygglig rabatt pga avtalet för resor på Öresundbron. Maten var klart godkänd men lite dyr, å andra sidan var jag på Tivoli's julmarknad före jul och då kan vi tala om priser, allt är ju relativt.

Bilderna är på det stora akvariet enl ovan, 5 meter växtakvarium och ett kar med ett stort antal pirayor för de som gillar sådana. Samtliga via telefonen så begränsad kvalité.

/Tobbe

[/QUOTE]

Fina bilder, det verkar vara väl värt ett besök :)
#73 - 5 januari 2017 16:57
[QUOTE=KJE;n2364819]

Fina bilder, det verkar vara väl värt ett besök :)[/QUOTE]

Absolut, jag ska nog ta mig dit igen, men då koncentrera mig på mina intressen, dvs regnskog. Nu kändes det som att man måste täcka precis allt.
Att gå i glastunnel under/i akvariet och se gigantiska stingrockor passera någon decimeter över huvudet var förstås häftigt. Jag glömde skriva om de stora akvariet, glasväggarna var 47 cm tjocka.

/Tobbe

#74 - 5 januari 2017 17:26
[QUOTE=Tobbe R;n2364822]

Absolut, jag ska nog ta mig dit igen, men då koncentrera mig på mina intressen, dvs regnskog. Nu kändes det som att man måste täcka precis allt.
Att gå i glastunnel under/i akvariet och se gigantiska stingrockor passera någon decimeter över huvudet var förstås häftigt. Jag glömde skriva om de stora akvariet, glasväggarna var 47 cm tjocka.

/Tobbe

[/QUOTE]

Oj! Med 47 cm så hoppas jag att dom satsat på riktigt järnfritt glas eller någon form av akryl. Antar att man inte vill veta vad det kostade att bygga :)
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 5 januari 2017 18:03
[QUOTE=Tobbe R;n2364813]Då har även jag varit på Den blå planet, dvs offentliga akvariet i Köpenhamn/Kastrup. Det var så klart på tiden eftersom jag bara har fem mil dit men bättre sent än aldrig. Jag hade andra ärenden till en jaktaffär i Köpenhamn så det passade bra att besöka akvariet innan vi körde hem.

Jag vill i stort instämma med Kjell som redan gjort en bra beskrivning. Jag vet inte om de gjort ändringar men jag kan tillägga några saker som inte framgick av Kjells beskrivning.

Akvariet är i stort sett uppdelat i tre avdelningar, Tropisk/Regnskog, Oceanen och Nordliga kalla vatten. Dessutom fanns en avdelning med hotade arter, tyvärr måste man säga visades här tre stora akvarier med varav två var ett Tanganyika och ett Malawi med ett stort antal arter som tydligen anses hotade. En avdelning visade havsutter, intressanta djur som dock tyckte att de förtjänade lite semester och därför låg och vilade och gav f-n i turisterna.

Regnskogen visades i två plan, ett överplan där du går i "regnskog" och ser ner på vattenytan, där fanns även ett antal intressanta fåglar för de som gillar fåglar. Bottenvåningen visade samma regnskogsvatten nerifrån, dvs under ytan och ner på botten.

Det fanns ett antal av våra vanliga fiskar men huvuddelen är så klart större fisk som inte passar i ett hemakvarium. Ett 5 meter långt växtakvarium ser man ju inte varje dag.

Deras största akvarium är i Ocean-avdelningen och är på 4 miljoner liter, jag visar en bild på det. Här gick bl.a. hammarhaj och stora rockor.

Den nordliga avdelningen var uppbyggd som olika miljöer, t.ex runt en pirarm, ett skeppsvrak eller en typisk dansk sjö.

Under tiden vi var där visades olika aktiviteter, t.ex. matningen i hammarhaj-akvariet. Ett annorlunda inslag var förevisning av dissektion av en bläckfisk. Vi hoppade den då mitt ressällskap visade sig ha känsliga magar, själv bekymrar det mig inte så mycket hur ett djur ser ut invärtes, jägare som man är.

Jag har lite mera positiva intryck av biljettinsläpp och restaurang än vad Kjell fick, vi valde tydligen en bättre dag. Ingen kö alls, priset på biljetten var överkomligt då jag fick en hygglig rabatt pga avtalet för resor på Öresundbron. Maten var klart godkänd men lite dyr, å andra sidan var jag på Tivoli's julmarknad före jul och då kan vi tala om priser, allt är ju relativt.

Bilderna är på det stora akvariet enl ovan, 5 meter växtakvarium och ett kar med ett stort antal pirayor för de som gillar sådana. Samtliga via telefonen så begränsad kvalité.

/Tobbe

[/QUOTE]

Tack för rapporten och fotona. Alltid kul om så många som möjligt berättar om sina besök i offentliga akvarier.
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 3 februari 2017 16:36
Ytterligare ett offentligt akvarium har hu "recencerats" på Zoopet - nämligen SeaQuarium som ligger i den lilla orten Weston-super-Mare i sydvästra England. Artikeln återfinns på denna sida https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=620

Det är det 46 offentliga akvariet som recenserats på Zoopet.
#77 - 4 februari 2017 07:56
Finns akvariet i Berlin recenserat?
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 4 februari 2017 11:52
Bägge akvarierna i Berlin finns med.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 19 oktober 2018 17:12
Ytterligare ett offentligt akvarium har recenserats på Zoopet (det 47:e).
Det är Bristol Aquarium i sydvästra England som har besökts. Detta akvarium visade sig vara mycket välskött samtidigt som de snygga akvarierna var väldigt vackert och naturtroget inredda.
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 23 december 2018 10:06
Så är det dags för ytterligare (det 48:e) ett akvarium - nämligen Oceanografic som är ett mycket stort offentligt akvarium som ligger I Valencia i Spanien. Själva akvariedelen inomhus innehåller enbart saltvatten, men det finns även en stor utomhusdel med lite olika djur. Du kan läsa "recensionen" på denna sida https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=629&Itemid=999
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 19 januari 2019 13:38
Ytterligare ett (det 49:e) offentligt akvarium har nu lagts in - nämligen Aquarium Municipal i Spanien. Det är ett väldigt litet offentligt akvarium som ligger i Santa Pola på medelhavskusten och det innehåller enbart fiskar som kommer från medelhavet. Du kan läsa recensionen på denna sida https://www.zoopet.com/index.php?opt...630&Itemid=999

Annons