Nytt påfågelciklidsakvarium

#1 - 15 september 2009 12:57
Har köpt ett 375 liter stort akvarium i vilket jag idag satte i ny fisk. Jag köpte en Tigeroscar (påfågel), en Pleco och en Jack Dempsey. Dessa satte jag i karet tillsammans med min regnbågshaj och mina tre pakistanbotior.

Försäljaren ville att jag skulle köpa en till påfågel men jag sa nej eftersom mitt akvarium känns för litet för två, slutligen, stora Oscarciklider.

Min regnbågshaj är aggressiv men har tidigare fått vika hädan för en Zebraciklidhanne. Fiskarna har varit i karet i några timmar och hajen trakasserar cikliderna hela tiden. Påfågeln är ca 3-4 cm, J. Dempseyn ca 2-3 cm medan hajen är ca 5 cm.

Vad tror ni. Är det här något som bör fungera? Visst borde cikliderna stå upp mot hajen när de väl börjar känna sig som hemma? Någon som har någon erfarenhet av liknande konstellationer?

Jag undrar också om jag kan vara underfiltrerad, eller bli det i och med att fiskarna blir större. Jag har nu en Aquarium Systems Maxi Jet PH 1200 1100 L/H cirkulationspump och ett Fluval 3 innerfilter som pumpar 700 L/H.

Tacksam för all hjälp.
#2 - 16 september 2009 19:19
Då cikliderna endast är yngel och regnbågshajen halvvuxen så kan cikliderna få det lite jobbigt.

Skulle defenitivt slängt i mer filter......
#3 - 16 september 2009 19:47
Ytter- eller innerfilter?

Vad tror du Mattias, ska jag ta bort hajen eller kommer cikliderna stå upp mot honom till slut.
#4 - 16 september 2009 20:04
Släng i ett ytterfilter....... som sagt så kommer cikliderna o ta kål på hajen, om dom får växa till sig c.a 4-5 cm ytterliggare.....

Annons